Mat når livet blir hektisk – mine beste tips

Failing to plan, is planning to fail! Sånn er det bare. Jeg setter frem en liten kjele med bær hver morgen så jeg har froksoten klar, jeg planlegger hva vi skal ha til middag og jeg tar med meg mat overalt. Ellers opplever jeg at maten blir langt fra optimal, det blir dyrt og jeg blir så sulten at jeg tar dårligere valg.

Planlegg, planlegg, planlegg

Det er nemlig slik at kroppen vår er programmert til å lete etter energi. Så hopper du over måltider eller spiser feil vil kroppen din automatisk 

De siste ukene har jeg hatt det veldig hektisk på jobb, det har faktisk vært litt ekstremt. Og de to siste dagene merket jeg at jeg spiste langt fra optimalt. Kjøpte meg et brød på helsekosten, og en dag var det brødskive med smør til både lunsj og middag. Ikke direkte usunt, men langt fra energimaten som får meg til å føle meg best. Ikke minst fikk jeg to stresskviser som jeg er sikker på at jeg kunne unngått om jeg hadde valgt annerledes.

Når jeg skal drive firma, holde foredrag både live og på nett flere uker på rad, gå turer, være kjæreste, venninne, datter, hundemamma og i tillegg dele kroppen med en liten prinsesse, ja da trenger jeg energi. Og det er jeg helt sikker på at du trenger også. Jeg vet jo så godt hva jeg må gjøre, men også jeg må gjøre det!

Derfor kjære deg, planlegg det du kan. Hva trenger du, hva må du handle, hva har du i kjøleskapet? Hva skal du ha med deg i vesken, på skole, på jobben eller på venninnekvelden i morgen. I starten er det litt krunglete, men så sitter vanene og da blir det lett. Også lover jeg deg at du vil føle deg hundre ganger bedre <3

Var du ikke med på tirsdag har jeg satt opp et ekstra foredrag på onsdag den 04. oktober kl 20. Dette er absolutt siste sjanse hvis du vil lære mine beste energitips!

Hold av din plass her, og vær rask, for sist ble det fullt!

Nå er jeg på vei til Rømskog spa for å holde et foredrag for en gjeng nydelige grûnderdamer. Vi skal snakke om mat for mer energi, så egentlig nettopp det jeg skal snakke om på foredraget på onsdag 😀

Etterpå skal jeg selv nyte foredrag, litt spa, yoga og god mat, det gleder jeg meg til nå <3

19 kommentarer
    1. Kan man bruke det saltet du linket til på iherb (Sea salt) som var favoritten din, når man skal lage surkål? 🙂

    2. Jeg vil så gjerne få med meg foredraget, men jeg skal på venninnekveld på onsdag. Det er kanskje helt fjernt spørsmål, men kan man “ta det opp” på noe vis eller er det bare mulig å se direkte?

    3. Å planlegge er sååå viktig! Dersom jeg ikke planlegger er det alt for lett å ty til enkle løsninger, som ofte betyr næringsfattig mat.
      En ting jeg lurer på, som jeg tror du ikke har skrevet om før, er ditt syn på aspartam. Jeg tror jeg aldri har sett deg drikke eller spise noe som inneholder det. I følge noe forskning er det jo helt ufarlig, men det finnes de som mener at denne forskningen ikke er god nok.

    4. Hei 🙂 Jeg lurer på om du koker bærene før du bruker dem i smoothie? Har hørt at man bør gjøre det ift norovirus som er funnet i utenlandske frosne bær. Jeg finner aldri norske frosne bær i butikken og lurer egentlig på hvor viktig denne kokingen er. Hva tenker du om det?

    5. Hei! Jeg prøver å gradvis legge inn fermentert mat i hverdagen, fordi jeg sliter så mye med oppblåst mage. Ser du drikker kefir, og det har fungert fint i smoothien så langt. Men vil helst prøve et plantebasert alternativ (er ikke veggis men prøver å kutt litt ned på animalske produkter her og der).
      Oatly selger en drikkeyoghurt. Kan dette http://www.oatly.com/products/norway/havregurt-jordbaer/ erstatte kefir/Biola med tanke på bakteriene? Står at det er “fermentert havre” i det..
      Og er kefir “bedre” enn biola med tanke på gode bakterier?
      Og en ting til: jeg vil prøve surkål, som i den oppskriften du har delt. Men hvordan spiser du det? Til hva slags mat? Jeg er veldig skeptisk! Men vil prøve :-O
      Tusen takk hvis du tar deg tid til å svare på disse spørsmålene.. Stå på! <3

    6. Hei! <3 Ble veldig inspirert av deg og bestemte meg for å prøve å lage kefir! Jeg lot glasset mitt stå i ca. 48 timer, men synes nå den lukter ganske "gjær" og smaker ganske surt. Skal det være sånn, haha? Eller bør jeg muligens prøve igjen? 😀

    7. Samme som over om opptak – skal jeg melde meg på nå for å få opptak dersom du får det til eller legger du det ut på bloggen uansett?

    8. Lisa: Jeg er ikke noe fan av kunstig søtning, da veldig mange opplever at det trigger søtsug å bruke slike stoffer. Det smaker fryktelig søtt og da får i hvert fall jeg lyst på mer søtt. Jeg er langt fra fanatisk på noe, men ikke noe jeg spiser hele tiden nei. Synes sukkerfri produkter som saft og brus er en uting, å konstant gå rundt og drikke supersøte ting. Dessuten har vi sett i forskning at kunstig søtning har en negativ effekt på tarmen og mange blir oppblåste av det 😉

    9. Hei:)
      jeg har sett litt på forskjellige forum at noen sier den økologiske kefiren fra tine ikke har de gode bakteriene i seg, som den man lager selv. vet du noe om dette? Melken man bruker er jo pasteurisert og homogenisert uansett om man gjør det hjemme eller ikke? Tenkte du kanskje visste noe om dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg