Jeg kjenner at blodet mitt koker

I dag dukket en artikkel opp i newsfeeden min som ga meg en klump i magen. Jeg blir både sint, provosert og lei meg. På fredag la helse og omsorgsminister Bent Høie frem en stortingsmelding som blant annet fremmer flere forslag innen assistert befruktning. Et av forslagene er at par som søker assistert befruktning skal pålegges å legge frem en barneomsorgsattest (her kan du lese bakgrunnen for forslaget). Sikkert ikke en stor deal tenker du, de fleste blir vel funnet skikket til å bli foreldre? Det er ikke poenget!

Etter å ha opplevd å være ufrivillig barnløs og nå sitte med et prøverørsbarn i magen merker jeg at dette forslaget får blodet mitt til å koke! Ingen som ikke har opplevd denne situasjonen kan forstå hvor ufattelig vondt det er å ikke bli gravide. Å ikke få til det mest naturlige, å kunne lage et barn sammen. Usikkerheten, redselen, de enorme utgiftene, anstrengelsen på forholdet og alle tårene. Selv har jeg brukt over 70 000 kroner på å bli gravid, over 100 sprøyter, uendelige piller og flere år av livet mitt. Hva gjør du vel ikke for å få ditt største ønske oppfylt?

Nå mener Høie at leger skal bestemme hvem som skal få prøve å få barn? Leke Gud som Jonna kalte det.

Hva om min tidligere sykehistorie hadde spilt inn? Hva med faktumet om at Jon Anders er student? Hva er egentlig kriteriene for å kunne bli foreldre. 90% av norske par blir gravide innen et år. Må de legge frem en søknad? Nei! Hvis du har fungerende sæd og eggstokker spiller det ingen rolle om du har et rusproblem, ukontrollert sinne eller tjener under fattigdomsgrensen. Du kan få barn.

La oss legge noen ekstra kg på ryggen til de som allerede bærer så tungt. La oss kjenne på prosessen med å skulle bli godkjent som skikket for å bli foreldre. Som om de lange køene for hjelp i det offentlige ikke var nok? Som om de mislykkede forsøkene ikke var nok? Nei, Høie, jeg prøver å overse dine idiotiske forslag om mettet fett, og forstå din redsel for å godkjenne eggdonasjon. Selv om jeg virkelig ikke ser forskjell på eggcelle og spermcelle i det argumentet.

Det er nok vanskelig for deg å sette deg inn i en slik situasjon, å ha en kropp som ikke kan gi deg det du ønsker aller mest. Det som alle andre tar for gitt. Det er nok vanskelig for deg å høre alle som sliter i stillhet. Du kjenner ikke deres lengsel, deres skam og smerte. Skjerp deg!

121 kommentarer
    1. Altså hallo! Det forslaget kan ikke gå igjennom! Det er rett og slett respektløs å måtte sende inn en “søknad” om å bli foreldre. Dessuten er det sikkert mange der ute som hadde blitt godkjent på papiret, men kanskje ikke hadde vært like “gode” i praksis. Nå vet man ikke hva vurderingskriteriene er, men om du er student, kanskje ikke tjener like mye som andre, eller lider av en form for sykdom, eller psykiske plager, så er det ikke det som definerer noen som foreldre. Så lenge barnet har det, det trenger, har det bra og har foreldre som gir masse kjærlighet, så er det som burde telle. Dere som går igjennom assistert befruktning ønsker jo å få barn, det er ikke bare noe skjer, men er nøye planlagt. Derfor vil jeg tro dere har hatt god tid til å sette dere inn i hva det vil si å bli foreldre og kanskje er mer forberedt enn oss andre. Jeg har fått barn på den naturlige måten og kan ikke forestille meg hvor sårbar og sår en slik prossess må være, men jeg er helt enig i at det ikke trenger å legges mere på de som prøver enn det problemet med å få barn allerede gjør. Som du sier, ingen som får barn naturlig må sende inn en slik “søknad” så hvorfor må de som prøver. Altså, jeg er helt enig med deg!
      Lykke til videre med graviditeten! Du har masse spennende og gode stunder i vente! Ønsker deg alt godt!<3

    2. Jeg ble også skikkelig sint når jeg leste dette. Jeg tror det er mye større sjans for at barn som kommer fra assistert befruktning har “gode” foreldre enn mange andre barn. Dette er jo barn som er ønsket, drømt om, bedt for og grått for… Jeg kunne tenkt meg å vite hva de begrunner det med at de som ikke klarer å få barn uten hjelp skal være dårligere foreldre enn alle andre?? Finnes det en undersøkelse som viser at barn av assistert befruktning opplever mer omsorgssvikt???

    3. Anne: Det ville jeg aldri tro nei, heller det motsatte som du sier! Disse barna er ekstremt ønsket og selv føler jeg at jeg har lagt så godt til rette som jeg har klart også. Helt feil!

    4. Thomas Frydenberg: Ja, men jeg har sett såpass mange idiotiske ting gå gjennom at jeg synes vi må si ifra! Forslaget i seg selv er forkastelig! Takk og i lige måte 😉

    5. Helt enig med deg! Dette er helt forjævlig. Er det ikke noe vi kan gjøre? En underskriftskampanje eller noe?

    6. Dette var kjempe fint å lese, blir helt rørt.
      jeg har to søstre som sliter med å bli gravide, min minste søster hun driver på med dette å tar piller å div også noe typ sprøyter osv å jeg får så vondt for henne for to ganger har de funnet fine egg å første gangen så gikk det bra men hun spontan abortete å andre gangen var det noe med eggene husker ikke, men jeg ser hvor tungt det er for henne å hennes største ønske er å få et eget barn… jeg blir så lei meg på hennes veiene å for dere som jobber å sliter så hardt for å få et vakkert lite barn. jeg blir så overlykkelig på andres veiene når de endelig får ønsket sitt oppfylt.
      selv har jeg spontanabortert å det gjør noe med oss… jeg var så sikker på at jeg ikkie kunne bli gravid, men nå venter jeg mitt tredje barn å vi gleder oss masse!!
      jeg unner alle å få oppleve den følelsen å gleden av å bli foreldere å jeg kjenner at jeg blir provorsert av at noen skal tukle å leke gud som du kalte det 🙂 .

    7. lykke til med graviditeten <3 du har så utrolig mye fint å se fram til....
      jeg er så glad på dine veiene at du endelig skal få oppleve noe så fint som å bli mor 🙂

    8. Blir så forbanna at jeg ikke finner ord nok til å uttrykke hvor sint dette gjør meg! Det var samboer som viste meg artikkelen når den først ble publisert, og jeg kjente at det kokte. Hvem er Høie til å si at vi som må igjennom assistert befruktning er mindre skikket som foreldre enn alle andre som får barn på naturlig vis? Jeg har gått igjennom ett rent helvete for å bli gravid nå, blod, svette og mye tårer. Og så skal Høie komme og si at det ikke er tilstrekkelig nok? Nei fy f… altså, walk a mile in my shoes sier jeg bare.

    9. Jeg er så enig med deg! Har selv vært gjennom IVF og er nå lykkelig i uke 22. Forslaget i denne Stortingsmeldingen, om å vurdere egnethet hos par som søker assistert befruktning, er en helt umenneskelig måte å tråkke på noen som allerede “ligger nede”. Vi som tar kontakt med helsevesenet for å få hjelp til noe som i utgangspunktet er så naturlig, er stort sett i stabile forhold og har ordnet økonomi – to ting som de aller fleste ser på som fundamentet å bygge familie på. Hvordan skal man ellers klare å finansiere en slik behandling?
      Dette forslaget MÅ ALDRI engang bli tatt opp til drøfting i Stortinget. Det er ren og skjær diskriminering!

    10. TAKK! ❤️ Håper Høie en gang i tida også kan kjenne på følelsen av å bli sparka når man allerede ligger nede.

    11. Kommer aldri til å bli vedtatt. Håper virkelig disse politikerne som har herjet med oss mennesker, syke osv blir satt av til høsten. Helt uhørt dette og trur ikke menneskedomstolen vil godta noe slikt. Skjønner du blir både lei deg og forbannet. Her må vi alle uansett stå samlet. Nå er det nok. Ha en fin dag 🌸

    12. Kjempe bra skrivet! Vi har ikke barn. Men har planer om og starte å prøve når jeg får meg jobb og bo situasjonen vår blir bedre. Men jeg gruer meg for jeg har en så stor frykt at vi ikke kan få barn. Jeg er åpen for alt av hjelp vi kan få. Men jeg vet at med meg selv og bare min sykehistorie så hadde vi vel ikke blit “godkjent”.
      Blir helt feil. Vet om mange som har barn som ikke skule hat, og jeg vet om folk som ønsker seg barn så mye og hadde blitt perfekte foreldre, men kan ikke få. Kjenner jeg blir lei meg og kjempe sina.

    13. Da burde det gjelde for alle. Det er utrolig diskriminerende å pålegge søknad for kun én gruppe mennesker som tilfeldigvis ikke kan få barn. Blir helt målløs

    14. Hei. Hva får deg til å tro at å fa barn er “naturlig” når du selv sier at du har sprøytet inn 100 sprøyter og tatt utallige piller med ting kroppen din ikke produserer selv? Å ikke få barn er kanskje ikke normen, men det blir litt som å si at homofili ikke er naturlig fordi de fleste er heterofile. Hvis det er noen som leker gud her er det vel individene som holder på med det unaturlige. Og som det er i dag er det mange barn som står uten foreldre som er kommet til verden naturlig som sikkert hadde blitt kjempe glad hvis noen som ikke kan få barn hadde adoptert han/hun. At du ikke kan få barn er i din natur, altså det er naturlig for deg å ikke få barn. Og at du trenger et barn i livet ditt for å føle deg lykkelig er et psykisk problem. Stakkars barn som må gå å bære vekten av å opprettholde “lykken” din. Barn skal ikke stå til ansvar for hvordan foreldre føler seg. Hvordan kan du være en emosjonell stabil person hvis lykken din baserer seg på de ditt ufødte barn?

    15. Elin: Det er ikke akkurat lett å spare til bolig eller legge av ekstra sparepenger når du må ut med så mye for å få barn. Det er jo ikke regnet med tapt inntekt på grunn av sykedager osv. Og jeg tror mange har kjent på at psykologhjelp kunne vært godt i prosessen, betyr det at en da er psykisk ute av stand til å ta imot et barn. Herregud, jeg klikker!

    16. Josefine Fevang: Det er rett og slett helt uetisk å skulle bestemme hvem som skal få lov til å prøve. Det er allerede endel regler her, men å i tillegg måtte søke! Fy skam!

    17. Utrolig bra skrevet! Er igjennom første IVF forsøk nå og vet hvor tung denne prosessen allerede er.

    18. Nå er jeg ikke i samme situasjon som deg og har vel egentlig ingenting jeg skulle ha sagt. Men jeg er helt enig med deg altså. Alle kan jo i teorien bli foreldre uten at det skal legges fram en attest for hvor skikket du er. Mens de som virkelig prøver, legger inn tid, energi og penger og har som sitt høyeste ønske å bli foreldre, dem skal man skape nye hindringer for. Det er meg helt uforståelig. Det er vel disse menneskene som man MINST skal vurdere som skikket for å bli foreldre vel. Det settes så mange barn til verden som vokser opp under uverdige forhold. Det er vel heller der politikken til helseministeren bør rettes.
      Blir så oppgitt over verden disse dager altså!!! Jaja, heldigvis er det stortingsvalg til høsten!
      Er iallfall veldig glad for at det lykkes for dere, ønsker dere virkelig det aller beste videre <3

    19. Det er så drøyt. Det i stortingsmeldinga virker utrolig lite gjennomtenkt, det kan jo aldri komme igjennom? Dessverre etter Trump-seieren i fjor virker det som at ting kan skje, som man aldri trodde var mulig.
      Bra skrevet, av deg! Det er veldig kult at du sier din mening om dette her, og viser en velformulert viktig stemme fra alle som går igjennom det dere har gjort. Bravo!

    20. Herregud.. Dette kan jo ikke være noe som går gjennom, kan ikke folk få lov å få barn uten at det skal være en hel prosess for det. Vi alle er mennesker og man må da få liv til og bestemme selv om man ønsker barn eller ikke, og hvorfor gjøre det vanskeligere for f.eks dem som sliter med å bli gravide 🙁 Håper virkelig at dette blir lagt i en skuff som en dumt forslag .Synnes du er kjempe tøff som deler med oss.

    21. Dere overdriver alle sammen.. Hvem av dere har lest begrunnelsen for forslaget? Er det så feil å hindre at psykisk syke, pedofiler osv får IVF sponset av våre skattepenger? Ja, de kan bli gravide på egenhånd.. Men hvorfor hjelpe dem hvis de ikke kan det?

    22. Dette blir for dumt rett og slett!! Absolutt alt skal vist reguleres av de som sitter å bestemmer her i landet. Man skal ikke få tenke selv, og slett ikke bestemme over egen kropp. Det er på tide at politikerene får tilbakemelding på at vi ikke finner oss i slikt. Godt innlegg Helene Ragnhild👍

    23. Dere som støtter forslaget: tror dere ikke at ved f.eks alvorlig psykisk sykdom, vil legen din nekte å henvise deg til fertilitetsbehandling? Dette forslaget vil ikke hindre en pedofil i å bli foreldet. Det vil legge stein til byrden for de som allerede sliter med å få sin største drøm oppfylt.
      Og til deg som snakker om at det handler om å gi lykke: et barn vil ikke bære ansvaret for min lykke. Aldri. Jeg har et godt ekteskap, en jobb jeg stortrives i og mange ting som er viktige for meg. Jeg kan fint leve et rikt uten barn. Det betyr ikke at sorgen over ikke å være gravid er mindre, nå når vi øyeblikkelig runder et år som prøver. Det er en lengsel som er så intens at du aner ikke. Men det definerer ikke lykken min..

    24. Da jeg først hørte dette, ble jeg ganske provosert selv. Og jeg forstår godt at det kan føles ekstremt frustrerende for de som sliter med å få barn fordi det er dere som blir utsatt og er de sårbare i denne situasjonen. Men så begynte jeg etter hvert å tenke og fordøye hvorfor dette i det hele tatt er foreslått. Det finnes så mange barn der ute som lever med grov omsorgssvikt, hver eneste dag. Noen blir slått, noen blir misbrukt, noen har foreldre som drikker alt for mye og dermed forsømmer barna sine. Dette er jo et tiltak for de ufødtes barnas beste, og en mulighet for å luke ut de menneskene som aldri burde få sette barn til verden.
      Det jeg derimot er enig i, er at det er uakseptabelt at det skal gjelde én gruppe mennesker. Dersom dette skal gjennomføres, må det gjelde alle foreldre, ikke kun de som sliter med å få egne barn. Og jeg forstår at det er umulig.
      Det jeg prøver å si er vel egentlig at dersom man kunne forhindre at barn vokser opp under så grusomme omstendigheter du ikke en gang kan forestille deg, så er det verdt at andre også må gjennom en sjekk. For barnas eget beste.

    25. 🙌🏼Du er så flink å få frem det du mener! Og som en som er i ivf situasjonen selv, mener jeg at vi blir allerede bedt om å oppgi og fortelle og forklare hele livet vårt for å bli “godkjent” for å få prøve, at vi trenger virkelig ikke gjennomgå enda mer! “Alle andre” kan bare få barn i hytt og pine…uansett hvor dårlige foreldre de kan komme til å være! Ingen barn er så ønsket og etterlengtet som prøverørsbarn!

    26. SIMEN: fy søren du burde skamme deg av det du skreiv!! Kunne godt holdt deg unna tastaturet!
      Jeg er i mot dette helt klart, helt absurd spør du meg..
      Lykke til med svangerskapet ditt Helene. Håper alt går fint 😀

    27. Julie, jeg tenker det samme..
      Og jeg vet hva jeg snakker om. Har selv vært ufrivillig barnløs i 7 år, vært igjennom utallige pillekurer, 3 missed abortion og to mislykka IVF.
      Nei, det er ingen automatikk i at man blir en god forelder eller er skikket til å få barn selv om man legger ned enormt med følelser, håp, tålmodighetsprøver, venting, knuste drømmer, tid og penger i prosjektet Bli Gravid.
      For noen er dette en så tøff prosess at krefter og psyke kan bli ganske tynnslitt.
      Man kan ønske seg noe så mye at man blir helt “ødelagt”. Det er en tung vei å gå…
      Så kommer vi til dette med å “bli vurdert” da. Dette er jo noe som alle adoptivforeldre må gjennomgå, i flere runder. Og hva med de som vil bli fosterforeldre?
      De har også et nåløye å slippe igjennom. Definitivt ikke lett når målet med å få barn er (bør være) et genuint og inderlig ønske om å dele av sin kjærlighet til et lite menneske som trenger det? Men man gjør det vel så gjerne likevel?
      Det er kanskje ikke så svart hvitt dette her, selv om jeg har full forståelse for at man får en ekstra belastning ved å måtte skaffe til veie en barneomsorgsattest oppi en allerede tøff prosess.
      Så, nei, jeg er ikke helt enig i den kraftige motstanden. Vi snakker tross alt om det ufødte barns rett til et godt liv.
      Når det er sagt, så bør flere sider av helsevesenet inn i bildet rundt IVF. Jeg mener at det burde vært en del av tilbudet å få samtaler med psykolog/parterapeut. Jeg tror dette ville være til stor hjelp for mange, og ikke minst være en støtte rundt den følelsesmessige delen av behandlingen. Og mulig “lette litt på trykket” rundt dette med attest?
      Jeg ønsker alle IVF’ere, adoptivforeldre, fosterforeldre, beredskapsshjem, biologiske foreldre og ikke minst VORDENDE foreldre (uansett metode og prosess) alt godt!!
      Alt for barnets beste, enten det er unnfanget hjemme eller i petriskål, adoptert, plassert i fosterhjem eller har sin første natt i beredskapsshjem. Alt for barna, de uskyldige små fortjener kun det beste og all kjærlighet i verden! Jeg ville gått i ilden for mitt barn, og da er vel ikke en attest rare flammen…?

    28. Tusen takk for et flott innlegg. Er midt i prøverørtiden selv, og er så enig i det du skriver. Veldig sårbart tema.

    29. Det var en bra kommentar Line. Jeg ser poengene i innlegget om en ekstra belastning. Samtidig syns jeg også det er vanskelig å se helt svart/hvitt på dette forslaget. Et poeng her er faktisk de som gjennomgår prosessen med assistert befruktning i det offentlige. Det er en økonomisk belastning for samfunnet, og at de som ønsker å benytte seg av den tjenesten gjennomgår en strengere kontroll enn de som lager barn på “gamlemåten” hjemme i sengen ser jeg ikke bare negativt ved. Dessuten er dette nettop en ypperlig måte å kunne utføre en viss kontroll. Aller helst burde alle vært skikket til å ta seg av barn før man lager de, men det ser vi at dessverre ikke er tilfellet..

    30. Julie: Skal vi da pålegge gravide som er i forhold med dømte pedofile abort? Skal vi sterilisere par som har utført omsorgssvikt slik at de ikke kan skade flere? Hvordan skulle vi løst det slik at dette ble rettferdig synes du?

    31. Elli: Si tidligere spiseforstyrrelse, depresjon eller hva med de som selv har blitt misbrukt, hvor går grensen? Skal det være opp til hver lege å bestemme hvem som skal få barn?

    32. Veronica: Jeg er så enig, også tenker jeg, hva med alle de som blir “naturlig” født inn i hjem der de blir slått, kommer skitne på skolen eller ikke får nok mat? Kanskje barneombudet skal få rett til å pålegge sterilisering? Dette bør jo da gjelde alle?

    33. Ada: Jeg har lest, har du? Mener du da at kvinner som bærer pedofiles barn skal pålegges abort? Hva med kvinner som har psykisk sykdom og er gravide, hva skal vi gjøre med dem? Tenk deg litt om her….

    34. Marita: Akkurat slik tenker jeg også, dette kan absolutt gå gjennom. For meg handler det mest om prinsippet om at ufrivillig barnløse blir diskriminert på det groveste ved å fremlegge et slikt forslag.

    35. Rebecca: Kanskje vi også skal slutte å behandle selvpåført lungekreft og screene diabetespasienter for sukkerinntak? Hvor skal disse skattepengene gå, vanskelig å si hvem som fortjener dem mest… Du sier kontroll, hva tenekr du om at barnevernet får rett til å pålegge sterilasjon av alle par som utført omsorgssvikt? De er jo dømt som uskikket til foreldrerollen og bør vel også nektes å få flere barn? Kanskje enhver jordmorkontroll skal inneholde en screening, så kan vi ta aborter på de som kommer “uskikket”. Jeg håper disse syke forslagene kan få deg til å tenke litt.

    36. Som lege og gravid så kjenner blir jeg bare trist…beklageligvis så føyer dette seg i rekken av håpløse bestemmelser fra helseministeren:(

    37. Line: Det handler ikke om vi ikke ønsker at de som får barn skal være gode foreldre, det handler om at det ikke finnes noen slik screening av de som tilfeldigvis ikke har f eks endometriose. Da er det bare å få barn i fleng, uansett hvor mye dritt du har gjort og gjør. Jeg skjønner at det er screening for adopsjon, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at den prosessen ikke var så uendelig lang slik den er i dag.

    38. Kjente jeg også ble voldsomt provosert når jeg leste den nyheten! At det går ann! Har også ett prøverørsbarn i magen. Veldig glad for at du tok det opp.

    39. Du spør meg hvordan jeg mener det burde løses slik at det blir rettferdig. Jeg vet ikke om du leste hele kommentaren min i sta, men jeg skrev av jeg forstår at det ikke er gjennomførbart, og derfor har jeg dessverre heller ingen forslag.
      Jeg forstår som sagt at dette er ekstremt sårt for deg, for selv vet jeg jo ikke hvordan det føles å ikke kunne sette et barn til verden på den naturlige måten. Derimot vet jeg ekstremt godt hva jeg snakker om når jeg sier at det er forferdelig å vokse opp i et hjem med voldelige foreldre uten at volden blir oppdaget utenfra. Første gangen jeg virkelig ønsket å ta mitt eget liv var jeg 5-6 år gammel. Jeg husker jeg satt i trappa og tenkte på hvilken kniv det hadde vært best å drepe meg selv med.Bortsett fra dette minnet og et par andre forferdelige hendelser kan jeg ikke huske noe av barndommen min frem til ca. ungdomsskolealder. Jeg har fortrengt alt sammen, også de tingene som har vært fint i barndommen. Ville du virkelig ikke vært villig til å bli vurdert som skikket for å spare et lite barn fra å vokse opp i slike omstendigheter? Jeg synes egentlig det er litt egoistisk av deg. De aller, aller fleste vil jo bli vurdert som skikket uansett, men hvis man kan redde et eneste barn fra å vokse opp i helvete ved å vurdere tusen foreldre – vil det ikke være verdt det?

    40. Julie: Det burde vel heller settes flere tiltak i gang slik at barn som allerede blir utsatt for vold blir tatt bort fra sine foreldre?
      Jeg synes det er kjempe trist at du har opplevd dette og kan ikke forstå hva du har gått gjennom. Men jeg er ikke enig i at dette er tiltaket som bør prioriteres for å beskytte barn.

    41. Anette: Det er helt feil enda å begynne i for å beskytte utsatte barn! Det finnes jo ikke statestikk på at foreldre via prøverør har mer omsorgssvikt enn andre? Jeg vil heller tro at det er motsatt! Lykke til med bebis i magen <3

    42. Hvert tiltak som kan forebygge overgrep er bra! Vil du at samfunnet sponser IVF til psykisk syke?? Psykisk syke bør ikke få barn

    43. Jeg skjønner at du står midt i denne prosessen og at det er mange følelser i sving, men å sammenligne det jeg skrev om kontroll og det å slutte å behandle selvpåført kreft er langt i fra det samme. Ikke en gang i kommentaren min skrev jeg noe om å nekte prøverørsbehandling til folk som ikke kan få barn. Så å sammenligne det med tvangssterilisering av par som har utført omsorgssvikt er også ganske far fetched. Jeg mener at en slik omsorgsattest bør være utformet slik at også tidligere langtidssyke og studenter skal kunne bli godkjent. De aller fleste som ønsker deg barn så høyt som dere gjør vil lett “bestå” testen. Noen få vil ikke det. En belastning eller ei, det handler om barnets beste.
      Mennesker med fungerende sæd og eggstokker kan lage barn så mye de vil uten omsorgsattest. Og ja, disse kan ha et rusproblem som du sier, men de blir aldri hindret i å få barn.
      Skal politiet slutte å ta promilletester av de som stoppes i trafikkontroll fordi så mange andre aldri blir stoppet og derfor aldri tatt?

    44. Jeg er selv midt i ivf-forsøk, og er helt enig i at dette kan virke provoserende sånn som media fremstiller saken.
      For at vi skal kunne ha en saklig debatt om temaet, er det viktig med riktig fakta i saken:
      1. Etter bioteknologiloven er det i dagen legen som bestemmer om paret skal tilbys behandling. I vurderingen skal legens avgjørelse “bygge på medisinske og psykososiale vurderinger av paret. Det skal legges vekt på parets omsorgsevne og hensynet til barnet beste”.
      Det skal altså fortas en “egnethetsvurdering” etter dagens lovverk, og leger kan allerede i dag innhente taushetsbelagte opplysninger fra en rekke offentlige instanser. Vi måtte selv svare på mange rare spørsmål fra legen før vi fikk komme i gang med vårt første forsøk.
      Spørsmålet nå er om legen kan kreve at paret selv leverer taushetsbelagt informasjon om seg selv til legen (f.eks også fra Nav, barnevernet etc). Dette er inngripende, og jeg mener helt klart at det er problematisk at vi som “tilfeldigvis” må ha hjelp til å få barn må utlevere slik informasjon.
      2. Det blir foreslått at man må sende inn en barneomsorgsattest. En barneomsorgsattest er en _politiattest_ for personer som skal ha omsorg eller oppgaver knyttet til mindreårige. I en slik attest skal det bl.a. anmerkes om en person er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for overtredelse av flere straffebestemmelser som for eksempel seksualforbrytelser mot barn og voksne.
      At vi som trenger hjelp med å bli gravide må sende inn en slik politiattest synes jeg er helt greit, og jeg har ingen problemer med å forstå at staten sikrer seg mot å finansiere og hjelpe pedofile med å få barn.
      For dere som vil lese mer, er hele dokumentet tilgjengelig her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-39-20162017/id2557037/sec4#KAP4-9

    45. Bra formumert og jeg støtter deg i det du skriver. Hva med og heller bruke ressurser på noe som er langt mer essensielt? Måtte dette forslaget aldri gå gjennom! Det ville vært fatalt. En skam at det det hele tatt settes på “dagsorden”. Nå mistet jeg enda mer respekten for Høie.
      Selv har jeg ett barn og er takknemlig for at jeg ble fort gravid. Kan ikke forstille meg hva du og mange andre som slet/sliter med å bli gravide måtte/må gjennom.
      Det er bra at du er så åpen om det for det vil hjelpe andre i samme situasjon.
      Er så glad på dine vegne at det ordnet seg til slutt 😊

    46. Rebecca: De skal ike slutte å ha promilletester, men de skal ikke sette lover som sier at kun en menneskegruppe skal stoppes. Dette handler nettopp om å ikke tilby prøverørsbehandling, så hvordan du kan si at du ikke har skrevet det skjønner jeg ikke. Da tror jeg ikke du har satt deg inn i hva du har kommentert på.

    47. Anna: Det er ikke slik det fungerer, det er allerede slik at leger skal kunne vurdere par. Dette handler om diskriminering. Foreslår da at alle må levere attest ved første svangerskapskontroll?

    48. Jeg ble så sinna, lei meg og egentlig såret da jeg leste dette.. Vi som må ty til prøverørsbehandling må igjennom nok alikevel, om vi ikke må igjennom enda en test? Hele perioden med hormoner, sprøyter, operasjoner blir vi vurdert.. Veien til IVF er for mange nokså lang alikevel.. Det å få et barn er en drøm for mange, å ivf ofte en siste utvei.. Takket være IVF så sitter vi (samboeren min og jeg) med en helt nydelig gutt på 4 mnd.. Å jeg er minst like stolt som alle andre om ikke mer, da veien for å få kalle oss mamma og pappa har vært ganske så ruglete 💙

    49. Helene: For meg handler det mer om prinsippet om at det kun er ufrivillig barnløse som skal gjennom dette. Vi måtte ikke svare på masse rare spørsmål, men vi måtte levere blodprøver å å teste etter hepatitt, HIV osv. Det kan hende det er ulike praksiser på ulike sykehus. Hadde selvgølgelig bare levert, men jeg synes likevel det er diskriminering. Heier på deg <3

    50. Ja, det burde absolutt settes i gang slike tiltak, men skaden kan allerede ha skjedd selv om barnet blir tatt vekk fra foreldrene sine når det er lite. Jeg har selv tatt et studie om vold i nære relasjoner og sitter med en del kunnskap om akkurat dette temaet. Jeg synes for øvrig du har noen gode argumenter i din side av saken, og synes det er flott at du engasjerer deg! Men i denne saken er det to sider: de ufrivillig barnløses side og det ufødte barnets side. Ut fra kommentarene dine ser det ut som du kun klarer å se din egen side, uten å en gang forsøke å forstå hvor grusomt det kan være for et barn å bli født inn i feil hjem.
      Dette handler jo om parets evne til å gi tilstrekkelig omsorg til barnet – ikke om man har energi eller penger til å ta med barnet på Tusenfryd, lange flyreiser til varmere strøk eller arrangere bursdagsfeiringer på lekeland og bowlingen! Man kan være en god forelder selv om man er student, og det tror jeg alle leger er fullstendig klar over. Det Helene la ut over her var forøvrig til stor hjelp; å måtte levere en politiattest er ikke noe mer enn du trenger å gjøre for å bli godkjent til f.eks. lærerutdannelsen. Det andre punktet som ble nevnt er selvsagt noe mer ubehagelig, da fortiden ikke nødvendigvis er betydelig for om man er i stand til å ta seg av et barn eller ikke. I mitt tilfelle gjelder jo det. Jeg har opplevd at det har blitt sendt en bekymringsmelding til barnevernet fordi jeg har blitt utsatt for vold i min barndom. I dette tilfellet sendte barnehagen inn bekymringsmeldingen (uten andre mistanker enn at de visste noe om min bakgrunn). Først var jeg knust og i sjokk for at jeg skulle straffes enda mer for fortiden min, og det var selvsagt ubehagelig å skulle bli vurdert av barnevernet. Jeg fikk imidlertid beskjed om at det ikke var tvil om at jeg var en god omsorgsperson for datteren min, til tross for at jeg var student og alenemor. I ettertid tenker jeg at det er bedre at det blir sjekket en gang for mye enn en gang for lite, og jeg er glad for at barnehagen viste at de tok slike ting på alvor.

    51. Julie: Jeg skjønner at du tenker at det burde være tiltak før, men ser du ikke at det blir feil at det kun gjelder de som tilfeldigvis trenger hjelp? Tenk om du ikke fikk lov til å få barn på grunn av din bakgrunn, jeg tror ikke jeg kan tenke meg noe mer urettferdig enn det.

    52. Jo, jeg er enig i at det ikke er rettferdig, og jeg skrev jo i den første kommentaren min at det burde gjelde alle. Dessverre er det helt umulig fordi det ikke kan kontrolleres at det unnfanges barn naturlig. Jeg ville imidlertid ikke blitt nektet å få barn pga. min barndom fordi jeg ikke er dømt for noenting. Jeg har ikke gjort noe galt ved å bli utsatt for vold. Dersom dere heller ikke har noe å skjule, så ser jeg ikke helt problemet annet enn at det er en liten, ekstra belastning? Persoblig tror jeg ikke jeg ville hatt noe imot det dersom jeg selv måtte gi ut relevant informasjon om meg selv før jeg ble gravid, men det er jo vanskelig for meg å si helt sikkert. Poenget er i hvert fall at det kan skåne noen barn fra å leve et forferdelig liv, og jeg vil tro det er verdt det. Man må jo gjennom vurderinger for å kunne adoptere eller ta til seg fosterbarn, og jeg ser ikke helt forskjellen.
      Jeg ønsker dere uansett lykke til i tiden fremover, et par som virkelig ønsker seg barn så sterkt som dere fortjener virkelig all den lykke og glede et barn bringer. Jeg har ikke lest de tidligere innleggene dine og aner ikke om du har klart å bli gravid eller om dere fremdeles prøver. Hvis det siste stemmer, håper jeg det ordner seg for dere snart 🙂

    53. Så flott og bra skrevet. Jeg boblet selv over da jeg leste dette. Hvem er han til å pålegge og foreslå noe slikt når han ikke vet hvordan denne prosessen er – mentalt og fysisk. Om en ikke føler seg utenfor og stigmatisert fra før når en så gjerne vil ha barn men ikke får det til ,så føler en det ihvertfall slik nå.
      Dette må vi få til en kampanje mot om dette skulle gå lenger.
      Takk for en fin blogg og beste ønsker til deg og veien videre 💖💖

    54. Helt enig med deg. Jeg har ikke brukt over 3 år av livet mitt, 3 IVF forsøk, 2 AIH, mange hormonkurer og tusenvis av kroner – og ikke minst mange timer i psykologstolen – for å få noe jeg ikke vil klare ta meg av. Ufrivillig barneløshet er en kamp man ikke utsetter seg for om man ikke er egnet til å få barn. Jeg håper bare jeg snart er en av de som ikke trenger tenke på IVF lenger.. Lei nå 🙁

    55. Vi har selv vært igjennom prøverør og vårt første barn kommer om bare få måneder. 😊
      Uten at vi blir det fortalt så blir det tatt en vurdering av oss før vi får starte. Første inntrykket på samtalen før oppstart og flere av spørsmålene deres blir brukt for å vurdere oss som foreldreemner. Det er jeg sikker på.
      Jeg synes det har vært utrolig kjipt når folk har spurt når vi skal ha barn. Nå er jeg helt åpen på at dette er et IVF barn.
      Det er ikke sånn at alle sunne, tilsynelatende friske, kan få barn når de vil. Den lange ventetiden og prøveperioden, kombinert med å måtte gå på medisiner som kan gjøre deg sprø, og alle legene som stiller de samme spørsmålene hver gang du er inne på kontroll får deg til å irritere deg mer. At de ikke bare kan se over journalen din i 30 sek før du kommer inn.
      Å levere politiattest og ha en mer grundig undersøkelse på om man er skikket ser jeg på som mer ryddig enn hva det er i dag. Samtidig er jeg enig i at det er litt ydmykende. Jeg synes egentlig at man bør kreve dette av alle som skal/ ønsker å bli foreldre. De som ikke gjennomgår ass.bef får ta dette med jordmor på helsestasjonen eller legen i forb. med svangerskapsoppf. Det et ingen grunn til at det bare er ass.bef’erne som bør/trenger denne attesten på skikkehet for å bli vurdert som godkjent forelder…
      Dette ble langt, men sånn er det når man har mange tanker og følelser om et emne.

    56. Takk for dette innlegget❤️❤️ Ingen som ikke går igjennom dette selv kan fullt skjønne hvordan det er- og en slik ekstra byrde burde vi jaggu ikke få! Har fulgt deg en stund nå, og var faktisk akkurat like langt på vei som deg før jeg mistet i forrige uke💔 Nå gjelder det å nullstille seg og se frem til nok et forsøk! Håper spiren din sitter hele veien til termin❤️ Jeg heier på deg🌸🌸

    57. Ser at du skriver “gravide som er sammen med pedofile” – husk at det finnes pedofile kvinner også.
      Er forøvrig helt enig med deg! Fy skam å tråkke på noen som allerede ligger nede….

    58. Albin: Gratulerer med graviditet! <3
      Hadde vært topp om vi kunne passe på at INGEN barn ble født inn i et "dårlig" hjem, men det er rett og slett ikke gjennomførbarn. Jeg skjønner ikke hvorfor kun ufrivillig barnløse skal måtte gjennom dette!

    59. Julie: Hvis det ikke kan gjelde alle er det ingen grunn til at det kun skal gjelde ufrivillig barnløse. I så fall måtte det legges frem forskning på at ufrivillig barnløse oftere var uskikket, og det finnes ikke.
      Du sier jo selv at du ikke har denne erfaringen og da kan du faktisk ikke sette deg inn i det. Jeg tror du hadde hatt noe imot det om jordmor skulle få bestemme om du fikk fortsette svangerskapet?

    60. Alle gravide må levere blodprøver som skjekker syfilis, hiv, røde hunder osv som rutine i svangerskapskontrollen! Så om det var noe du reagerte på, så gjelder det alle gravide uansett om en tar ivf eller ikke. Er enig i at forslaget kan være sårt for de som allerede sliter :/ har ikke satt meg nok inn i det. Er selv gravid i uke 21 å vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg ikke hadde kunnet få barn <3 lykke til videre uansett 🙂

    61. Hei og gratulerer m barn påvei <3 Er 46 år gammel og har ikke barn selv,mange grunner til d mn de senere år (mange) har det blitt mitt ønske,mn om jeg ville ha var d jo "bare" lage og som du sier som ufrivillig barnløs-det er respektløst og ødelegge for de som må ha hjelp,respektløst og ta valgene for voksne mennesker,ja i det hele tatt FREKT og ødelegge noens drøm om det kommer til det for noen som søker 🙁 KEM er de som skal vurdere dette,hva m deres dagsform-den KAN ødelegge,noe folks dagsform ofte gjør...kanskje er jeg tåpelig som ytrer dette mn føler det ofte er en realitet-jeg tåler konstruktiv kritikk på dette da det er vel ment det jeg her ytrer.
      Lykke til m fremtiden deres m lille frøet i magen <3

    62. Skjønner godt at den nyhetsartikkelen kan provosere, men syns likevel at man burde se på fakta i saken slik som “Helene” skriver over. En “omsorgsattest” er det samme som en politiattest, ikke en stor utredning omhandlende hvorvidt man er skikket til å bli gode foreldre slik som det legges frem i den nyhetsartikkelen. Som det også står i meldingen så gjennomføres det faktisk en slik “utredning” allerede i dag av lege.
      Det står også i meldingen: “Helsedirektoratet opplyser videre at fagmiljøene etterlyser felles retningslinjer for hvilke opplysninger som bør innhentes og hvordan innhentede opplysninger skal vektlegges. Dette kan sikre en mer ensartet og forutsigbar praksis.” – Altså vil man pålegge en slik politiattest fordi denne “utredningen” gjennomføres såpass forskjellig fra lege til lege.
      Jeg som ansatt i forvaltningen selv ser også ansvarsprinsippet her fra staten sin side. Når man får barn av seg selv er ingen andre aktører innblandet. Det er ens eget valg og man står derfor personlig ansvarlig. Når det er Helse Norge som gjennomfører, betaler og legger opp en IVF-behandling blir det plutselig deres ansvar om det i ettertid skulle vise seg å være noe “galt” med foreldrene sin omsorgsevne. Om det 10 år frem i tid skulle vise seg at en stor andel barn født gjennom IVF betalt av Helse Norge har foreldre med dårlig omsorgskapasitet er det nettopp staten som må ta denne støyten. Jeg skjønner dermed logikken for å unngå dette.
      Selv om jeg skjønner tankegangen bak og logikken i forslaget betyr det ikke at jeg ikke ser det fra ditt ståsted. Jeg skjønner godt reaksjonen din! Jeg håper at det hele blir gjennomført på en skånsom og god måte hvis dette får gjennomslag.
      Håper alt står bra til med den lille, masse lykke til fremover! 🙂 <3

    63. Kristine: hvor har du fra at de da har ansvaret? Jeg håper da det blir det samme tiltaket for de som får oppfølging i svangerskapet, det betaler jo også staten og det er helt gratis. Jeg betalte selv, så det stemmer ikke det du skriver. Er heller ikke kun en politiattest som gjelder her. Tenker at når du ikke har opplevd dette kan du ikke forstå, selv om du sier du kan det. Det virker som om du tror at dette ikke har noen større konsekvens?

    64. Linn: ja, jeg har levert to ganger faktisk 🙂 det er jo for å beskytte oss, at vi er friske både før og under graviditeten. Jeg reagerer på at det skilles mellom ufrivillig barnløse og andre, ikke noe annet 🙂

    65. Robert: tusen takk! Jeg reagerer på at vi som tilfeldigvis trenger hjelp skal diskrimineres når det ikke er noe tegn til at vi har økt omsorgssvikt. Tipper de fleste som blir gravide via prøverør er bedre foreldre, vi er mer takknemlige. Sier ikke at andre ikke er det, men jeg vil aldri ta det for gitt å få barn! Takk for gode ønsker <3

    66. Ada: psykisk syke kan bli gode mødre de og. Tror du bør lese deg opp om det. Ser ut som du har lite kunnskap og lun fordommer.
      Simen: ja, si det til eventuell dama di. Om dere prøver og prøver, og du har dårlig sædkvalitet så. Ville du bare sagt at dere adopterer heller? Ville du ikke ha egne barn? Tror det er bullshit fra deg. Du hadde nok valgt å få egne barn.
      Og om du velger det, så bestemmer du ikke hva andre kan og ikke kan. Det er dritvanskelig å adoptere barn dessverre i Norge og tar mange år. Hvem gidder det til slutt? Mye enklere å få egne unger om man er frisk.
      Snakker ikke om de som er barnløse nå.

    67. Bare tøys. Ingen kan si noe om hvem som ender som barnemishandler eller ikke egner seg for å ha barn basert på sånt. Ti tusen ting kan skje med et menneske og få følger den ene eller den andre veien, uansett hvor mange attester det offentlige utsteder. Dette føles mer som enda en beskyttelse for systemet, heller enn for det enkelte mennesket.
      Heldigvis er det flere land enn Norge som kan IVF. Og som ikke lager unødig mas. Flere vil rett og slett benytte seg av det istedet. (Burde gjøre det hvis de tenker seg om ja..)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg