Babyen vår er på vei

Etter at jeg delte innlegget om vår opplevelse på riksen har sikkert de fleste skjønt hva som er neste steg i vår reise mot babydrømmen. Nå er det 2,5 år siden vi begynte å prøve oss på en liten en. Det har vært en utrolig tøff og vond tid, samtidig som jeg føler at jeg har vokst enormt. Jeg unner ingen å oppleve å være ufrivillig barnløs, men når du sitter i en vanskelig situasjon i livet har du faktisk ikke noe valg. For oss har det aldri vært et valg å gi opp, men heller å se fremover. Vi har tatt kampene når de har kommet, og prøvd å ikke stresse for mye med hvordan ting vil bli (lettere sagt enn gjort).

Nå har vi altså kommet til et nytt steg, nemlig en prøverørsbehandling. Etter to ruder med piller og tre runder med sprøyter og likevel ingen graviditet er det naturlige valget nå å gå videre til en ny behandling. På en måte er det spennende og gledesfullt, på en annen er det vanskelig og veldig skummelt.

Siden etter jul har jeg lagt fokuset et helt annet sted enn baby. Jeg har jobbet hardt og strukturert og jobbet med å finne meg selv. Jeg kunne ikke lenger leve slik jeg gjorde, jeg klarte ikke å gå videre rett og slett. Nå kjenner jeg at jeg er livredd for å gå inn i håpet igjen.

Jeg er redd for den store skuffelsen jeg kan få – hvis jeg innrømmer ovenfor meg selv og andre at jeg så inderlig ønsker å bli gravid. Jeg er så redd for å være inni det igjen, berg og dalbanen med håp, spenning og venting.

For hva hvis det ikke fungerer, hva hvis prøverør – som kan føles litt som siste mulighet – ikke fungerer? Hva da?

De siste månedene har jeg jobbet med coach for å virkelig forankre mine verdier. Jeg føler at jeg har vokst enormt som menneske og tør virkelig å stå for det jeg mener er riktig for meg. Det første valget vi tok var at vi fortsetter på fertilitetssenteret og setter riksen på vent. Jeg er helt sikker på at det er en god behandling, men for meg som har vært syk store deler av livet føles det bare helt feil å gå til en behandling der jeg ikke blir sett som et individ. Hadde jeg ikke klart å si ifra hadde jeg faktisk fått feil behandling, og derfor føler jeg ikke at jeg kan stole på riksen. Jeg er åpen for forsøk der i fremtiden, og jeg håper virkelig ingen blir lei seg av at vi velger privat. Kanskje hadde du en helt annen opplevelse.

Jeg har gått til dr Holst i et år og han kjenner meg og syklusen min godt. Han vil legge opp et opplegg som passer spesifikt for meg. Hvilke medisiner og doser jeg har reagert best på, tett oppfølging og ikke minst støtte. Etter såpass lang prøving synes jeg også det er litt leit å måtte vente helt til august så jeg er glad vi skal i gang om kun få uker. Jeg kommer også til å fortsette med akupunktur hos Frøyaklinikken gjennom hele behandlingen – da akupunktur faktisk er vist å kunne øke sjansene for et vellykket forsøk.

En av verdiene jeg har jobbet med er mot. Jeg ønsket å være modig – og vise frem hvem jeg egentlig er. For meg er det å være modig å være sårbar, og tørre å stå frem med mine følelser. Ikke bare etterpå, men der og da, når jeg kjenner på dem.

Derfor ønsker jeg å dele og manifistere. Jeg skal bli gravid nå – jeg føler at vår baby er på vei til oss <3

Jeg kommer ikke til å dele spesifikke datoer da det blir for stressende for Jon Anders og meg. Vi må få ha det litt for oss selv – også når vi finner ut resultatet. Det er viktig for oss å få være de eneste som vet en liten stund – for dette er jo vårt.

Men du skal vite at du er med i prosessen min – du som har heiet hele veien og sendt oss så mye kjærlighet. Selv om jeg ikke alltid orker å snakke om det er jeg så takknemlig, tusen takk <3

34 kommentarer
    1. Lykke til med prøverørsbehandling. Prøv å bare være akkurat der du er nå, ikke tenk hva om du ikke blir gravid gjennom prøverør heller… Ta en dag av gangen, gled dere over at dere er i gang og så vil tiden vise hvordan 2 blir til 3 i deres familie. Jeg tror du blir gravid på første forsøk, har det på følelsen :). Klem fra meg

    2. Masse lykke til, og en god klem til deg. At du jobber med verier, mot og måten du deler på sier mye om deg som person. Du virker bare helt herlig, med gode verdier og fokus på riktig sted. Gleder meg til å se deg med stor mage å ikke minst hvordan du kommer til å stråle som mamma. En dag er det din tur også <3

    3. Åh, Helene! Er så glad på dine/deres vegne. Endelig er det deres tur ❤️ Gleder meg til å følge deg i prosessen!
      Klem

    4. Masse lykke til.Gleder meg til å følge dere i prosessen.. . jeg vet hvordan du har det .. Krysser alt jeg har : )
      Klem

    5. Du er enormt modig! Jeg imponeres av motet til å vise din sårbarhet. Det er en utrolig stor styrke du har der! Masse lykke til !! Heier på dere 🙂 <3

    6. Lykke lykke til kjære deg! Jeg tror det går deres vei nå. Jeg har selv nettopp vært gjennom IVF på Fertilitetssenteret etter flere runder mislykkede runder på piller og senere hormonsprøyter/overstimulering. Spiren satt på første IVF-forsøk – selv om jeg bare er i uke seks og alt fremdeles er veldig tidlig. Oppfølgingen man får der var en avgjørende faktor for meg også. Ta vare på deg selv i tiden fremover og igjen lykke til! 💗

    7. Hei!
      Først vil jeg bare ønske deg masse lykke til med prosessen! Krysser fingrene for deg.
      Jeg har selv vært på fertilitetssenteret for utredning og samtaler. I dag ble henvisning til det offentlige sendt for prøverør på oss. ( jeg sluttet med p piller august 2015 så har prøvd ganske lenge vi også).
      Jeg syns dette er ganske tungt og sårt og lurer på hvor lang tid det tok fra du ble henvist til du fikk samtale på sykehuset?
      Blir helt ødelagt av tanken på å vente 5 mnd på å komme inn til samtale ( det ser ut som at det er så lang ventetid på nett) deretter enda 4 mnd for selve prøverørsforsøket.
      SKulle så gjerne gått til fertilitetssenteret for prøverør, men dessverre har vi ikke økonomi til det.
      Klem fra meg.

    8. Er i sammme situasjon som dere, føler med dere, og håper dere lykkes <3 Ikke så lett å høre alt andre sier hele tiden. Ingen forstår når man ikke selv har opplevd det. Masse lykke til, og takk for at du snakker høyt om det. <3

    9. Åh, jeg tenker så masse på dere vennen min <3 ! Du er tøff som deler noe så sårbart og vanskelig- men som mange går gjennom ! Gleder meg allerede til å hilse på både magen din og den lille når den kommer- manifest er viktig i tillegg til troen på at det faktisk skjer, for det gjør det <3 ! Masse glad i deg Helene Ragnhild. (Det må jo komme ut i offentligheten, hahahah). Gleder meg til vi sees- nå som sola titter mer og mer frem blir det superhygge å møtes, grille, skravle og le masse masse. For den glade baby is on its way !

    10. Da er du i de beste hender, han var vår lege for mange år siden. Privat og offentlig helsevesen kan virkelig ikke sammenlignes. I en slik sårbar prosess er det viktig å bli godt ivaretatt. Masse lykke til 😊.

    11. Masse lykke til med prøverørsforsøket!
      Du fremstår som en sterk og reflektert person, jeg er sikker på at det kommer til å gå veldig bra med dere.
      Om ikke spiren skulle sitte på første forsøk, ikke gi opp. En dag blir det deres tur også <3
      Mange gode klemmer fra vestlandsjente, som skal i gang med andre runde IVF nå veldig snart 🙂

    12. Jeg heier så forferdelig mye på deg og dere! <3 Håper virkelig det går veien etter hvert, det fortjener du <3 Sender masse gode tanker 🙂

    13. Lykke til med ny type behandling. Du skriv mye om dette temaet, og er redd for at du blir skuffa på nytt. Samtidig har du jobba med å bli modig. Likevel ser det ut som det å bli gravid er alfa og omega. Det er rart at ikkje tanken på adopsjon er nemnt, i alle fall som ein muligheit. Dette er eit fornuftig, solidarisk og medmenneskelig alternativ, og du unngår alle berg- og dalbaner. Men dette må jo eventuelt få modne fram over tid.

    14. Lykke til! Hørte nylig på podcasten til Sara Lossius om yoga, hvor det ble nevnt at det finnes yoga for de som prøvde å bli gravide, og da tenkte jeg på deg. Interessant å vite at også akupunktur kan hjelpe, som du nevnte 😊

    15. Du er veldig modig som står fram så åpent. Du er en sterk person og du vil få ønsket om baby oppfylt 😊 Gleder meg til å følge deg videre 😊

    16. Kristiw: Jeg bruker litt yoga nidra, nesten som avspenning. Vurderer også å kjøpe noen lydfiler med avpenninger som er spesifikt laget for IVF. Takk for tips søte deg <3

    17. Kjære Helene Ragnhild.
      Du er virkelig supermodig! Det krever enormt mye å snakke om et slikt tema når man står midt opp i det.
      Jeg leste nettopp innlegget ditt om opplevelsen med Riksen. Dessverre forstår jeg veldig godt hva du snakker om. Jeg har selv jobbet ved avdelingen i flere år før jeg sluttet ifjor. Du tar et klokt valg når du velger bort Riksen. Fertilitetssenteret har svært dyktige medarbeidere! I tillegg har klinikk Hausken åpnet en helt ny avdeling på Lysaker. Der har en av de beste fra IVF laboratoriet på Riksen starten. Velg en av disse 😉
      Lykke til!
      P.s Om jeg på noen måte kan bidra med min kunnskap, så send meg gjerne en mail på: [email protected]
      Ta godt vare på deg selv <3 Dette går bra til slutt <3
      Klemmer

    18. Lena: Tusen takk <3 jeg vet at det er så mange fantastiske mennesker som jobber i det offentlige helsevesen, men dessverre er det som regel liten plass til å se individer. Jeg skulle ønske det fikk mer plass, samtidig skjønner jeg at det er vanskelig. Så snill du er som vil hjelpe, tusen takk igjen! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg