Spis deg fra forkjølelse og styrk immunforsvaret

Er det bare meg eller går alle og snufser om dagen? Jeg møtte to venninner på kafé i går med sine to små og begge var småsyke. Jeg har kjent at jeg er på nippet av noe de siste dagene selv, men nå som jeg har vært så fin i farta de siste månedene er jeg ikke snar med å sette i gang ekstra tiltak for å holde forkjølelsen unna. Her er mine tips for å unngå sykdom denne våren 😉

Fyll på med grønnsaker

Grønnsaker bidrar med vitaminer, mineraler, plantekjemikalier og fiber. Vitaminer og mineraler er viktige for funksjoner i alle kroppens celler. Plantekjemikalier kan sees på som plantenes immunforsvar, men er også gunstig for menneskers helse. Eksempler på slike stoffer er betakaroten i gulrøtter og antocyaniner i blåbær. Begge disse stoffene fungerer som antioksidanter i kroppen vår, og reduserer dermed oksidativ skade og beskytter mot sykdom. Husk å spise grønntfôr sammen med litt fett, da økes opptaket av de gunstige stoffene. Ha for eksempel olivenolje over salaten eller smør på dampede grønnsaker.

Spis immunstyrkende mat

Hvitløk, gurkemeie, ingefær og sitrus er kanskje matvarer du forbinder med forkjølelse? Det er faktisk noe i de gamle kjerringrådene! Alle disse matvarene inneholder stoffer som kan dempe betennelse, beskjempe bakterier og øke kroppens forsvar. Kok opp vann med fersk ingefær, tilsett sitron og honning, så har du en styrkende immundrikk. Honningen inneholder i tillegg til immunstyrkende stoffer, fiber som styrker tarmen.

Unngå sukker

Bakterier elsker sukker, så er det en ting du skal unngå når du er syk er det dette. Da mener jeg ikke bare boller og brus men også raske karbohydrater fra ris, pasta og korn, og naturlig sukker fra dadler, annen tørket frukt, eksotisk frukt og lønnesirup. Det er faktisk bedre å ikke spise enn å spise masse søtt når vi er syke. Dette gjelder også barn som ofte mister matlysten når de er syke. Barn spiser som regel mindre med hodet og mer med magen, så for dem er det natulig å si nei takk til mat de ikke har lyst på. Mest sannsynlig trenger kroppen en pause når den konsentrerer seg om å rydde opp i basiluskene.

Gode bakterier

Kroppen vår er dekket av bakterier, faktisk har vi ti ganger så mange bakterier på kroppen enn vi har celler. Disse bakteriene er ikke våre fiender, men livsviktige for god helse og en frisk kropp. Ved å tilføre gode bakterier styrkes tarmen vår, der vi faktisk finner så mye som 70% av immunforsvaret vårt. Spis kefir, hjemmelaget surkål og prøv kombucha. Orker du ikke tanken på å spise dette kan du ta et tilskudd av snille bakterier.

Spis nok proteiner

Når vi er «under angrep» er det viktig å ruste opp. Kroppen trenger proteiner for å danne hvite blodceller og andre «krigere» i immunforsvaret. Proteiner finner du i egg, kjøtt, fisk, meieriprodukter og annen sjømat, men også i vegetabilske kilder som bønner, linser og quinoa.

Spis kraft

Kraft er gull for både hud, hår, tarm, ledd og for å dempe betennelser. Ikke minst er kraft fantastisk for immunforsvaret ditt. Suppe er klassisk “sykemat” og det er ikke uten grunn! Har du lyst til å lære alt om kraft og hvordan du kan lage den finner du kraftguiden ved å trykke på bilde under!

Her finner du kraftguiden

Andre tips er å drikke masse varm væske, bruk et ullskjerf eller høy hals (også inne om gjerne om natten), ikke frys på føttene og ta ekstra vare på deg selv. Klem masse på kjæresten, en venninne eller hunden din slik at du produserer lykkehormoner som styrker kroppen <3

18 kommentarer
    1. Først må jeg bare si at jeg synes bloggen din er SÅ inspirerende 🙂 Har fått helt dilla på suppene dine med deilig kraft ❤ Litt annet enn dagens tema, men har du tips til en god termos å ha med suppe i på farten? Det hadde vært supert å hatt med til lunsj på jobb!

    2. Haha, jeg har fått så dilla på gurkemeie at jeg nesten ikke tør si det engang. Hadde gurkemeie oppå fiskekaker i går liksom, og i en proteinshake her om dagen, det er ikke normalt 😛 Men SÅ godt da 😀 Og har null antydninger til snufsing, og kroppen føles topp, så da er det jo bare å nyte! Flott innlegg, gode punkter.
      Gooood helg, søta!

    3. Fine tips 😀
      Her har vi heldigvis sluppet unna sykdom i vinter – jeg tror stress generelt er den aller største synderen til sykdom men mat som sukker osv skaper jo “stress” så det går hånd i hånd

    4. Nina Bakke: Stress er veldig viktig ja, men det går hånd i hånd som du sier. Jeg merker i hvert fall at jeg tåler stress bedre når jeg spiser bra, og vi vet jo også at tarmhelsen påvirker stresset vårt.

    5. Takk for tipset om kollagen i kaffen. Jeg begynte dermed å ha kollagen i kaffen. Har hatt en høy knekkelyd i kneet når jeg har reist meg brått opp, men nå som jeg har tatt kollagenpulver i kaffen en stund har jeg nesten afrikanske den “knekkelyden” i kneet. Tror du det har sammenheng? 😉
      Nå har jeg knekkebrød (din oppskrift) i ovn 😀

    6. Fine tips! Jeg har helt dilla på ingefær og lime atm, har ingefær i alt, caffe latte med ingefær, vann med ingefær, noen ingefær tyggepastiller jeg fant i en frukthandel, ingefær shots, ja you name it 😛
      Ha en fin søndag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg