Bokhvetegrøt og legetime

Adlinks

I dag har jeg vært tilbake hos legen for råd, og vi ble tilslutt enige om at jeg skal fortsette med medisinene litt til. Han var også litt oppgitt over at jeg ikke hadde fått en ordentlig kontroll, på grunn av sommerferien har alt nemlig blitt litt forskøvet. Derfor skal jeg tilbake allerede på torsdag for å ta blodprøver, få helsekort osv. Jeg har tatt mange blodprøver før IVF, derfor har jeg ikke stresset med det. Likevel greit å sjekke jern osv, greit å ha ting på stell!

Nå som det er veldig lite jeg har lyst på er det plutselig noe jeg må ha, og da er det det eneste som frister. Noen dager har det vært pasta, mens dette andre dager har fått meg til å brekke meg. I det siste har jeg hatt lyst på en type bokhvetegrøt jeg pleide å lage for noen år siden. Bokhvete er en urt, den er helt glutenfri og relativt næringsrik. Ikke det verste å ha lyst på altså. Bokhvete inneholder også naturlig inositol, et stoff som er gunstig for jenter med hormonubalanser og PCO/PCOS.

Det kan være litt tricky å få tak i hel bokhvete har jeg skjønt, selv kjøpte jeg på soma.no. De har det aller meste av helsekost, så deilig når du ikke orker å løpe rundt for å lete etter ulike varer.

Jeg tilsatte en ts kokosolje i grøten da den var ferdig, for å få i meg gunstig fett. Det har nemlig ikke vært lett i det siste, men det er viktig nå som babyen skal vokse seg stor og sterk. Kokosolje er gunstig for forbrenningen, hud, hår og energi!

Næringsrik bokhvetegrøt ala Helene

1 dl hel bokhvete

3,5 dl vann

En klype salt

En stor ts extra virgin eller virgin kokosolje

Pynt: ceylon kanel og bær er min favoritt

Bløtlegg gjerne bokhveten over natten, men hvis du ikke får gjort det er det ingen krise. Da bruker du 4 dl vann og slår ikke vannet ut før du koker opp. Kok opp grynene i vannet med salt i en kjele. Koketiden varierer litt, men kok grøten til alt vannet er kokt inn og grynene ikke er kokt gjennom. Tilsett kokosolje og pynt, så er frokosten klar. En klatt peanøttsmør er også kjempe godt oppå, men det fristet ikke meg i dag, krysser fingrene for at det er bedre i morgen <3

11 kommentarer
    1. Hei, takk for tips om bokhvete. Skal teste ut, sliter selv med pco og barneønske… kan jeg få spørre om du prøvde letrozol og fikk bekreftet eggløsning med den?
      Mvh

    2. Så tregt det gikk med kontroller for deg, men er jo forståelig nå midt på sommeren å fellesferier osv.
      Når jeg dro til legen når jeg fant ut at jeg var gravid, så fikk jeg helsekort å alt samme dagen som jeg tok test hos legen, samtidig tok vi alle prøvene. Siden det er veldig dårlig tilbud for å komme til jordmor på kontroller her i byen så fikk jeg ikke kontroll hos jordmor før jeg var i uke 18 ca, å er man første gangs gravid her så er man første prioritert, er man gravid for andre, tredje gang osv er man ikke prioritert like høyt, da kan det hende man ikke blir fulgt opp av jordmor.
      Men jeg kan virkelig si at jeg føler med deg når det gjelder den kvalmen, den unnet jeg ikke min verste fiende en gang, kvalmen min gikk ikke over før jeg var over 4 mnd , så jeg fikk kvalme dempende tabletter på resept, for da hadde jeg prøvd alt så siste gang jeg gikk til legen rakk jeg ikke gå over dørstokken før han hadde sendt resept ned til apoteket 😛 Men da hadde jeg prøvd alt, salt potetgull til cola, eneste som kunne hjelpe en stund vist jeg kjørte var iiiiiiiiskald farris, også prøvde jeg å stå opp på natten for å få i meg litt mat så jeg ikke skulle være helt tom i magen når jeg våknet på morgenen 🙂
      Masse lykke til å prøv å nyt svangerskapet så godt du kan, for jeg følte jeg ikke rakk å kjenne på følelsen av det å være gravid før fødselen plutselig var i gang, syns det gikk så utrulig fort. Å som jeg sa til meg selv hverdag, hver plage jeg hadde i svangerskapet er så verdt det resultatet som kommer til slutt 🙂 <3

    3. Denne grøten så nydelig ut 😊 Kan man bruke bokhvetemel eller bokhvetekorn (ligner litt på havregryn), er det like sunt? 😊

    4. Har laget samme selv, men i tillegg til Cocosa moste jeg en halv avocado med gaffel og rørte inn i grøten. Ble supergodt og kremet konsistens! …høres kanskje litt rart ut, men verdt et forsøk! 🙂

    5. Katharina: Ja, da jeg var der første gangen sa legen at jeg var der for tidlig, lol! Hun var selv gravid så turte ikke si imot. Tenkte at jeg ville følges opp hos jordmor, men så gikk jo det så tregt også har jeg vært så kvalm. Men noen uker fra eller til er ingen krise heldigvis 🙂
      Kan jeg spørre hvilke medisiner du gikk på?

      Tusen takk for koselig kommentar <3

    6. Jeg var bare 5 uker eller mindre når jeg var hos legen men fikk alt av helsekort osv for det om, eneste hun spurte om var om jeg skulle beholde det, å når jeg sa ja fikset hun alt jeg trengte, merkelig at du ikke fikk noe før nå liksom :/
      Jeg fikk Metoclopramide Orifarm /Metoclorpramide hydrochlor er i alle fall det som står på den ene platen med tabletter jeg har igjen 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg