Det er INGEN unnskyldning for dette…

Når du er gravid har du et lite liv i magen som er helt avhengig av deg. Selv om det kan føles surrealistisk er du faktisk mamma helt fra første stund. Barnet ditt har bare deg, og det er din oppgave å ta vare på han eller henne. Når jeg tar valg i hverdagen nå er jeg i en unntakstilstand, jeg er ikke alene i min kropp. Jeg setter alltid barnet mitt foran meg selv, helt naturlig. Kanskje har jeg lyst på en ekstra kaffekopp eller jeg ikke vil legge meg tidlig, men så husker jeg på at nå må kroppen få det beste, for da får lille jenta mi det beste. Jeg er langt fra perfekt, det er ingen, men noen ting gjør jeg bare ikke <3

Jeg hører stadig om gravide som presser grenser, fordi “det ikke er så farlig”. Det kan jo umulig være det? Unnskyldninger som “mammaen min gjorde det, og det gikk bra med meg” hører jeg hele tiden. Forskjellen er at vi vet så mye bedre nå! Forskningen gjør stadig fremrykk, og på visse områder er det svært lett å se skadevirkninger. Som jeg tenker inni meg når jeg hører at barn vokste fint opp før; “på 60-tallet var det lov å slå barn i Norge og mange barn kjørte bil uten belte”! Heldigvis går verden videre.

Etter at jeg ble gravid har jeg blitt med i flere termingrupper på facebook. Dette er lukkede grupper der gravide kvinner kan diskutere, dele erfaringer, tipse om inkjøp og dele glede og frustrasjon rundt det å være gravid. Jeg må si at gruppene er ganske underholdende, men her om dagen så jeg noe som gjorde at jeg så rødt. En jente skrev at hun fortsatt røyket, for hun hadde ikke klart å slutte. Flere hev seg på og skrev at de var i samme situasjon. De følte seg overveldet og skrev at det ble for mye å slutte nå, og mange skrev at de måtte være snille mot seg selv. Det var til og med flere som skrev at stresset ved å slutte er mer skadelig enn selve røyken, det er rett og slett bullshit!

Jeg kjenner at det knyter seg i magen. Det er faktisk ikke slik at du skal sette deg selv først, eller være snill mot deg selv når du hver dag forgifter barnet ditt. Da er det på tide å våkne opp, og ta deg sammen. Vi vet så alt for godt at røyking er skadelig for lille i magen, blant annet er det slik at krybbedød nesten utelukkende skjer der mor har røyket. Er det virkelig verdt det??

Kanskje opplever jeg dette så sterkt fordi jeg selv måtte kjempe så hardt for å bli gravid, for å få æren av å bære frem vår datter. Kanskje er det fordi jeg fortsatt daglig får mailer, meldinger og snaps fra andre som desperat ønsker å bli gravide. Da er det vanskelig å se andre ta sin lille for gitt, å sette deres uvaner foran helsen til deres eget barn.

Jeg vet at du som røyker allerede opplever skyldfølelse og skam, men kanskje er det en grunn til det? I dag har vi så mange ressurser som tilbyr hjelpe til røykeslutt, særlig i graviditeten. Det er rett og slett INGEN unnskyldning som er god nok når vi vet hvor skadelig dette er.

Bilde lånt fra babyverden.no

Vi vet i dag at røyking under graviditeten øker risiko for:

Spontanabort

Vekstretardasjon hos barnet

Placenta previa og placentaløsning

For tidlig vannavgang (PROM) og for tidlig fødsel

Lav fødselsvekt hos barnet

Infertilitet

Krybbedød

Gjentatte luftveisinfeksjoner og astma hos barnet

Baby i magen tar opp dobbelt så mye kullos som den som røyker

Nikotin får blodårene til morkaken til å trekke seg sammen slik at fosteret får mindre oksygen

Vi kan se på ultralyd at fosteret blir urolig og “fortvilt” når mor røyker en sigarett

 

Bare så det er sagt er ikke snus noe bedre

 

Snusing øker risiko for:

For tidlig fødsel

Dødfødsel

Lavere fødselsvekt (som igjen gir komplikasjoner)

Leppe-gane-spalte

Pustestans i nyfødtperioden (apné)

🙁

Generelt synes jeg røyking er en uting. Jeg mener at alle må få gjøre som de vil, men problemet med røyk er at det påvirker andre rundt deg. Når jeg står i et busskur og noen tenner røyken, sender jeg gjerne et stygt blikk før jeg trasker ut i regnet. Forskjellen er at jeg kan gå bort, det kan ikke barnet ditt.

Tenk deg godt om, ta deg sammen, og stump røyken!

 Bilde: ukjent

Hva mener du? Er dette greit??

94 kommentarer
    1. Jeg er HELT enig med deg! Kunne ikke vært mer enig. Har aldri røykt selv så jeg vet ikke hvor vanskelig det er, men det er et helvete jeg glatt hadde lidd meg gjennom for barna mine. Det er ingen unnskyldning i verden som kan rettferdiggjøre at en mor røyker eller drikker i svangerskapet spør du meg. Bra innlegg 👍🏼

    2. Hei,
      Jeg er så enig med deg. Kjempebra at du setter fokus på dette og virkelig forteller gravide hva slags konsekvenser som kan komme!
      Å røyke/snuse er ikke greit!

    3. Amen!👏 Brukte selv en stund på å bli gravid, og i det testen var positiv kuttet jeg snusen umiddelbart! Null problem og det er det fortsatt! 🙂 Lille jenta i magen er det viktigste nå og det vil det være livet ut ❤

    4. Har vært i akkurat samme situasjon som deg selv, og jeg blir fly forbanna når jeg leser og ser andre gravide som røyker. Samme gjelder alkohol inntak, når en vet at en er gravid. Det finnes INGEN unnskyldning! Jeg bærer på mitt lille hjertebarn og ville aldri ha gjort noe bevisst for å skade det, og kan virkelig ikke fatte og begripe at andre gravide gjør en slik forferdelig handling.

    5. Jeg leste i en av gruppene innlegget til ei som hadde en DØDFØDT sønn i forrige svangerskap, og ENDA røyket hun fortsatt i dette svangerskapet. Jeg forstår at man får traumer av å miste et barn og at røyken er en god venn gjennom et slikt stress, men likevel!! I en slik situasjon er jo det SISTE i verden man gjør nettopp å røyke! I visse situasjoner så skulle man rett og slett ikke fått lov til å reprodusere seg. Både med tanke på barnet og å føre dumskapen videre. Stygt å si, men i det lange løp er det er vel dette som kalles “naturlig utvalg”. Jeg vil ikke risikere at barnet mitt må leve med astma eller ting som værre er og vite at det kanskje kunne vært unngått om jeg hadde prioritert barnet fremfor egen “velvære”. Barnet mitt har allergi, men jeg vet i hvert fall at jeg har gjort alt jeg kan for å holde det friskt etter forutsetningene jeg hadde. Jeg sluttet tvert den dagen jeg fant ut at jeg var gravid sist (5 dager før forventet mens), etter 14 år med røyking og er nå, 6 år etter, fortsatt røykfri. Man klarer det om man virkelig vil!

    6. Kjempe bra innlegg! Snuste selv da jeg ble gravid men stoppet like etter positiv test, og det var ingen problem! Kjenner også ei som ikke sluttet å snuse i svangerskapet og mente at stresset med å slutte var værre enn snusingen selv.. bra du setter fokus på dette💗

    7. Hei Helene! Jeg har selv forsket blant annet på stress i svangerskapet og ville bare legge til at dette – i tillegg til røyk – også har kjente, skadelige konsekvenser for fosterutviklingen. Det er derfor ikke utenkelig at en brå røykeslutt uten hjelpetiltak også kan medføre problemer for barnet, noe som i mitt hode betyr at de som strever med dette bør få god hjelp til å håndtere abstinensen. Jeg sier ikke at man bør fortsette med røykingen (og antallet røykere går stadig ned), bare at det fysiologisk og psykologisk sett ikke er ukomplisert for alle. Det er mye med forsterutvikling og graviditet som vi ikke forstår helt, og kombinasjonen av rusmidler og stress/angst/depresjon er en av disse. Kanskje du vet om ressurser for folk som ønsker å slutte med røyk som det hadde vært nyttig å dele?

    8. Hørte ei venninne som er jordmor på Riksen fortalte om hvor mange barn som blir født med en grå og ødelagt morkake grunnet røyking. Jeg trodde jo faktisk ikke det var sant i dagens samfunn! Så opplyste som vi er i dag, liksom.. Røyking er i min krets kun for (unnskyld meg) tapere, så det har alltid vært så fjærnt fra min hverdag. Dette er uansett viktig å sette fokus på, og jeg skulle ønske jordmødre turte å være mer dirkete rundt slikt.
      Bra du skriver om dette, men jeg tror desverre ikke de som følger bloggen din er de som ville røkt under et svangerskap(eller ellers forsåvidt).

    9. Jeg har reagert på dette selv, helt ærlig så kan man slutte å drikke, snuse og røyke når man planlegger å bli gravid. I det senere så vet jeg om MANGE som fortsetter å røyke/snuse under svangerskapet og det er rett og slett helt ubegripelig for meg.

    10. Jeg synes at det er tankevekkende at foreldre uten å tvile hadde ofret livet sitt for barna sine, men at dette med røyke- og snusslutt i svangerskap og spedbarnstid er så vanskelig. Det kan jo ikke skyldes mangel på kunnskap, men kanskje at man ikke tar denne kunnskapen seriøst? Derfor er det bra når noen skriver om disse harde fakta 👍🏼 Jeg synes fastleger og jordmødre bør være harde her. Får den gravide dårlig samvittighet, så er det som du skriver nok en grunn til det. Samvittigheten er vår indre moralske veiviser. Man burde lytte til den. Men selv om man har trådt feil, så er det jo flott om man på et tidspunkt bestemmer seg for å i hvertfall begrense skadeomfanget. Det er det jeg sier til meg selv hver gang jeg innser at jeg har gjort noe feil og må rette det opp igjen 😄
      Det er forresten veldig viktig at far ikke røyker eller snuser i spedbarnstiden, i hvertfall hvis han skal samsove eller ha mye fysisk kontakt med barnet. Man tror at avfallsstoffer fra nikotin utsondres gjennom brukerens hud, og tas opp igjen gjennom spedbarnets tynne hud. Det er skummelt fordi nikotin påvirker barnets pustesenter, som er umodent i mange måneder etter fødsel. Så – snus og røyk kan da umulig være så viktig?

    11. Hei. Jeg forstår veldig godt at du blir forbannet på de som ikke klarer å slutte å røyke. Men det jeg ikke kan forstå er at du, som ikke har vært i samme situasjon selv, kan sitte der og dømme. Du vet ikke hvor forferdelig ekle abstinenser man får etter å ha røyket i mange år. Jeg selv begynte å røyke da jeg var 12 år. Tanken den gangen var vel å bli fortest mulig “voksen”, så jeg kunne komme meg vekk fra den alkoholiserte familien jeg bodde hos. (Dette resonememtet har jeg kommet frem til sammen med min psykolog). Nå er jeg 28 og jeg røyker fortsatt. Jeg er ikke stolt av det, tro du meg. Jeg har fulgt bloggen din, og velger å tro at dette er en blanding av hormoner og uvitenhet. Her er litt fakta:
      1. Abstinensene ved røykeslutt er værre enn abstinenser man får ved å slutte på f.eks. heroin.
      (Hvis du noen gang har sett en person med slike abstinenser så regner jeg med du forstår at det ikke er bra for babyen.)
      2. Nyere forskning viser at et barn som er utsatt for mye stress under graviditeten har større sjans for å bli født for tidlig/evt dør i mors liv.
      3. Å gå gravid når man er sterkt overvektig er like skadelig for babyen enn om man røyker, pga faren for: diabetes, dødfødsel, for tidlig fødsel og andre livsstilssykdommer forbundet med overvekt.
      Jeg vil på ingen måte prøve å unnskylde de som røyker under graviditeten, men kommer aldri til å si at det er så enkelt som du fremstiller det her.
      Jeg har en veldig stor psykisk nytte av røyken, som gjør at jeg blir rolig, og slapper mer av. Det er veldig godt å ha når angstanfallene kommer. Jeg har gått i terapi, så ting er bedre nå enn hva de var selvfølgelig. Og alle er ikke så heldig å få planlagt når de skal bli gravide bare så det er sagt.
      Jeg ble gravid selv om jeg tok angrepille dagen etter jeg hadde sex. For tro meg, Jeg var ikke klar for å få barn med denne mannen som jeg var sammen med. Men jeg klarte heller ikke å ta bort det lille mirakelet jeg hadde i magen. Jeg hadde storrøyket i minst 14 år, og prøvde iherdig å slutte. Problemet med å slutte når du faktisk ER gravid, er at du ikke kan bruke hjelpemidler som f.eks. damper eller nikotintyggis. Du må klare det helt på egenhånd. Jeg prøvde både hypnose, terapi, meditasjon, og div andre ting, men intet virket.. Jeg begynte å hyperventilere, mistet følelsen i beina og ble fysisk kvalm/kaldsvette. Dette skjedde fordi kroppen min har konsumert store mengder nikotin i så mange år, og tror at den må ha dette for å overleve. Det er dette som er abstinenser. Så istedenfor å utsette babyen min for den store påkjenningen (som faktisk førte til at jeg begynte å blø, pg fikk smerter som lignet på spontanabort) så kuttet jeg ned til en røyk om dagen etter et måltid, og holdt meg til det. Jeg har nemlig mistet en gang før, og det ville jeg ikke igjen.. Det er verdens største sorg å miste et barn..
      Som sagt: Jeg er ikke stolt av at jeg røyka under graviditeten. Men jeg er fryktelig stolt av min datter på 1,5 år <3 Hun har ikke tatt noe skade av det ihvertfall, for ho er LANGT fremme med alt. Hun skravler som en foss, kan alle fargene og kan til og med telle litt 🙂 Hun har ikke astma (som i senere tid har forskerne funnet ut at røyking ikke har direkte sammenheng med barn som har astma). Forskningen i Norge er så langt bak, at det er flaut å lese på nhi sine sider om hva de skriver. Man trenger ikke å reise lenger enn til Danmark, hvor de faktisk har forsket på en gruppe mennesker, og ikke baserer rådene sine på ren gjetting og moral.
      Jeg forstår at du helst ikke vil forstå dette, og sier til deg selv at det er veldig enkelt. Men det er ikke sannheten.

    12. Kjempe bra innlegg og fint at du setter fokus på dette. Hadde vært veldig glad for om du skrev et innlegg om sukker i svangerskapet ( hvorfor det ikke er bra for mor og hvordan fosteret blir påvirket).

    13. Jeg er HELT ENIG Helene 👏 Fantastisk at du skriver om det slik at det treffer flere! Jeg pleier å si at det styggeste jeg ser er gravide som røyker! Og de som triller barnevogna med ene hånda og holder røyken i den andre, de er ikke mye bedre, like fælt! 🙁 Forstår ikke at folk får seg til å røyke i svangerskapet eller rundt små barn, helt ufyselig! Har også hørt/sett gravide forsvare røykingen i svangerskapet, vet ikke hvem de prøver å lure.. det fins virkelig INGEN unnskyldning for det!!
      Takk som skriver om det! Hilsen ei trebarnsmor som ble engasjert 😂😊

    14. Kunne ikke vært mer enig! Det styggeste jeg ser er gravide som røyker! Det er egoistisk det! Kutta selv ut snusen tvert så fort testen var positiv. Noe annet var ikke et alternativ engang. Er det ikke det det er å være mamma da? Å hele tiden sette barnet sitt først? Det starter allerede fra den dagen du finner ut av graviditeten, ikke først når barnet er ute. Takk for at du skriver dette!

    15. Andrea: Du har liksom ingen linker på dette, ja, stess er ikke bra, men røyking er mye verre! Skjønner at du har behov for å forsvare deg, men det er nok nettopp fordi du har dårlig samvittighet. Mine råd er ikke basert på gjetting, dette er internasjonal forskning og det som fremmes av norskt helsevesen. Jeg har aldri sagt at det er enkelt å slutte, men det finnes ingen unnskyldning for å la være. Mener du virkelig at røyking ikke skader barnet i magen, så send gjerne den forskningen til meg…

    16. Line: Tror absolutt at stress er ugunstig, men samtidig er jo stress så mye. Det handler mye om hvordan vi opplever en situasjon, to mennesker kan jo oppleve det samme, en blir stressa, en ikke. Det brukes masse ressurser på røykeslutt i Norge, fastlege og jordmor har oversikt over disse 😉

    17. Kath: Det er mye som kan være en god venn gjennom stress, men som du sier, ikke la det gå utover den lille i magen! Så fantastisk at du sluttet, du har all grunn til å være stolt!! <3

    18. Elizabeth: Ingen unnskyldning nei, må være lov å reagere. Ville nok ikke sagt noe direkte til noen, men å skrive det her synes jeg er viktig. Jeg håper dette spres så flere kan skjønne hvor viktig det er.

    19. Nå er alle fri til å gjøre det de vil her i verden men personlig kunne jeg ikke vært mer enig. Det handler tross alt om et annet individ som vokser i magen din og da må man jo kunne ta hensyn. Jeg skjønner jo at det er vanskelig å slutte (selv om jeg som ikke-røyker heldigvis ikke vet hvordan det føles) men når det står sterkere enn å gi barnet ditt en livsviktig start på livet….det kan jeg ikke forstå.
      Er litt skjokka og over at den diskusjonen finner sted i Norge her, som du sier, vi har tilgang til allverdens informasjon rundt skadene av å røyke både med og uten baby i magen. Uff…

    20. Skikkelig bra innlegg 😊 Godt å høre at du også sender ett stygt blikk hvis noen tenner røyken i busskuret .
      Synes det er trist at gravide i det hele tatt røyker i graviditeten. Jeg har rett og slett fordommer mot det.

    21. Åh! Så hærlig å lese innlegget ditt! Tusen takk for at du setter fokus på et så viktig tema! Jeg har lenge vært prøver. Og snusen fulgte meg fra negativ test, til positiv EL test. Etter det var det full stopp frem til neste negative graviditetstest. Prøvingen var så hard at jeg hadde snusen mellom hvert forsøk, men med en gang et egg kunne vært befrukta så var det ikke snakk om! Utrolig hvor mye man kan klare for sitt eget barn!

    22. Bra skrevet! Har hørt mange ganger folk som har sagt at stresset ved å slutte er mer skadelig enn å fortsette å røyke – og det er så tåpelig!!! De som påstår dette må enten ha dårlig samvittighet og et behov for å forsvare seg, eller så skjuler de egoisme over å ikke ønske ubehaget som medfølger å slutte. Vi har så mye kunnskap om røyking under graviditet at å skulle unnskylde det blir for dumt. Og ja, alle kan gjøre som de vil, men den i magen må komme først. Og den trives ikke dersom mor røyker, enkelt og greit

    23. Helt vanvittig at dette i 2017 i det hele tatt er et tema. Allikevel er det jo åpenbart høyst nødvendig, så takk for at du setter det i lyset!
      Til noe litt annet… Tar du noen kosttilskudd tilpasset gravide? Jeg ble anbefalt Nycoplus sin “Mamma” av min lege, til tross for at jeg spiser sunt, variert og følger alle kostholdsråd for gravide.
      Når det er sagt følger jeg selvfølgelig legen min sitt råd, men er jo litt interessant hva andres tanker om dette er 🙂

    24. Kjære Helene Ragnhild, jeg er så enig med deg! Faktisk så renner tårene i ren frustrasjon over gravide som røyker. Jeg er eldst av 3, født i 1966, min mor røyket med alle oss 3 barna. På den tiden visste man ikke bedre, men det har helt klart ført med seg helseplager for alle oss 3 i form av diverse luftveisplager. Jeg er ikke sint på min mor pga dette, hun var ung mor, og gjorde sitt aller beste. Men vi ble utsatt for passiv røking i årevis. ‘Alle’ røkte på 70-80 tallet. NÅ da vi vet bedre. Burde ikke mødre med barn i magen, klare å sette seg selv tilside og slutte å røyke?….I min jobb, ser jeg også tilfeller av barn født av mor som har ruset seg i svangerskapet. Selv om det er en annen diskusjon, så er det etter min mening nesten like ille. Barnet blir født i abstinens, det kan stå i sprinkelsengen og riste den, som 2 åring i timesvis. Kognitivt er det handikapet resten av livet. Nikotin er en rus. Kan vi ikke ta vekk skylappene nå? Ett uskyldig barn fortjener en god start på livet sitt.

    25. Dette er ikke greit nei, vet om mange som har røykt i graviditeten og det har gått bra, men helt uvirkelig at man utsetter barnet sitt for slik fare. Det kan gå bra om du lar babyen din krype ut i bilveien også, hvis det ikke kommer biler. Men man gjør det jo ikke selvom. Etter min mening like uforsvarlig

    26. Jeg har ikke så mye å si om dette tema annet enn at røyking og krybbedød ikke har NOE med hverandre å gjøre. Definisjonen på krybbedød er følgende:Selv ved en grundig obduksjon og undersøkelse av omstendighetene rundt dødsfallet finner man ikke noen forklaring på hvorfor barnet døde. Man kan derfor ikke si at et barn dør av krybbedød fordi moren røyker, drikker vin, ikke trener, eller fordi barnet ikke samsover osv. Selvfølgelig er det farlig å røyke når man er gravid, men det fører altså ikke til krybbedød.

    27. Hæ? Gjør folk sånt ennå? Jeg syns det er helt utrolig hvor dumme noen folk er. Flott at du tar det opp, for det er absolutt ikke greit!

    28. Sååå enig!! Jeg slutta å snuse PÅ DAGEN da jeg slutta på p-pilla. Da hadde jeg vært snusfri i 1 mnd før jeg ble gravid, og det var så deilig å ha det ute av verden. Kunne aldri tilgitt meg selv hvis noe skulle skje fordi JEG hadde behov for å forgifte både meg selv og barnet mitt. Grøsser ved tanken!
      Det er forøvrig ingen “nyhet” for meg dette. Har vært sånt piss i alle termingruppene jeg har vært med i også. Hadde ikke trodd at det var så normalt som det er. Har selv en venninne som skulle slutte å røyke hvis samboeren hennes skulle slutte. Altså det er ikke han som er gravid eller…? Ja, er skadelig at pappaen røyker også. Men det er trossalt DU som er gravid! Jises. Nei det er helt utrolig! Applaus til dem som klarer å argumentere for og forsvare forgiftning av barnet sitt 😀

    29. Enig!! Ingenting gjør meg så frustrert. Man kan skylde på at abstinensene under røyke- og snusslutt kan ligne på abstinensene for de som slutter med heroin. Det er faktisk ingen unnskyldning, men folk slutter å røyke HVER DAG pga økonomi og andre grunner. Og ok da, hvis noen mener at en brå slutt er skadelig for barnet så skal man alltids klare å slutte 100% i løpet av de 36 ukene man veit man er gravid. Men ALL ære til de som har klart å slutte, gravid eller ei, sluttet å snuse for mange år siden selv etter jeg la om livsstilen, beste jeg noen gang har gjort, og noe av det hardeste, jeg gjorde det fordi jeg ville jo bli mamma en dag. Idag er jeg gravid og er så glad for valget jeg tok. Det er sykt vanskelig, men det er så verdt det. Og jeg mener faktisk at det er en type barnemishandling å ikke slutte i løpet av svangerskapet.

    30. Hei Helene. Lurte på om du kunne lage et innlegg med hva slags tilskudd du tar nå som du er gravid. Om du fortsatt har kollagen i kaffen, greens i smoothie, og om det er noe ekstra tilskudd du tar nå:)

    31. Hei Helene 🙂
      Jeg lurer litt på hva du tenker rundt dette, spesielt alkohol, når det kommer til de som er prøvere. Vi har prøvd på å bli gravide i over ett år nå og hver måned når det er usikkert om tanten kommer eller ikke synes jeg det er vanskelig å rettferdiggjøre alkohol i helgene. Jeg vil gi en spire det beste miljøet, samtidig som jeg blir gal av å “ikke leve normalt”. P.S jeg er fortsatt ung, så vi haster ikke med dette, jeg får derfor ikke noe behandling enda.

    32. Sånn bortsett fra at skam og skyldfølelse ikke er en motiverende faktor for å få folk til å slutte så er jeg enig med deg. Men der i busskuret så ønsker jeg at nordmenn kan bli flinkere å si ifra, istedet for at vi som ikke røykere skal bli jaget bort av røykere. Vi må bli flinkere til å konfrontere og ikke være passiv aggressive. Selv har jeg røyket og sluttet i Australia – for der er det normal oppegående intelligens å røyke på steder hvor det ikke sjenerer andre. På universitet er det egne steder å røyke og det er ikke lov å røyke inntil bygninger hvor folk bor i samme bygg og røyken siger opppver sånn det er her i u-lands Norge når det kommer til sosial intelligens.
      Vi må si ifra til folk at det sjenerer. Jeg sa ifra til en person en gang som synes det var helt greit.

    33. Så sykt bra, Helene! Heia slike innlegg!
      Jeg slutta selv å snuse for noen år siden, det var vanskelig. Men det gikk helt sykt fint også! Det er noe dritt, fordi hodet tror den trenger det, men man klarer det så sykt lett hvis man går inn for det. Det er vel heller det som er problemet…en del folk gir opp så fort! 🙁
      Da jeg var hos legen nå, var jeg bekymret for hvordan stress kunne påvirke graviditeten. Legen min er så kul! Han begynte å snakke om det syke stresset gravide kvinner i gamle-gamle dager opplevde med type flukt fra rovdyr/skogbranner/andre store trusler, og at det blei født en masse barn likevel. Det er jo et veldig kort sammendrag av det han sa og et litt primitivt eksempel, men det funket utrolig bra for meg og jeg slappet også mer av med en gang. Man vil jo gjøre at for barnet i magen! Klarer ikke forstå de som setter seg selv foran :/ Jeg kunne virkelig aldri gjort noe bevisst som kunne skadet den lille spiren inni meg.

    34. Marita: SÅ flink du er! jeg lever tett med en som har sluttet å snuse, så jeg vet det ikke er lett 😉
      Når det gjelder stress så kan absolutt kronisk stress påvirke, men vi må prøve å takle hverdagen bedre, ikke bruke dette som en unnskyldning. Krig kan for eksempel påvirke mye, men så har vi heldigvis ikke det i Norge. Greit med litt perspektiv!

    35. Sylvia Kupkow: Så kult at du ser det sånn, jeg er så enig med deg! Nå vet vi bedre, glem det som har vært liksom, også gjør vi det beste vi kan med det vi har nå <3
      Rus er absolutt like ille ja 🙁 skjønner du blir trist!

    36. Takk! Det føles lenge siden nå, men jeg husker godt hvor kjipt det var både å snuse og å slutte! Slutta sammen med ei venninne jeg bodde med, noe som hjalp!
      Veldig viktig å stresse minst mulig, men det hjalp meg veldig å få litt perspektiv på ting ja 🙂 takk igjen for at du tar opp viktige ting! Du er modig!

    37. Jeg forstår at røyking helt sikkert kan føre til barnedød, jeg er også helt enig i at man ikke skal røyke når man er gravid, eller i det hele tatt for den saks skyld. MEN barnedød og KRYBBEdød er to forskjellige ting og jeg vil igjen henvise til det jeg skrev over her om hva krybbedød egentlig er.

    38. Absolutt ikke greit, nei! Jeg røyker ikke, snuser heller ikke, men fødte datteren min i juni og pratet med jordmor om dette temaet. Jordmor sa at stress er faktisk verre for babyen enn røyk. Så hvis moren klarer å trappe ned til et minimum av røyk så er det bedre enn at hun blir stresset av å prøve å slutte.
      Det høres helt absurd ut, men.. Jeg er i alle fall glad for et friskt barn og unner ingen å vokse opp i et hjem med røyk!
      Heldig er babyen din også, som slipper det 🙂

    39. ER SÅ ENIG!! At røyk og svangerskap i det heletatt skal være et tema (og skal forsvares av noen) i 2017 er for meg helt sykt! Jeg mener at det finnes INGEN unnskyldning for å røyke når du er gravid, Ingen! Vi er så opplyst Idag om hvor farlig det er å røyke, at tilogmed de som røyker når de ikke er gravid gjør meg kvalm. Kanskje brutalt og ærlig,men sant! RØYK ER UT!!!

    40. Jeg pleier aldri å kommentere blogger, men det er så Fantastisk fint at du tar opp dette temaet. Det er så ufattelig viktig! Personlig fant jeg ut at jeg var gravid først i uke 23,4 og jeg røyket ca 15 om dagen. Jeg kastet røyken umiddelbart da jeg oppdaget graviditeten og gikk hver eneste dag resten av svangerskap med angst, redsel og skyldfølelse. Hva om jeg hadde skadet barnet mitt? Eller værre. Tenk om han døde pga min dumhet og uvitenhet? Det er en følelse jeg ikke unner min værste fiende engang. Jeg går fortsatt, 3 år senere, og er redd hver eneste dag for at noe eg har gjort i uvitenhet om at jeg var gravid, skal skade min lille, uskyldige prins. Heldigvis ser det ut som at han ikke har tatt skade av det, men da har jeg virkelig hatt flaks. Til dere som røyker når dere er gravide: ta dere sammen! Gjør dere selv og barnet dere en tjeneste, så slipper du å leve resten av livet i redsel.
      Helene: du er kjempeflink til å skrive og tar opp viktige temaer. Jeg har fulgt veien din mot å bli gravid og må bare gratulere deg masse! Fortsett å stå på! Du kommer til å bli en fantastisk mamma(det er du vel egentlig allerede) ønsker deg lykke til fremover og jeg gleder meg til å lese mere spennende og inspirerende innlegg 🙂

    41. Jeg er i den gruppa du snakker om, og håper ikke du tror jeg ikke ønsker deg der! Synes det er utrolig kjedelig at de kastet deg ut…
      Og jeg er så enig med deg. Jeg snusa i mange år, men har ikke tenkt tanken på å ta en eneste snus etter jeg ble gravid. At folk fysisk klarer å stappe den snusen i munnen med en baby i magen, er i min verden sykt.. Jeg vet jo selv hvor vanskelig det er å slutte, men alle tåler å ha det ubehagelig noen dager, spesielt med baby i magen. Tåler man selve svangerskapet, så klarer man faktisk å kutte ut nikotin. Ingen forståelse eller sympati fra meg til de som “ikke klarer” å slutte fordi det liksom er så tøft og “stressende for barnet”.

    42. HELT enig, Helene!! Du skriver SÅ godt! Prøver selv å bli gravid nå, og håper det skal gå relativt enkelt og fort. Har fulgt deg og din vei, og har sittet med klump i magen, både å grått og håpet for deg <3 Håper min tur kommer veldig snart også! INGEN røyking eller snusing i det svangerskapet, for å si det sånn! Stå på 😍👌🏼

    43. Anonym: Wow, takk for din åpenhet! Håper virkelig du klarer å legge fra deg all dårlig samvittighet, for du visste jo ikke bedre. Vi mennesker kan kun gjøre noe med det vi vet. Før visst vi for eksempel ikke at bilbelte og bilstol var så viktig for sikkerhet for barn i bil, nå er det selvsagt. Med en gang du hadde et faktisk valg tok du det rette, og du skal ha all ære og bør være stolt av det!!

      Tusen takk for så gode ord, det betyr mer enn du aner og er virkelig det fineste jeg kan høre <3 stor klem <3

    44. Tonje: Det er bare å være medlem der, du kan være i min gruppe også hvis du vil <3
      Jeg føler det samme, kunne ikke tatt meg et glass vin, det er en fysisk sperre på en måte! Tviler på at de som sier de ikke klarer faktisk har prøvd alt dessverre... <3

    45. Trodde ikke det fantes en sjel i opplyste norge som fortsatte å røyke, snuse eller drakk alkohol under svangerskap. Helt til jeg var på besøk og ble kjent med ei som var gravid. Hun snakket om hvor farlig det var å drikkte te og kaffi. Jeg hørte godt etter fordi jeg ikke hadde hørt det før…. når hun var ferdig med talen om hvor farlig te og kaffi var, skulle hun bare ut å ta seg en røyk…. JEG BLE HELT PAFF! 😳 Spurte henne om hun ikke syntes det var litt rart å kutte ut kaffi og te, men ikke røyk. Og fikk samme svar som du nevner. At det var mer farlig å stresse med å slutte, enn å fortsette å røyke.
      Forstår ikke helt at noen klarer å lure seg selv til å tro at det er greit.
      Men jeg vet også om de som sliter med å slutte, har kuttet kraftig ned på antall røyk, men klarer ikke å slutte helt, og som sliter med veldig dårlig samvittighet. Jeg synes ikke det er greit, men har forståelse for at noen har vanskeligere for å slutte enn andre.

    46. Nanna: Jeg er veldig glad i kaffe, og har jo ofte lyst på mer enn det som er greit, men jeg drikker ikke mer, for det er ikke bra for baby. Kaffe og røyk er selvfølgelig ikke det samme, men jeg tror likevel det til en viss grad kan sammenlignes. Noen ganger tenker jeg; “kan umulig være så farlig”…men så vet jeg jo at det ikke er bra og da klarer jeg ikke pushe grensene :p

    47. Jeg drikker ikke kaffe selv, kuttet ut alt da jeg ble gravid, så mulig du missforsto? Men anbefalingen er å holde seg under 2 kaffe kopper om dagen som gravid. Og det finnes stridende forskninger om hvorvidt kaffe er dårlig under svangerskap.
      Jeg ville uansett sagt at det er stooor forskjell på 1 kopp kaffe til dagen og 1 røyk til dagen som gravid. Ville valgt kaffe fremfor røyk om jeg måtte. Selv om jeg gledelig holder meg unna begge! 🙂

    48. Nanna: Anbefalingen er under to ja 😉 det er veldig stor forskjell, men vanskelig å finne noe å sammenligne med. Alkohol blir kanskje mer riktig, men hadde aldri drukket heller 🙂

    49. Hei! Helt enig med deg! Røyking er en motbydelig uvane og utrolig at mennesker lager kognetive fordreininger om at det er greit.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg