Mine beste smoothietips

Adlinks

God mandag fineste! Jeg er tilbake <3

For en helg det har vært! Her snakker vi kjærlighet, klemmer, taler, tårer, latter og masse glede, en nydelig brud og et eventyrbryllup. Det har gått i et og jeg fikk nesten ikke tid til å ta bilder og i hvert fall ikke til å titte innom her. Å være forlover er ikke noe en gjør hvert år, så dette skulle jeg nyte offline mest mulig.

Her er jeg sammen med verdens vakreste <3

Da vi kjørte inn til Oslo i går ble vi møtt med det nydeligste været, strålende sol! Jeg er i skikkelig vårstemning og da er det alltid en ting som skjer. Når gradstokken kryper oppover får jeg lyst på smoothie. Her snakker vi fristende farger og lekre smoothiebowls i lange baner. Smoothie kan være veldig sunt, men det er også mulig å tilsette feil ting og ende opp med sukkerbomber. En smoothie bestående av frukt og juice er ingen slager, den får blodsukkeret til å stige til himmels og gir deg lite næringsstoffer.

Slik bygger jeg opp min supersmoothie:

Riktig base

Basen i min smoothie er alltid grønnsaker og bær. Noen ganger bruker jeg 1/3 banan for å få banansmak, men jeg liker faktisk best å bruke bær. De inneholder minst sukker og mest næring. Av grønnsaker er det de som smaker minst som er favorittene; spinat (gjerne frossen), grønnkål, squash, agurk og spirer liker jeg. Du kan også bruke blomkål og gulrot for eksempel.

Riktig væske

Jeg bruker som regel 50/50 med usøtet mandelmelk og vann. Du trenger ikke bruke masse melk i smoothie for å få den gode, runde smaken. Du kan også bruke en dl kokosmelk eller tilsette avokado for en mer kremet konsistens.

Fett

For at en smoothie skal mette er det viktig å tilsette fett. Fett er fantastisk for fordøyelsen, huden, hormoner og for jevnt blodsukker. I smoothie bruker jeg enten en halv avokado, nøttesmør, omega cure, nøtter, frø, MCT-olje eller en kombinasjon av disse. Du kan også bruke kokosolje, kokosmelk eller linfrøolje.

Proteiner

Den enkleste måten å øke proteinmengden i en smoothie er med proteinpulver. Selv sverger jeg til proteinpulveret fra synergy da det ikke inneholder melkeprotein. Jeg unngår ikke all melk, men jeg begrenser inntaket og da synes jeg dette er perfekt. Dessuten blir jeg aldri oppblåst av synergy slik jeg lett blir av andre proteinpulveret. For å få 10% på synergy protein kan du lage en profil hos arnika.no, gå inn på min side og registrere deg med koden 107347. Da får du 10% på alle fremtidige kjøp.

Bruker du myseprotein anbefaler jeg dette fra myrevolution. Det er veldig godt og har en høy kvalitet.

Ved å tilsette en rå eggeplomme øker du innholdet av både protein og fett. Ikke minst inneholder eggeplommen masse næringsstoffer kroppen trenger! Unngå å bruke rå hvite, den inneholder et stoff som heter avidin som binder b-vitaminet biotin. Eggehvitene jeg får til overs putter jeg i eggerøren.

Supermat

Jeg har brukt supermat i mange år og er fortsatt like dilla. I smoothie har jeg alltid lecithin, et fettstoff som er svært gunstig for hjernen, nervesystemet og cellemembranene våre. Jeg tilsetter også alltid greens for å øke grønnsaksinntaket mitt, grønt er skjønt!!

Hva er din favorittsmoothie??

28 kommentarer

Siste innlegg