Fermentering og fordøyelse

En ting som har vært fantastisk for min fordøyelse er fermentering, og særlig surkål og andre fermenterte grønnsaker. Likevel har jeg mange ganger vært slapp på å lage dette hjemme. Ikke fordi det tar mye tid eller er dyrt, men rett og slett fordi jeg har opplevd flere ganger at hele glass har mugnet. Det er så utrolig demotiverende!

Det er nesten så jeg skammer meg, for jeg skal jo liksom være denne ernæringsdama som får til alt på kjøkkenet? Slik er det selvfølgelig ikke!

Da jeg fant denne krukken på jernia forrige uke måtte jeg derfor investere. Den har en såkalt vannlås, som slipper luft ut, men ikke inn. Da er det lettere å få til fermenteringen uten at det blir mugg. Den er også fin å se på der den står på benken!

Fermenterte grønnsaker blir brutt ned og dermed lettere å fordøye. Du får det gode fiberet som tarmen din liker i en lett fordøyelig form. Også er denne krukken full av gunstige bakterier som kan florere i tarmen, win win altså!

Det er helt normalt å merke at fordøyelsen reagerer i starten. Er du svært sensitiv kan det være lurt å begynne med bare noen ts, kanskje til og med bare noen ts av saften. Smaken er noe en må bli vant til, men se det som et kosttilskudd. Noe som gjør det lettere å fordøye annen mat og som gjør tarmen din godt.

Jeg har kutten en hel hvitkål og to gulrøtter, og tilsatt karve og en ss salt. Så lot jeg dette stå slik at vannet trakk seg ut før jeg puttet det i krukken. Pass på at vannet fra kålen er over kålen. Det følger med to stener som hjelper til å holde kålen nede.

Denne krukken har blitt en god venn allerede, for nå har jeg masse fermenterte grønnsaker jeg kan spise som tilbehør til maten min hver dag. Det er godt for tarmen, og som jeg pleier å si; tar du vare på tarmen din, tar den vare på deg <3

13 kommentarer
    1. Herlig, blir så inspirert 😊 Må kjøpe meg sånn jeg også 👌 Forresten, har du glemt litt tekst over det siste bildet ? Følte det manglet noe etter det siste ordet 🙂

    2. Hei, jeg har lavt stoffskifte og styrer derfor unna alt i kål familien, og en del rå grønnsaker. Er det OK for meg å spise fermetert kål? Og kunne du lagt ut oppskriften på den du har på krukken?

    3. Nina: Du skal spise veldig mye for at det skal ha noe å si, jeg vil si at det positive langt oppveier den eventuelle negative effekten. Oppskriften står i innlegget 🙂

    4. Skal først sjekke tarmen, hvis alt er bra skal jeg prøve. Det er sltspmt nå. Takk for at du deler Ha en god dag. 😊

    5. Hvis man får litt mugg når man lager surkål, må man kaste alt da, eller går det bra å fjerne mugget, og bruke resten?

    6. Hva mener du med at du lot det stå slik at vannet trakk seg ut før du puttet det i krukken? I så fall hvor lenge? Er noen år siden jeg prøvde å fermentere , men da presset jeg iallfall all væsken ut av grønnsakene manuelt. Nå ble jeg inspirert til å prøve igjen 😁😁

    7. Lise: jeg kaster da jeg har lært at det kan være mugg lenger ned også, men ikke om det bare er på de store bladene. De ligger over vannflaten ofte og da kan det komme bittelitt på dem.

    8. Har du prøvd å lage kombucha? Har veldig lyst å prøve det selv, men syntes det er vanskelig å komme i gang..

    9. Heisan , blir veldig inspirert av deg , og veldig nysgjerrig på fermetering. Tenkte jeg skulle prøve meg på surkålen. Men er vist litt treg – nybegynner . Legger du kål og gulerøtter rått oppi glasset sammen med vann, salt og karve ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg