Refleksjon

Hei hei – et lite vink fra meg <3

Først må jeg si tusen takk for alle kommentarer – mange av de har rørt meg til tårer. Jeg har ikke lyst til å stenge kommentarfeltet mitt, jeg ser dere som en ressurs fordi vi er mange flotte mennesker her inne. Mange deler og gir gode råd, noe jeg er så takknemlig for!

De siste dagene har det vært godt å ta fri fra bloggen. Jeg ville trekke meg tilbake for å få litt tid til å reflektere. Jeg liker ikke måten disse kommentarene over tid påvirker meg. For å understreke handler det ikke om de som kom den siste uken, dette handler om mange små stikk over tid. Dere som skriver at jeg ikke har fått noe som ikke er konstruktivt, husk at du ikke ser alle kommentarer, og ikke ser det som sendes direkte.

Jeg har mange som trenger meg og fortjener min energi. Jon Anders, våre familier, mine venninner, hundene, kursdeltakerne mine og mest av alt – min ufødte datter. Den lille som ligger i magen og er hunde prosent avhengig av meg. Jeg likte ikke hvordan den negative energien tok mer plass – jeg har ikke lyst til å gi det plass i det hele tatt!

En ting som sitter hardt i meg er rettferdighet. Jeg mener at vi alle fortjener å bli behandlet med respekt, og holdt til de samme standardene. Når jeg får en kommentar som oppleves frekk eller overlegen, så føles det feil at jeg alltid må heve meg over det og svare som om jeg er kundeservice på Get. Jeg er et menneske med følelser og engasjement for mange ting. For kosthold og helse, for barn, for normer og roller, for ufrivillig barnløse og mye mer. Mine følelser tar overhånd som for alle andre.

Når er det greit å si ifra? Som en venninne sa til meg, skal du akseptere at sjefen klår på deg bare fordi han voldtok en annen kollega? Når skal vi ta et standpunkt mot de som slenger dritt på nett? Når er det ille nok? Det er faktisk jeg som har ansvar for å sette grenser for meg selv.

Når det er sagt vet jeg så inderlig godt at det ikke nytter å forsvare eller gå til motangrep. Å argumentere og forsvare meg er min naturlige reaksjon, ofte kommer tårene i ettertid. Dette er ikke bare meg i sosiale medier. Det er en side ved meg selv jeg har måttet forklare til de nærmeste også. Når jeg kverulerer tilbake er jeg ikke alltid sterk, som regel er jeg svært sårbar, men jeg tørr ikke vise det.

Jeg har ikke lyst til å reagere slik. Derfor trengte jeg noen dager for å lage meg en strategi. Når du våkner om morgenen og får en snap slengt i trynet, da trenger jeg en måte å håndtere det på. Et slags filter, og regler som gjør at jeg ikke må ta et valg. Det skal siles bort.

Etter å ha lest utallige kommentarer, mailer, facebookmeldinger, snaps og meldinger på instagram vet jeg nemlig at menneskene som lirer av seg, leter etter feil og skal ta meg, de er i mindretall. Det handler ikke om at leserne mine må rose meg opp i skyene, eller sende meg positive ord hver dag. Men nå føler jeg virkelig at dere setter pris på jobben jeg gjør – og at dere ser meg som person. Mange har skrevet ting om meg dere setter pris på, ting jeg også setter pris på i meg selv. Nettopp de verdiene jeg ønsker å fremme. Jeg kommer til å gjøre feil igjen, men jeg gjør så godt jeg kan.

Selvfølgelig skal ikke negative kommentarer knekke meg. Jeg fikk noen kommentarer på at jeg klaget så mye i det siste, men så kom jeg på at jeg for noen måneder siden fikk kommentarer på at jeg var for positiv. Det går ikke an å gjøre alle fornøyde. Jeg må bare gjøre meg og jobbe med hjerte, og magefølelsen, også må du kjenne etter om denne bloggen er for deg. Hvis ikke er det en helt gratis tjeneste du når som helst kan la være å benytte deg av 😉

En venninne sendte meg denne og den betydde mye for meg:

Vær modig <3

Jeg ønsker deg som titter inn her alt godt, smil fra Helene <3

23 kommentarer
    1. Håper du blir aktiv her igjen! Er så mye inspirasjon i bloggen din 👌🏻 Lurte på om du har noen tanker om influensavaksina? For og imotargumenter under svangerskap? Har skikkelig sprøyteskrekk, men har lest at sjangsen for dødfødsel fordi mor har hatt i fluensa øker??? Får helt panikk over hvor liten detaljert i formasjon som finnes på internett..

    2. Du har en fin og engasjerende blogg, har lest mye av det du har lagt ut og det treffer meg. Takk for at du deler🌷
      Ta gjerne turen innom min blogg også😊

    3. Du har vært og er en uvurdelig ressurs på min helingsreise, og jeg har virkelig savnet deg disse dagene du har vært borte. <3 Synes det er så viktig at du er åpen og deler om dette; kan bare tenke meg hvor vondt det gjør. Vit at vi er mange som setter pris på deg, beundrer deg, og ønsker deg alt godt. Stor klem <3

    4. For en flott egenskap å kunne ta seg en pause og reflektere litt når det stormer litt rundt en. Du virker veldig oppegående! 😊 jeg «kjenner» deg nå bare her fra sosiale medier, men ut fra hva jeg kan se tror jeg du kommer til å bli en veldig god mor 💕

    5. Det er så viktig å ta vare på seg selv, og gjøre det som er riktig for deg selv. Gleder meg til å følge deg fremover! Husk at de ekte leserne dine følger med selv om ikke du poster et innlegg om dagen 🙂 ha en fin tirsdag!

    6. Jeg forstår ikke hvorfor folk absolutt skal “arrestere” en for alt en sier og gjør. Vi er alle ulike, og gjør ting på forskjellig måte. Hvis folk ikke liker dine meninger og måter å gjøre ting på, hvorfor ikke da bare gjøre ting annerledes selv, og holde munn? Grr, skjønner frustrasjonen din, og reaksjonen. Gravidhormoner er ikke til å spøke med, det merker jeg veldig på kroppen selv.
      Men, har du noen tips til trening og kosthold i første trimester? er så sinnsykt sliten, slapp, uggen & kvalm, så klarer ikke gjøre annet enn å legge meg på sofaen etter jobb. Veldig irriterende når jeg er vant til å trene 5 ganger i uken. Og matlysten er helt insane, stapper i meg alt jeg kommer over. Ikke bra for meg, og sikkert ikke for babyen… :'(

    7. Jeg klarte ikke la være å kommentere på den første kommentaren her. Jeg er selv gravid og leste nettopp på dette med vaksinering av gravide. Helsedirektoratet har klare rettningslinjer for hvem som bør ta vaksine og ikke: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/kunnskapsgrunnlag/gravide/ Lykke til videre i svangerskapet både til deg som kommenterte, og til deg Helene. Veldig koselig å se at du er tilbake her på bloggen <3

    8. Hei Helene. Veit det ikke hadde noe med innlegget ditt å gjøre, men jeg lurte på hva fargen du har på veggen bak deg heter 😉?
      Synes forøvrig du gjør en utrolig bra jobb.

    9. Hei!
      Kan du ikke blokkere de som du føler er ute etter å ta deg? Du er jo så positiv, og ønsker å dele såååå mye godt med andre så jeg skjønner ikke at folk evt. er så kritiske til alt det positive. Selv om jeg ikke er enig med deg i alt du skriver og gjør, så synes jeg det blir helt feil bare å hevde mine meninger om samme emne eller handlemåte. Jeg gleder meg heller over det positive du tilfører oss alle. Energityver blir man nok aldri kvitt, så derfor foreslår jeg at du blokkerer de som du føler er det (hvis det lar seg gjøre). Ønsker dere samtidig masse lykke til med resten av ventetiden til lilletulla kommer. Klem

    10. innleggene dine får meg ofte til å gå og tenke.. Og de to siste har vært intet unntak!
      Husker mamma sa til meg en gang i en samtale om lignende ting, at man ikke trengte å gi alt alle sa like mye verdi. Det har jeg måttet minne meg selv på. Spesielt hvis man bryr seg mye om andre syns jeg det er lett å gi enkeltpersoners negative el nedlatende kommentarer for mye tyngde.
      Men nå tenker jeg mer at hvis noen er Ok med å behandle andre så dårlig, så vil ikke jeg la deres mening få bære for mye tyngde i mitt liv. Og heller gi min følelse av hva som har «verdi» til de tankene og kommentarene som står for alt det som er verdt å verdsette.. Alt som er godt, oppbyggende, kjærlig, sant og står for det som er rett.
      Ikke det at man alltid slipper bøller i livet sitt, men det har gitt meg enn klarere følelse av at det bare er andres oppførsel og meninger og jeg kan mene noe annet. Jeg trenger ikke gi det så mye verdi at jeg ligger under for det. Andres dårlig oppførsel eller kritiske, nedlatende innstilling kan jeg ikke gjøre noe med uansett. Pluss den er deres og trenger ikke være min.
      Tror verdiene dine er mye av grunnen til at jeg kommer hit igjen og igjen 🙂 Jeg liker at du fremmer rimelighet, er gavmild med det du kan og åpen og deler.
      Føler rimelighet er som motmedisinen til den dømmesyken og kritiske innstillingen som finnes mye av i dag. Sånn kritikk virker bare perfeksjonistisk syns jeg. På den måten at man føler man aldri er god nok. Mens rimelighet er så herlig sunt å være rundt:). Den sender det totalt motsatte signalet:) Den fokuserer på det positive ved andre og seg selv som om det absolutt er mulig å være bra nok + den gir til og med rom for medfølelse og velvilje mot andre og seg selv. Og hvem vil vel heller ikke møttes sånn!:)
      Tenker du og de som blogger møter mye mer negativ kritikk og dårlig oppførsel enn de fleste. Og derfor får tenkt mye mer over det tema enn mange. Vil bare si jeg syns du takler det kjempe bra! Liker verdiene dine og det du står for og kjenner meg så mye igjen i måten du reagerer på og tenker rundt det på. Så veldig glad du deler tankene dine<3 Nok veldig mange som relaterer! Så finner vi nok våre mestringsteknikker mens trollene dessverre fortsetter med sitt
      Koser meg med kurset ditt om dagen!:) Lærer så mye. Føler det gir oversikten over hva et godt og sunt kosthold er. Istedet for de små puslespillbitene her og der man hadde før
      :)<3

    11. Du er så bra, ikke la noen andre fortelle deg noe annet. ♡ Noen folk prøver å trekke mennesker ned for å føle seg nede og det er så utrolig trist.

    12. Du er så bra, ikke la noen andre fortelle deg noe annet. <3 Noen folk prøver å trekke mennesker ned for å føle seg bedre og det er så utrolig trist.

    13. Godt gjort at du er åpen om det vanskelige delen av bloggingen, sårbarhet er tøffe greier, inspirerende damer både du og Brenè ^_^

    14. Kesia: Tusen takk vakre Kesia <3 tror det er lett å kommentere en blogg og ikke tenke på at det er et menneske på andre siden som får denne kommentaren. Det hadde aldri blitt skrevet til en kollega eller en venninne. Setter veldig pris på deg og den fine kommentaren din <3

    15. Sidsel: Jeg har i hvert fall begynt å slette kommentarer som er helt urimelige, men dessverre er det nok mange som da vil anklage meg for å sensurere. Tenker også at slike kommentarer sier alt om den som skriver og ingenting om meg som person, så det kan i de fleste tilfeller bare stå. Blokkerer fra snap etter advarsel!
      Tusen takk og jeg også! Gleder meg til å møte henne nå <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg