Jeg kan ikke sitte inne med dette!

Det er en ting som har plaget meg i det siste, så nå må jeg ta det opp. Jeg elsker å spise sunt. Jeg elsker å lese om hvordan maten vi spiser påvirker kroppen vår, det er tross alt det jeg har studert og gjort til mitt levebrød. Ernæringsfysiologi er nemlig læren om hvordan mat påvirker menneskekroppen.

Jeg har brent for dette emnet siden jeg var svært ung, og jeg har stadig lært mer og gått gradene. Da jeg først ble interessert i ernæring var jeg 14 år. Jeg sluttet å spise skolebrød og valgte i stedet grovt brød, kornblanding og mager yoghurt. Etter mange år kuttet jeg faktisk det meste av brødet også, for jo mer jeg lærte om mat og min egen kropp skjønte jeg at det ikke gagnet meg.

Da jeg ble syk la jeg om kosten, og da jeg fikk tilbakefall lærte jeg om hvordan tarmen påvirker kroppen og spiste for at den skulle få det bedre.

Jeg blir aldri utlært og jeg leser stadig ny forskning, nye bøker og nye artikler. Jeg skjønner at jeg kanskje har tenkt feil, kanskje til og med gitt bort feil informasjon, basert på det jeg trodde var rett. Heldigvis er jeg født skeptisk og forsiktig med det jeg deler altså 😉 

Men jeg blir litt frustrert når jeg deler kunnskap og noen reagerer med å bli sinte. Jeg kjenner meg igjen, men med årene har jeg fått mer selvinnsikt. Når du blir provosert av å lese forskning, ser du ikke at det er du som er litt “reaktiv”? Du reagerer, så det er kanskje ikke kunnskapen som er feil? Den kan absolutt være feil for deg og det er jo helt greit, det er lov å være uenig. Det som ikke er lov er å legge ansvaret for dine følelser over på andre.

Det er ikke alltid så lett å ta imot ny kunnskap. Jeg har også kjent i magen at jeg rett og slett ikke var klar for å høre det. Jeg orker ikke å høre at en vane jeg har kanskje er uheldig for meg. Jeg orker ikke å innføre en ny treningsform, kutte den daglige kaffen min eller spise en grønnsak jeg egentlig ikke liker. Plutselig en dag er du klar og da går det inn, sånn er det i hvert fall for meg.

Jeg er så takknemlig for at det finnes så mye god informasjon. At noen tørr å gå i bresjen og gi ut informasjon vi egentlig ikke vil høre. De siste månedene har jeg virkelig fått tilbake gløden for ernæring og jeg vil bare lære enda mer enn jeg allerede kan!

Vi vet faktisk mer enn noen gang hvordan maten påvirker oss, også er det opp til hver enkelt å finne vår balanse. Selv om alle har godt av å spise sunt er det ikke alle som må kutte ut matvarer eller ta tilskudd. Det er ikke alle som har helseutfordringer. Mange tolererer gluten, og kan kanskje leve bra selv på endel tullemat. Det er ikke min sak.

Jeg vil hjelpe deg som har lyst til å lære! Du som er nysgjerrig og har lyst til å gjøre endringer i ditt liv. Du sitter i førersetet, du kan bestemme over deg og finne din vei. Du må gjøre jobben, men du trenger heldigvis ikke å gjøre det alene <3

Er du helt ny i dette, eller klar for å gå dypere? Her er fem tips!

1. Start med én endring av gangen, det får ballen til å rulle.

2. Innfør noe positivt og fokuser på det, i stedet for å fokusere på det du skal ta bort

3. Skaff allierte! Samboer, venninner eller en gruppe over nett du kan gjøre endringen sammen med!

4. Søk hjelp, det er ingen svakhet!

5. Gjør så godt du kan – du kjenner i magen hva dette er for deg 😉

Jeg har mange gratisressurser her på bloggen som kan hjelpe deg i gang! Kanskje vil du begynne å koke kraft, eller kanskje du vil kutte sukker. Her kan du finne alle mine gratisguider og kurs, laget for å hjelpe nettopp deg <3

30 kommentarer
    1. Så sant det du sier, og selvinnsikt er viktig å ha. Det er ikke alt som er for alle men noe er det alltid for alle 🙂
      Fint du stikker deg frem og deler av kunnskapen din, ha en fin søndag <3

    2. Jeg er så enig med deg! Det at så mange reagerte på det forrige innlegget du skrev syntes jeg var urasjonelt. Det å skylde på at “du gjorde at de fikk dårlig samvittighet og/ eller følte seg dårlig” kaller jeg ansvarsfraskrivelse. Man er til syvende og sist selv ansvarlig for hvordan man føler seg. Man kan ikke skylde på andre for hvordan man føler seg. I stedet kan de være takknemlig for at du delte den viktige informasjonen. En god sak kan ikke deles for ofte. Det at du fikk mange kommentarer på forrige innlegg viste at du skrev noe som engasjerte mange og det er positivt 😊 Når ble det galt å dele kunnskap? Hvorfor føler folk seg så lett “truffet”? Mat og livsstil er tydeligvis ett ømfintlig tema, men vi må tørre å snakke om det uten at en nødvendigvis skal føle seg negativt truffet .
      Ønsker deg en fin dag 😊

    3. Fortsett som du gjør 👍🏻 Setter stor pris på din kunnskap og at du deler så raust. Jeg har fått endel nye tanker og prøver meg fram på min vei. 💜

    4. Veldig fint innlegg, Helene! Du har blitt en viktig del av hverdagen min. Bare kjør på, dette kan du!
      Klem

    5. Veldig Flott du er åpen. Ærlig og del av det du kan. Fortsett å del du. Aldri slutt.. du er snill å hjelp mange. Stå på.
      Ha en fin dag 😀😀😀

    6. Jeg hadde så lyst til å svare “den fortvilte mamman fra i går”, fordi jeg “ser” henne så altfor godt. Det gjør vondt i et mammahjerte å få vite at man kunne gjort det bedre for barnet sitt med små grep. Kjenner også igjen fortvilelsen ved å ha trodd at man har gjort rett ved å følge ærneringsrådene (og andre råd) man har fått og fulgt opp igjennom årene, med barnets beste i tankene, alle foreldre ønsker vel det?..For så å finne ut at det har man ikke. Det finnes jo ikke noe viktigere i verden enn barnet ditt, derfor blir dette så vondt og vanskelig og det er fort gjort å lange ut mot budgiveren i fortvilelse og sinne.
      Det som undrer meg er at man ikke bruker muligheten til å tenke seg om, hvilket er noe av det beste med sosiale medier og plattformer. Du må ikke respondere med en gang. Roer du deg ned og lar være å gå til angrep, vil du helt sikkert bli møtt på en annen måte. Det er himmelvid forskjell på å gå ut med breisida og anklage og å si:”Jeg skulle ønske jeg hadde visst dette før og føler meg knust over å føle at jeg ikke ha gjort det beste for barnet mitt.”
      Synes det er skremmende med kommentarfelt hvor det kun blir steile påstander og beskyldninger, når det vi trenger er dialog på tvers av meninger, ståsted og profesjon. Derfor synes jeg det er flott at du/Helene tar seg tid til å svare med medfølelse og empati og forklarer en gang til.
      Vi kommer så mye lengre med litt undring og ydmykhet enn det motsatte.
      Til dere fortvilte foreldre som leser dette vil jeg si: “Jeg måtte selv bli nærmere 50 før jeg fikk tilgang på denne kunnskapen og kostholdsendringer har gjort underverker for meg. Og jeg var syk. Da er det håp for barna deres også.”
      Det at du som foreldre følger med og oppdaterer deg, viser jo nettopp at du har omsorg for barnet ditt. Det er det aller viktigste du kan gi. Mine er store nå og rådene man får har endret seg mange ganger underveis. Man får bare gjort så godt man kan, med den kunnskapen man har, der og da. Har svelget mange sånne kameler og kommer helt sikkert til å måtte svelge fler. For sånn er livet som forelder -uperfekt, i hvert fall i forhold til kravene man stiller seg selv..men bra nok i massevis❤️
      Klem fra meg

    7. Jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt må kalle gluten for tullemat. Det er noe nedlatende med det, folk må få spise akkurat den maten de ønsker tenker jeg. Og hvis man snakker om kosthold så forstår jeg ikke hvorfor du ikke endrer på kosten din, når det du driver med nå så åpenbart ikke virker på hormonene dine. Har du ikke vurdert å kutte feks mettet fett som kokosolje osv en mnd bare for å se om det har noe for seg? Skjønner ikke at du ikke er mer lysten på å endre noe i kostholdet når du ikke ser ønsket resultat på både fertilitet med og uten hormonbehandling..

    8. Karoline: Så du tar deg nær av gluten, men så skriver du så dømmende til en i en vanskelig situasjon? Jeg beklager at jeg angrep kneipbrødet ditt, virkelig… 😛

    9. Karoline; Hvordan kan du være så nedlatende mot Helene i hennes vanskelige situasjon? Hvorfor har du så stort behov for å være så dømmende?

    10. Anette: Jeg prøver alltid å minne meg selv på hvor vondt det må være å ha det slik Karoline må ha det. Det er ikke en person i balanse som skriver slike kommentarer. Det kan ikke være godt!

    11. Veldig bra innlegg, Helene 🙂
      Føler bare for å si at jeg syns det tidligere innlegget ditt om barnemat var reflektert og “mildt”, og fikk ikke følelsen av at du prøvde å gi noen dårlig samvittighet i det hele tatt. Hvis noen reagerer slik må de gå i seg selv. Til syvende og sist har man ansvar for seg selv og eget liv, og kan ikke legge ansvar for egne valg over på andre. Dette syns jeg du formidler så godt gjennom bloggen din! Jeg kan forstå at man kan føle seg litt trist om man sitter igjen med følelsen av at man ikke har gjort ting 100% optimalt for sitt eget barn angående kosthold osv, men da må man bare tenke at man har gjort så godt man kan. Til tross for dette må det være lov å sette spørsmålstegn ved ting. Selv om jeg har en hverdag som går såpass i ett at jeg drikker åtte kopper kaffe om dagen for å “overleve”, må jeg likevel kunne tåle å høre at dette kanskje ikke er optimalt for helsen min.
      Hvis alle hadde tenkt at man ikke skulle sette spørsmålstegn ved ting fordi det kan fornærme noen, hadde vel aldri verden gått fremover!
      Ha en fin dag videre <3

    12. Hei! Du er så flott å følge, både på snap og her! Stå på videre og blås nettrollene på vidda 🤗🤗 Jeg lurte på å spørre om en ting. Følger også kostholdsdamene. Nesten alle bruker mye tilskudd av vitaminer og mineraler o.l. Samtidig har man et veldig godt, sunt og variert kosthold. Det jeg lurer på, burde ikke kostholdet i seg selv vært nok næringsrikt? Hvorfor er det så mange som tar så utrolig mye tilskudd. Forstår godt når man har et mål om å fremme en god balanse i kroppen for å bli gravid og slik ❤ men om man ikke gjør det? Burde ikke kostholdet man har være mer enn godt nok til å dekke næringstoffer kroppen trenger uten å måtte ta tilskudd? For det er vel derfor man også spiser sunt, for at kroppen skal få det den trenger? Biter meg merke i at det blir jo ikke tatt bare 1 eller to tilskudd, men ofte 5-6-7 +++ tilskudd om dagen. Bare et lite spørsmål fra en nysgjerrigper 😁😁😁 klemmer fra meg i massevis!

    13. Synes det er litt spesielt at du opplever kommentaren min som så ufin, når du selv kommenterer og rakker ned på hva andre spiser og hvilket kosthold de gir til barna sine. Hva gir deg rett til å kommentere andres kosthold, hvis du selv ikke tåler å få kommentarer på eget kosthold? Kostholdsverden er stor, og alle må ha respekt for hva folk velger å følge av kostholdsråd tenker jeg:-)
      Å komme med innspill er noe annet enn å være i “ubalanse med seg selv”, men hvis du føler deg bedre av å snakke ufint om andre så får det være din sak 🙂
      Ha en fortsatt fin dag:)

    14. Karoline: Jeg tåler at du sier du har en annen mening om meg. Det jeg synes er ufint er at du antyder at det er min skyld at jeg ikke har blitt gravid, fordi kostholdet jeg følger ikke er i tråd med dine meninger. Jeg vet ikke hva slags utdannelse du har, men du mener jo tydeligvis at du har rett til å uttale deg om dette til meg?

      Jeg opplevde kommentaren din som ufin og jeg var langt fra den eneste. Har du noe stygt å si synes jeg du skal holde det for deg selv. Å oppsøke noen for å legge igjen nedlatende kommentarer er noe jeg selv hever meg over, og jeg synes det er så vanskelig å forstå behovet. Men det er meg da 😉

    15. Elisabeth: Tusen takk Elisabet, og godt spørsmål. Det handler om at det er vanskelig å dekke optimalt næringsinntak uten bruk av kosttilskudd. Selv om vi ikke alltid får vist det frem blir det endel raske løsninger hos oss kostholdsdamer også. Dessuten opplever jeg at jeg selv og mange andre tar matbaserte tilskudd, det vil si at vi egentlig kun legger til næringsrik mat i konsentrert form som omega 3, lever eller greens 🙂

    16. Du kritiserer mennesker som spiser “tullemat”, les:gluten. Er ikke det å sette seg over andre mennesker, da du visstnok er “bedre enn å spise tullemat”? Skjønner ikke at du tok kommentaren min som om jeg mente det var din skyld at du ikke er gravid. Isåfall beklager jeg, for det mente jeg ikke. Jeg deler bare ikke din oppfatning av hvor sunt mettet fett for fertilitet er, og det må da være lov 🙂 Skjønner du er lei deg fordi du ikke blir gravid, og det skjønner jeg. Men du kan ikke hugge hodet av alle som har en annen kostholdsoppfatning enn deg, du skriver trossalt en blogg om kosthold, og dine syn på det, og hva du velger å spise.
      Folk er ikke ute etter å være ufin med deg, tror bare det er du som tolker alt i værste mening i en sårbar periode.

    17. Karoline: Vi får bare være enige om å være uenige. Som sagt var jeg langt fra den eneste som leste kommentaren din slik, men jeg blir ikke lei meg av den. Jeg synes bare den var unødvendig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg