Du har ansvaret for din helse!

For meg som har vært syk flere ganger i mitt liv har jeg kjent mye på ansvar. Jeg har tenkt mye over hva dette uttrykket betyr og hvorvidt det er positivt eller negativt. Mange vil si at å ha ansvar for seg selv vil si at en selv er skyld i egen sykdom. At det er min skyld at jeg har blitt syk, og i hvert fall at jeg fortsatt er det. Dette er lite produktivt og gjør vel bare at den som er syk føler seg enda verre.

Selv liker jeg å tenke at jeg selv kan ta ansvar for mitt eget liv. At jeg kan påvirke hvordan livet mitt ser ut og hvordan jeg skal ha det. Da føler jeg faktisk ikke skyld, jeg føler at jeg har styringen. Jeg føler meg rett og slett styrket, det er jeg som sitter i førersetet, det er jeg som bestemmer. Dette synet på ansvar har hjulpet meg ut av offerrollen og opp og frem mange ganger i livet.

Da jeg hadde ME og fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig aldri ville bli frisk følte jeg meg ofte som et offer. Jeg synes synd på meg selv fordi jeg hadde blitt rammet av en uhelbredelig sykdom. Jeg som hadde gjort alt riktig, hvorfor var jeg syk? Jeg gravde og gravde, men fant ikke svarene jeg lette etter. Det var først da jeg bestemte meg for å gjøre det jeg kunne for å få det best mulig at ting snudde.

Jeg opplevde mye av den samme følelsen da jeg fikk vite at jeg hadde PCO. Hvorfor meg? Det eneste jeg ønsker meg er en baby, er det så mye å spørre om da? I stedet har jeg eggstokker som ikke fungerer og en kropp som tydeligvis jobber imot meg. Det påvirket flere og flere av valgene jeg tok i livet, og det endte meg en ond spiral. Selvfølgelig er det slitt synd på meg som har det vanskelig, men jeg kommer ingen vei med å sitte og kjenne på det hele tiden. Alle har jo full forståelse for at jeg kanskje helst vil ligge under dynen, men om jeg gjør det kommer jeg jo ingen vei.

Til slutt fikk jeg nok. Dette er jo ikke meg, jeg er ikke en som legger ansvaret for egen lykke over i andres hender. Det handler ikke om å ikke ta imot hjelp, for all del, det er faktisk motsatt. Samtidig er det viktig å fortså at andre kan kun gi deg verktøy, det er opp til deg å bruke dem.

Når du ser livet ditt fra denne synsvinkelen får alt et helt annet lys. Du gjennomfører gode vaner fordi de får deg til å føle deg bra. Du kjenner på min intuisjon hva som er riktig for deg og tar valg etter det, ikke hva en ukjent lege sier eller hva venninnen din gjorde. Du tar ting i egne hender og bruker kunnskapen du har og alt det du stadig lærer til å gå fremover.

Jeg vet at det ikke er lett, derfor faller også jeg tilbake i gamle mønstre innimellom. Samtidig ser jeg de utrolige resultatene som kommer når jeg er i denne gode spiralen. Når du tar styringen får du faktisk til ting du tidligere følte var umulig, og jeg har så lyst til at flere skal få kjenne på denne følelsen!

Vil du lære mer om hvordan jeg snudde livet mitt med hjelp av å endre kostholdet, og hvordan jeg gikk fra å være syk til å leve et friskt liv? Da kan du delta på mitt gratis foredrag pp tirsdag den 31. januar. Hele foredraget går på nett og det koster altså ingenting. Ta gjerne med deg en venninne eller to også <3

Klikk her eller på bilde for å melde deg på!

P.S. I dag er live på facebook klokken 20.00! Lik facebooksiden min for å bli med!

7 kommentarer
    1. Spot on! Igjen. <3 Akkurat slik ser jeg på det også. Har du en brukket arm, er det ikke i tvil om hva som må gjøres. Er du kronisk syk, finnes det forskjellige veier for forskjellige kropper. Noen finner rask sin løsning sammen med legen, andre har en kropp som kenskje er mer kompleks og sensitiv for medisiner og annen behandling, og veien til målet er alt annet enn enkel og rett fram. Har en slitt lenge, som du har, så er det eneste fornuftige å ta ansvar selv. Skaffe seg kunnskap. En erfarer jo at det hjelper. Får håpe at du går gode tider i møte helsemessig sett og at alt annet ordner seg på veien. <3

    2. Jeg er så enig, og selv om mine erfaringer ikke går ut på de samme utfordringene, har konseptet vært nøyaktig likt. Jeg ventet så lenge på at noe mirakuløst skulle skje, uten at jeg skulle trenge å gjøre noe som helst. Men så fort jeg innså at både ansvaret, men da også makten, lå på meg, ble det kort vei til handling, og dermed også resultater og en god følelse innvendig. <3

    3. Kamilla K: Jeg synes du sa dette så fint på ingefær!! Det er på en måte brutalt å høre, men når du innser at du kan bestemme er det jo plutselig ganske digg 😀 jeg elsker i hvert fall å føle at jeg kan bestemme hvordan jeg skal ha det! stor klem <3

    4. Elfrid Gulliksen: Så sant! Tenkte jo da jeg ikke var gravid at ok, jeg får ta den “enkle løsningen” og ta medisinen. Sitter jeg her med babymage? nei… det er ikke så enkelt gitt 😛 men nå føler jeg at jeg har et godt samarbeid med legen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg