Sunnhetsforvirring

Noen ganger blir jeg overrasket over de konklusjonene jeg selv trekker i hodet når det gjelder sunnhet. Jeg kunne sikkert skrevet at jeg blir overrasket over kommentarer og spørsmål jeg får i sosiale medier, men faktisk skjønner jeg så godt at dere er forvirret, for det er jeg også til tider! Det er altså rare tanker som dukker opp i mitt hode jeg blir mest sjokkert over. Forvirring kommer av ulike årsaker, men sentralt for meg kommer ting jeg selv leser og markedsføringen jeg blir møtt med på matbutikken.

Da må jeg ta noen steg tilbake og få oversikt.

Jo lenger bort vi kommer fra maten, og jo mer vi blir opptatt av næringsinnhold, jo lettere er det å bli lurt. En matvare tilsatt et vitamin må jo være sunnere enn en matvare uten? Og en sukkerfri sjokolade må jo være sunnere enn et produkt med sukker? Og hva med lettprodukter, er de best?? Her er det lett å se seg blind ja!

Hvis du føler deg truffet vil jeg bare si at vi er i samme båt! Jeg var selv veldig redd for mange mat varer før. Jeg var redd for å spise litt potet, eller å ha banan i smoothien min, for det ble jo for mye karbohydrater? Dette førte til at jeg kunne ta et valg om å heller kjøpe en atkinsbar enn en frukt på butikken, ikke bra!

Gjør det enkelt

En banan gir deg 13 g sukker per 100 gram, men dette sukkeret kommer som lettopptakelige karbohydrater, pakket inn i en frukt kroppen din lett kjenner igjen og kan fordøye. En bar har som regel minst 50 ingredienser og er fylt med fyllstoffer kroppen din ikke kjenner igjen og ikke er skapt for å fordøye.

Det er ingen mat du finner i naturen som er usunn, men det er noen matvarer det er lurt å spise mer av, og noen du bør spise mindre av. Dadler er topp de, men de inneholder mye sukker og derfor er det ikke lurt å spise ti av dem på rappen (om du ikke vil sitte på do resten av kvelden). Spiser du veldig mye frukt, blir det mindre plass til grønnsaker og egg. Vi kan jo bare spise så så mye hver dag 😉

Jeg sier ikke at du aldri skal kjøpe en bar om du har lyst på det, eller at du ikke kan spise ting som til en viss grad er prosessert. Jeg sier bare at i det store og det hele er det et godt valg å velge matvarer så nærme som mulig naturen. Et eple rett fra treet i den friske høstluften, det er sunnhet for meg!

Selvfølgelig elsker jeg proteinpulver i smoothien min, og jeg spiser ting bearbeidet av mennesker. Jeg bruker også alternativer til sukker som stevia og sukrin noen ganger når jeg baker. Jeg ser ikke noe galt i det, sunnhet trenger ikke vært sort/hvitt. Jeg vil bare oppfordre deg til å ta en tipp på ditt kosthold og se hvor du kanskje har laget rare regler for deg selv? Kanskje gjør de mer skade enn godt?

Jeg vet ikke helt om jeg får frem budskapet i denne posten, men jeg ville bare skrive noen tanker. Kanskje kan de hjelpe deg?

Jeg hører gjerne dine meninger og eventuelt spørsmål i kommentarfeltet, hvor blir du forvirret?

Stor fredagsklem fra Helene <3

    1. Fint innlegg!! Det er så lett å bli forvirret av alle rådene som kommer fra alle kanter. Er liksom litt ille når man får dårlig samvittighet av å spise en banan…

    2. Jeg skjønner veldig godt hva du mener og har mange av de samme tankene! Jeg tror folk er så opphengt i detaljer og glemmer det store bildet og seg selv. Mange kjenner heller ikke etter hvilken mat som gjør dem godt eller dårlig desverre..

    3. Hei! Jeg lurer litt på en kommentar jeg så du skrev for noen dager siden. Der det stod at siden kollagen fantes i maten naturlig, så var det ikke noe problem å ta tilskudd. Er det sånn at kollagen ikke er farlig å få for mye av? Vet at noen vitaminer/mineraler skal man helst ikke ta tilskudd av med mindre man har for lite av, fordi de da i noen tilfeller kan være skadelige.
      Prøvde å søke på dette og kollagen, men fant ikke noe. Så det ser ikke ut som om det er noe problem.
      Håper du som kan mer om dette enn meg, kan gjøre med litt klokere 🙂 ernæringsverden er litt som en jungel for meg, og pleier å gjøre ting så enkelt og greit å forstå.

    4. Jeg syntes du er så flink å formidle viktigheten av å ha en balanse og ikke se seg helt blind på hva som for tiden er sunt eller ikke. Og jeg måtte le av det med dadlene: “om du ikke vil sitte på do resten av kvelden” hehehe.
      Jeg syntes selv det er slitsomt å lese om ny forskning der det og det er usunt, den og den dietten visstnok er den sunneste, og spesielt i sosiale medier der plutselig er den og den frukten eller grønnsaken så bra (superfood) mens andre plutselig viser seg å ha få næringsstoffer. Det gjør meg forvirret. Syntes derfor det er en god tommelfingerregel med generelt å velge så nærme naturen som mulig. Nå bor jeg i midtøsten og her er grønnsaker og frukt veldig billig i forhold til ferdigmat. Så jeg har skikkelig dårlige unnskyldninger for ikke å spise sunt 😉

    5. Det med bananen – der kjenner jeg meg igjen 😛 altså, man skal vel ikke gå rundt å være redd for å spise en banan, en potet eller en gulrot for den saks skyld?! Jeg tror det er mange som utvikler en slags “frykt” for enkelte matvarer pga alle de tusen råd der ute, men selv valgte jeg å heller fokuserer på å spise disse matvarene til rett tid og i kombo meg fett og proteiner. Mat er min beste venn på veien mot god helse <3 🙂

    6. For et flott innlegg 😊 Jeg føler meg ikke forvirret over hva som er bra å spise eller ikke (mye takket være deg), men noen ganger føler jeg at matplanlegging blir en stor del av livet mitt. Eks så har jeg tidvis blitt gal av å føle at jeg bruker så lang tid å tilberede mat samt spekulere på “hva skal matpakken min på universitetet i morgen bestå av?” Noen ganger har jeg følt meg tom for ideer, men nå bruker jeg knekkebrød med smør og ost (din knekkebrødoppskrift) som “base” og så tar jeg eks frukt og/eller grønnsaker i tillegg.
      Jeg er begynt å spise proteinbar etter trening pga da blir jeg litt mett hvis det tar tid før jeg får tilberedt ordentlig mat. Vet at proteinbar er alt annet enn sunt, men har ikke funnet noe bedre alternativ.
      Husker en gang jeg spiste banan som eneste måltid og da ble jeg skikkelig slapp grunnet blodsukkersvingninger. Etter dette har jeg ikke spist karbohydrater alene 😊
      Hva tenker du om Skyr? Er det et skvipprodukt?
      Jeg lurer også på D-vitamin. Skal det mye til å få i seg for mye av det? Er slik jeg har skjønt det. I dag tok jeg en ss omegacure fiskeolje og 8 dråper D3 bestilt fra soma. Tenker det gjør seg med litt større dose D3 slik som i dag da det ikke var sol ute.

    7. Elsker innlegget Helene, jeg er så enig med deg! Når prosesserte matvarer med ukjente ingredienser anses som “sunnere” og “tryggere” enn mat som kommer rett fra naturen, innså jeg for en tid tilbake at det ikke ga noen mening for meg lenger. Husker spesielt godt når jeg spiste en banen på skolen, og alle de andre kommenterte på at det var “for mye sukker og ødela forbrenningen min”, mens de selv satt å spiste proteinbarer med alt mulig rart i. Ikke at noe er riktig eller galt, men alt med måte! Personlig føler jeg at så lenge jeg spiser største parten av kostholdet mitt i dens naturlige form, så er jeg egentlig godt på vei, og prøver å droppe de fleste andre regler og forestillinger jeg har fått for meg opp igjennom. Mvh eks storforbruker av proteinbarer og lightbrus x)

    8. Jeg liker veldig godt holdningen din! Jeg har en venninne som sverger til noe som heter Fitline, og jeg er veldig skeptisk… har du hørt om det?

    9. Anette: Anbefaler å sjekke d-vitaminstatus hos legen og ligge på minst 100 😉 skyr er helt OK, fint alternativ hvis du trenger noe på farten, men ikke hver dag 😉

    10. Bibi: Medier lages for å få klikk og selge, samme med absolutt all ferdigmat, sånn er det. Ingen konspirasjonsteori, bare sånn verden er 😉 Å, så kult at du bor der!! 😀

    11. Hei . Ja vi er som en kjemisk fabrikk. Mat som ikke er naturlig .vil ikke kroppen ha og ikke kan fordøye
      Da sier den i fra . På forskjellige måter . Derfor får vi livsstilsykdommer . Avd slag . Og går på tung gir til slutt . Ikke vanskelig å forstå egentlig . Du viste det. På en lettvint måte 😀

    12. Jeg blir forvirret spesielt av dette med fett og fettreduserte produkter. Det er først nå nylig at jeg har funnet bloggen din og lest om at kanskje fett ikke er verdens farligste ting allikevel. Samtidig ønsker jeg å gå ned i vekt og er usikker på hva jeg burde gjøre. Har tidligere hatt en PT som ba meg spise lite karbo og lite fett, og en annen som ba meg spise som normalt bare reduserte mengder av fett. Jeg blir helt “gal” av alle forskjellige meninger som svirrer rundt om temaet, og jeg blir så usikker på hva som er det rette!
      Men jeg må bare si at etter jeg har funnet bloggen din så har jeg følt meg kjempeinspirert, men det føles ut som en jungel der ute av ulike produkter. Jeg har begynt å koke kraft da, så det er en start :D. Jeg skjønner hvorfor Wonderbag er bra når man gjør dette, så jeg lurer på en ting angående din. Jeg ser den du har koster 2-300 kr mer enn de andre, er den bedre? Fungerer de til 890 dårligere til kraftkoking?
      hilsen Eline

    13. Elin: Jeg ville i hvert fall ikke spist mindre fett og mindre karbo, da får du lett i deg alt for lite mat og kan ende med å få en utslitt kropp. Særlig kvinnekroppen trenger nok 😉
      Wonderbagen min er bare litt større, de passer alle helt supert til kraftkoking 😀

    14. Har du tenkt til å “bare” blogge om ernæring, altså fokus på det? Begynte å lese bloggen din på grunn av din graviditet og slikt, men nå deler du jo nesten ingenting… Bare oppskrifter og div tips..

    15. Anonym: Jeg har blogget i flere år og bloggen har alltid vært en blanding av ernæring, hverdagstips og personlig. Før jeg ble gravid skrev jeg endel om det å være prøver, og nå skriver jeg ofte om det å være gravid. Men det er også mange som følger fordi de elsker å lese om ernæring. Ikke enig at jeg nesten ikke deler noe, hehe 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg