Næringsrikt superfrø som kan hjelpe deg ned i vekt

Adlinks

Jeg tror jeg først oppdaget quinoa for 15 år siden, da jeg var 14. Jeg var allerede da så interessert i ernæring og tvang mamma til å bytte ut makaroni hjemme, haha. Quinoa lages den dag i dag hjemme hos dem, og er også fast inventar hos min søster. Jeg bruker det litt av og på, men noen ganger får jeg skikkelig lyst på det. Da lager jeg en stor porsjon og oppbevarer i kjøleskapet, perfekt å ha som tilbehør til middag eller slenge i en salat.

Quinoa finnes i hvit, rød og sort “type” og er faktisk et frø, ikke et kornslag. Det er naturlig glutenfritt og et veldig mye bedre alternativ til glutenholdige korn enn mye annet, fordi det er mer næringsrikt. Quinoa inneholder alle de essensielle aminosyrene, det vil si at det er en komplett proteinkilde! I tillegg inneholder superfrøet både vitaminer og mineraler, samt masse fiber.

Quinoa har blitt funnet å kunne hjelpe deg ned i vekt ved å påvirke appetittreseptorer og signaler i kroppen. I tillegg har studier sett at mennesker som har spist quinoa over tid gikk ned i vekt. Det vil nok ikke gjøre en stor forskjell i seg selv, men det er jo enda en grunn til å nyte dette super frøet!

Her finner du billigere hvit quinoa enn den jeg har på bilde, her er rød og her er sort 🙂

Mål opp ønsket mengde, jeg pleier å bruke to dl quinoa og skyll i et dørslag. Det er så viktig å skylle for å få bort en litt bitter smak som kan være litt guffen. Jeg liker best å la quinoa ligge i bløt, gjerne med salt eller med en ts eplecidereddik over natten. Da blir den lettere å fordøye og næringsstoffene blir lettere å ta opp for tarmen din. Etterpå skyller jeg quinoa før jeg koker det opp i dobbel mengde vann. Altså; 2 dl quinoa til 4 dl vann.

Du kan veldig gjerne koke quinoa i kraft, det har jeg gjort mange ganger. Favoritten er likevel (sikker fordi det minner meg om barndommen/ungdommen) økologisk buljong. Denne er kjøpt i Sverige, men det finnes i Norge også.

Jeg opplever at det tar litt lengre tid å koke rød og sort quinoa enn den hvite. Sistnevnte tar ca 20 min. Når den er ferdig skal den ikke være for hard, og den lille halen du ser på bilde skal ha kommet ut.

Av en eller annen grunn, ikke spør meg hvor dette kommer fra, men jeg elsker quinoa blandet med mais og spirer. Det er bare så utrolig godt sammen, men så rart at jeg nesten ikke tørr å legge det ut. Men er du like rar som meg så kan du jo prøve! Jeg tar bare økologisk mais på boks og blander sammen med varm quinoa kokt i kraft eller buljong. Så blander jeg inn masse alfalfaspirer, så digg! Jonna synes faktisk også at dette er godt, haha, så da er det kanskje verdt å prøve du også.

Er du gravid skal du ikke spise kjøpte spirer, men jeg spiser de jeg selv lager. Det er jorden som gjør at de bør unngås, men mine er jo laget helt uten jord.

Har du brukt quinoa før?? Hva bruker du det til?

P.S. de siste årene har quinoa blitt dyrere enn før. Derfor bruker jeg det ikke så mye til grøt for eksempel. Jeg synes likevel det er bra! Quinoa dyrkes særlig i Bolivia og da det raskt ble poppis i vesten begynte de å selge all quinoa og heller spise mer mais selv. Det første til langt dårligere ernæringsstatus i den fattige befolkningen i Bolivia. Derfor betaler jeg gjerne ekstra og passer på å bruke kilder jeg stoler på!

24 kommentarer
    1. Hei Helene,
      Gratulerer så mye med graviditeten!
      Jeg har studert ernæring og har alltid brent for dette emne. Nå om dagen sitter jeg litt fast, for jeg er gravid og jeg har fått beskjed av legen at jeg mangler proteiner og at jeg ikke legger på meg nok. Kostholdet mitt er ganske så variert.. jeg spiser økologisk kjøtt, mye linser, bønner, grønnsaker, nøtter, Quinoa, ost, yoghurt, frukt.. osv.. eneste jeg ikke spiser om dagen er fisk, fordi jeg blir så kvalm av det.. og ren melk/fløte da jeg ikke tåler det. Soya unngår jeg også. nå lurer jeg rett og slett på om jeg må ty til proteinpulver, men da må det være GOD KVALITET. Helst vegansk og uten noe Soya. Har du noen tips? Hjelp 😩

    2. Har ikke for vane å bruke det, men en gang kanskje annethvert år har jeg en liten quinoa-fase, haha 😀 Quinoa kokt i kraft er jo faktisk SKIKKELIG godt <3 Aldri smakt svart da, kanskje verdt å teste 😉

    3. Ottolenghi sin quinoa-salat med rød ris, ruccola, pistasjnøtter, tørket aprikos, appelsin, hvitløk og olivenolje (og så klart quinoa) er himmelsk. Han har også en tomatsalat med ristet brød, agurk, quinoa, syre, olje og et lite lass urter som er fantastisk om sommeren. Utenom de oppskriftene har jeg aldri brukt quinoa som jeg kan huske.

    4. Hei!
      Hvorfor skal bør gravide holde seg unna butikk kjøpte spirer med jord? Er det på grunn av Toxoplasmose? Jeg bare lurer fordi jeg er 5 gangs gravid og har brukt mye spirer alle gangene… Men jeg har hatt Toxoplasmose, og det er bare farlig om du får det får det for første gang som gravid 🙂 Så om det er grunnen kan jeg fortsette å spise dem med god samvittighet 😀

    5. Hei,
      Jeg blir skikkelig dårlig av quinoa – etter noen timer vrenger magen seg og alt kommer opp igjen. Skal sies at jeg da har spist ganske mye quinoa av gangen, som del av en middagstallerken (har testet 5-6 ganger ila. de siste 5 årene). Likte smaken veldig godt og dette er en den eneste matvaren jeg reagerer på, så synes det er litt rart. Har skikkelig lyst til å tåle quinoa pga de gode næringsstoffene. Noen tips? Kan jeg “trene opp” en toleranse? Starte smått med kanskje en teskje og se hvordan det går, øke etter hvert? Hva kan det evt være med quinoa som jeg reagerer på? Hmm..

    6. Hei!
      Vet du om det er forskjellige næringsinnholdet i de røde, hvite og svarte? Smaker de forskjellige? 🙂

    7. Helene Bennett: Mattilsynet advarer visst også mot hjemmespiring, men siden jeg har en diger pose som jeg aldri har blitt syk av fortsetter jeg. Det er ikke toxoplasmose, men salmonella og E-coli 😉

    8. Jeg reagerer også som Karoline skriver. Jeg blir fryktelig kvalm og uvel av qinua. Har forsøkt å skylle de lenge før jeg koker, men det funker rett og slett ikke. Jeg har tenkt at det er smaken jeg ikke liker.., men kanskje jeg rett og slett ikke tåler det. Jeg skal allikevel prøve å koke det med buljong. Kanskje det går😊 Takk for tips!

    9. Jeg fant faktisk en uåpnet av denne i skapet😄 Tror du jeg kan bruke den, selvom den har gått ut på dato? Gikk ut 2016.

    10. Hei! Jeg har fulgt bloggen din lenge og har fått med meg at du bruker Chlorella daglig. Jeg startet selv med dette pulveret for en ukes tid siden og har fått en skikkelig hodepine, trøtthet og masse kviser. Burde jeg slutte å bruke pulveret daglig da?
      Det skal også sies at jeg har vært plaget med enorme menstruasjonssmerter de siste årene og avhengig av 1 hel pakke med ibux de første dagene. Etter noen dager med Chlorella pulver (før de negative bivirkningene kom) så fikk jeg mensen, HELT UTEN SMERTER! Så jeg ønsker jo å bruke det daglig, men ikke om jeg skal føle meg influensasyk og ha masse kviser 🙂

    11. Kristina: Hei Kristina 🙂
      Det kommer nok av at du kanskje har begynt litt voldsomt med for høy dose? Anbefaler å bruke kun et par tabletter/kvart ts først for så å øke forsiktig slik at du slipper slike detox symptomer. Så jeg ville fortsatt, men kanskje tatt mindre 😉

    12. Hei 🙂
      Ble fryktelig urolig av å lese om spirene. Var på restaurant å spiste kalde spirer som tilbehør. Jeg spiste kun to gafler før jeg tok meg i det og tenkte at det kunne være skummelt. Er endelig grsvid i uke 10 etter flere prøverør og ble så utrolig redd for å bli syk nå. Man kan ikke få listeria eller toxopl. Av de? Kun salmonella og e.coli? Da blir jeg vel syk sånn at jeg vet jeg har fått det?
      Klem fra meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg