Skal jeg ha mammaperm?

Jeg har fått så mange spørsmål om hvordan jeg løser mammaperm med eget firma, og ikke minst om jeg kommer til å slutte å blogge når jeg blir mamma. Jeg tenkte derfor å skrive et innlegg om mine tanker, og i samme slengen kunne spørre deg hvordan du løste det. Jeg føler at dette med permisjon er en jungel! 100% eller 80%? Fedrekvote? Student? Gradert perm? Barnehageplass? Hjelp!!

Jeg driver mitt eget AS, der jeg selv er 100% ansatt. Det har jeg vært i snart et år, og det er mange grunner til at jeg tok det valget. Den viktigste for meg var trygghet. Jeg vil ha en fast lønn, ikke leve måned til måned og lure på hvordan ting blir. Selvfølgelig blir det litt sånn uansett, fordi jeg selv er ansvarlig for at det finnes dekning på konto slik at jeg i det hele tatt kan betale lønn. Det er aldri 100% sikkert, men jeg beregner lønnen ut i fra at jeg kan betale den i lang tid fremover. Som fast ansatt har jeg alle rettigheter på lik linje som andre skulle jeg bli syk. Verden er i endring, fast jobb er ikke det det var, og det er i dag få som er garantert jobb om to år. Jeg ville aldri byttet jobben min med noen annen, jeg elsker den rett og slett, på både godt og vondt.

Når lille kommer må jeg ta full permisjon 3 uker før termin og 6 uker etter, disse ukene er forbeholdt mor og kan ikke tas gradert. Etter dette vil jeg ha gradert permisjon, det vil si at jeg vil jobbe noe, og være hjemme noe. Det blir mest sannsynlig en høyere andel hjemme, for eksempel 80%, de første månedene. Jobben min er veldig fleksibel, men jeg aner ikke hva jeg går til med lille, så jeg må nesten bare ta det som det kommer. Kanskje kan jeg få litt avlastning noen timer i uken, i tillegg til at Jonna selvfølgelig kan ha henne.

I permisjonstiden vil jeg ikke holde kurs eller veiledninger. Det siste kurset før mammaperm vil jeg ha i oktober og november, med påmelding i september. Jeg synes det er så fint å være hjemme, samtidig kommer jeg nok til å savne å få jobbe med så utrolig mange herlige kvinner. Jeg ønsker å hjelpe så mange som mulig og jeg ser behovet, så det er litt vemodig å være borte så lenge. Samtidig er jeg sikker på at tiden min skal brukes mest på å være mamma, en tid med lille jeg aldri får tilbake! Jeg gleder meg skikkelig til det siste kurset, da skal jeg gi alt! Mer info om dette kommer fremover og ved å melde deg på en gratisressurs her er du sikret å få info når påmeldingen åpner.

Jobben jeg kommer til å gjøre under permisjon blir først og fremst å blogge, samt å planlegge, og jobbe med prosjekter som lanseres til våren eller senere. Det er mange spennende ting som kommer i fremtiden, men når lille kommer vil selvfølgelig hun stå i fokus og være det aller viktigste <3

Jeg har fått tips om å spørre NAV foreldrepenger på facebook, så det gjorde jeg en gang og fikk raskt svar 🙂

Hvordan fordeler dere permisjonen, og er det noen som har hatt gradert permisjon? Noen som har brukt såkalt tidskonto? Jeg hører kjempe gjerne fra deg om dine erfaringer, for her er jeg litt lost føler jeg <3

47 kommentarer
    1. Hei!
      Vi fikk en gutt i juni 2016 og jeg var hjemme med han 100% hele mammaperioden og fellesperioden. Gikk for 80% lønnsdekning og var hjemme litt over ett år med ferie. Var tilbake på jobb nå i august. Pappaen tok noe permisjon i sommer og har nå gradert. Jr har begynt i barnehagen, men han og pappa har fri hver fredag! Gull 😃
      Dette passet best for oss med de jobbene vi har, og jeg elsket å ha så god til hjemme med min sønn. Og nå er det godt å være tilbake på jobb igjen.
      Husk å nyte tiden, det går så fort!👶🏼

    2. Jeg får barn nr 2 i januar og skal ha full permisjon fra jobben som lærer med 80% lønnsdekning. Misunner deg muligheten til å jobbe litt. Jeg skal studere litt, ta veilederutdanning. Sist jobba jeg 40% og studerte 100%. Da tok jeg full permisjon fra begge deler, men jobba med masteroppgaven i permisjonen likevel.

    3. Vi fikk jenta vår i oktober 2016. Jeg har siste uka mi med permisjon nå, og jeg er SÅÅ glad for at vi valgte 80% dekning! Dette er som du sier en tid vi aldri får tilbake og det blir ofte vanskeligere med nr 2 å ha det sånn. Nå går pappa snart i permisjon og har det i 10 uker. Etter det skal jeg ha kontantstøtte og jobbe redusert (får hjelp av besteforeldre). Personlig syns jeg ikke en 1 åring skal gå i bhg med mindre de MÅ. Og her MÅ ikke jeg jobbe 100% for å ha en ok inntekt. Jeg er sjeleglad for at jeg fikk se hennes første skritt. De blir altfor ofte tatt i bhg.
      Elsker hver eneste tid med min lille og er kjempeglad for at jeg ikke måtte ut i jobb i sommer!:)

    4. Misunner deg ikke å være selvstendig næringsdrivende i denne tiden;) har 80% perm med full lønn og skal ha noen mnd ulønnet. Er deilig å kun fokusere på baby, for det kan være tøft innimellom også. Har allerede søkt bhg til minstemor og eldstemann har gått siden han var 1år. Han stortrives:) og for å være ærlig hadde jeg ikke orket å være hjemmemamma, ingen andre er det og da har han ingen å leke med. Og det skal mye til for å aktivisere en 4åring;) pluss det er greit å få brukt hodet litt på jobb:)

    5. Jeg er ganske usikker faktisk! Skal også ha baby i februar og har ikke bestemt meg helt. Jobber til daglig 70% fast og resten frilans (som varierer endel mtp arbeidsmengde). Vet ikke helt hvordan man best kan løse det egentlig, men tenker ta 49 uker permisjon fra den faste jobben og gradert i frilansjobben, slik at jeg kan jobbe litt når det passer meg i løpet av det første året. Etter det begynner jeg kanskje i 50-70% igjen, mens faren tar gradert permisjon, slik at vi kan bytte på å være hjemme og beibi ikke trenger å begynne i barnehagen før hen er litt over ett år.

    6. Vi har termin 5.februar og da tar jeg permisjon (100% + ulønnet fri) ut oktober. Mannen skal også ha masse permisjon, da vi er veldig forkjempere for det 🙂 Han skal ha fra oktober til mars, eller lenger avhengig av barnehage etc. Gleder oss sånn til denne tiden!

    7. Mange bloggere løser “problemet” med å gi 20% av pappapermisjonen til far slik at de får blogget i permisjonstiden. De fleste jobber nok langt mer enn disse 20 prosentene, og blogger jo som før, men her er det jo rom for litt snylting på systemet. Jeg skriver “problemet” fordi jeg skjønner utfordringen med å beholde lesere hvis man ikke blogger på mange mnd:) Har ei venninne som studerte videre selv om hun fikk barn, og hun angrer seg enda, flere år etterpå. Hun følte hele permisjonstiden gikk med til stressing over studiene og at hun mistet hele opplevelsen. Så jeg henger meg på hun ovenfor her, som skriver at man må tenke seg godt om, fordi dette er en tid som ikke kommer igjen:) <3

    8. Husk at den dekningsgraden du velger, må far også ta. Dvs om du velger 59 uker perm med 80% lønn, så får far også 80% lønn når det hans tur til å ta perm.
      Av den grunn har vi valgt 49 uker med full lønn, da far tjener ganske godt og vi dermed vil tape mer på å ha 59 uker med 80% lønn, enn at jeg tar ubetalt permisjon siste tiden. Så her må man regne litt og se hva som lønner seg.
      Her blir det noen mnd mellom hun fyller 1 år og barnehageopptaket. Så vil søke om kontantstøtte da, slik at jeg kan være en del hjemme. Mulig jeg kommer til å jobbe en dag eller to i uken denne perioden og få barnepass (besteforeldre). Men det må vi bare se når den tid kommer.
      Ang jobbing så må du bare se an hvordan du løser det når lille har kommet. Vi har hatt besteforeldre mye på besøk, og i starten kunne fint de passe henne feks et par timer om vi skulle noe spesielt. Men nå som hun er rundt 4 mnd så er hun mer avhengig av en av oss. Selv om hun ser besteforeldrene mye, så er det ikke det samme som mor og far. Plutselig blir hun lei seg og da kan kun mamma trøste. Spesielt rundt gjelder dette rundt sovetider. Kan jo godt hende lille ikke blir sånn, men om det evt skjer så må dere jo bare løse det der og da. Vanskelig å vite sånt på forhånd. Men som du sier kan jo kanskje feks far kan være hjemme om du jobber 🙂
      Har ikke kommet så langt i permisjonen enda selv, så har egentlig ikke så mange råd. Vet fortsatt ikke hvordan vi skal løse dette med pappaperm osv. Men det er en jungel å finne frem i, skjønte ingenting i starten. Så skriv ned alt du lurer på, også chat med Nav. Hvis du chatter så får du alle svar skriftlig, så slipper du å huske på alt som blir sagt. Jeg var i allefall helt surrete da jeg var gravid.Ville glemt halvparten om jeg bare hadde hatt en samtale med nav.. hormoner altså hehe.

    9. Hei! Det aller viktigste å tenke på er at det er mor som er barnets hovedtilknytningsperson. For barnets del er det best om du er mest mulig hjemme. Også pga amming. Det her med at far skal ta mye permisjon er bare tull spør du meg! Spedbarn trenger mammaen sin!! Far blir mer viktig i andre leveår og utover. Anbefaler å drøye barnehage lengst mulig. Små barn har det ikke godt i barnehagen!

    10. Jeg er student, så her kommer vi til å søke om at far tar gradert permisjon fra baby er 6 uker gammel. Så lenge han tar mindre enn 50 % beholder jeg foreldrestipendet fra Lånekassen 🙂 Både jeg og han synes det er kjempeviktig at vi begge får et like nært forhold til babyen, vil prøve å venne baby både til å ta pupp og flaske 🙂

    11. Jeg har aldri skjønt meg på hvorfor noen velger 80% dekningsgrad isteden for 100% dekningsgrad og eventuelt ulønnet permisjon tilsvarende de 10 ukene man får ekstra ved 80%deknkng? Etter ett års lønnet foreldrepermisjon har jo hver av foreldrene rett til ulønnet permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Hvis man da bare setter av litt hver måned ved 100% dekning, vil ikke det lønne seg for de fleste/alle?

    12. Du som mor kan ikke ta over fars permisjon. De 10 ukene er det kun far som kan ta, med mindre far er syk/skadet og ikke kan ta seg av barnet alene. Hvis ikke far tar disse 10 ukene, så mister dere dem. Vi sliter med dette da far har eget firma og ikke har mulighet til å ta 10 uker permisjon i ett strekk. Vi må derfor løse dette ved at far tar et par uker perm avgangen mens jeg jobber. Så blir veldig mye frem og tilbake 🙁

    13. Ina: Jeg tar gradert slik at jeg kan jobbe, men jeg er helt åpen for hvordan det blir. Det må nesten lille bestemme 😉 Jeg jobber med veldig mye annet enn blogg, og det kommer jeg ikke til å gjøre i permisjon 🙂

    14. Kamilla: Så koselig å høre, hos oss passer det ikke med permisjon for pappa når hun er baby, men vi får se hvordan vi løser den… enig i at det er viktig at babyen får mye tid med pappa!

    15. Maren: Jeg er heldigvis ansatt slik at jeg får full permisjon om jeg vil, men jeg ønsker å holde på bloggen 🙂 tror at veldig mange har det veldig fint i barnehagen, har aldri vært så bra å være barn som nå faktisk! <3

    16. Marianne: Jeg synes det viktigste er at en er mye tilstede med barna, veldig mange må nok jobbe, kommer liksom helt an på jobb. Her er jo pappa student så da kan ikke jeg i tillegg jobbe deltid. Heldigvis er jobben min veldig fleksibel da 😀

    17. D: Godt det ikke bare er jeg som føler det er en jungel, vanskelig å regne på hvor lenge ting blir, ferie osv. Og få svar før du har søkt og vet! Gravidhjerne ja, rare greier!! 😀 <3

    18. D: Hvis far ikke har rett til permisjon kan du søke om det jo, har det skriftlig fra nav faktisk 😉 Eget firma er ikke gyldig grunn dessverre, men er en student med kun støtte fra lånekassen har en ikke opparbeidet seg rett til permisjon. Da får mor disse ukene 😉

    19. D: Hadde han jobbet hadde han sikkert sloss meg for å være mest hjemme, haha <3 finnes heldigvis mange løsninger, vi er rett og slett utrolig heldige som får et slikt tilbud i Norge 😀

    20. Forresten.. du vet det sikkert, men.. om du har alle papirene du trenger klare når du sender søknaden om permisjon og sender alt samtidig, så går behandlingen en del raskere. Du trenger bekreftelse på graviditet fra jordmor/lege, papirer fra arbeisgiver ang timer/lønn osv og bekreftelse på ferie. Vet ikke helt åssen dette fungerer når du har eget AS da men 🙂 Jeg fikk innvilget søknaden på bare 3 uker utrolig nok. De beregner 10 uker behandlingstid i Oslo.

    21. D: Takk! Det fungerer slik at jeg fyller ut på begge siden på en måte, haha. Jeg er både arbeidsgiver og arbeidstaker. Litt krunglete, men samtidig veldig ryddig 😉

    22. Vi håper å få til ei løysing der eg er heime i omtrent eit år frå ungen blir født, og kor eg startar med betalt permisjon før eg går over i ubetalt permisjon. Deretter ønskjer pappan å ta ut 23 veker betalt permisjon fram til eg går ut i ferie avspasering i juni 2019. Litt usikker på om det går greitt å dele opp den betalte permisjonen på denne måten (50-50 mellom meg og far), men det reknar eg med NAV kan svare på 🙂

    23. Det er jo kjempe bra:) for det er nok en belastning å måtte tenke på firma i tillegg til en liten baby, så bra du slipper det da. Du fortjener å være i babyboblen:-) min gutt stortrives hvertfall, men alle barn er jo så klart forskjellig.

    24. Ved og velge 80% dekning i stedet for 100% vil en automatisk tape flere tusen, har vil rekner på:/ pga far må også velge det du tar.. tar da 100% og sparer litt selv slik at jeg kan ha litt ulønnen permisjon også:) jeg begynte og jobbe 1 dag i uken da barnet var 8 mnd, fungerte bra:) far hadde da gradert perm med fri hver mandag i ca 1 år:) barnehagestartet da hanvar 20 mnd:) kunne da få 7500 i kontantstøtte:) mange måter og gjøre det på, viktig og tenke og planlegge på forhånd:)lykke til:)

    25. Nå er minste 6 år men vi delte opp permisjon etter ca seks mnd mener jeg. Å da var pappa hjemme to dager i uka og jeg hjemme tre. Man kan få inntil 2 timer ammepauser ekstra så det hadde jeg👍🏻😊Men frøkna begynte i barnehagen da ho var 1 år og der ble ho tatt helt fantastisk vare på❤️Blir helt feil av de som sier 1 åringer ikke har det bra i barnehage. Men ho hadde korte dager frem til ho var ca 1.5 år. Jeg har selv jobber på småbarnsavdeling i mange år😀Masse lykke til. Tenker dere finne ut hva som er best for dere tre❤️❤️❤️

    26. Vi fikk ei jente 9 Desember 2016, å jeg går hjemme fulltid med henne til hun starter i barnehage i November, pappaen har ingen permisjon han jobber 100% så starter jeg å jobbe når hun er trygg i barnehagen, så enten starter jeg i Desember å jobbe eller så venter jeg til ny året 🙂

    27. Jeg er i litt samme situasjon som deg.. Startet AS i mars og er ansatt der 100%. Jeg gjorde en del undersøkelser og beregninger og fant at det rent økonomisk lønner seg for meg å ta 100% dekningsgrad. Likevel er det jo sånn at når man er entreprenør får man aldri 100% fri – noe jobb MÅ gjøres og sånn er det bare.. Jeg tenker at løsningen for meg blir full permisjon, løse de tingene som må løses ift. selskapet underveis, men om jeg jobber noe tar jeg ikke ut lønn for det.. Mye nytt å sette seg inn i med dette altså! Håper du finner en fin løsning for deg og lille 🙂 Xx Anne

    28. Hei Helene
      Jeg har termin 14. Februar med førstemann og har selv ikke helt bestemt meg enda. Men har forsøkt å sette meg litt i det, for det er som du sier en jungel av alternativer der ute. Jeg er tannpleier og selvstendig næringsdrivende (ikke AS ). Vi får som alle andre full mammaperm vi og. Eneste er at det er et maks beløp som tilsvarer 6G som er ca 561 804 kroner, så hvis man tjener mer enn det vil ikke nav dekke det. Jeg personlig vil gjerne være hjemme så lenge som mulig med baby, så vurderer 49 uker med 80% dekningsgrad . Også får mannen min 10 uker. Men så lærte jeg noe nytt denne uken, noen ganger kan man “tape” penger på å velge 80 % dekningsgrad . Dette er avhengig av inntekten til foreldre . Feks så regnet vi ut at vi får 19000 kr mindre i permisjonspenger hvis vil velger 80% dekningsgrad . Så da vurderer jeg å fortsatt ta 49 uker perm fra jobb men søke 100% dekningsgrad og 39 fra nav og heller bare sette av litt penger hver mnd til de 10 ukene jeg er hjemme ubetalt .
      Dette ble kanskje litt komplisert og mye skriving men du kan lese om det og beregne på en side som heter smarte penger 🙂
      Klem
      Sol

    29. Sol: Hei 😀 ja, det stemmer, lønner seg å heller spare og være hjemme i ulønnet perm 😉 jeg er født 15. februar, kanskje din lille kommer på min bursdag 😀 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg