En liten skatt

Strikking har bare blitt morsommere etter at jeg ble gravid altså! Jeg har strikket flere av disse luene, men det er jo noe i det å strikke til sin egen. Når jeg sitter og strikker nå, og kjenner sparkene i magen, det er herlig det!!

Denne lille luen startet jeg på før jeg ble gravid, og den ble ferdig før vi fikk vite kjønnet. Den ble bare helt perfekt, hvis du strikker vet du hva jeg mener. Som regel er det små ting, ikke feil, men kanskje et parti maskene er litt store for eksempel. Det gjør ingenting, det er jo hjemmestrikket. Men denne ble bare helt perfekt!

Da vi fikk vite at det er en liten prinsesse i magen måtte denne luen få et annet lite hode å varme. Det ble min venninne Stine sin sønn, Jakob. Hjemmelagede gaver er virkelig de beste <3

Jeg husker ikke hvor jeg har oppskriften fra, den er gammel og jeg har bare en skrukkete lapp. Men denne luen finnes det masse varianter av, så gå på garnbutikken og spør så hjelper de deg helt sikkert. Kjempe lett å strikke også!

Jeg lover å vise frem mer strikk etterhvert, jeg må bare få montert alt sammen, haha. Noen som kjenner seg igjen?

Tips meg gjerne om fine oppskrifter eller vis meg hva du strikker, for eksempel på snap (heleneragnhild) 🙂

Nå skal jeg jobbe noen timer før jeg går en lang tur i godværet, det må utnyttes!!

Ha en herlig mandag fine du <3

40 kommentarer
    1. såå søt! Tror jeg må strikke noe sånn til min lille også <3 Har strikket litt til meg selv før, men etter jeg fikk baby har jeg plutselig fått helt dilla på babystrikk, hehe !

    2. Så fin 🙂 Jeg har også strikket noen av de luene selv. Min oppskrift er fra Dale.
      Nå holder jeg på med en Margotbukse fra Ministrikk til gutten min på halvannet år. Tror det må bli en sånn til lille i magen også, men vil vente et par uker til, så vi får vite kjønnet først.
      Sjekk ut Ministrikk, de har såå mange fine oppskrifter

    3. Så fin lue! ❤️ Hvorfor ønsket du ikke å beholde den selv? Fordi den er lyseblå? Mener du at små jentebabyer ikke kan bruke den fargen? 🙂

    4. Lurer på det samme som Emma over her. En jente kan vel også bruke denne luen? Synes det er så dumt når man prakker på slike dumme kjønnsnormer som at jenter bare skal ha rosa og gutter blått. Det er jo bare en farge! Det gjelder ikke bare farger, men alt som heter “jenteting” og “gutteting”. Du synes kanskje dette er litt lite viktig, men jeg synes slike ting er så unødvendig, for det viser bare hvordan vi skaper og opprettholder kjønnsroller- og normer helt fra fødselen. Synes forresten ellers du har en super blogg – er fast leser!

    5. Såååå fin! Veldig gøy å se bilder av hva du strikker.
      Og så lurte jeg på hvor du har kjøpt dusken? Er den med knapp?

    6. Så nydelig! Jeg vil strikke Skappelgenser og jeg har aldri strikket før 😅 Kanskje det er best at jeg øver først?

    7. Hei 🙂
      Når sluttet du på progesteronstøtte?
      Ser at det varierer med 10 og 12 uker på nettet.
      Vet du noe om dette? Eventuelt hvorfor det ene eller det andre?
      Redd for å gjøre noe feil, eventuelt slutte for tidlig..

    8. Tina: Sier ikke at den ikke kan brukes av en jente, men jeg har strikket mange og sett den for meg på en liten guttebaby, så da ville jeg at Jakob skulle ha den. Blir overrasket over hva folk kan henge seg opp i altså!

    9. Emma: Jeg hadde et bilde av en liten guttebaby og da føltes det fint å kunne gi den til lille Jakob. Ingen vits å dra hele kjønnsrolledebatten inn i dette, kjære vene 😛

    10. Hanna: Synes du overdriver og er pirkete. Som jeg skrev til de andre så jeg for meg denne på en liten gutt da jeg strikket den, og da føltes det så koselig å kunne gi den til Jakob. Er ikke snakk om gutteting og jenteting at en nyfødt har en blå eller rosa lue. Hvis min datter ikke vil bruke kjole skal jeg ikke tvinge henne, skal få gjøre akkurat som hun vil, men jeg synes det blir teit å stresse med det når hun er typ 1-3 måneder gammel. Kunne selvfølgelig beholdt den selv, har strikket i blått også forresten 😉

    11. Synd du svarer så defensivt! Jeg stilte åpne spørsmål som ikke var ment som kritikk. Skuffer meg for så vidt at du naivt mener det er rart folk henger seg opp i dette. Kjønnsdebatten er viktigere enn noen gang, og snart skal du oppdra en liten jente i denne verden. Å ha reflekterte tanker rundt kjønn som mor, burde være obligatorisk.

    12. Emma: Hvem sier at jeg ikke har det? Jeg synes bare ikke jeg skal ha rosa lue på en nyfødt gutt bare for å sette et poeng, det virker overdrevent for meg. Om andre vil det er det selvfølgelig greit, men jeg blir lei av å få det tredd over hodet.
      Jeg ønsket å gi den bort, men tro meg, selvfølgelig ønsket jeg å beholde den. Jeg synes den ble dødsfin! Men så har jeg flere andre, hvit og grå faktisk og da ville jeg gi denne bort. Er det greit med de fargene, er de kjønnsnøytrale nok?

    13. Sånne kommentarer og påmerkelser må man regne med og ta uten å bli defensiv når man driver en blogg som mange ser opp til. Det er heller ikke en rar ting å henge seg opp i, og ingenting å bli sjokkert over. <3

    14. Tilbake til progesteronspørsmålet: var det noe du bestemte/fant ut selv at du skulle gjøre eller var det legens avgjørelse? fikk beskjed om å ta det til uke 10.

    15. Nesten sånn at jeg tror det er en annen enn deg som svarer på disse kommentarene 😂 du virker heeelt annerledes i kommentarfeltet enn på Snapchat, YouTube og bloggen generelt. Satser på at det er sånn du er i de andre kanalene du egentlig er👍🏻

    16. Emma: Jeg blir bare veldig provosert av at alt skal tas i verste mening, at jeg ville gi den luen til venninnen min, nei det var også feil. Får ikke så veldig lyst til å dele åpent når alt skal plukkes i stykker, regner med at du skjønner det? Jeg har vært veldig klar på det i alle kanalene mine. Jeg ber jo bare om den samme respekten som jeg viser andre for deres valg?

    17. Men du tolket jo min kommentar i verste mening? Jeg komplimenterte deg for luen og stilte åpne spørsmål (med smilefjes), og blir møtt av et svært defensivt svar, der du ikke en gang takket for komplimentet. MEN bloggen din er super, snap er super, du virker (generelt) super, og jeg har selv vært gravid. Jeg vet følelser gjerne tar litt overhånd da 🙂 legger ballen død fra min side!

    18. Emma: Da beklager jeg det, det er jeg enig i at ikke er bra! Fikk flere kommentarer og skar dere alle over en kniv, ikke lov! Og, kremt, jeg er gravid, følelser tar litt overhånd innimellom, hehe, takk for forståelsen på det <3
      Jeg tror du skjønner at jeg ikke tenkte at min jente ikke kan ha blått, men jeg blir bare så oppgitt av at det også skal være feil, også leser jeg din kommentar farget av mye annet jeg har lest og hørt. Jeg vet egentlig bedre, så takk igjen for at du svarte konstruktivt 😉

    19. Det er ikke rart det er krig og konflikter her i verden, når man i verdens rikeste og mest bortskjemte land lager diskusjoner ut av en lue!
      Helene Ragnhild ville kun vise den fram på bloggen sin, og fortelle sine lesere at hun valgte å gi den blå luen bort. Det har ingen verdens ting å gjøre med at hun ikke kan bruke den fargen på sin egen datter! Dere må lese innlegget hennes, før dere begynner å dømme. Nordmenn er jo verdensmestre i akuratt dette. Seriøst, skjerp dere lesere som har rakket ned på Helene over noe sånt! Hun gjør kun sitt beste hele tiden.

    20. Er det bare meg eller henger folk seg opp i alt heretter?Blir helt matt jeg.Hadde Helene tatt den lyseblå lua på jenta si så hadde sikkert det vært galt også fordi da hadde alle trodd att babyen var en gutt:p

    21. Jeg synes luen var nydelig, og så hyggelig at du ville gi den vekk til noen du bryr deg om <3
      Jeg hadde satt stor pris på om en venninne strikket en så fin lue til mitt barn, samme hvilken farge 🙂

    22. Herlige lue 🙂
      Hva er greia, fordi at DENNE ville hun gi bort. Betyr ikke det at hun evnt ellers ikke har blått til sin jente baby. Jeg også når jeg strikker ser for meg enten en gutt eller jente, eller personen jeg strikker til. Da er det jo ikke noe problem at den går til en gutt, når hun så den for seg på en gutt.

    23. Jeg kommenterer egentlig aldri på blogger,fordi jeg har bedre ting å gjøre, men nå kjente jeg at jeg bare måtte.
      Hallo folkens. dere som sier at “farger er farger, så hvorfor ikke ha blå lue på en jente?” Nei, hmm.. kanskje fordi FARGER ER FARGER?! Det har absolutt ingenting å si, på samme måte som dere mener at hun uten problem kunne ha plassert en blå lue på en jente, jo altså. PÅ AKKURAT SAMME MÅTE kan hun altså ta på en rosa lue, HELT uten problem! ferdig snakka. altså, jeg blir så oppgitt. Jeg elsker rosa, og bruker det hele tiden,velger det alltid om det er et alternativ, men på akkuratt samme måte liker jeg også blå, og kunne LETT brukt det.Det er helt opp til meg og mitt valg, hadde jeg vært baby ville jeg ha ønsket at moren min skulle velge det for meg, fordi jeg stoler på hennes valg, når jeg er gammel nok til å ta mine egne valg så tar jeg mine egne fuckings valg! og så lenge moren min lærer meg å være selvstendig og ta egne valg, så har det ingenting å si hvilken farge jeg fikk på lua mi på vei ut av sykehuset, det husker jeg ikke den dag i dag uansett, så just cut the crap å klaps på truten hold kjeft. om dere vil ha blå på deres datter så VÆRSÅGOD. om helene ikke vil det så er det ikke deres sak!
      Stakkars helene, som kommer her å viser oss en nydelig lue som hun har gitt bort i gave til en venninne, Jeg hadde stått i kø jeg, for å få denne, BLÅ ELLER IKKE.
      Ha en fin dag, Helene! du er rå <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg