Vannkefir – brus som styrker tarmen

Denne vet jeg at mange har gledet seg til – ikke minst jeg!! Mitt første møte med vannkefir var for 5 år siden da jeg bodde et år hjemme hos mamma og pappa. Vannkefir ser noe snålt ut, med noen rare kefirkorn og rosiner som stiger opp og ned som et akvarium på kjøkkenbenken. Likevel tror jeg de synes det var helt greit med disse rare greiene mine, helt til jeg omtrent eksploderte et glass med vannkefir på det hvite kjøkkenet deres, hehe.

Når det gjelder fermentering så går jeg i perioder. Jeg har hatt kjøkkenet fullt av glass med boblende matvarer og jeg har hatt perioder der jeg har vært lei av hele greia. Det må være lov synes jeg! Akkurat nå sliter jeg litt med maten, er mye kvalm og har lite matlyst. Det er ikke fordi jeg er gravid dessverre, men på grunn av medisiner jeg går på. Uansett så synes jeg vannkefir har vært rednignen for å få i meg fermenterte godsaker og gunstige bakterier. Mamma elsker det også, så jeg leverer en flaske til henne titt og ofte.

Vannkefir er altså en slags kefir laget på vannkefirkorn og vann. Du kan altså ikke bruke melkekefirkorn til å lage denne drikken dessverre. Heldigvis er det ikke så vanskelig å få tak i vannkefirkorn da de formerer seg relativt raskt og mange er villige til å sende mot frakt. Sjekk ut facebookgruppen fermentering for å få tak i vannkefirkorn.

Vannkefir med smak av bringebær og mynte

1 liter vann

3 ss økologisk sukker

2 ss vannkefirkorn

En liten håndfull økologiske rosiner

En skive økologisk sitron

Bland sukker i kaldt vann i et glass til alt sukkeret er oppløst. Nå kan du ha i sitron, rosiner og kefirkornene.

Dekk til glasset og la det stå på benken i 24-48 timer. Jeg liker best å la det stå såpass lenge for at mest mulig av sukkeret skal spises opp av kefirkornene.

Sil av rosiner, kefirkorn og sitron. Plukk bort rosiner og sitron, og kast disse. Det er viktig at du bruker vann som hverken er for varmt eller for kaldt, før du forsiktig skyller vannkefirkornene. Nå kan du bruke kefirkornene til å lage mer vannkefir.

Bilde: naturligliv.no

Jeg var helt sikker på at jeg hadde tatt et bilde av selv krukken, men det finner jeg ikke igjen. Derfor låner jeg dette bilde til naturligliv og kan i samme slengen anbefale deres nettbutikk på det sterkeste. Der kan du faktisk kjøpe vannkefirkorn, i tillegg til wonderbag, omega cure (mitt favoritt omega 3) og mange andre godsaker! De har også masse bilder og en egen oppskrift på vannkefir som du finner her.

Etterfermentering

For å få en bedre smak liker jeg å etterfermentere vannkefiren min. Jeg heller kefiren over på tette glassflakser og har i bær og mynte. Du kan også bruke mango, ingefær og mer sitron. Skru lokket helt tett og la flasken stå fremme i 24-36 timer. Det er også under annengangsfermenteringen at brusen utvikles.

Nyt et glass vannkefir til maten du spiser, gjerne i et vinglass med en isbit og en skive sitron!

 

22 kommentarer

Siste innlegg