Gjør det perfekt – eller drit i det?

Noen ganger kan jeg bli så oppgitt over ernæringsverden. Som blogger gir jeg små glimt av min hverdag, både når det gjelder mat og andre ting. Noen ganger viser jeg frem det beste, typ fermentert kål, smoothie proppet med næring eller hjemmelaget suppe. Andre dager viser jeg enkle løsninger, ting som er langt fra perfekt eller kanskje optimalt. Men så mye bedre valg enn mye annet.

Men da må jeg jo få litt kjeft?

Det virker som om hvis jeg ikke viser frem det perfekte hele tiden, så er jeg ikke god nok. Det blir jeg litt sprø av!

For vet dere hva? Jeg synes det er så ufattelig viktig å vise bak fasaden!!

De siste årene har jeg hatt gleden av å bli kjent med mange jenter i denne verdenen. Bloggere, kursholdere, forfattere osv. Mennesker som lever av å snakke opp sunn mat. Før jeg ble kjent med dem trodde jeg de levde perfekt, aldri spiste noe som ikke var innafor. Men så fikk jeg se et glimt bak fasaden. Og der var det plutselig plass til å senke skuldrene gitt, til å ta ting som det kom og til å ta det beste valget i en mindre optimal situasjon. Til å leve!

Det var godt å kjenne på!

Selv mener jeg at jeg har innsett noe veldig innenfor ernæring. Det er at legger du liste på “alt skal gjøres perfekt” gir du opp temmelig fort. Det er nemlig slik at det perfekte er umulig å oppnå. Jeg blir lei meg når jeg får mailer og bekymringer fra de som ikke orker å spise sunnere, fordi det oppleves som alt eller ingenting.

Å gjøre gode valg hver dag gir god helse – å ta perfekte valg hver eneste dag uansett (og stresse med disse valgene) gir ikke god helse. Det gjør også at de fleste faller av, de orker ikke.

Jeg vet ikke om jeg klarer å formulere dette på en god måte, men jeg prøver. Du tar så mange valg hver dag, det er så mange måltider som skal spises. Litt er så mye bedre enn ingenting, og små endringer over tid gir store resultater <3

    1. Takk for innlegget ditt!!!! Trengte den påminnelsen, for det er såååå lett å få inntrykk av at man må gjøre det helt perfekt… Men blir det bare stress så blir i hvert fall ikke kroppen glad. Som du sier, alt er bedre enn ingen ting 🙂

    2. Du er dyktig!
      Viktig påminnelse til oss alle – tenk om vi bare kunne la det synke inn..😊

    3. Hei Helene! 🙂 Det som først og fremst slår meg er; Hvor kommer alt dette behovet for å kritisere fra?… Hva er det som gjør at kvinner (ofte) føler de må irettesette og hakke ned på? Nå er du riktignok ernæringsekspert med egen blogg, men jeg tenker det er bra å vise at; vet dere hva, idag blir det brødskiver til middag. Hvem har ikke tatt en lettvintløsning en gang i blant? Det var vel ikke sånn at du spiste smågodt, cola og potetgull.. Selv så har jeg tatt ett valg om å kutte helt ut sukker, dvs alt søtt også stevia, rosiner, dadler osv, for å følge Bright Line Eating, eller Spisdegfri. Jeg vet jo at jeg kommer til å spise ting som ikke ‘står i boka’, men hovedgrunnen til å begynne denne dietten, er for meg vektnedgang og slippe så mye tankekjør rundt mat. Det tankekjøret tar nok litt tid før slipper. Men jeg spiser så bra for kroppen min med fibromyalgi, den jubler! Ikke sukker, ikke mel, det er erstattet av opptil en kilo grønnsaker og frukt om dagen, i tillegg til proteinkilder. Har helt kuttet colalight (min favoritt) og drikker nå litervis med te og vann med kullsyre. Det føles bra! 🙂 Stå på videre, Helene! 🙂

    4. Sylvia Kupkow: Takk <3 er så enig! Og den boken har jeg lest og selv om jeg ikke er enig i alle rådene er jeg så enig i tankegangen. Selv trives jeg best med å unngå sukker, men i det siste har jeg ikke vært så streng. Litt fordi kroppen min har litt andre behov nå som jeg er gravid. Uansett er jeg så enig i at det å ha klare regler gir frihet for mange, og kan gi fantastiske resultater!! Du har fått til helt fantastiske ting!
      God klem fra meg <3

    5. Veldig bra, og veldig viktig innlegg! Tusen takk for denne påminnelsen, ingen er perfekt, men det må ikkje stoppe oss i jakten på bedre helse <3

    6. Er det der sunt da?spurte jeg legen min,for da jeg kom inn på legekontoret satt han å spiste en stor soft-is.
      Han svarte:Torild,det her skal du unne deg litt oftere,fordi det er veldig sunt for helsa og kose seg en gang i blant,både for det psykiske og fysiske.”
      😃👌en flink lege,synes jeg.

    7. Så sant, så sant. Man må gi rom for slingringsmonn, ellers blir livet altfor styrt, og det vil jo ingen. Vi lever bare en gang, men vi skal leve godt.
      Klem fra meg, som har endret kostholdet, og følervendelig at jeg lever, også med røde dager😊

    8. Så bra innlegg. Det var godt å lese akkurat nå. Ikke farlig å skeie ut iblandt hvis man i hverdagen har et grunnleggende godt kosthold.

    9. Noen ganger er det slik at uansett hvor hardt man prøver er det vanskelig å følge alle råd. Jeg hadde ikke fått med meg at honning var fy fy, og hadde bursdag i helgen så bakte “sunne” kjeks med nøtter og havregryn,men med honning. Når jeg da så modul 1 i går, ble jeg jo litt satt ut(når jeg følte meg flink og presset ut den siste energien jeg hadde ved å bake😲😌).. jaja.

    10. Så godt og ikke minst riktig skrevet. Vanskelig for hvermannsen å følge med i ernæringsverden. Det sies så mye om hverandre – noen sier noe er sunt, mens andre ber deg holde deg langt unna.
      Føler til slutt det eneste “riktige” å gjøre er å spise noen rare frø man ikke klarer å uttale navnet på og å drikke vann 😔😅
      Får forresten nyhetsbrevet ditt. Jeg hadde ikke anledning til å være med på det live-kurset ditt – i det stod det at du hadde det åpent til kl 22 en dag, men jeg fant det aldri. Kun infoen om det glødende kostholds-sakene 😉
      Var spent på dette med havregrøt bl.a. for det er noe jeg spiser til frokost hver dag 😅 men er det feil?

    11. Mange gode valg er godt nok. Jeg prøver å holde meg mest mulig unna sukker og sukkererstatning. Det som synes, er lettest å skygge unna, men det som gjemmer seg, er det værre å unngå. Men uansett – det funker og er mye bedre enn ikke å prøve. Så perfekt, nei det trenger vi ikke, da har vi jo ingenting å strekke oss etter, intet forbedringspotensiale, og det ville jo bare vært trist, uannsett hva vi holder på med. Ha en fin dag – fra en bestemor som steker pannekaker uten sukker.

    12. For ett supert innlegg 😊 Jeg har fulgt bloggen din i flere år og vet at du ikke er “perfekt” og det er godt å vite, for vi er alle mennesker, ikke maskiner 😊 Noen ganger er jeg matlei og blir oppgitt over å bruke tid på å finne ut hva jeg skal spise på jobb dagen etter, så ofte ender jeg opp med å spise mye av det samme, for jeg kan ikke være kreativ hele tida.
      Det at sunn mat tar tid å lage er en dårlig unnskyldning. Hvis jeg skal ha enkel middag kan det eks bestod av eggerøre/speilegg med ovnsbakte grønnsaker.
      Folk i andre enden av skalaen som sier noe sånn som at “man lever bare en gang så jeg bryr meg ikke hva jeg spiser”, synes jeg høres ut som en tåpelig unnskyldning.
      Hilsen hun som spiser smoothie til frokost hver dag (etter inspirasjon fra deg) og holder seg mett i mange timer i motsetning til mange andre på jobb som er skrubbsulten etter 2 timer 😉

    13. Jeg er helt enig med deg. Av og til må man kunne spise ting som ikke er det absolutt sunneste, men allikevel innenfor. Det må være lov å komme “ut av sporet”, så lenge man kommer seg inn på sporet igjen😀

    14. Det handler ikke om å være perfekt (refererer til innlegget med yoghurt), men at du tar betalt for et innlegg som motsier dine egne råd. Det er dumt at du ikke klarer å ta til deg kritikk og innrømmer dine egne feil.. Missforstå meg rett, fortsett å vis den uperfekte Helene, fortsett med å inkludere bakfasaden. Bare ikke anbefal noe som du tidligere har frarådet.. 🙂

    15. Stå på Helene! Du har beina på jorden og det er utrolig viktig å få en påminnesle om at noen dager velger man enklere løsninger og det er HELT GREIT!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg