Lite liv og en tur på føden

De siste ukene har lillemor sparket så masse, og jeg har kunnet sitte og se hele magen danse og “bølge” på en måte. På fredag ettermiddag kom jeg hjem fra kiropraktoren og det slo meg at jeg ikke hadde kjent så mye til henne. Jeg googlet selvfølgelig litt, men siden jeg kunne kjenne så vidt innimellom bestemte jeg meg for å vente.

Hele lørdag var det samme, veldig lite liv i forhold til det jeg var vant til. Jeg prøvde å spise noe søtt og legge meg på ryggen, men ingen endring. Til slutt ringte jeg ABC og da ba de oss om å komme inn en tur så de kunne undersøke.

Vi fikk høre på hjertet og mens jeg lå der kunne til og med jordmor kjenne spark. Hun sa at det mest sannsynlig er fordi lille vokser og får mindre plass i magen, og da kjennes sparkene annerledes.

Jeg er likevel glad jeg ringte, for det er jo bedre å ringe en gang for mye enn for lite. Som jeg prøver å forklare Jonna så har jeg jo ikke opplevd dette før, og da er det ikke så lett å vite hva som er normalt. Jeg hadde også en sånn ekkel følelse av at tenk om jeg ikke tok den telefonen og det var noe galt?

Jeg er så takknemlig for de fine jordmødrene på ABC, og at jeg allerede har vært der tre ganger. Det er så godt å kjenne stedet jeg skal føde, nå er det jo bare 10 uker til termin, tiden flyr <3

21 kommentarer
    1. Som Iselin skriver, heller en gang for mye enn for lite 🙂 var sånn selv med førstemann, men nå ligger morkaka sånn til at sparkene kjennes mindre hos meg enn det gjorde sist. Gratulerer med baby Iselin 🙂

    2. Absolutt bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Og jordmødre er nok veldig vant til småengstelige gravide 🙂 Ringte føden på sykehuset og jordmor mer enn engang selv i de siste ukene for å si det sånn. Fikk beskjed av jordmor om å drikke noe søtt og ligge på min venstre side. Jeg sa jeg kjenner mest liv når jeg ligger på ryggen, men hun sa “nei når man skal sjekke etter liv så skal man ligge på venstre side”.. nå husker jeg ikke hvorfor. Men hun var veldig bestemt på det. Og ja bevegelsene endrer seg ettersom det blir trangere. På slutten synes jeg det var liksom mer større/glidende bevegelser enn direkte spark, men fikk såklart også noen føtter opp i ribbeina 😉
      Masse lykke til. Og kanskje du ikke må vente 10 uker heller. Her kom frøkna plutselig 3 uker før termin. Var ikke helt forberedt på det hehe.

    3. Kor godt at alt var som det skulle <3 Klart ein skal sjekke, ingenting er jo meir dyrebart enn vesle i magen!

    4. Helt enig! Bedre med en gang for mye enn en gang for lite 😊 Tenk at det bare er 10 uker til termin, jeg synes virkelig tiden har flydd jeg, gleder meg masse til å høre om livet ditt som mamma. Det er så koselig å lese bloggen din, og jeg har blitt skikkelig inspirert til å strikke ☺️ Jeg strikket sist på barneskolen så jeg har starter med noe veldig enkelt nå, men synes det uansett er veldig gøy! Ha en superfin uke Helene ❤

    5. D: Så godt å høre at jeg ikke er alene! <3 Jeg er så planleggingsmenneske så tror jeg blir skikkelig tatt på senga da! Men deilig å slippe å gå over også. En uke før hadde vært perfekt, jeg og begge mine søstre er født da 🙂 Stor klem <3

    6. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite 💕
      Her kjente jeg masse liv, som alltid. Men hadde litt vondt under ribbeinet på høyre side, noe som kunne være symptom på svangerskapsforgifting. Fikk sjekket hos jordmor, og etter å ha funnet unormal hjerterytme på baby ble jeg sendt videre til Ahus. 10 minutter etter jeg kom inn gikk alarmen, og vi var i full fart opp for akutt keisersnitt. Jenta vår måtte ut nå! Lille Elise kom til verden i uke 27+1.
      Så man skal alltid stole på magefølelsen sin! Og sjekk heller en gang for mye enn en gang for lite 💕💕

    7. Så bra det ikke var noe galt, man skal følge magefølelsen og mammahjertet!!! Det skal man ikke kimse av <3
      Skal dere ta 3D ul av lille L? Det er såååå gøy og anbefales!!!

    8. Helene: Hadde ikke tenkt til det, siden vi gjorde det allerede i uke 14 hos dr Lundring. Skal på ekstra ultralyd den 5. desember for å sjekke morkake, så da får vi jo se henne igjen. Men hadde jeg fått tilbud om å dra og gjøre det hadde jeg gjort det altså! Synes bare det er litt drøy pris, så holder med en gang, hehe <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg