Enkel og næringsrik gulrotsuppe

Endelig snek det seg en liten craving på suppe inn i hode mitt!! Dere som har fulgt meg lenge vet at jeg er STOR fan av kraftsupper og at det inngår i mitt i hvert fall ukentlige kosthold. Etter at jeg ble gravid har grønnsaker fristet null, noe som har vært frustrerende til tider. Heldigvis tar lille fra mitt lager så lenge, så det har nok gått veldig bra. Fremover har jeg likevel lyst til å gi næringsrik mat til bebis, slik at den lille kan vokse seg stor og sterk inni magen. Kraft, fiskeolje, grønne grønnsaker osv.

Selv om jeg har delt suppeoppskrifter før så slenger jeg denne ut, kanskje blir du inspirert til å lage suppe i helgen eller til og med sette i gang med kraftkoking? Du kan lese alt om kraft i den store kraftguiden min, den kan du laste ned helt gratis her.

Enkel og næringsrik gulrotsuppe ala Helene

1-2 ss smør

500 gram kraft (eventuelt vann + mer krydder/buljong)

2 gule løk

4-5 store gulrøtter

Salt og krydder (jeg brukte ingefær, paprika, litt mild curry og litt gurkemeie)

En dæsj fløte eller kokosmelk (bruk kun den fete delen)

Skjær løk i terninger og stek den blank i smøret. Kok opp kraften og ha i delte gulrøtter. Når løken er blank har du den oppi kraften med gulrøttene og koker til gulrøttene er møre. Stavmiks hele supper glatt og smak til med salt og andre krydder før du har i fløte/kokosmelk. Stavmiks litt til og server med gresskarkjerner (min favoritt i hvert fall).

Det er så enkelt og godt med suppe! Har du ikke laget hjemme før anbefaler jeg deg virkelig å prøve, det er nemlig så mye enklere enn du kanskje tror!!

Nå skal vi ut på hytta til et vennepar og grille, god fredag fine du <3

17 kommentarer
    1. Mmm.. det må prøves ;*
      Hvilke kraft bruker du til denne suppa? Atm har jeg bare kraft kokt av reinsdyrbein. Funker det? 😅

    2. Hei! Så på Snapchat at du har hatt en del hodepine og det har jeg også (er også tidlig gravid). Har du tatt noe smertestillende mot dette eller har du holdt deg helt unna? Jeg har ikke klart å holde meg unna Paracet når det har vært som verst. Hva gjør du hos osteopaten mot hodepinen forresten?

    3. Hei.
      Utrolig fin blogg. Blir helt rørt av videoene dine på youtube uke for uke, og har heiet på deg.
      Utrolig fin film om innkjøp til babyen<3 lurte på om du kunne sende link til den Wubbanub smokken og hvor du har kjøpt den nydelige smokkevesken?
      Klem til deg<3

    4. Lekker suppe, det er jo så lett og godt å lage suppe. Vi har mye gule squash i hagen, så vi har spist squashsuppe med kyllingkraft – må lage mer til uken 🙂

    5. Trine: Så koselig, tusen takk! Wubbanub kjøpte jeg på ebay, bare å søke der! Husker ikke hva den butikken het der jeg kjøpte smokkeholderen, childs salon kanskje?
      Stor klem <3

    6. Henriette: Jeg har tatt paracet noen dager, det er det som anbefales til gravide. Jeg har kun tatt en tablett om dagen, men du kan visst ta flere. Ibux osv anbefales ikke. Osteopaten jobber med hele kroppen, spenninger og hjelper meg med øvelser for å få en mer riktig stilling 😉

    7. Det er fint at du vil gi babyen sunn og næringsrik mat når den kommer til, det har vært min tanke til den lille frøkna vår og. Men vær forberedt på at de ikke vil ha alt! Her i huset er det vertfall tydelig hvis frøkna ikke har tenkt å spise noe, hun stikker først ut tunga og smaker før hun bestemmer seg for hun skal åpne munnen eller snurper den igjen og nekter å spise. :´) Får hun derimot tilbud om noe hun liker i stedet for går munnen opp på vidgap, ingenting annet enn å le av det 😛 Hun er 7 1/2 måned nå og begynte med dette ganske så tidlig 🙂

    8. Stine: Helt forberedt på det, det kan også være skikkelig i perioder. Men da gjelder det å være lur og kamulere litt tenker jeg 😉 også må en ikke la dem bestemme selv, tilbyr du noe igjen og igjen vil det bedre seg, men ikke lag nummer av det. En god regel er at du bestemmer hva som kommer på tallerkenen også bestemmer de hva som spises og hvor mye 😉

    9. Hei og takk for flotte tips og oppskrifter.
      Oppskriften din her på gulerotsuppe, Jeg har hørt at kokt gulrot skifter til høy GLykemisk Index når den er kokt og har lav GI når den er rå? Da blir den ikke så bra for blodsukkeret likevel ?
      Er det riktig?
      Ha en fin dag 🙂

    10. Esther: Du skal spise veldig mye gulrot for at dette skal være noe du skal tenke på, ca 600 gram, altså mer enn det som er i hele suppen. Fett og proteiner bremser også blodsukkerstigningen, altså er det ingen grunn til å bekymre seg 😉 Takk i lige måte!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg