Sunn og magevennlig chicken curry – uten gluten, sukker og melk

Jeg har så lyst til å bli flinkere til å lage middag! Jeg har alltid vært et frokostmenneske uten like. Smoothie, surdeig med egg, kefirskål, nam nam nam. Middag derimot, jeg blir litt tiltaksløs. Vi har jo alle noe vi kan jobbe med, og særlig nå som jeg skal bli mamma har jeg lyst til å få gode rutiner på familiemiddag.

Her om dagen hadde jeg lyst til å lage noe digg thaimat. Jeg gikk innom kiwi etter skolen og begynte å fylle kurven min. Kylling, grønnsaker, kokosmelk osv, enkelt og greit. Så kom jeg til sausene og begynte å lese; sukker, stivelse, billige oljer, nei nei..dette hadde jeg ikke lyst på. Jeg bestemte meg for å prøve å mekke noe selv, og om jeg skal si det selv ble det veldig godt! Retten er kremet og litt spicey, men uten gluten, sukker og melk.

Middagen ble godt likt av Jonna, selv om han ville hatt den hakket sterkere. Jeg har litt halsbrann og er ikke så tøff på chili, så ta gjerne mer enn det står om du liker det hot 😉

Helenes chicken curry

400 gram strimlet kylling

Smør til steking (olje for helt melkefri)

Salt

Ingefærkrydder

En kinesisk hvitløk, hakket i småbiter

2-3 ts red curry paste

1-2 ts kokossukker eller honning

1-2 ss tomatpure

2 dl kokosmelk

Grønnsaker: vi brukte brokkoli, grønnkålmiks, vannkastanjer, spisspaprika

ris som tilbehør, eventuelt blomkålris eller så kan det droppes

Sett på risen før du gjør noe annet, ellers er det lett å glemme.

Jeg brukte to panner og begynte med kyllingen i den ene. Stekte den i smør før jeg tilsatte 1 dl kokosmelk, salt, ingefærkrydder, hvitløk, kokossukker, halvparten av currypastaen og halvparten av tomatpuréen. Jeg begynte også å steke brokkoli i den andre pannen, da den tar litt mer tid.

Ha i resten av grønnsakene dine, med unntak av paprika, og hell over resten av kokosmelken. Ha over litt salt, ingefær og resten av currypastaen og tomatpuréen. Her kan du gjerne ha mer hvitløk om du vil. Når grønnsakene begynner å bli ferdig blander du inn kyllingen og har over paprika. Rør godt og la alt godgjøre seg et par minutter.

Voila, nå er det bare å kose seg og høste ros for maten. Dette skal jeg definitivt be gjester på, nam <3

16 kommentarer
    1. Har du noen tips til hvordan man lager curry gryte uten at den blir sterk? Skjønner det mister litt meningen, hehe. Jeg syns curry smaken er god, men har IBS så tåler nesten ingenting :p

    2. Nam nam 🙂 jeg lager ofte dette med en frossenpose wok mix, kylling og bare currypaste og kokosmelk på de travleste dagene. Så enkelt og godt 😀

    3. Har lest innleggene dine om fermentering, og har lyst å prøve. 🙂 Må man bruke molkosan for å lage surkål? Og skal lokket som skal være på glasset man har det i, tett? Altså skal det ikke komme luft inn, eller har det ikke noe å si?

    4. Det så ut som en nydelig middag 😊
      Jeg lurer på noe litt utenom innlegget , Når jeg lager knekkebrød (din oppskrift) og alt er bløtlagt ferdig, bør nøttene,frøene etc skylles for å få bort de ulike stoffene?

    5. Nam nam 😍jeg har en fast blanding som jeg alltid lager som woksaus, og den er så god! Like mengder av soyasaus, østerssaus, hvitvinseddik, sukkerfri ketchup og vann. Pleier å bruke ca 2 sa av hver ting. Østersausen vel litt sukker og diverse, men i sum tror jeg at denne blandingen er bedre enn ferdig-sauser. Billigere hvertfall!

    6. Jeg også veldig glad i frokost, lunsj og kveldsmat – ikke så glad i å spise middag 😛 men vi prøver å ha middag hver dag og gjør det sunt og relativt enkelt med kjøtt og grønnsaker av noe slag, gjerne litt rømme, smør eller tomatsaus med kraft f.eks. Denne uken skal jeg lage opp ny kyllingkraft av hel økologisk kylling

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg