Slutt å mas om dette er du snill

Da jeg delte innlegget om babyluen jeg hadde strikket her om dagen fikk jeg flere kommentarer på at det var teit at jeg ikke ville beholde luen selv, som om min lille jente ikke kunne gå i lyseblått. Dette har jeg også merket når jeg har delt bilder fra rommet hennes eller da jeg delte inspirasjon til det samme rommet.

Ser i ettertid at jeg reagerte litt sterkt på noen av kommentarene, noe jeg beklaget og beklager. Som gravid er det lett å føle seg truffet, og det var ikke meningen å gå så hardt ut mot deg som lurte.

MEN, jeg står fullt og helt for min mening om at kjønnsdebatten har gått for langt når jeg ikke kan gi bort en lue uten at enkelte trekker slutninger. Og jeg blir lei av å bli pirket på for absolutt alt!

Selvfølgelig kunne lille L hatt denne luen, men jeg har strikket flere andre og det føltes bare riktig å gi denne bort. Jeg synes det er fint jeg, og det er ikke noe baktanker om at ikke jeg kunne brukt den selv. Men hvorfor skal jeg i det hele tatt måtte forsvare dette valget? Det blir liksom tatt for gitt at det ligger kjønnsdiskriminering bak?

Enda en mulighet for mammapolitiet å ruste opp og skyte…

Nei, her skal det være kjønnsnøytralt, jeg vil ikke putte mitt barn i bås.

Som om det ikke var nok å bekymre seg for som førstegangsfødende og vordende mor, nå skal jeg også være redd for at datteren min vokser opp som er stereotypi av barbie fordi jeg ikke hadde blå lue på henne på vei hjem fra sykehuset.

Jeg lurer på om reaksjonene hadde vært det samme om jeg hadde strikket en rosa lue, og gitt den bort til en liten jentebaby, fordi jeg selv skulle ha gutt?

Jeg har alltid likt rosa, også som voksen kvinne. For meg symboliserer rosa mykhet og varme, kjærlighet, mot, en sterk personlighet og glede. Min søster likte aldri rosa, og det har jo aldri vært noe problem. Hun likte å gå i kjole og lage teater. Jeg kunne godt ha kjole, men bare om den fikk bli skitten på lekeplassen. Vi fikk lov til å være oss, og det ble ikke gjort noe nummer av.

Jeg elsker å styre på kjøkkenet, hadde babydukker som ble pent kledd opp og tatt vare på, og jeg likte å leke prinsesse. Jeg var også glad i å være ute og leke med gutta som bodde vegg i vegg, og jeg løp raskere enn mange av dem.

“Kjønnsdebatten er viktigere enn noen gang, og snart skal du oppdra en liten jente i denne verden. Å ha reflekterte tanker rundt kjønn som mor, burde være obligatorisk” skriver Emma. Sant det, men det har vel ikke noe med den luen å gjøre?

Jeg som ga bort en blå nyfødtlue, kan umulig ha reflektert over kjønn. Det sier seg vel selv?

Bare så det er sagt så bryr jeg meg null om du har kjønnsnøytralt til ditt barn, bare slutt å tre det over meg er du snill. Jeg spurte ikke om din mening på mitt rosa rom.

Jeg ønsker å la datteren min bestemme selv. Jeg har lyst til å gi henne en trygg oppvekst der hun får gode rollemodeller, og læres til at det hun ønsker for seg selv er det riktige. Som sin mor skal hun selv få velge hvilken farge hun liker, hva hun vil leke med, hva hun vil studere og hvem hun vil være sammen med. Hun skal lære at det går fint å tjene mer enn mannen sin, løpe raskere enn gutta i klassen eller være dritgod på skolen. Det er lov å være stolt, det er lov å være lei seg, og det er lov å kjenne på følelser.

Men hun skal heller ikke nektes å leke med dukke eller gå i prinsessekjole, hvis det er det hun selv vil, ikke fordi mammaen hennes “har reflekterte tanker om kjønn”.

67 kommentarer
    1. Er det virkelig folk som reagerer på det av alle ting å ? Er virkelig «in å bli fornærma» for tia virker det som..
      Syns det var koselig at du valgte å gi den bort jeg, vil tro mottaker ble lykkelig for hjemmestrikk <3

    2. Er frustrerende at man ikke skal kunne velge bort å bruke enkelte farger, fordi vi va kjønnsdiskriminerer! Jeg har ei jente fra før, der av har jeg mye jentebabytøy. Når jeg sa at jeg skulle sortere ut det jeg vil/kan bruke på lillebror, ble jeg nærmest hengt ut fordi jeg ikke ønsket å bruke rosa og blomstermønster på gutten som kommer.. Altså? Hallo? Er det ikke opp til meg? Jeg hadde en turkis lue på dattera mi når hun var to mnd gammel, og på kjøpesenteret fikk jeg Såå mange kommentarer på hvor fin gutt jeg hadde! Med hormoner og alt, ble det faktisk så sårt for meg, at jeg tok av henne luen og kjøpte en rosa bamse. For folk snakker høyt om at «det finnes ikke gutte-og jentefarger», det gjør kanskje ikke det, men enkelte farger vil likevell bli assosiert med forskjellige kjønn. At andre er konfortable med å putte lyserosa på sinn nyfødte guttebaby, det er helt topp! Men det betyr ikke at jeg skal måtte være komfortabel med det! Det betyr heller ikke at jeg kommer til å oppdra barna mine til å kjønsdiskriminere.. jeg vet at man kan bruke hvilke farger man vil, så da burde det ikke være noe problem at jeg velger bort enkelte farger også da?

    3. Hei Helene! 🙂 Kan ‘Mamma-politiet’ snart ta seg en pille? Jeg synes rosa til jente og blått til gutt er helt riktig da de er små babyer. Hvordan skal vi ellers se forskjell på de? (er du teit?, tenker ‘mamma-politiet’ nå) Nei, faktisk ikke! For jeg elsker babyer, og én måte å få pratet litt med mamma/pappa er å spørre om det er (jente med rosa sparkedress) og gjette alderen 🙂 Da blir det øyekontakt og smil og dagen har fått ett ekstra dryss stjernestøv 🙂 Jeg jobbet en gang som optikerassistent, og inn kommer en familie på 3, mor, far og ei jente på rundt 8, hun skulle ha briller. Hadde på seg typiske jenteklær, rød ytterjakke og jeans. Jeg prater med denne jenta, og avslutningsvis kommer vi innpå noe med venninner/jenteting. Det var en gutt. Helene, du kan jo tenke deg hvor pinlig dette ble for han. Ikke minst for meg.. jeg ble oppriktig lei meg, for om han var født i feil kropp? Mulig. Men denne gutten ville være gutt. Er det da foreldrene som tviholder på kjønnsnøytralt?

    4. Bra skrevet. Så enig med deg! Min jenter elsker frost og prinsesser og er skikkelig “jentete” men samtidig er de dem som klatrer høyest i klatrestativet i barnhagen og tøffere enn mange av gutta på sin alder. Om de vil gå i rosa og lilla og leke med dukker så skal de få lov til det 🙂 Det gjorde jeg selv og hadde en fin og trygg oppvekst som jeg også skal gi til mine jenter.

    5. Kjære vene… jeg håper denne “kritikker” trenden snur, for det blir jo rett og slett for dumt!
      Det du gjorde var flott! 🙂

    6. Noen skal ha en mening om det meste. Om vi alle kunne brydd oss mer om egne valg og slutte å kritisere andre! Ingen er perfekte og alt kan ikke være like gjennomtenkt å reflektert hele tiden. Vi er mennesker som skal leve. ❤
      Må gå ann å velge hvilken farge man vil kle barnet sitt i?! Jeg er glad i blått, derfor faller jeg for blå klær, også til min datter 💙
      De fleste burde senke kravene til deg selv. Spes. nybakte foreldre. “Gi barnet, kjærlighet og mer kjærlighet så kommer resten av seg selv” 🤗

    7. En liten baby kan jo ikke si ifra hvilken farge de vil ha på klærne eller rommet sitt,så da må jo vi som foreldre få lov å kle barnet eller innrede rommet med de fargene vi selv liker. Om det er ei jente eller en gutt med masse rosa,blått eller mer kjønnsnøytrale farger må da være opp til hver enkelt forelder å få lov å bestemme. Barna sir fort sin mening om hva de liker og ikke liker når de blir litt større,å den meningen deres skapes ikke ved hvordan farger foreldrene hqr valgt når barnet var baby.
      Jeg har en gutt på 8 år og ei jente på 2 år. Guttungen ble kledd i mye blått da han var baby, den dag idag er yndlingsfargen hans rød.
      Da jeg fikk jenta mi syntes jeg det va så gøy å få jente og det ble mye rosa klær,kjoler og hårpynt. I en alder av nå 2 år har hun veldig mye egene meninger,hun liker både kjoler og hårpynt..men hun har også en del blåe klær og når det kommer til lek, leker hun like godt både med biler,tog og action lekene til broren som hun leker med dukker,bamser og styrer på lekekjøkke et sitt.
      Å rase over at du gir bort en blå lue er jo helt idiotisk. Uansett hva grunnen din til å gi den bort var,så er det ikke noe noen andre har noe med uansett.

    8. Hei Helene.
      Eg skjønner at du blir irritert på at folk alltid skal “bry seg”. Men samtidig var eg og (utan at eg kommenterte på forrige innlegg) ein av dei som reagerte på formuleringa di angåande den hua. Du skreiv “Da vi fikk vite at det er en liten prinsesse i magen måtte denne luen få et annet lite hode å varme. Det ble min venninne (…) sin sønn.” Når du forklarer her at du har strikka andre huer og at du ønska å gi bort denne hua, så forstår eg deg sjølvsagt kjempegodt, og det er jo verdas mest koselige ting å kunne gi bort ei heimestrikka, så nydelig lita hue til ein ny verdensborgar. Men i innlegget ditt så knytter du det heilt direkte til kjønn. Du skriver at denne hua måtte gå til ein gutt, og at lille L kan ikkje gå med denne hua fordi ho er jente. Det er ikkje slik du forklarer det i dette nye innlegget. Hadde du bare skrevet at du skulle gi bort hua, utan å skrive at den var tiltenkt lille L før du fekk vite kjønnet, så hadde ingen i verda reagert. Men du skriver jo nesten heilt direkte at babyen din ikkje kan gå med den hua fordi ho er jente. Og det tenker eg det må vere lov å reagere litt på.
      Årsaken til at folk reagerer tenker eg må vere debatten som har versert i media dei siste åra rundt blått og rosa. Der blå baby/barneklede har blitt merka med tekst som “adm.dir” og “sjarmør”, medan rosa tilsvarande klede får “prinsesse” og “sweetheart”. Ettersom rosa og blått tradisjonel er veldig tydelig inndelte jente- og guttefargar, så viser det veldig tydelig kva eigenskapar klesprodusentane knytter til kvart av kjønna; Gutane skal vere tøffe sjarmørar og jentene skal vere søte og skjønne sweethearts. Heldigvis har eg no funnet rosa bodyar med “adm.dir” etter denne kritikken 🙂 Men aller helst skulle eg også ønske at eg fant grønne, gule, oransje og raude bodyar med denne skriften på. Eg finn i svært mange tilfelle at dei blå kleda er dekka med traktorar og dinosaurar og dei rosa bodyane er dekka med søte dyr og blomstrar. Kva om eg då får ein gut som elsker pandabjørnar men også elskar fargen gul? Kvifor kan han ikkje få gule klede med panda på? Barn elsker jo fargar, så kvifor skal kvar kjønn bare få kvar sin farge?
      Eg håper at fleire og fleire butikkar kjem ut med masse fine og fargerike klede etterkvart, med alle moglege mønster og figurar på. Det hadde vore ei kjekk omstilling 🙂

    9. Føler denne kjønnsdebatten og barn har gått litt for langt. Jeg tror virkelig ikke barn blir påvirket i ene eller andre retningen avhengig av om de blir kledd i rosa eller blått, om de får dukke eller piratskip. Jeg har en gutt og en jente. De er oppdratt helt likt, uten at vi har forsøkt å presse dem inn i gutte- eller jenterollen. Jenten er så jentete, elsker å pynte seg i kjole og leke med dukker. Gutten (nr. 2) har fått lik oppvekst, og får leke med storesøster sine ting. Han har til og med rosa sykkel, men vil få velge selv når han blir større (han er tross alt under 2 år gammel). Han elsker å gå tur med dukkevognen, men enda mer elsker han biler, gravemaskiner, fly og alt som er mer «guttete». Dette uten at vi har forsøkt å påvirke han. Jeg tror dette med interesser ligger i kjønnet, og ikke i hva foreldrene gjør. Blir helt oppgitt over at alt skal kritiseres for tiden, spesielt en sånn liten ting. Folk er overhysteriske rundt kjønnsdebatten. Kan ikke vi la andre foreldre gjøre som de ønsker uten at det er feil/oppfattes som kritikk mot andre?

    10. Synes debatten er helt teit og helt forståelig at du reagerer på at folk reagerer på at du gir bort en blå lue du hadde tenkt til å bruke selv når du i etterkant fikk vite du ventet jente. Selv hadde jeg brukt en blå lue til jente (er gravid og venter barn nr 2 med termin om under en uke, men vi vet ikke kjønnet). Har en gutt fra før. Jeg elsker blått og har alltid “hata” rosa fram til de siste årene og synes egentlig rosa (lilla er ok) ikke er så fint liksom. Men ikke babylyseblått heller, må i såfall være mørkeblått/turkis etc. Så om vi skulle få en jente nå blir det nok lite rosa før vedkommende ytrer ønske om det selv/det vi evt får i gave kommer vi til å bruke. Blir det gutt er jo det ikke noe problem. La foreldre bruke de fargene de selv vil på barna, men så fort barna har et ønske selv så vil jeg etterkomme det (sønnen min fikk klær med supermenn etc i det han ønsket det selv, men aldri før), det samme med rosa selv om jeg selv ikke synes det er så fint. Alle får gjøre som de selv vil, men at alt skal være så sinnsykt kjønnsnøytralt er jo helt på bærtur. Dog er det et paradoks at storebror her (i barnehagealder) mener at om han får en lillesøster skal den få rosa klær og om det er en lillebror så må den få blå med biler på….. Da vet du at verden er veldig stereotyp fra ung alder….. 😉

    11. Gjør det du ønsker å gjøre. Ikke bry deg om hva andre sier å gjør. Synes det var kjempe koselig gjordt av deg, å gi bort den luen. <3 mennesker nå til dags. Det virker som di bare må finne ett eller annet å pirke på uansett. Det er sånn det har blitt desverre. Man må bare lære seg å skubbe dem unna. <3

    12. Hei! 💚
      Først av alt vil jeg begynne med å si at DU gjør en god jobb! DU blir en god mamma! DU kommer til å klare dette!
      Men alt dette med farger til barn er et veldig vanskelig tema, for selv om vi vil kle jentene våre i blått eller guttene våre i rosa, er det vanskelig! For når man står i butikken, 19 (eksempel) uker på vei, du har ikke vært på ul enda, så du vet ikke hva som svømmer rundt i magen. Da er det søren meg vanskelig å finne klær altså!!
      Jeg fant ut tidelig (4 uker) at jeg var gravid! Jeg gledet meg allerede da til å handle klær til lille i magen! Men etter en hel runde på et shoppingsenter fant jeg 2 sett med klær som var nøytrale…… Resten var enten rosa med prinsesser eller blå med superhelter eller biler.
      Jada, jeg kunne selvfølgelig kledd min gutt i en rosa body eller min jente i en blå body, men også da ville jeg fått kjeft! Av samfunnet! For små babyer er som regel vanskelig å bare se på for å finne ut kjønnet, det må vises gjennom klær, smokker, vogn, tepper eller rett og slett skrive navnet til barnet på vogna bl.a.
      Jeg føler at vi lever i en verden der du er “dammed if you do, dammed if you don’t”
      Og det er synd at det er sånn……..
      Jeg selv kommer forresten til å gi bort en lue og et par sokker i fargen som ikke “passer” kjønnet til babyen min, men som “passer” kjønnet til noen andre. Rett og slett fordi jeg vil! 😉

    13. Marielle: tusen tusen takk Marielle <3 det betyr veldig mye for meg! det er jeg så enig i! Hvis du ser på innkjøpsfilmen min på YouTube så ser du at det finnes endel, men jeg er enig i at det gjerne kan lages mer som ikke er så blått eller rosa! Grattis og stor klem <3

    14. Problemet Helene ligger vell egentlig over din attitude mer en noe annet… Og hvordan du snakker til leserene dine. Dette hadde aldri gått så langt om du bare skrev ærlig og rett fra hjertet med en gang. Ro deg ned med blunkefjes og ironiske setninger, for det er bare indirekte slemt – Smart og indirekte, men slemt. Du kommer til å miste flere følgere ved å fortsette sånn… Lykke til!

    15. Helt utrolig!!!!
      Poenget må vel være at alle må få lov til å sine egne meninger om ting.Hvis jeg syns at jenter skal ha rosa og gutter blå, så syns JEG det. Makan til å blande seg! Ikke ta det innover deg men sikkert lettere sagt enn gjort!
      You go girl!!!! Stor klem

    16. Ikke bry deg om de tåpelige kommentarene. Deres barn og deres valg. Jeg synes det har gått for langt med at alt på død og liv må være så kjønnsnøytralt, synes det er hysteri. La nå folk kle barnet i se klærne de ønsker, samtidig synes jeg ikke det passer seg om en gutt kler seg i en knallrosa genser med prinsesse på.
      Vår datter på 3 år har mye rosa klær, kattepusmotiv, frost etc. Vi elsker rosa og andre farger, om andre mener det er for lite kjønnsnøytralt får være deres problem. Ser mange jenter i bhg som kler seg i skikkelig kjønnsnøytrale farger, eks ett helt plagg i beige eller kun gråe klær. Synes det ser så traust ut med fargeløse klær.
      Sikkert mange som også synes synd på 3-åringen som aldri får godteri, men vi gjør våre valg og andre gjør sine valg.
      Etter barnet ditt er født kommer folk til å mene noe om alt annet også , Så bare gjør det som er rett for dere og ikke bry deg hva folk mener. Det skal være helt unødvendig og måtte forsvare “alt” man gjør.

    17. Unødvendig å måtte diskutere 🙁
      Jeg personlig syns at “fargekodene” blått og rosa på baby er fint jeg, da ser man hva som er hva og slipper kleine situasjoner når det gjelder det. Ellers får de som liker å gjøre annet og kler konsekvent i feks gult og grønt osv gjøre det. Helt i orden. Jeg ordnet også ganske så rosa garderobe og rosa rom til min datter. Hun er nå blitt 2,5 og er ei robust “guttejente”, og bruker nå like mye rosa som mørkeblått. Uttrykte også sin glede over lilla for en tid tilbake, og da kjøpte vi en del av det. Ro ned sier nå jeg bare 🙁

    18. Hva i alle dager! Folk er jo blitt helt ville. Syns denne kjønnsdebatten har gått så langt at jeg faktisk syns det er vanskelig å holde seg objektiv. Stå på Helene Ragnhild, og strikk så mye rosa du bare vil ❤️ Jeg tror du kommer til å bli ei skjønn, omsorgsfull mor!

    19. Nina: nettopp det venninnen min akkurat sa, da slipper jeg å spørre om det er en gutt eller jente…ikkesant, pust med magen og slapp litt av med å legge negativ mening i alt! Blått er jo nydelig spør du meg, og har allerede strikket noe i blått til henne også! Takk <3

    20. Tone: takk! Synes det er trist at vi skal legge så mye i ting, at det at jeg ville gi bort luen automatisk betyr at jeg ikke kunne tenkt meg noe blått på lille. Blir så drøyt! Stor klem tilbake til deg <3

    21. Hei igjen, vil bare skrive at det kun var 3 personer (meg inkl) som skrev noe negativt i innlegget om luen, og likevel søker du støtte på alle sosiale medier du har. Jeg er helt enig i alt du skriver jeg, men måten den ene setningen din ble formulert var det som satt igang noen tanker, og ikke minst måten du reagerer på etterpå etter å fått 3 ganske rolige kommentarer fra noen som på ingen måte prøver å si noe STYGT 🙂

    22. Prøv og lytt med et åpent sinn til alle dine leseres tanker rundt det du skriver:-) Er det noen poenger du kan ta med deg inn i mammarollen? For min del forstår jeg ikke helt poenget med denne fargedebatten, men lytter med stor interesse i tilfelle det er noen gode poenger der ute:-) Prøv heller å se kritikken som en mulighet til å reflektere enda en runde på ting. Enten så blir du enda mer sikker i din sak, eller så kanskje du får noen nye tanker som gjør deg enda mer reflektert:-) Jeg tror som blogger at du alltid må regne med at ikke alle er enige med deg i dine valg, og at hvis du går ut for å forsvare deg overfor kritikk, så gir du i hvert fall de kritikerne du er uenig i mer spalteplass en nødvendig, og bloggen blir mindre deg og mer om andre. Og vi vil jo lese om deg!!:-)
      Det aller verste jeg hører er når vi damer setter oss opp mot hverandre og kaller hverandre for mamma-politi!! At den merkelappen skal kneble all kritikk til taushet er både skummelt og trist. Vi tenger masse åpenhet og diskusjon rundt mamma-rollen! Den er jo den aller viktigste!! Alle de fantastiske mammaene jeg har rundt meg, gjør alt helt forskjellig fra hverandre, men ingen backer hverandre opp mer enn en mamma-gjeng:-)
      Selv er jeg veldig var på å få kritikk på de valgene jeg gjør for mamma, fordi de er de aller viktigste valgene jeg tar i livet mitt og det er så sårt! Man vil jo helst gjøre alt perfekt i den viktigste rollen man har i livet for de man elsker aller høyest av alle:-) Så jeg forstår utrolig godt at det er hardt for deg og irriterende når du kanskje føler at noen setter i tvil dine intensjon i mamma-rollen<3 Og er det en ting jeg er sikker på, så er det at du med ditt kloke hode og varme hjerte, blir en helt FANTASTISK mamma.

    23. Oj nå måtte jeg gå tilbake å se hva det virkelig dreide seg om for det streifet meg ikke engang med blå/rosa.
      Er enig at det er viktig å skjenke en tanke til de valgene man tar i forhold til kjønnsnøytralitet men er i tvil på hvorvidt en babylue er i blått, grått eller rosa kan bidra så mye til det. Er sikker på at du kommer til å la din jente vokse opp med de beste intensjoner om å kunne få alle muligheter i livet uavhengig av kjønn, med rosa eller blå klær 🙂
      ps: Jeg jobber for kvinners rettigheter i verden til vanlig og jeg elsker rosa. Favorittfarger er turkisblå og hot pink 😉

    24. Tina: det har vært flere kommentarer på flere innlegg og dette er en debatt som foregår rundt om i mange arenaer, så ikke bare tre kommentarer. Jeg liker å ta opp ting jeg, og det kommer jeg til å fortsette med. Det er jo den konstante pirkingen som gjør at jeg tar ting videre også, og som du ser er de aller fleste enige om at dette er tull å kommentere.

    25. Kjære Helene.
      Jeg har fulgt med på bloggen din helt siden du delte nyheten om graviditeten, da jeg selv er gravid og venter barn i midten av februar. Dette er noe jeg og samboeren min gleder oss veldig over, og jeg som alle andre er redd for å gjøre “feil” i svangerskapet. Det jeg legger merke til som jeg føler jeg må gjøre deg oppmerksom på nå, er den “jeg er bedre enn deg/jeg vet bedre enn deg” holdningen du har. Det er jammen ikke rart vi som kommende mødre blir usikre på oss selv og hvilke valg vi skal ta både nå i graviditeten og da vi endelig får møte våre små.
      Du har veldig sterke meninger om veldig mange temaer rundt graviditet, og ofte sitter jeg igjen med følelsen av at det jeg gjør ikke er godt nok etter å ha lest dine innlegg både her og på den facebook-siden du har opprettet. Er det slik det skal være? Skal vi ikke heller heie på hverandre og støtte hverandre fremfor å hele tiden rakke ned på det andre gjør?
      Jeg har mine meninger om valg du tar og ting du gjør, men jeg har ikke behov for å fortelle hva jeg gjør som er så mye bedre(i mine øyne) og hva du burde gjøre. Jeg ser rett og slett ikke behovet ved å stresse deg enda mer eller å få deg til å føle deg utilstrekkelig. Vi gjør vel alle så godt vi kan?
      Du virker som ei kjempeherlig jente med mye kunnskap rundt bpde graviditet og kosthold, men jeg vil at du skal tenke over hvordan du formidler kunnskapen din, for ofte kan du virke litt nedlatende rett og slett. Her om dagen ønsket jeg å lufte et spørsmål jeg har på facebook-siden din – en bekymring jeg har, men jeg valgte og la vær fordi jeg var redd for å høre din mening om det.
      Hilsen barnehagelærer

    26. Hei Helene!
      Jeg har vært innom bloggen din daglig i et års tid nå, og jeg virkelig digger bloggen din. Etter min mening er du Norges beste blogger. Du er så reflektert. Du gir så mye av deg selv for å hjelpe andre. Du har fått meg til å innse at fett ikke er farlig, at det er viktigere å jobbe for god tarmhelse framfor å kutte ut en rekke matvarer i hverdagen og hvor viktig det er å slappe av for helsa bare for å nevne noe. Du virkelig tilfører blogg-Norge noe. Du sier ofte at du vil at bloggen og snappen din skal være en positiv plass med god energi, og for meg er den det stort sett alltid. Men i det siste synes jeg det har blitt litt mye negativt, noe som gjør at når jeg går inn på bloggen eller snappen din så sitter jeg ikke igjen med den samme godfølelsen jeg gjorde tidligere. Enten det er fordi du “må få ut noe frustrasjon”, reposter en negativ kommentar du har fått, klager over at “bloggerne” på TV2 klager for mye eller at du har blitt kastet ut av en facebook-gruppe. Jeg skjønner at du får mye dritt, og at vi lesere sikkert bare ser en brøkdel av det. Men, det har blitt litt mye negativt her inne i det siste, og det synes jeg er så synd, for jeg digger alt annet ved bloggen din, virkelig! Følte bare for å si dette, sånn i tilfelle du ikke har tenkt på det selv. Lenge leve positivitet og glede!

    27. Hei! Først og fremst må jeg bare få si at jeg liker bloggen din utrolig godt, det er alltid kjekt å titte inn her 🙂 🙂
      Jeg har termin 3 februar, og venter også jente 🙂
      Jeg ser på bildet over her at du har kjøpt kose/sutteklut og bamse til lille jenten, kan jeg spørre hvor du har kjøpt de og om de er økologisk bomull?
      Hilsen Linn:-)

    28. Herregud, er det mulig. Jeg har en gutt, da kjøpte jeg blått. Så fikk jeg jente, da kjøpte jeg rosa. Helt forferdelig ikke sant? Eller? Slutt å gjøre kjønn like! For det er de ikke!

    29. Dette innlegget handler vel mer om hvordan du takler kritikk enn blått og rosa? Hev deg over det, hvis det ikke er råd du vil ta med deg! Kjedelig å lese om sånne tulleting, og dette oppleves som barnselig sutring fra din side! Skuffende!

    30. Else: Det er synd du føler det slik, jeg synes det er veldig lite i forhold til hvor mye positivt jeg deler, og jeg får veldig mange kommentarer på at andre kjenner seg igjen. Jeg kommer til å dele det jeg synes er riktig, da det rett og slett er umulig for meg å alltid please alle 😉

    31. Stine: Jeg har masse meninger ja, men presiserer alltid at det er mine meninger eller ren fagkunnskap. Så er det jo din jobb å kjenne hva som er riktig for deg. Når det gjelder røyking for eksempel mener jeg det er udiskutabelt, men jeg vet om andre som er uenige. Vi kan fortsatt være venner 😉
      Husk at jeg skriver en blogg, så om du har meninger om meg har du mulighet til å kritisere meg direkte, noe noen velger å gjøre. Jeg kan ikke akkurat gå inn i ditt liv og kritisere deg. Du velger selv å oppsøke bloggen, og da må du jo nettopp tåle å lese mine meninger. Min blogg, mine meninger, er ikke det logisk?
      Jeg sier ikke det for å være ekkel, men jeg prøver å forstå hvordan du tenker. Mener du at jeg ikke skal skrive om noen vanskelige temaer fordi det kan støte? For meg blir det feil.
      Skjønner ikke helt at jeg rakker ned på noen i dette innlegget for eksempel?
      Hvis du er redd for min mening, burde du ikke spørre meg. Om du ikke vil høre mitt svar, skjønner jeg ikke hvorfor du skal bruke meg. Ønsker deg alt godt i graviditeten og heier absolutt på deg. Nå vet jeg ikke hva det er du har følt at jeg har vært streng på, men det går sikkert fint at du ikke gjør det/gjør det. Det må du kjenne på helt selv 😉

    32. Theap: SÅ enig, det er læring i andres meninger, men jeg er ikke typen som ikke sier ifra når jeg blir lei av andres pirk. Jeg synes også det er bra å ta opp ting, å røre litt ved tanker som kanskje er litt vanskelige å kjenne på. Da får vi vekst!

    33. M: Så fint perspektiv, vi er jo så forskjellige! Sikker på at hun blir kjempe fin uansett, og jeg kommer til å bruke alle farger 😀 men jeg vil også passe på at hun ikke føler at hun må være prinsesse, skal i hvert fall prøve så godt jeg kan!

    34. Dorthea: Jeg skrev ikke at hun ikke kan gå med den, det er din tolkning. Og med tanke på kommentarene her er det veldig mange som ikke tolket det slik. Jeg orker ikke å for hver setning jeg skriver på bloggen måtte passe på at ingenting, på noen måte, kan misforstås. Da blir den ikke så ekte lenger for å si det slik…

    35. Jeg syntes absolutt du skal skrive om vanskelige temaer, men jeg syns ofte du ordlegger deg på en nedlatende måte. Ta kosthold for eksempel. Jeg så en kommentar på Facebook-siden din hvor ei skrev et litt frustrert innlegg rundt spisevaner.. du er en av de første til å kommentere at det er svært viktig å spise sunt i svangerskapet. Tror du ikke folk vet det? Er det ikke lov å si man skeier ut en gang i blant uten å bli minnet på at man må spise sunt? Du selv fikk ikke i deg næring omtrent de første tre månedene, ville du blitt minnet på hvor viktig det var og få i seg nok og riktig mat med tanke på fosterets utvikling? Det var du nok fullstendig klar over selv.. Prøv og kom deg ned fra din høye hest og stå med oss andre på bakkeplan og bli heller med på å heie på hverandre og backe hverandre opp- vi alle vil kun det beste for barna våre!

    36. Stine: Husk at din reaksjon er farget av det du tenker og føler, du er ingen tankeleser og det virker som om du prøver å misforstå. Du kjenner ikke meg og måten du skriver til meg nå oppleves for meg dømmende. Jeg har aldri sagt til noen gravid at de skal gjøre noe annet enn det beste de kan, og jeg var ÅPEN om at jeg ikke fikk i meg alt jeg ønsket. Du skriver det jo selv, så da må du ha lest det. Også sier du jeg sitter på høy hest, det henger ikke sammen. Forslår at du dropper å lese hvis du skal ta alt i verste mening. Det er jo du som oppsøker meg…

    37. Du klager over at det er så lett å krenke folk nå om dagen, men her er det vel du som er krenket? Synes du takler motargumenter svært dårlig, selv når de er konstruktive. Leser svarene dine her og det er ekstremt lite ydmykhet og ganske mye ovenfra og ned holdning å spore. Synes også du klager mye om dagen. Da må du dessverre tåle at du også får mer negativ feedback tilbake.
      Alle kan ikke alltid jatte med deg vet du.

    38. Folk må mene noe om alt! Om jeg er uenig med deg, noe jeg er..så skal jeg ikke henge deg ut fordi! Noen liker Rosa, noen er ikke fan av rosa! Smaken er som baken, den er delt i to! Jeg skjønner folk reagerer når du velger å gi bort den luen, men å skrive stygge kommentarer og fortelle deg i mente at det det tåplg å gjøre sånt fordi den er blå..sånt irriterer meg! Det er ditt valg og lille L er deres! Å hun kommer nok til å bli et like fint og herlig barn selvom hun kommer å bli kledd opp som ei lita prinsesse!! Nå må folk slutte å være så slemme!!!😡 Den dagen jeg får barn så får jeg sikker høre det motsatte, da de ikke ser hva hva slags kjønn det er..fordi jeg fortrekker kjønnsnøytrale klær!🙈😂 Stå på Helene, digger bloggen din❤️

    39. Uansett, hva er det slags folk som deler slike ting? Syns det blir veldig merkelig å dele nesten hele livet sitt på den måten. Da må man jo tåle at noen ikke alltid er positive og enige i alt man deler. Get a life sier bare jeg, istedenfor å bruke livet på å blogge og snappe 🙄

    40. Jenta mi som jeg en gang får skal ha rosa, og gutten blått. Hvorfor? Fordi JEG som forelder velger det.! Nå må folk seriøst slutte å blande seg i andre sine saker HELE TIDEN. Er så lei!! De oppfører seg som en innpåsliten svigermor som skal blande seg i alt og ingenting😂😂
      Stå på, Helene! JEG forstod hva du mente og synes det var helt supert!!!😘

    41. Er det rart hu blir fornærma? Det er jo utrulig irriterende det flere her påstår + at hu er gravid og hormonell!!! Jeg ligger nøyaktig tre uker bak deg, Helene, og jeg skjønner at du blir frustrert! Her en dag fikk jeg hele kvelden min ødelagt pga et innlegg jeg lagde på forum. Følte at folk ikke fikk med seg meningene mine og åssen ting og tang hang sammen, og folk blei ordentlig tastaturtøffe og ekle med meg. Det blei til at jeg grein HELE kvelden og var utslitt på jobb dagen etter og hoven i trynet. Ikke no ålreit!
      Dere som at Helene er negativ kan ta seg ei bolle! Hu er jo regne positiviteten sjøl jo!! Ikke bry deg no om dem, Helene. Ekke no vits i å svare omtrent engang, for noen vil bare vri og vende om på ting så det blir no helt annet.

    42. You go girl 🙂 Blir helt satt ut av alle kommentarene du får. Er selv ei sikkelig guttejente om jeg kan si det selv. Ikke spesielt glad i rosa, og velger heller blått til meg selv. Men i magen min har jeg ei lita jente, og jeg har bare strikket klær i rosa/lilla til henne. Gleder meg så til å få ei lita jente, og kommer til å kle henne i søte rosa jenteklær fram til hun selv sier hva hun vil ha <3 Regner med hun ser etter hvert i oppveksten hva hun liker. Og jeg selv elsket kjoler som barn, men lekte bare med biler... ingen problem det 🙂 og når det er sagt så tror jeg den største delen av det norske folk velger "jentefarger" og "guttefarger" til nyfødte. Eller da helt nøytrale farger... Er sikker på at du blir en fantastisk mor som lar tulla i magen få bestemme selv når hun er klar for det <3

    43. Hei, Helene! 🙂
      Det er lenge siden jeg har klikket meg inn her nå, faktisk helt siden svaret du gav meg på innlegget angående hvorvidt par som søker IVF fra det offentlige burde gå gjennom en “egnethet”-test eller ikke. Koselig å se at alt går så fint med graviditeten! 🙂
      Jeg må dessverre si meg enig i noen av kommentarene over, og det er at måten du svarer leserne dine på noen ganger kan være litt ufin. Før det innlegget hadde jeg vært fast leser av deg lenge før bloggen din ble såpass kjent, og hadde lagt igjen så mange fine kommentarer regelmessig. Det eneste jeg prøvde med kommentaren min på det innlegget var å forklare saken fra et “forvaltningsperspektiv”. Jeg sa aldri at jeg var enig i forslaget, og ønsket deg lykke til videre og alt på en fin måte. Tilbake fikk jeg “slengt” i fjeset at jeg visste jo ikke hva jeg snakket om eller kunne forstå, da jeg ikke hadde opplevd det selv. Det visste du ingenting om.
      Håper ikke du tar dette som noen voldsom kritikk eller personangrep, for det er det virkelig ikke. Bare en liten kommentar “til ettertanke” 🙂

    44. Det smykket du har på deg på bildene over, er det er sånt letter pendant? Hvor har du kjøpt det? 🙂

    45. Synes virkelig ikke du har gjort noe galt! Håper du klarer å gi blaffen i hva de skriver om deg på Kvinneguiden, du har mange som støtter deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg