10 ting du ikke skal si til gravide

Nå er jeg i uke 21 og begynner virkelig å se gravid ut. Jeg fikk mage tidlig, og den føles skikkelig stor. Kanskje er det fordi jeg ikke er så høy, eller fordi jeg hadde veldig flat mage før jeg ble gravid. Kanskje er det fordi jeg delte graviditeten med en gang, allerede i uke 6, og dermed har gått og fremhevet magen min lenge. 

Forrige uke møtte jeg en venninne som var to uker før termin, og da jeg så ned på kulen min da synes jeg jo den var knøtt! Rart det der 😀

Som gravid opplever jeg meg selv litt som fritt vilt. Det er så koselig å være gravid, ikke misforstå, jeg elsker det! Det er likevel litt rart å få kommentarer fra alle rundt meg, også fremmede på hvordan jeg ser ut, kroppen min eller få intime detaljer om deres egne opplevelser som gravide. Er du gravid vet du kanskje hva jeg mener?

Jeg har lest noen helt syke ting gravide har hørt, men dette er de jeg føler har gått igjen mest. Mange av disse kommentarene har jeg selv fått, oh yes!

Oj, så stor/liten kul du har! (eventuelt bare; så stor du er)

Ingen kvinner like å få kommentarer på deres størrelse, heller ikke gravide. Jeg har til og med hørt; “sikker på at du ikke har termin før”? og “så stor mage du har allerede”. Jeg vet at det sikkert ikke er vondt ment, men det er ikke noe hyggelig. Venninner som hadde liten kul synes det var vanskelig å få kommentarer på det.

Si i stedet: Så flott du ser ut!

La meg ta på magen din!

Det er faktisk langt fra alle som synes det er greit å bli tatt på magen. Særlig helt i starten av svangerskapet synes jeg selv dette var ubehagelig, særlig når folk bare tok helt uten å spørre. For noen kan det være ubehagelig, og andre har rett og slett ikke lyst. Nå synes jeg det bare er koselig når venner og familie gjør det, men ikke fremmede.

Si i stedet: Å, så fin mage, får jeg kjenne?

Håper det går bra da!

Dette hørte jeg særlig mye før jeg nådde 12 uker, sikkert fordi dette sees som en slags magisk grense av mange. Det kan også komme senere. Det er rett og slett helt unødvendig å minne en gravid på at en kan miste barnet i magen, det er jo uansett ingenting hun får gjort med det. Å gå og gruble på slikt er ikke noe hyggelig, så la være å ta opp det 😉

Si i stedet: Så koselig at du har blitt gravid

Jeg jobbet hele mitt svangerskap

Ja, du er flink du! Skal vi ikke slutte med de sammenligningene med en gang, vi er ulike jenter. Noen får mange plager og noen har ingen. Vi har også svært ulike utgangspunkt fra før. Flott at du jobbet, gled deg gjerne over det. Også hvis du trente hele veien, spiste supersunt eller gikk masse fjellturer. Bare ikke gni det inn hos andre.

Si i stedet: For meg var det best å jobbe eller jeg var så heldig å kunne jobbe hele graviditeten

Jeg spjæret fra A til Å

Dette og andre uheldige fødselsopplevelser kan du holde for deg selv, ingen har lyst til å høre om hvordan du lå og trykket i 20 timer. Det er litt som å skremme en som skal kjøre opp eller ta eksamen, unødvendig!

Si i stedet: Ingen fødsler er like, og vi kommer oss alle gjennom det! Dere kan jo heller snakke om det etter fødsel 😉

Er det tvillinger?

Dette er bare frekt…

Si i stedet: Så fin du er som gravid!

Nyt det nå, for når babyen kommer….

Enten det gjelder søvn, en kaffekopp i sofaen eller å kunne trene, må du virkelig poengtere at en får det mer travelt med en liten en i hus? Mange gravide sover ganske dårlig (dette har jeg selv erfart), og jeg tror du nyter en sjelden kaffekopp mye mer etter at du har fått barn. Og ps, du er ingen dårlig mor om du prioriterer å ta deg en treningsøkt 😉

Si i stedet: Gled deg til å møte barnet ditt, det er fantastisk å være mamma!

Å være gravid er ikke en sykdom

Ja, dette er helt sant, men er det virkelig vits å poengtere. En som sitter der med full bekkenløsning og ikke klarer annet enn å vagle fra sofa til do trenger neppe en påminnelse. Når du ligger over doskålen på den 10. uken er det også ganske irriterende.

Si i stedet: Hvordan føler du deg?

Jeg ser at det er en gutt/jente du har i magen

Å, du er synsk?

Si i stedet: Vet dere kjønnet?

Da jeg var gravid… bla bla bla…

Selvfølgelig er det koselig å snakke med andre om deres opplevelse, men ikke HELE tiden. Denne tiden handler tross alt om meg, og vi er alle så ulike så det er ingen vits å presse dine følelser eller opplevelser over på andre. Se i hvert fall an situasjonen, kanskje du merker at den gravide blir litt utilpass, og da er det greit å backe off.

Si i stedet: Hvordan synes du det er å gå gravid?

Hvilken kommentar irriterer du deg over? Del gjerne med meg og leserne i kommentarfeltet, så kan vi le av det sammen <3

 

112 kommentarer
    1. Så fint innlegg. Du er en flott dame. Nydelige bilder av deg 🙂 Gled deg over magen din 🙂 Jeg irriterte meg mest første svangerskapet. Jeg var 19 år. Jeg hadde en bitteliten mage. Alle sa: Der inne er det ei lita jente. Jeg hadde selv sterke følelser for at det ble en gutt. Men nei de sto på sitt og mente att ettersom jeg hadde en så liten mage så ble det ei lita frøken. Ultralyddagen kom. Kjønnet kunne vi ikke se, da barnet lå med rompa mot oss. Jeg gikk svangerskapet ut, med det at ALLE trodde at det ble ei jente. Faren og jeg trodde at det ble en gutt. Vi fant navnet Daniel før barnet kom. Angelica i tilfelle det ble ei jente. Den lille jenta jeg skulle føde ble det ikke noe av 🙂 Det ble en DANIEL. 3650 gram og 53 cm lang 🙂 Hvem hadde rett? 24 år siden dette nå. Jeg har også fått 3 andre barn. Jeg fikk aldri vite kjønnet. Men jeg tippet riktig hver gang. Så det ble først 3 gutter, og så kom jenta 🙂

    2. Hahaha, helt enig med deg! Da jeg var gravid, sa svigerfar til meg: “Jeg synes du ser freshere ut nå enn til vanlig”. Han mente det sikkert som et kompliment, men ja… Vet ikke helt hvordan han mente jeg skulle tolke det. Hadde vært hyggeligere om han bare sa “jeg synes du ser fresh ut” uten å måtte sammenligne med noe. 🙂

    3. Heisann 🙂
      Oi, her kjente jeg meg igjen i stortsett alt du skrev…
      Det var noe vakent folk skulle ta på magen min forrige gang (hadde mest lyst til å klaske til de som trodde det bare var å ta for seg, nesten frista til å ta tilbake på magen til den som tok på magen min)… Ellers fikk jeg høre når det var 8 uker igjen til termin, er du gravid, jeg trudde du bare var blitt tjukk. (Da begynte jeg seriøst og grine og ble fornærma).
      Fødselshistorier til venninner, vil jeg helst slippe, trenger ikke bli minnet på at jeg skal igjennom det en gang til 😛
      Jeg vet ikke om jeg har noen nye ting å tilføye, men sånn som:
      – kan du bære så tungt du som er gravid?
      – kan du spise det der?
      – må du mye på do?
      – Var det planlagt? (hvem har egentlig noe med det)
      – Bare vent til andre mann kommer, da får du aldri fri (takk for den liksom)..
      Kom visst på noen likevel 🙂 Takk for at du tar opp et tema som er aktuelt for alle oss som er gravide 🙂

    4. Åååh kjenner meg så igjen i flere! Er gravid i uke 27 og har i mine øyne en fin mage akkurat passe stor for ukene jeg har vært i, dessverre har jeg hørt flere ganger “Åhh så liten mage du har!!” Det er så sårende når jeg selv er så stolt.
      Det er også mange som tar på magen min uten å spørre, sykt frekt. Og det med å gjette kjønn, ALLE rundt meg ga meg garanti på at dette var en jente, ultralyd visste gutt gitt 😉

    5. Åååh kjenner meg så igjen i flere! Er gravid i uke 27 og har i mine øyne en fin mage akkurat passe stor for ukene jeg har vært i, dessverre har jeg hørt flere ganger “Åhh så liten mage du har!!” Det er så sårende når jeg selv er så stolt.
      Det er også mange som tar på magen min uten å spørre, sykt frekt. Og det med å gjette kjønn, ALLE rundt meg ga meg garanti på at dette var en jente, ultralyd visste gutt gitt 😉

    6. Hei 🙂
      Så fint innlegg! Tror det er et tema som er viktig å ta opp 😄👍🏻
      Jeg må ta meg selv i den første, for det var en ting jeg elsket å høre! Var så stolt over magen så at folk sa jeg var stor ble et kompliment for meg. Men skal huske på dette nå at noen syns dette er dumt å høre.
      Grete

    7. “Jeg spjæret fra a til å” 😂😂 jeg kan ikke annet enn å le fordi jeg blir så oppgitt av hva folk kan få seg til å si. Jeg fikk servert allslags grusomme historier av eldre venninner og jeg gikk 15 år og var redd for å bli gravid og føde pga de grafiske beskrivelsene.. Nå når jeg har opplevd det selv merker jeg hvor lett det er å plumpe ut med forskjellige ting.. det er et så interessant tema at en må tenke seg om og holde tilbake haha! Merkelig det der. Men jeg vil aldri aldri aldri si sånt til gravide, heller vil jeg oppmuntre med hvor fint det er og at alle må få sin egen opplevelse. Det er en så dyrebar opplevelse, jeg vil ikke påvirke på noen måte!

    8. nå når jeg gikk gravid med minstejenta i vinter/vår har jeg fått UTALLIGE kommentarer på at når jeg fortalte hvor langt jeg var på vei; “du er ikkje stor” og “det var en liten mage”. Tro meg, mange tar det som et kompliment, men er like irriterende å høre at man har liten mage som stor. Det værste var vel når et helt fremmed menneske sa det samtidig som hun tok på magen min. wtf?;) det fineste noen har sagt er at jeg bærer graviditeten flott:) og jeg holdt det skjult til jeg var over uke 18, og det med nr 2, så ja jeg var kanskje ikke så stor, men det er det at folk tror de har rett til å kommentere kroppen din med en gang man er gravid. Merkelige greier det der;)

    9. Kjenner meg veldig igjen i det du nevner, ja! Som gravid og usikker lærte jeg meg til å ta det meste folk sa med en liten klype salt. Ingen graviditeter eller fødsler er helt like. Fikk selv høre de sykeste historiene om den ene og den andre fødselen, men når man selv opplever det kjenner man seg ikke igjen i omtrent noen av de historiene! Kos deg videre med graviditeten, og det som følger! Det er en fantastisk tid du har i møte! Sitter selv med et lite nurk på 1 mnd, og ville ikke byttet bort det livet her med noen ting annet 🙂

    10. Åååh, kjente irritasjonen vokste for hver pungt :p spesielt den “å være gravid er ingen sykdom” og “jeg jobbet hele min graviditet”. Kjenner ekstra godt på det om dagen nå når jeg bikker inn i uke 15 med kvalmen som henger godt i. Som om jeg ikke skammer meg nok over at jeg ikke klarer å nyte noe vi ønsket oss så høyt lenge før det klaffet… Og det virker som de som ikke opplevde kvalme og oppkast tror det er stor forskjell på å kaste opp fordi du er gravid og kaste opp fordi man er syk, det er like jævlig begge deler 🙁

    11. Er i uke 35 og først nå har jeg litt synlig mage, men ingen tror jeg har termin om litt over en måned. Forsåvidt helt greit for da tar ingen meg på magen fordi den er så liten 🙂 Ble dog litt fornærma i forrige svangerskap da jeg var på kontroll ETTER termin og jordmor ikke trodde på at terminen hadde vært før hun leste papirene. “Å, terminen din har vært ja, det står jo her”. Dårlig gjort av en jordmor å ikke vite at folk er forskjellige og mager av ulik størrelse…..

    12. Er 18 uker på vei med første. Er ganske lei kommentaren om at jeg må nyte tiden nå og slappe av, for når ungen kommer blir det hektisk og lite søvn. Jada, jeg vet det, men som mange gravide sliter jeg også med søvnen. Kollegene mine har bare hatt sympati for at jeg ble sykemeldt da jeg spydde døgnet rundt i åtte uker, spydde blod tilslutt da jeg fikk sår i spiserøret. Men mannens bestemor presterte å si at hun ble da ikke sykemeldt når hun var gravid, og at jeg burde ta meg sammen. Så fant jeg ut at hun verken var kvalm eller hadde jobb når hun var gravid, så hva faen skulle hun sykemeldes fra?

    13. Jeg må si meg litt uenig her altså. Synes det er mest irriterende at gravide er så hårsåre på mange ting (Er selv gravid uke 23). Men kan skrive under på at disse punktene skjer ofte!

    14. Mitt andre svangerskap var helt forferdelig, fikk dårlige odds. Men en av de som burde støttet meg mest, min egen mor, var bare negativ og sa at jeg burde forberede meg på det verste. Ikke akkurat det man vil høre i uke 25! Det gikk heldigvis bra, og lillemann blir snart ett år <3 Det er ingen, til og med ikke legene, som kan forutse akkurat hvordan hvert svangerskap eller fødsel vil bli. Men det er fantastisk å ha et liv inni seg, og enda mer fantastisk når babyen kommer ut 🙂 Noen kommentarer må man bare riste av seg, men herlighet så frekke folk kan bli.

    15. Flott innlegg 😊 Kjenner meg litt igjen. Da jeg var 21 uker på vei hadde jeg ingen antydning til mage. Svigermor sa da “Er du sikker på at det er noe baby i magen?” Da sa svigerfar “Selvfølgelig er de det. De har jo vært på ultralyd” 🤣 En kollega sa følgende til meg da jeg var 26 uker på vei og knapt hadde mage “Du har liten mage. Er du sikker på at fosteret utvikler seg normalt?” Han mente nok bare godt, men det var en lite gjennomtenkt kommentar. Tenk om jeg hadde vært en person som tok meg lett nær av slike kommentarer.
      Nei, folk må være forsiktig med hva de sier til gravide 😊

    16. Uff JA! Det er helt utrolig hvordan man blir et allemannseie når man er gravid. Jeg tror jeg fikk høre stort sett alle disse kommentarene da jeg gikk gravid.
      En venninne av en venninne som traff meg i 5. mnd ropte med det samme hun så meg at at jeg så ut som jeg skulle føde hvert øyeblikk. Jeg visste ikke engang hvordan jeg skulle svare på det.
      En annen mindre hyggelig kommentar jeg opplevde var faktisk fra jordmor under rutineultralyd. Jeg sa jeg ble overrasket da hun fortalte oss at det var en gutt der inne, for jeg hadde hele tiden hatt en følelse på at det var en jente. Jordmor tittet da litt dumt på meg og sa det ikke gikk an å “føle” sånt. og fulgt opp med “Hva er en jente-følelse, liksom..?”. Jeg ble så paff at jeg bare lo det bort og følte meg dum. I etterkant har jeg tenkt at denne jordmoren virkelig ikke passer i jobben sin. Man skal ikke møte usikre og spente gravide med en sånn holdning.
      Ellers er jeg en av de som elsker å høre fødehistoriene til andre, så det har heldigvis ikke vært et problem for meg 🙂
      Du ser flott ut Helene Ragnhild og håper du føler deg bra også. Det er nesten så jeg savner å være gravid selv.. Og jeg synes egentlig det var ganske tøft i store deler av svangeskapet. Nå sitter jeg her med en 1 mnd gammel liten gutt og det er ganske awesome <3
      PS. det kommer en del kommentarer etter svangerskapet også. Mange som vet best 😉

    17. Må bare si at det er kjempebra at du tar opp og skriver om dette her! Jeg er bare 19 år og har ikke tenkt til å bli gravid med det første (hehe), men til og med jeg går rundt og irriterer meg over folk som sier og gjør de tingene du har poengtert over. Det er så unødvendig og til tider frekt. Håper innlegget ditt treffer får folk til å tenke litt over det de sier:)

    18. Helt enig med deg :/ det verste å si syns jeg er, er det tvillinger? Får høre det fra svigermor opp til flere ganger hver eneste gang vi møtes, til og med etter at jeg har sagt at jeg ikke liker det. Hun kan ikke forstå hvorfor jeg føler det slik, som om det skal være helt greit å si. Det gjør faktisk vondt å høre

    19. Hehe, det var ein del kjent stoff der 😉 No er eg ikkje så lett å irritere, og det gjeld nok også her. Har prøvd å bli gravid i så mange år, og eg vel å ta kommentarar i beste meining når det endeleg vart min tur til å få dei. Eg er eigentleg mest fascinert over korleis alle rundt meg klarer å pense inn på tema baby, sjølv når eg ikkje har nemnt noko om det sjølv. Eigentleg heilt greitt, for det er ikkje til å kome unna at det er det eg tenkjer mest på sjølv for tida. Men det følest litt som om eg har kome inn i ei heilt ny verd, der folk eg har kjent ei stund plutseleg viser heilt nye sider av seg sjølv. Oppsummert er eg nok altså mest fascinert kombinert med at eg synest det er koseleg, sjølv om eg neppe hadde kome til å seie alt eg har høyrt til andre gravide 😀

    20. Da jeg var gravid sa spesielt svigermor “pass på å gjøre dagligdagse gjøremål selvom du kaster opp da”, “ikke la kvalmen stoppe deg fra å leve normalt”, “svangerskap er ingen sykdom” osv. Veldig lett å bare leve som normalt når man spyr i 9 mnd liksom..Ble SÅÅ irritert!! Spesielt fordi ho hadde NULL plager med sine svangerskap.
      MEN jeg lurte på: kjenner du liv nå? <3

    21. M: Ja, blir mye babysnakk og det synes jeg er kjempe kos <3 det er gøy da, skjønner hva du mener. Du kan for eksempel oppleve å komme nærmere kvinner i livet, fordi dere nå deler noe annet. SÅ koselig at det klaffet for dere også <3

    22. Caroline: Ja, nå kjenner jeg det sprenger på, haha! Er det mulig??
      Synes også det er gøy med fødsel, for jeg er ikke noe redd for det. Men tenker at det er det mange som er, så kanskje litt unødvendig å rope ut med med revning osv.
      Tusen takk, nå er formen veldig bra og jeg koser meg! Gleder meg veldig til å bli mamma altså, til å møte lille og alt det tar med seg! Gleder meg til alle bedreviterne, men skal nok si ifra til de også jeg, hehe 😉
      Stor klem <3

    23. Spot on!
      “Var det planlagt?” Er nok et av de værste spørsmålene jeg får. For det første, det har vel ingen noe med, og for det andre, det har vel ingen noe med!!
      Hva så om det var planlagt eller ikke…? Har det noe å si, har det noe betydning? Blir du mere glad for graviditeten vår om det var planlagt enn om d ikke var det?
      Nei jeg liker ikke det spørsmålet….
      Ellers er jeg helt enig i at det at kjente tar på magen nå som magen begynner å bli litt stor er bare hyggelig, men før magen popper ut så synes jeg bare det er kleint:) og ukjente kan godt holde avstand hele veien!:p

    24. Pga bekkenløsning fikk jeg en del kommentarer på at jeg ikke var syk men gravid. Det får jeg fortsatt nå med nr 2 på vei da jeg har det nå også.
      Ellers er det den typiske : ” var det planlagt” kommentarer.
      Ellers hørte jeg mye grusomme historier før første ble født og grua meg mer og mer men:
      1: Jeg syns ikke det var så vondt som jeg hadde forestilt meg.
      2: Ja, de første mnd er det mindre søvn, men har sovet godt fra 6 mnd-11 mnd og etter dette sov hun hele natten gjennom og jeg har ikke stått opp før 8 siden hun var 1 år (hun er nå 2).
      3: vi gjør det samme som før. Har ikke merket forskjell annet enn noe første året på at vi fikk barn fordi vi tok hensyn til hverandre og unnet hverandre fri og kos som før
      Jeg får kommentarer nå på at ja da blir ikke nr 2 sånn asså! Bare vent du kommer til å bli sliten osv osv.
      Nå tar jeg det med en god klype salt og venter med å se til hun er ute.
      😊

    25. Tonje: Er det ikke greit å forberede seg på dert verste da? Så kan du bruke godt med energi på å bekymre deg og grue deg?? NOT!! skjer det noe så skjer det, men vi må jo prøve å forvente det beste og glede oss! Takk for fin kommentar <3

    26. Vi fikk baby nå som jeg er student, så vi fikk flere spørsmål om det var planlagt. Svaret er ja, men syns likevel det er ganske frekt.. Og spørsmål om vi hadde prøvd lenge. Det har ikke folk noe med spør du meg.

    27. Jeg er enig i mye, spesielt den med sammenligning og å «krysse fingrene» før 12 uker. Absolutt helt unødvendig og veldig viktig å være obs på!
      Men kjenner jeg blir litt trist over at størrelsen på magen skal være en ting å bli lei seg over. Ene og alene fordi en størrelse er bare en størrelse. Å ha stor mage og være svær trenger virkelig ikke å være noe negativt, på samme mate som at å være liten ikke trenger å være det.
      Og selvom man skal glede seg til å bli mamma, så er det for mange som får sjokk fordi det kan være rimelig tøft den første tiden etterpå både relatert til babyen og egen kropp. Snakket med en venninne i helgen som var totalt uforberedt fordi alle hadde sagt at det kom til å bli så fint. Hun er selv overbevist om at med et mer realistisk bilde så hadde hun ikke hatt det like tøft. Hun trodde jo det var noe alvorlig galt med henne og babyen konstant i tre uker. Men disse realitetene kan kan spares til en fortrolig samtale mellom to gode venninner 🙂

    28. Anja: Selv er jeg glad for å ha mage, og jeg fremhever den 🙂 men jeg synes ikke det er så koselig å høre at jeg er stor, det må jeg si 🙁
      Når det gjelder det med forventninger tenker jeg som deg, at det er lurt å ikke ha så mange forventninger til deg selv. Ikke føle at du må noe som helst, og at det kan bli annerledes enn du tror. Men ikke gå og grue seg, det synes jeg er dumt 😉

    29. Graviditeten min var ikke planlagt i det hele tatt, og jeg fant ut av det når jeg og exen akkurat hadde gått ifra hverandre. Valget ble å beholde likevel og jeg gleder meg masse til lille kommer! Så det som har irritert meg er spørsmål som: var det planlagt?, du er sammen med barnefaren?, hvem er faren? kombinert med veldig dømmende blikk. Utrolig sårende!

    30. Kjente meg igjen i det meste her Helene😅Det med å kommentere magestørrelse er virkelig en uting. Fikk servert: hææææ? 36 uker? Du er jo dritliten😳 Og det av ei som skulle ta blodprøve av meg på et legekontor😳 skulle tro dem klarte å dy seg, men neida😅🙈 Og ja, det er en uting også dette med å fortelle aaaalt som er så farlig.. fikk høre at jeg ikke måtte gå til tannlege for eksempel. For bedøvde tannlegen, kom jeg til å miste 😳😅ler av det i ettertid da… Man er litt fritt vilt som gravid ja🙊

    31. Blir så glad for alle innleggene dine! Det er så koselig å lese, og spesielt når jeg selv er gravid. Jeg kan ikke telle på en hånd hvor mange som mente jeg måtte ha tvillinger, med den store magen. Sykt gøy å høre dette i uke 8! Og ja, jeg har en skikkelig babykul, men jeg elsker det 🙂

    32. Hehe morsomt å lese både innlegget og kommentarer i innlegget!! Kjenner meg igjenn i mye!
      Off…ja, kommentarer som “var det planlagt?” HATER de…
      Og “Så stor du e!” Eller at bare fålk går å snakker bar ryggen din om det, og du får hør det via rykter.. det er det værste..
      Jeg ble ganske raskt stor. Men jevnet seg ut under svangerskapet. Så var aldri for stor. Er normalt en S/M person..
      Fikk også høre “skal du ha tvillinger?”, “spiser du for 3 nå da eller?”
      Heheheh eller folk som bare går forbi deg å ses på magen, ikke deg. Og ikke tørr å se noe!!
      Da jeg var 15 uker vart det faktisk en venninne som sporte. Eller hinta frem da. Så bekreftet jeg det, men at hun trengte ikke si nå til de andre, for det ville jeg selv gjøre. Er jo min glede, ikke deres!! Dagen etter hørte jeg fra en annen venninne, at hun hadde sott å ropt det ut på en fest forran alle venninnene mine… det kaller jeg respektløst…
      Offentliggjore dette uke 19. Da vi hadde vært på UL og fått vite hvem som var inni her 😍
      Da først torte folk å gratulere meg

    33. Var det mange som spurte om graviditeten var planlagt. Jeg Pleide å svare at han er ønsket og velkommen 😛
      Jeg ble også provosert når folk spurte om kjønn og sa “spiller ingen rolle med kjønn så lenge den er frisk”. Han er hjertelig velkommen hvis det viser seg at han ikke er helt frisk også 🙂
      Jeg var derimot kjempeinteressert i andres graviditeter og fødselshistorier jeg, kunne ikke høre nok 😀

    34. Er så sant det du skriver😅Utrolig hva folk får seg til å si. Jeg var høygravid og var i et møte da en godt voksen mann jeg knapt kjente ser meg stående med struttende mage. Så sier han: Huff! Det der ser bare vondt ut! 😜

    35. Så passende tema😊👍🏼 Jeg er 17 uker på vei med tvillinger og har nesten ikke mage. Er så lei av alle kommentarene på at magen er for liten🙄 Jeg er kjempe glad for at den ikke er veldig stor ennå, det kommer tidsnok.. Og alle som skal fortelle om hvor ille fødselen blir, og den blir nok enda verre for meg som skal ha to. Er nok bare å innse at folk liker å sammenligne, så blir nok ikke kvitt de irriterende kommentarene🤔
      Nyt de positive kommentarene😀👍🏼

    36. Rusler rundt i en butikk i Juli måned, da jeg treffer en gammel kollega som kommenterer så snart hun ser meg; oi, nå har du vel ikke lenge igjen?? Kunne ikke annet enn å si det som det var, at terminen var i januar.. Jaja, alt er vel relativt, også “ikke lenge igjen”;-)

    37. Irriterer meg når folk snakker om de det ikke gikk bra med under fødsel. F.eks at barnet kan bli hjerneskadet om det ikke kommer ut fort nok og får oksygenmangel osv!!

    38. Har forresten en sønn på 9mnd nå. Og du kan bare vente deg kommentarer etter fødsel og… det er de som er værst egentlig! (Føler jeg hvertfall)
      Husk en ting, det er DU som kjenner barnet ditt best! Ingen andre..
      Og vær bestemmt! Flere som tror de er eksperter.. ta heller imot tips, å ikke hør på alt.
      Her fikk jeg kommentarer om “så lite klær han har på seg! (Han har aldri hatt for lite!) Kle på han mer!”
      “Er du ute meg han i denne kulda!”
      “Er han snill?” Ofte sport da han var noen dager til 3mnder. såå jaa? Han kan ikke akkurat jør så mye..
      “Sover han hele natta?”
      “Ammer du?” “Har du melk nokk?” “Spiser han ofte?”
      “Holder du deg unna mat?”
      Skal de vite alt om oss eller???
      Her kom fålk å stakk fingrene i munnen hans slik at han kunne få klø gommene.. skal jeg stikke fingrene mine i deres liksom, hva hadde de sagt det?? Og folk som pakker i de all slaks mat bak ryggen din (kremkaker, is, div sauser, brus osv).. selv da barnet bare er noen mnder…

    39. Det som går igjen her er “var det planlagt” og “har dere prøvd lenge”??
      Synes det er utrolig frekt å spør om. Muligens tar jeg meg spesielt nær siden det var prøverør og ingen vet om det…

    40. Er 18+4 i dag. Har tidligere fått flere kommentarer på at magen min er liten, og det har egentlig ikke plaget meg, bortsett fra at jeg syns det er merkelig å plutselig få mange kommentarer på egen kropp fra gud og hvermann. Men i dag fikk jeg spørsmålet fra en kollega: “hvor mye har du gått opp i vekt siden du ble gravid?”. Det kjente jeg at jeg ikke hadde behov for å svare særlig utdypende på 🙂

    41. Haha, folk sier så. mye rart. Jeg fikk blandt annet høre at “nå har du fått sånn bestemor duck gange” og “så fine bollekinn du har fått”.

    42. Jeg har også fått alle de kommentarer og historier som du skriver om i innlegget ditt, samt blitt tatt på magen uten å ha blitt spurt først!
      I dag hadde jeg en kollega som sa at jeg hadde fått skikkelig “gravid tryne”… 😖

    43. Hei.
      Så gøy innlegg. Ser i kommentarfeltet at dette engasjerer.
      Mi historie:
      Eg stod i kø til kaffiautomaten på jobben ein dag etter lunsj. Ettersom eg hadde drukket kaffi på morningen, og prøver å holde meg til ein kopp med koffeindrikke om dagen, tok eg kakao i automaten ettersom det ikkje frista særlig med koffeinfri te, og eg var litt trøytt og uopplagt den dagen. Min kvinnelige kollega, som står bak meg i køen seier då (høgt foran alle): ” Du skal vel ikkje drikke det der no når du er gravid?!? Det ER så masse sukker i kakao, og du kjem til å bli ordentlig tjukk viss du skal drikke sånne ting kver dag!! Husk at under graviditeten legger alt seg rett på lageret!”
      Altså… Eg svarte høflig at eg allerede hadde drukket kaffi den dagen og at eg ikkje skal ha i meg for mykje koffein. Då svarer ho: “For noko tull! Eg drakk kaffi i alle mine graviditeter, det gjekk heilt fint!”

      Har i fleire andre samanhengar opplevd folk, og særlig kanskje folk i mødregenerasjonen vår, som reagerer negativt viss ikkje eg spiser spekeskinke, brie osv, altså ting som er anbefalt å holde seg unna. “Eg spiste no blåmuggost heile graviditeten, det gjekk heilt fint!” Ja heilt sikkert, og i dei fleste tilfelle går det jo heilt fint, men det er jo ein grunn til at helsemyndighetene ber folk halde seg unna i dei 9 mnd, og det er jo fordi det ikkje har gått bra med absolutt alle.
      Men eg får mykje av den omvendte sorten også, type “eh, du kan vel ikkje spise sushi som gravid?” Eller blåskjell eller sterk mat eller egg.
      Så det er masse rart rundt dette med matinntak.

    44. Oi kjente eg måtte poste ein til. Eg syns generelt at mange snakker litt sånn ufint om gravide. Eller at folk ikkje tenker seg så veldig om når dei snakker om andre gravide foran deg (både før og etter eg blei gravid). Då tenker eg ikkje det folk seier til deg, men det folk kommenterer om andre gravide. Typisk er jo det heilt vanlig å høyre følgende kommentarer om folk som har vore gravide:
      “Ho var jo altså så flott som gravid, du kunne ikkje eingang sjå det bakifra når ho var høggravid”.
      “Ja det er jo mange som begynner å vagge allerede veldig tidlig i svangerskapet. Ein må passe seg for den vaggingen”.
      “Ja veit du, ho gjekk faktisk bare opp 5 kg når ho var gravid”
      “Ja veit du, ho gjekk faktisk opp 30 kilo når ho var gravid!!”
      “Ja eg er heilt imponert, ho gjekk jo av seg alle kiloene bare ein måned etter at ho hadde født”.
      Altså… Sånne kommentarar eeer så unødvendig. Sjølv om det ikkje er om/til seg sjølv men om heilt andre personar, så får jo det meg til å tenke at eg er mindre flott som gravid viss nokon kan sjå det bakfra eller viss eg vagger eller går opp for mykje i vekt eller ikkje går ned igjen raskt nok i vekt når eg har født. Så det syns eg også at folk skulle vore meir bevisst på.

    45. Kjenner meg SÅ igjen! Er i 2. svangerskap nå, og føler meg DIGER i forhold til sist. Hater når folk kommenterer: “SÅ stor du har blitt!” eller “Åja, du har såpass lenge igjen til termin”. Akkurat som om det er min feil at magen ble stor så fort. Har i tillegg hatt to vidt forskjellige svangerskap (med 5 års mellomrom). 1. svangerskap ble til ved normal unnfangelse, og formen var så god at jeg jobbet helt til permisjon (i et meget fysisk yrke). Ut kom ei lita jente 💗 Denne gangen måtte vi få hjelp via prøverør/icsi, og måtte gjennom flere forsøk før det satt. Jeg ble dårlig og oppblåst av alle medisinene ved hvert forsøk. Har ikke fått jobbe en eneste dag dette svangerskapet pga. ekstrem svangerskapskvalme. Er i uke 32 nå, og kaster fortsatt opp nesten daglig. Er mye kvalm, har lavt blodtrykk, blør fra spiserøret når jeg kaster opp, og har de siste ukene også utviklet bekkenløsning. Har endelig klart å gå opp 8 kg så langt i svangerskapet (selv om jeg ser veldig stor ut, så er det mye luft). Så, ja; jeg syns synd på meg selv – hadde aldri trodd at svangerskapet skulle bli slik. Så når folk spør hvordan det går, så svarer jeg ærlig at det ikke går så bra. Da blir jeg stadig vekk minnet på at jeg må være takknemlig for at det er en liten pjokk inni der (ja, det blir visst en gutt 💙) Selvfølgelig er jeg det!! Er bare SÅ sliten. Sukk… I tillegg klarte en jordmor å si etter at jeg forklarte at jeg fortsatt kasta opp: “Å, gjør du det? For de fleste går det over etter uke 12”. Da ble jeg skikkelig irritert og svarte: “Ja, jeg hører folk sier det, men nå er jeg lei av å bli fortalt det for jeg er i uke 20 og spyr fortsatt!” Da holdt hun munn. En jordmor burde holde seg for god til å kommentere på den måten. Alle har sine kamper og plager, så ikke døm, men støtt! 💜 Lykke til videre, Helene Ragnhild – du ser fantastisk ut!🤰🏼

    46. Jeg er ikke helt enig med deg, men det er godt vi er forskjellig. Jeg tok det som et kompliment når folk sa hvor stor jeg var. Og man må faktisk nyte tiden før babyen kommer. I tillegg syns jeg det er hyggelig å fortelle om min fødselshistorie til dem som ønsker det. Ønsker deg lykke til videre 😉

    47. Camilla: Jeg er enig med deg! husk at artikkelen også er skrevet litt humoristisk 😉 jeg liker å ha mage, men jeg synes fortsatt det er unødvendig å få kommentarer på kropp. Jeg hører gjerne også fødselshistorier og spør gjerne, men så er jeg ikke redd for å føde! 😀

    48. Har fått høre litt siden jeg ble gravid.. er i uke 30 nå.
      – håper kiloene raser av like fort som du fikk dem på deg
      – er det fett du har på magen eller er det babyen?
      – ungen din passer sikkert ikke nyfødt str. med tanke på hvor stor magen din er
      – du har litt å jobbe med vekten når du har født
      – oi! Nå er du skikkelig feit, man ser liksom ikke puppene og magen for seg, du er bare stor overalt!
      – hvor langt er du på vei? 4? Oi, like stor som meg da jeg gikk høygravid.
      En av de få kommentarene jeg har måttet tåle å høre. Vil bare si at jeg veide 46kg før jg ble gravid og har gått opp 8kg frem til nå.

    49. Takk for en super blogg og takk for åpenheten din gjennom ivf behandlingen <3 syns du virker som en herlig jente! Lurte på om du kunne skrive innlegg om graviditetsklær og spesielt treningsklær for gravide? Veldig vanskelig å finne det. Ha en super dag videre:-)

    50. Birthe: Takk <3 jeg synes det er skikkelig vanskelig selv! Bestilte en stor pakke med klær fra zalando, men nesten alt gikk i retur 🙁 men skal prøve å komme med tips når jeg knekker koden selv. Tightsen jeg bruker er bandha fra run and relax. Har hørt mye bra om en fra casall også, seamless tror jeg 😉

    51. Camilla: Det siste der var drøyt!! Om når det gjelder mat har jeg allerede sagt at det er vi som bestemmer hva lille skal få. Ikke fordi hun aldri skal få sukker, men jeg vil være den som gir det først og bestemmer når i starten

    52. Har igrunnen funnet ut at det er best å snakke om vær og vind med gravide 🤗 Langt ifra alle som tåler å høre en kommentar som “Så fin du er” når de selv føler seg som en elefant… Spør gjerne om når terminen er og om de vet kjønn og sånn, men å kommentere den gravides utseende eller mage er ikke alltid særlig smart, noen drar det helt feil uansett hvor mye du måtte mene det du sier 🙃

    53. Det verste var faktisk fra min mor: “du som har gått over termin de første to gangene må forvente at dette skjer igjen nå”. Nope, fødte før termin den tredje gangen!
      Jeg irriterte meg og over kommentarer om hvor liten jeg så ut, men etter hvert ble jeg bare stolt. Men ikke noe hyggelig å få spørsmål om man er på slankekur!
      Det verste synes jeg, når jeg visste jeg ble nødt til å komme tilbake på jobb 3 uker etter fødselen (jeg jobbet da som vikar og ingen kunne ta over for meg igjen) var alle de “stakkars deg” kommentarene og slikt som “Hæ? Skal du ikke ha permisjon?!” Jo, men bare 3 uker! Enkelte viser liten forståelse, situasjonen min var langt fra enkel.

    54. Jeg fikk tvillinger for 4 mnd siden.. Fikk ikke såå mange kommentarer når jeg var gravid, men noen.. Som:
      – Hadde det vært meg som ble gravid med tvillinger hadde jeg håpet det bare ble født én!
      – Du har jo så liten mage, kan jo hende det bare er én inni der?
      – Tvillinger? Kondolerer!
      Etter de ble født kom det masse!! Blant annet
      – Oi stakkars deg, tvillinger!?
      – Jeg er SÅ glad det ikke er meg som har tvillinger , livet mitt hadde blitt ødelagt..
      – Å få tvillinger må være Guds styggdom
      – Hvem av de er favoritten?
      – Kondolerer, livet ditt er over
      Er selvfølgelig mest positivt jeg får høre, og jeg har innøvd noen gloser jeg svarer når jeg får sånne teite spørsmål eller kommentarer 😉
      Fortsatt lykke til i svangerskapet og tiden etterpå <3 Livet blir totalt snudd om når man får barn, til det positive <3

    55. Åh, jeg elsker å lese gravidoppdateringene dine, og humra meg gjennom denne lista!
      Jeg er gravid og 2-3 uker etter deg, og synes det er veldig gøy både å høre om andres fødehistorier og hvirdan graviditeten og barseltiden deres var. Der er folk kanskje forskjellige?! Flere av tingene du skriver tenker jeg folk sier bare av vane, fint å gi de litt hyggeligere alternativer 🙂

    56. Så enig med deg!! Morsomt innlegg ❤️Jeg fikk og høre at jeg hadde så liten mage, og når folk spurte hvor lenge jeg hadde igjen, spesielt på slutten og jeg svare ei uke igjen gleder meg sykt, fikk jeg flere svar tilbake at jeg måtte forvente meg overtid siden jeg er førstegangsfødende.. synes bare det var utrolig unødvendig. Fødte faktisk på termindato. Men er er bare veldig unødvendig når man gleder seg og kanskje er litt utolmodig Hehe. Ønsker deg masse lykke til videre i graviditeten du ser virkelig helt fantastisk ut 🤗

    57. Kjenner meg veldig igjen med første punkt! Hadde alltid “liten mage” som jeg ofte fikk fortalt.
      Jeg var med kjæresten på kamp, og han forklarte at hvis noe skulle skje så måtte han bare dra. Da sa ene treneren å så på meg: “ingen fare det da? Har jo mange måneder igjen du?” Da var det 6 dager til termin 🙄

    58. Haha, her var det mye jeg kjente meg igjen i ja 😀
      Husker jeg fikk kommentaren “Du er jo veldig stor allerede…” av en høy og tynn kvinnelig kollega, da jeg var 4 mnd på vei. “Da jeg var gravid syntes det nesten ikke før jeg var 5 mnd på vei”. Hadde mest lyst til å slå til slå til henne, men sa ingenting. Altså…når man er under 1.60 – hvor skal egentlig babyen gjøre av seg? Magen må jo bare vokse utover x-)
      Neste gang jeg blir gravid skal jeg være flinkere til å si ifra om hva som ikke er greit!
      Du ser smashing ut, btw <3

    59. Lina: OMG, er det mulig?? tvillinger kan sikkert være utfordrende siden det er to, men en velsignelse!! <3
      Generelt er jo "jeg er så glad jeg ikke har livet ditt" kommentarer helt usmakelige!!

    60. Haha, åh, jeg kjenner meg igjen i så mye. Mot slutten fikk jeg særlig mange kommentarer på magefasongen da flere mente de kunne se hvor lenge det var igjen til fødsel. Kommentarer som “du må nok stålsette deg på overtid – magen din er fremdeles veldig høy” var faktisk veldig frustrerende for en utålmodig gravid.. Fødte en god stund før termin og det var veldig tilfredsstillende mtp alle kommentarene :p Hehe! Morsomt innlegg <3

    61. Kjempefint innlegg. Jeg er ikke enig i alle punktene.. husker en venn av svigers tullet to mnd før termin og sa “sikker på at du ikke skal ha to?” Syntes faktisk det var litt stas at han sa det, fordi magen min var i følge alle “liten og søt” lenge før den plutselig kom sånn skikkelig.skal sies jeg hadde reagert om det var noen jeg kjente dårlig.
      Vi er alle forskjellige:-) og bra er det.

    62. Jeg har flere venninner som har fått/skal ha barn dette året og våren 2018. Vi har snakket litt om dette og jeg merker på meg selv at jeg er fryktelig ydmyk rundt graviditeten deres. Selvfølgelig SPØR jeg om jeg kan få kjenne på magen, hvis jeg føler vi er nære nok venninner til det. Ei venninne var veldig åpen fra første stund om at graviditeten ikke var planlagt, men det er jo heller ikke noe allmenheten har krav på å vite, og når det nærmer seg termin så sier det seg selv at de fleste ser rimelig klare ut, men jeg sier alltid “så fin du er” i stedet for å påpeke hvor stor/liten vedkommende er.

    63. Har fått høre såå mange ganger at jeg har liten mage. Den er ikke så veldig liten, men tydeligvis litt under snittet i følge alle rundt meg. Skaper unødvendig bekymring for en stakkars førstegangs gravid. Ultralyd viser heldigvis ei frisk jente som er akkurat gjennomsnittlig stor <3

    64. Det som irriterer meg mest nå som jeg er i uke 25 er folk som kommer og kaller meg tjukk eller som en person så fint sa “Jeg synes du er skikkelig stor i forhold til hvor langt på vei du er og du har blitt skikkelig rund i ansiktet nå”, sagt høyt på pauserommet på jobb der flere lo og jeg satt med klump i halsen og kjente nesten skam over brødskiven jeg spiste på akkurat da. Utrolig hvor mye folk tillater seg å si når man er gravid..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg