Mine beste råd mot stress

Før trodde jeg det var kult å gå rundt og være stressa. Jeg fortalte alle at jeg hadde sykt mye å gjøre og at jeg ikke hadde nok timer i døgnet. Å være i tidsklemma har liksom blitt så status, for da er du viktig og du får gjort mest mulig sant?

Not!

Nå har jeg lært at det å roe ned faktisk er løsningen for å få gjort mer! Jo mer jeg lærer om hvordan stress påvirker oss, jo flinkere blir jeg til å prioritere stressmestring i min hverdag. Jeg opplever at vi klarer å være stressa uansett hvor lite vi har å gjøre, slik er det i hvert fall for meg. Jeg har endel å drive med, og ikke minst endel emosjonelle påkjenninger om dagen. Likevel har jeg faktisk blirr roligere og mer balansert etter at jeg virkelig bestemte meg for å jobbe med stresset mitt.

Jeg vil gjerne dele med deg noen av tingene som har hjulpet meg, for kanskje kan de hjelpe deg også? Jeg gjør ikke alt på en gang, men jeg sniker dem inn og krydrer hverdagen med ro og tilstedeværelse <3

1. Gå turer ute i naturen, i solen så ofte du kan!

2. Skriv ned tanker og ting du må huske før du legger deg

3. Sjekk epost 1-2 ganger om dagen

4. Pust 10-20 dype pust hver eneste dag. Når du jobber, sitter på bussen osv.

5. Lær deg å si nei, kjenn etter i magen hva du har lyst til å prioritere

6. Legg deg på gulvet med bena opp etter veggen i 10 minutter, lukk øynene og pust

7. Sett mobilen på flymodus 30-60 minutter om dagen minimum – du trenger ikke være tilgjengelig 24/7

8. Snakk med mennesker som løfter deg

9. Ta et bad med epsomsalt – magnesium virker nemlig svært beroligende

10. Skriv ned 5 ting du er takknemlig for – ekstremt effektivt!

11. Gi deg selv lov til å hvile – til å bare være

12. Vær deg selv <3

Først følte jeg at mange av disse rådene var egoistiske. Skal jeg la folk vente på meg? Skal jeg sette meg selv først? Ja, det skal du!! Setter du ikke deg selv først vil du heller ikke være i stand til å hjelpe andre. Du må sette på din egen oksygenmaske før du kan sette på naboens 😉

Se for deg at du har et glass. Jo mindre du har i glasset, jo mindre har du å gi. Når glasset er fullt renner det automatisk over på andre i livet ditt <3

Ta vare, og god fredagsklem fra meg <3

24 kommentarer

Siste innlegg