Sukkerfri høst med sukkerfri granola

Hei og hopp fine du <3

Jeg håper du har hatt en nydelig helg!! Her har det vært rolig, men det er jo akkurat slik jeg liker det, særlig nå 😉

Kan jeg bare få lov til å takke universet og kroppen min en gang til for at kvalmen er borte og at jeg orker vanlig mat igjen, eller “Helenemat” som dere kaller det? Å, det er bare en lykke! For noen dager siden jeg laget jeg en stor porsjon granola som jeg har kost meg med over kefirskålen min til frokost. Det er bare så godt, særlig når den blir skikkelig søt og god. Da smitter denne smaken over på kefir- og cottagecheeseblandingen slik at jeg slettes ikke trenger søtning.

Generelt holder jeg meg helt unna sukker, det trives jeg best med. Sukker gir ingen næringsstoffer, men koster kroppen i stedet næringsstoffer når vi skal bryte ned og forbrenne det. I tillegg merker jeg så stor forskjell på både hud, hår og generell velvære! Jeg mener ikke at du må unngå alt søtt. Du kan fint bruke brukt, bær og enkelte søtningsstoffer for å få tilfredsstilt dine søtbehov. Selv merker jeg mindre og mindre søte cravings når jeg spiser riktig. Jeg anbefaler deg virkelig å kutte sukkeret og se resultatene, jeg lover deg du blir hekta!!

Jeg får mange spørsmål om søtning, og det skjønner jeg. Det er jo en jungel! Det er flere ting jeg synes er viktig å få frem om søtning:

♥ Uansett søtningen, er ikke søtning noe du skal ha for mye av!

♥ Søtningsstoffer stiller ikke likt! Noen er bra, noen er virkelig ikke bra!

♥ Sukrin og stevia er ikke kunstig søtning.

♥ Hvorvidt du skal bruke søtning i hverdagen er individuelt og du må prøve deg frem. Noen får mer cravings, andre ikke 😉

Jeg har så lyst til at du skal lære mer om søtning, slik at du kan ta bedre valg. Derfor har jeg laget en søtningsguide til deg der jeg går gjennom alle typer søtning, hvilke jeg anbefaler og hvilke jeg absolutt mener du bør holde deg langt unna. Den eneste som mangler er tagatesse, et søtningsstoff jeg ikke anbefaler da mange har negative reaksjoner på den.

Den store søtningsguiden finner du her eller ved å klikke på bilde under!

Sukkerfri granola

3 dl lindrø

3 dl sesamfrø

3 dl solsikkefrø

3 dl gresskarkjerner

3 dl hakkede nøtter

Sukrin gold

Kanel

Salt

Fibersirup (du kan også bruke lønnesirup eller honning, men da blir den ikke lavkarbo)

1/2 dl kokosolje

1 dl vann

Bland alle ingrediensene i en dyp langpanne, med unntak av sukrin gold, fibersirup, vann og kokosolje. Strø over ønsket mengde sukrin, jeg tror jeg bruke ca 1,5 dl til hele formen. Bland igjen. Nå kan du ha over fibersirup. Jeg lager et zikk zakk mønster over hele formen. Så heller du på vann og blander litt til. Tilslutt derter du på kokosoljen.

Stekes på 160 grader i 5 minutter før du tar ut og rører. Så steker du videre i ti minutters intervaller. Hver gang det har gått ti minutter tar du ut brettet og rører. Jeg liker ikke at min blir brent, kun gylden. Vanligvis tar det ca 4-5 stekeintervaller for meg å få den passe, men følg godt med. På slutten kan du gjerne redusere steketiden!

Jeg håper du har hatt en nydelig helg? Jeg stiller på facebook live i kveld og blir så glad for å se deg! Lik min facebookside her og kom klokken 20.00, (OBS flyttet til 21.00!) så kan du stille meg spørsmål om sukker hvis du vil 😀

21 kommentarer
    1. Jeg har ennå ikke kommet igang med å lage granola, det virker så komplisert… men denne oppskriften så enkel ut. Skal man bare lage den slik rett frem og ikke bløtlegge først?

    2. Oppskriften ser fristende ut! Sliter med kvalmen ennå selv (er 11 uker på vei), så må nok vente med å lage dette til matlysten er hakket bedre.. Kan ikke vente til jeg har lyst på ordentlig mat igjen!! Et spørsmål bare; hvor lenge måtte du ty til Postafen? Håper på bedring snart så jeg kan trappe ned – men de har absolutt vært redningen for meg og endret livet fra sengeliggende til oppgående + mulig å jobbe! 🙂

    3. Hjemmelaget granola er så godt! Takk for at du minnet meg på det 🙂 Et lite spørsmål, hvis du vet… Hva tenker du om å gi mat med sukrin og fibersirup til barn under 3 år? Jeg synes det er så vanskelig å vite sikkert, for finner så lite informasjon fra “sikre kilder” om akkurat dette…

    4. Hei. Du er virkelig en stor inspirasjon! Elsker bloggen din <3 lurte på om du kommer til å legge ut kun skriftlige gravidoppdateringer eller om du noen ganger kommer til å legge ut video der du snakker om hva som har skjedd, tanker osv? 🙂 stå på videre, du er god!

    5. Kva har du oppi skåla di? Naturell yoghurt, frosne bær og granola?
      Har du noken gode oppskrifter på sunt snacks?

    6. Granola ser skikkelig godt ut 😊 Har enda ikke fått laget det siden jeg må sette av en del tid da 😉 Hva tenker du om cola zero? Kjæresten min drikker det, men jeg tenker det er naivt å tro at det er så mye bedre alternativ enn vanlig cola. Virker som zeroprodukter virkelig er i vinden for tiden

    7. Hei Helene! Granola er bare supergodt! 🙂 i min bruker jeg 2 modne bananer som jeg kjører i stavmikseren sammen med cocosa og litt smeltet smør. Trenger ikke mer søtt enn det egentlig. Jeg har virkelig ett ‘søtbehov-craving-obsession’… akkurat tatt en test på http://www.spisdegfri.no, det var nedslående resultat, min hjerne jobber på høygir ift mat, vekt, godis/søtt. Derfor kutt på sukker og mel. Jeg er motivert som bare det, synes jeg er klarere i hodet også, uten sukker. Godt å høre at kvalmen har gitt seg! Husker så godt hvor mye lukter det var å bli kvalm av. Jeg jobbet i en butikk, og det var påskeutstilling i vinduene. Noe luktet bare SÅ ekkelt, jeg gikk og snuste meg frem til…. en påskehøne! Den måtte rett i kjelleren på lageret! 😅 min kollega bare ristet på hodet, hun luktet selvfølgelig ingenting ☺️

    8. Hei Helene! SÅ koselig å lese du er gravid og glad om dagen!
      Har et spørsmål til deg ang sukrin, jeg har brukt/ bruker det titt og ofte og lurer på om du har noen mening om kunstig søtning og kvinner som ønsker å bli gravide? Har lest at det kan påvirke hormonbalansen og at man derfor ikke burde bruke det i en slik fase i livet. Jeg synes det er så vanskelig å finne frem i jugelen av råd ! Har du noen tips?
      Ha en fiin dag 🙂

    9. Hei 😀
      Jeg ble så nyskjerrig på det du skrev i forrige innlegg om at det finnes laktoseprodukter som er verre enn andre. Hvorfor er cottage cheese og melk verstinger, mens smør ok? Jeg trodde på en måte laktose var laktose, også var det mindre bra, uansett produkt.

    10. Emma: Har aldri sagt at cottage cheese er et versting, men det er mest laktose i melk, brunost, yoghurt og is 😉 å spise for mye melkeprodukter kan påvirke huden negativt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg