De første dagene som gravid

Da jeg trykket publiser på dette innlegget i går satt jeg med en klump i magen. Det er tross av alt et av de mest “rå”, usminkede (bokstavelig talt) og personlige øyeblikket i mitt liv. En ting jeg har jobbet med de siste månedene er å være mer sårbar, og det er nettopp det dette øyeblikket er for meg. Der jeg stod på badet alene i den nye leiligheten vår og så den blå stripen lyse opp mot meg. Etter kun 5 minutter var jeg ikke i tvil om at jeg hadde gjort det riktige. Den varmen jeg fikk i går, fra alle som har fulgt oss så langt i denne reisen, det var helt spesielt. Jeg kommer aldri til å glemme alle de fine tingene dere har skrevet til meg. Jeg har helst hver eneste kommentar og det ble noen tårer <3

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å teste før mandag, morgenen før blodprøven. Hadde jeg fått negativ test på lørdag hadde jeg gått og pint meg selv med tanker om at det fortsatt kunne være positivt utfall, og det orket jeg ikke en gang til. Jeg prøvde å forberede meg selv på det værste, at det ikke hadde gått, slik jeg hadde blitt skuffet så mange ganger før. På fredag var jeg hos Anette på frøyaklinikken og hun hadde så godfølelse at det bare måtte smitte over på meg. Jeg gikk på apoteket og kjøpte en test, en slik du kan testec med 5 dager før.

Jeg turte ikke fortelle Jonna at jeg skulle teste, og jeg sov alene på luftmadrassen i leiligheten da jeg hadde jobbet der til sent på torsdag. Det var så godt å rømme bort dit de siste dagene før test. Da jeg våknet klokken 04.00 (!!) på fredag og måtte tisse googlet jeg masse før jeg endelig bestemte meg for å tørre å teste.

Da den blå streken lyste mot meg etter få sekunder var jeg rett og slett i sjokk! Jeg kunne ikke tro det, for etter sikkert 100 tester har jeg jo aldri opplevd å få opp en strek! Jeg måtte bare dra opp kamera og ta opp den fantastiske følelsen, helt uten tanker om å dele, men bare for å ta vare på den. Da jeg så filmen etterpå skjønte jeg at det var den perfekte måte å dele med dere <3

Jeg ventet noen timer før jeg kjørte ned til leiligheten i byen for å vekke Jonna. Jeg hadde med jordbær og skoleboller og sa at jeg ville overraske ham med frokost. Jeg trodde han skulle skjønne det med en gang, spesielt da jeg ga ham en gave som jeg la i skapet for mange måneder siden. Ikke før han løftet opp den vesle bamsedressen og så på meg som satt der med testen i hånden skjønte ham at vi skulle ha baby! Et utrolig koselig øyeblikk og jeg begynte selvfølgelig å gråte, mens han bare lo av glede <3

Vi kjørte hjem til mamma og pappa, og senere på kvelden til Jon Anderss sin familie. Alle var jo i sjokk fordi trodde vi ikke fikk svar før mandag. De neste dagene ble det mange tårevåte telefoner og fine meldinger, alle nære venninner, familie og venner skulle få denne nyheten fra oss!

Jeg føler meg så heldig som har lykkes på første forsøk! Ikke minst for at jeg får dele denne gleden med så mange fantastiske mennesker! Jeg er rett og slett så takknemlig <3

34 kommentarer
    1. Gratulerer så mye! Det her fortjener dere virkelig <3 Gleder meg til å følge graviditeten og oppveksten til den lille på bloggen/snap hvis du kommer frem til å dele litt med oss 😀 Jeg og tok test klokken 05.00 om morgenen uten å si noe til min ektemann 😛 Nå håper jeg den lille klarer seg fint i magen og at svangerskapet ditt blir bra! 🙂 De tre første månedene er de mest usikkre, men satser på at det går fint og at den lille vokser og trives som den skal <3

    2. Leste dette lnnlegget sammen med mannen min, og vi ble begge ganske tårevåte , siden vi er på vårt første forsøk og venter på å teste <3 gleder meg til å følge med videre på alle små og store oppdateringer 😍

    3. Der kom det en liten gledeståre fra meg og du gitt ❤️ Det er så utrolig deilig at det endelig har gått din vei. Det er så uuutrolig fortjent!! STOR klem! Du er et fantastisk menneske

    4. Gratulerer!! Håper alt går bra =)
      Jeg er gravid med tvillinger, uke 32+3 nå. De er laget helt naturlig, tok oss 4 måneder.
      Etter at jeg ble gravid har jeg lest om Pilotfrue som prøver alt hun kan, og sett (merkelig) mange programmer på tv om ivf, og da blir jeg så lei meg på andres vegne. Tenk at jeg og mannen min er så utrolig heldige at vi får tvillinger etter å ha prøvd i 4 mnd, mens mange må drive med ivf i opptil flere år før det klaffer!
      Jeg blir bare er og mer takknemlig over min egen graviditet =) Jeg har ikke engang vært kvalm, og jeg har jobbet fram til uke 32! Tenk på det =) Og jo større magen blir, jo mer forundret blir jeg over kroppen min som klarer dette her så bra =)
      Håper alt går bra med deg og din graviditet og at det ender med en vakker liten baby =)

    5. Gratulerer så mye til dere begge to<3 Jeg måtte felle en tåre av videoen. Blir så fint å følge deg videre <3

    6. Gratulere så mye Helene! Ble så rørt av den forrige videoen at jeg nesten begynte å gråte selv. Ønsker deg og familien din (på snart 3) alt det beste!

    7. Gratulerer Helene 🙂
      Må innrømme at jeg gråt med deg når jeg så videoen.
      Jeg har selv tvillinger på 5 1/2 mnd som satt på IVF forsøk nr 7, så jeg kjenner så utrolig godt følelsen av skuffelse etter ventetid og så det vanvittige rushet av følelser når testen er positiv. Jeg ønsker dere virkelig alt det beste i tiden fremover og håper du får ett flott svangerskap 💕 Stor klem

    8. Gratulerer sååååå mye til dere! Helt fantastisk, det største i hele verden 💚
      Lykke til
      Klem fra trebarnsmamma i Haugesund 🙂

    9. Kjæreste Helene!❤
      Tårene rant når jeg så videoen din og tårene rant i dag når jeg leste dette innlegget.. Gratulerer blir liksom et altfor svakt ord. Dette er dere så vel undt!💙 Rart hvor alt slitet bare blir verdt det på sekundet? Tar en ekstra titt på min lille Adam på 7 mnd, og tenker at livet er så himla fint. 😊
      Heldigste lille babyen som er så ønsket, lengtet etter og elsket allerede, den er nok fylt med kjærlighet allerede inne i magen til mamman sin 💟
      Ønsker deg alt godt i svangerskapet – å gå gravid er så fiiint!!
      Klem fra Kristina

    10. Er du ikke redd for at du plutselig ikke er gravid lenger etter å ha vært såpass overlyklig såpass tidlig? Det er uhorvelig mange graviditeter som går åt skogen lenge før det blir barn av prosjektet.

    11. Jeg kommenterer så godt som aldri blogger, men nå ble jeg provosert av kommentaren over til Rosa… Hva er vitsen med å skrive en slik kommentar? Hvorfor spørre om noe slikt? Bare for å såre/ minne Helene på at det kan gå galt? Latterlig og utrolig barnslig. Jeg synes det er utrolig modig og så fint at du deler såpass mye, Helene! Fy søren, du er tøff! For dette er sårbare greier. Du er inspirerende og så mange som går igjennom det samme må føle en fantastisk støtte i bloggen din. Jeg blir ydmyk og takknemlig over at jeg har en jente på 3 og en ny liten en på vei, når jeg leser dine innlegg, man skal jo virkelig ikke ta det å bli gravid for gitt! Babyen din er heldig som får deg til mamma💜 Masse masse lykke til. Rock on, girl👊🏻☺

    12. Jeg pleier ikke å kommentere blogger, eller følge med på dem i det hele tatt egentlig, men jeg har havnet her inne, og fulgt med ei stund. Nå sitter jeg med tårer i øynene etter å ha lest de siste innleggene dine! Gratulerer så veldig mye! <3
      Jeg syns også det er unødvendig å kommentere at det kan gå galt, det vet man etter å ha prøvd lenge. Og sannsynligvis gjør det jo ikke det! Du er gravid nå, og det er dere vel unt å nyte det!
      Til slutt så må jeg si takk for at du deler så åpent. Vi er i en lignende situasjon selv, men har hatt to negative forsøk til nå. Vi har fått få egg ut, og bare ett fint igjen på innsettigsdagen. Det er tøft (som du vet), men historien deres vekker håpet til live igjen.
      Ønsker deg en herlig sommer som gravid!

    13. Hei!
      Vil først og fremst ønske deg virkelig gratulerer med graviditeten! Selv om det er svært tidlig å tenke på nå så ønsker jeg en ting av deg! Og det er at du formidler hvor viktig det er med amming til leserne dine. Alt for mange mødre er for raske med å gi erstatning. Du som kan mye om ernæring vet jo hvor mange fordeler morsmelk har. Les deg også opp på amming før fødsel. Mange tror uten grunn at de har for lite melk. Men det er faktisk de færreste ikke kan produsere nok. Dette handler om kunnskap
      Anbefaler deg å lese masse bøker om amming og denne artikkelen https://www.babyverden.no/blogg/ammehjelperbloggen/for-du-skal-amme/
      Hilsen amme-entusiast 🙂

    14. Gratulerer så mye med miraklet skjønneste du <3 Blir kjempespennende å følge deg videre da jeg er omtrent like langt på vei som deg! Sikker på at du blir en helt fantastisk mamma.

    15. Gratulere så masse! Lurer bare på en ting.. er selv gravid i uke 6 ut ifra sist menstrasjon (2-3 på graviditetstesten), og er veldig redd for spontanabort.. er dette noe du tenker mye på, eller klarer du å fokusere på at det hele skal gå bra?

    16. Gratulere så mye! Jeg er ofte innom bloggen din og setter pris på alt du deler om både kosthold og ditt eget liv. Lykke til videre!

    17. Yaay, så koselig!! Lettrørt som jeg er ble det litt tårer av å lese dette. Gratulerer så mye!! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg