Enkle godiskuler uten gluten og melk

I dag våknet jeg klokken ni, som er veldig sent til å være meg, selv på en søndag. Jeg tror jeg trengte de 10 (!!) timene med søvn, men da jeg tittet på mobilen stod det at mamma og pappa var på vei for å hente meg til søndagstur. Ups!

Da de ringte på stod jeg i pysjen med biteskinnen fortsatt i munnen, håret til alle kanter og langt fra klar, haha. Men hev meg rundt, og fy søren så deilig det var med langtur i dag. Siden jeg var syk i starten av uken ble det ingen trening på meg, så en lang og rask gåtur i dag passet perfekt. Nå er leiligheten nyvasket og vi er klare for søndagsbesøk og en ny uke.

Jeg har hatt så lyst på godiskuler de siste dagene, og siden jeg skulle ha en venninne på strikkekveld på fredag passet det perfekt å lage noe digg. Disse er enkle å få til, og har du ikke prøvd deg på så mye sunnere godis før er godiskuler et fint sted å starte. Jeg lager alltid på slump, men denne gangen noterte jeg en oppskrift slik at du også kan lage.

De smaker mildt sjokolade med en dæsj salt. Saltet fremhever sjokoladesmaken så det bruker jeg alltid i 😉

Enkle godiskuler med smak av sjokolade

2 dl havregryn

2 dl naturelle cashewnøtter

5 store dadler

1-2 ss kokossukker eller eventuell annen søtning

(vil du lære mer om søtt uten sukker kan du laste ned søtningsguiden min her)

3 ss råkakao eller kakao

Noen klyper salt

2 ss kokosolje

1-2 ts vann

Kjør havregryn og nøtter fint i en foodprosessor før du tilsetter resten av ingrediensene, med unntak av vannet. Tilsett litt og litt vann til du får en seig, men fast masse. Husk å smak til om du vil ha den søtere, saltere eller om du ønsker en mer intens søtsmak. Det er du som er fasiten her 😉

Det er enklest å trille kuler hvis du setter deigen i kjøleskapet ca 20 minutter først. Trill kuler, og trill dem gjerne i kokos eller noe annet godt også hvis du vil.

Disse passer like godt I godisskålen som til en kopp kaffe før trening, og de faller i smak hos både store og små. Hvem har sagt at noe som er sunt ikke er godt! Husk likevel at du ikke skal spise mange før det blir mange kalorier 😉

Nyt søndagen fine du <3

 

5 kommentarer
    1. Malin: Mange unngår melk og selv om jeg ikke trenger det lenger begrenser jeg det og jeg synes det også er fint å kunne legge ut oppskrifter som andre kan bruke. Melk er ikke lik dyreprodukter, og du kan leve uten, men da må du ta flere kosttilskudd. Skjønner ikke helt hvorfor du skal reagere på det, bare fordi jeg mener dyreprodukter har en plass i et sunt kosthold betyr ikke at jeg ikke digger mye mat uten. Det jeg er imot er at det skal lages alternativer til alt mulig dyreprodukter, skal du leve uten kan du vel fint holde deg unnå eks pølser, i stedet for å skulle ha soyavariant?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg