Ekstrem svangerskapskvalme

Ville gi et lite pip fra meg!

Dere som følger meg på snap og insta vet at jeg har slitt med forferdelig kvalme de siste dagene. Jeg har kastet opp hele dagen og slitt med å få i meg mat, og jeg har rett og slett ikke klart å være på pc. Det eneste jeg har orket er å ligge rett ut på soverommet med lyset av. I går fikk jeg en akuttime hos legen og utskrevet postafen. Jeg hater jo egentlig å ta piller, men sånn som det har vært nå kan jeg rett og slett ikke ha det. Jeg fikk også en 100% sykemelding, selv om det ikke betyr så mye når du driver for deg selv.

Tusen takk for alle tips og råd! Selv har jeg prøvd det aller meste, føler vel egentlig at jeg har prøvd alt, men nå er det ingenting som hjelper. Det var ganske lett å se forskjell på dere som hadde opplevd ekstrem kvalme og ikke, for ingefærvann kan bare legge seg når du føler at du skal kaste opp din egen magesekk, haha.

Processed with VSCO with a6 preset

I dag fikk vi tømt resten i den gamle leiligheten i hvert fall, og nå ligger jeg rett ut og ser på Dicte på sumo. Uansett hvor dårlig formen blir er det en stor trøst at det er en god grunn til det! Jeg er også glad jeg hadde et godt lager med næringsstoffer før jeg ble gravid, for nå er det kun loff med bittelitt smør jeg klarer å holde nede. Bare tanken på mat får magen til å vri seg! Sykt kreds til dere som har opplevd ekstrem svangerskapskvalme da dere allerede hadde små, det kan ikke være lett <3

Jeg er kommet i uke 11 og jeg krysser fingrene for at dette roer seg ila de neste ukene. Jeg har så utrolig mye å gjøre, leiligheten er et eneste stort rot og jeg ligger etter med regnskapet. Det hjelper i hvert fall å ligge å titte på de små babyklærne som skal brukes fra februar. Uansett hvor kvalm jeg er vet jeg at det er mange som ville dødd for å være i mine sko, og så lenge lille har det bra skal jeg nok overleve <3

66 kommentarer
    1. Det må være grusomt med slik kvalme, godt du holder motet oppe <3 Håper det gir seg etter de magiske 12 om ikke annet! God bedring <3

    2. Masse god bedring ❤ Håper det roer seg så du får ett fint svangerskap videre. Du har iallefall vært en ispirasjon for mange,inkludert meg. 😊

    3. Uff da, håper formen blir bedre med Postafen. Den tror jg at jg brukte også i ca 8 mnd for 30 år siden 🙂 Hjalp mg ihvertfall. God bedring og lykke til m tømming av leilighet. Gratulerer med ny leilighet 🙂

    4. Huff, god bedring ♡ jeg slet med ekstrem svanherskapskvalme og ble lagt inn på sykehus to ganger for dette pga dehydrering. Prøv å få i deg Farris og eplemost og prøv med noen Ritz kjeks før du står opp av senga på morningen. Det kommer nok opp igjen men man får i seg hvertfall noe som stabiliserer det fortere:-) jeg vet hvor forferdelig det er, jeg satt å truet i meg mat ved toalettet:p masse lykke til!

    5. Hei kjære du! Kjenner meg så igjen i det du beskriver.. Gikk gravid i fjor og var skikkelig kvalm og slapp fra uke 4-5 til uke 13.. Føles ut som om man skal være kvalm for alltid, men plutselig snur det! 😊😊 Kostholdet mitt den tiden var ganske likt det jeg ser du orker å få ned.. Fikk litt dilla på hvit ris med pittelitt soyasaus noen dager da 😊 salt er jo susen! Ønsker deg alt godt – klem

    6. Stakkars deg! Jeg følger deg på snap, og har fått med hvor dårlig du er:-/ jeg kastet opp daglig de første 12 ukene, så håper at det gir seg da for deg også! Jeg spiste loff med smør og ost i mange uker, og skjønte ikke hvorfor smoothiene mine og den sunne maten fristet. Jeg slo meg også til ro med gode lager av vitaminer i kroppen:) sender deg mange store klemmer <3

    7. I mitt første svangerskap, kastet jeg opp til rundt uke 20, og var kvalm til ungen kom ut, men det er en utrolig gave som venter! I mitt nåværende svangerskap, kasta jeg opp til rundt uke 12 og kvalmen ble avtakende etter hvert. Nå er jeg i uke 29 og kan endelig nyte et svangerskap uten kvalme og oppkast. Det er en deilig følelse, likevel om man vet at kvalmen vil gi seg, når den fine prisen er kommet til verden. Det er mange som sliter med dette og på facebook-gruppa Hyperemesis Norge finner man mye støtte. Lykke til videre!

    8. Selv om en har slitt med å bli gravid har en så absolutt lov til å synes litt synd på seg selv… Det jeg trøstet meg selv med var at sluttresultatet er virkelig verdt det❤ Lykke til videre og god bedring😉

    9. Syns synd deg. Du må nesten bare trøste deg med at det blir likere. Hva ned å prøv kraft ( næringsrikt) og vørterøl🙈. Loff med smør er ihvertfall bedre en ingen ting. God bedring og håp det værste snart er over. Klem 🌸

    10. Jeg føler så med deg! Har termin i disse dager, og har kastet opp siden uke 4. En periode var jeg så oppgitt av alle råd fra leger og jordmødre… ingefær og alt mulig av medisiner (kvalmestillende og reisesyketabl hadde for meg) INGEN virkning. Skulle ønske jeg kunne komme med et godt råd, men desverre… håper det går over med deg, vet mange blir bedre i uke 20. I mellomtiden får vi trøste oss med at kvinner med hyperemisis har større sjanse for å gjennomgå svangerskap med færre komplikasjoner enn andre. Pass på å drikke godt, sitronvann er veldig forfriskende.
      Stooor godbedringklem til deg! Ikke stress med noe, kun tenk på deg selv om viduderet i magen❤️

    11. Lykke til og god bedring!
      Du har min dypeste medfølelse. Om ikke postafen gir noen effekt anbefaler jeg deg å komme deg kjapt tilbake til legen. Det finnes andre medikamenter som regnes som trygt nok når det er ille nok. Sjekk ketonstatus og be om veskebehandling, heller for tidlig enn for sent. Hvis det blir langvarig vil jeg råde deg til å være obs på psyken din, det er relativt vanlig å bli deprimert ved ekstrem svangerskapskvalme. Hvis du orker og trenger hjelp finnes det en Facebook-gruppe som kan være en god ressurs.
      Jeg er ikke negativ, men vet så altfor godt hva diagnosen innebærer. Dette klarer du, det er hardt, men det går bra. Nå er virkelig tiden for å be om hjelp, samt å ta en dag om gangen (evt time for time).

    12. Hørt fra jordmor: hvis man sliter med ekstrem kvalme i første trimester da har spiren satt seg godt fast og er egentlig et veldig godt tegn 🙂

    13. Å, jeg kjenner meg SÅ igjen… 😞 Stakkars deg… Jeg er i uke 22 nå, og har kasta opp fra uke 2 til uke 20. Nå er jeg “bare” kvalm, men i mindre grad. Jeg tør fortsatt ikke helt håpe på at det verste er over 😝 Har også prøvd “alt”. Postafen funka ikke særlig på meg. Syns saltstenger og cola (desverre) hjalp når det sto på som verst. Masse lykke til, og god bedring! Vi får trøste oss med at det i hvertfall gir seg etter fødselen 💜👶🏼

    14. Hei! Eg er gravid i veke 13+0, så vi er ikkje langt unna kvarandre – difor har der våre ekstra gøy å fylge med på deg. Eg er sjølv jordmor, men hadde aldri i mine villaste fantasiar forestilt meg at graviditet kunne være så pyton. For frå veke 6 til 12 kasta eg også opp dagleg- men kvalmen var det værste- og luktene! Fysj! Postafen hjalp meg litt viss eg tok det før eg sto opp- men eg var fortsatt uggen og veeeldig trøtt. Du får sikkert tuusen tips- alle i beste meining- men eg fekk eit nytt syn på livet for ei veke sidan! Haha! då var eg nemleg til ei veldig flink akkupunktør-dame- om det var det som hjalp eller at eg bikka 12 veker og om der var placebo eller ei- spelar ingen rolle! Eg har ikkje kasta opp sidan! Og medan eg låg på benken gjekk kvalmen over til svolt og eg gjekk rett på kafé og åt eit ostehorn medan eg måtte felle ei tåre! Haha! Det er sjukt! Eg er fortsatt sliten og sjukmeldt for å hente meg inn igjen. Men eg meiner at dette absolutt er verdt å prøve! Finn ein akkupunktør med god utdanning evt 🙂
      Lykke til vidare <3 gledar meg til å fylge deg!

    15. Det høres fælt ut og plages med kvalme, men du får trøste deg med at du får verdens beste gave til slutt 😊
      Jeg kan ikke forestille meg hvordan du har det da jeg i min graviditet kun var kvalm to timer daglig I ei uke.
      Håper kvalmen snur snart, inntil videre får du bare ta en dag av gangen. Tvi-tvi!

    16. Masse god bedring❤️ Jeg har ei venninne som hadde ekstrem svangerskapskvalme under hele graviditeten. Som hun sa; det siste jeg gjorde før vi dro inn på fødeavdelingen var å kaste opp.
      Hun har nå en nydelig liten gutt på 6mnd og ønsker seg allerede en ny baby.
      Håper virkelig det går over for din del snart, men uansett er det lille nurket som kommer i februar verdt all kvalme og vondt i verden❤️ og det er glemt i det sekunder du holder for første gang!
      Veldig glad for at det endelig blir baby! Har fulgt dere og bloggen din lenge😊

    17. Håper det snart blir bedre!!
      Jeg skal få tvillingene mine på mandag (planlagt ks) og har ikke vært kvalm en dag. Det eneste jeg sliter med er å sove for jeg får så vondt i hoftene/lårene. Nå begynner det å tære på med 3-5 timer søvn hver natt i en måned, men snart er de her!! Det blir vel ikke så mye mer søvn da, men da kan jeg vertfall ligge uten smerter…

    18. Hei.
      Jeg kjenner til problemet. Du må bare ta tiden til hjelp. Ligg i et mørkt rom, uten sanseinntrykk. Hadde det sånn som du, kvalm 24/7 i 4-5 mnd før det ga seg og jeg kun var kvalm på kveldene. Så vær tålmodig og tenk at det vil gå over. Når babyen din kommer glemmer du alt som var i svangerskapet. DET er verdt det. Lykke til.

    19. Hei. Jeg har en venninne som slet med ekstrem kvalme, hun fikk etterhvert komme en dag hver uke til sykehuset og få væskebehandling.. er fort gjort å bli skikkelig dehydrert av å spy så masse, og da blir det en ond sirkel da dehydrering i seg selv lager kvalme/utmattelse og da klarer en iallefall ikke å få i seg mat 🙁 jeg er gravid selv å vet hvor grusomt det er å bare spy og spy, heldigvis gikk det over i uke 13 hos meg:-) du er inne de ukene mange sier er verst ift kvalme. Lykke til!

    20. Heisann. Jeg velger å være anonym denne gangen fordi jeg er bare litt over 6 uker på vei med barn nr.2 og ikke alle utover familien min vet det enda.. forrige svangerskap var jeg dårlig med kvalme og oppkast fra uke 5 til uke 35, og kvalm resten… Foreløpig nå så er formen bedre (men er mer trøtt og sliten, blir litt småkvalm om det går for lang tid mellom hvert måltid).. jeg føler virkelig med deg <3 og håper formen blir bedre veldig snart 🙂

    21. Håper det gir seg snart <3 jeg fikk streng beskjed om å ikke bruke Postafen de første 15 ukene. Vil anbefale å alltid dobbeltsjekke med tryggmammamedisin.no 🙂

    22. Hei<3 Er selv i uke 11 og ser vi har det nokså likt! Sliter selv med oppkast og kvalme.
      Eplejus/appelsinjus og ritz kjeks har det gått mye av i det siste, er lite annet som frister.
      Så gøy og følge med deg og dine erfaringer, kjenner meg så mye igjen i det du skriver! En utrolig spennende tid vi har i vente:) Ønsker deg alt godt videre, og håper at denne forbaska kvalmen snart går over 🙂

    23. Føler med deg. Jeg har selv hatt hyperemesis i tidligere svangerskap og har det nå også (uke 11). Håper postafen virker for deg slik at du kan få i deg væske. Dersom det ikke virker finnes det alltid annen hjelp å få. Jeg var veldig skeptisk til medikamenter i mitt forrige svangerskap. Endte med at kiloene raste og jeg ble innlagt i uke 17. Denne gangen sverget jeg til postafen tidlig og får nå i meg væske om ikke annet. Masse lykke til. Husk at med denne diagnosen er det veldig få kjerringråd som hjelper. Du vil etter hvert finne det som fungerer for deg. Om det varer lenge kan jeg tipse om næringsdrikker fra apoteket. Det er ikke godt, men de gjør god nytte når en ikke får i seg noe næring.

    24. Uff, det høres forferdelig ut! Jeg har snart termin og slet selv med mye kvalme frem til uke 24, og det går hardt utover psyken. Det er lov å ikke syntes det er så fantastisk!:p
      Alle maste om Ritz-kjeks, men det var det siste jeg hadde lyst på- jeg var oppe og spiste ca 2 ganger hver natt i månedsvis og var helt avhengig av druer.. så gikk det over til epler😂 Lykke til videre, du er tøff!

    25. Takk, formen har vært grei fram til nå, men kjenner at kvalmen kommer om jeg er litt småstressa/trøtt/urolig, så får eliminere de faktorene der, så blir nok formen fin igjen 🙂
      Håper at kvalmen snart slipper taket på deg 🙂

    26. Helt riktig at de som tror kjerringråd hjelper mot hyperemesis ikke har hatt dette. Føler sånn med deg. Er helt forferdelig! Hadde hyperemesis med jenta mi med flere sykehusinnleggelser og intravenøst. Med gutten min var jeg bare “vanlig” kvalm. Kan ikke sammenlignes. Tror du venter ei jente😉. Masse lykke til, det er så verdt det❤️!

    27. Jeg er førstegangsgravid i uke 11. Slet med elstrem kvalme fra uke 6 – 10 gjennom hele dagen. Da jeg oppsøkte lege fikk jeg beskjed at hun ikke annefalte reisesyketabeletter fordi det kunne skade fosteret. Jeg fikk sykemelding, men har holdt meg unna tabelettene. Jeg turte faktisk ikke ta risikoen uansett hvor dårlig jeg var på det værste. Og tabelettene virker for meg ganske sterk da det ikke er anbefalt å kjøre bil og mange må sove etterpå.

    28. Det var ikke meningen å fremstå slik, for det er virkelig ikke noe jeg skryter på meg. Men er veldig interessert i å vite mer om dine tanker rundt reisesyketabeletter. Hvorfor leger anbefaler så forskjellig. Og forskning du har lest? Ingenting ondt ment. Svangerskapskvalme er ikke en spøk. Hadde jeg vært mer betrygget rundt prostafen, så hadde jeg selv tatt det. Og allefall dersom det hadde gjort dagene lettere. Igjen, ingenting ondt ment 🙂

    29. Marie: Takk <3 heldigvis virker det som om jeg slapp relativt billig unna i forhold til mange andre, sterke jenter altså <3 tenker på alle de som er kvalme hele graviditeten og bøyer meg i støvet!! klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg