Serietips fra sofaen og sykemelding

Hei hei fine dere <3

Da har jeg kommet hjem fra legebesøk og blitt 50% sykemeldt. Ikke bare har jeg klart å få influensa, jeg har fått veldig lavt blodtrykk slik at jeg må ta det mer med ro. Da jeg satt hos legen begynte plutselig rommet å snurre, jeg kaldsvettet og ble kvalm. Før jeg visste ord av det lå jeg på benken hos henne. Føler meg så hjelpesløs i slike situasjoner, jeg liker ikke å miste kontroll. Etter litt kom jeg meg og fikk et glass vann. Blodtrykket ble da målt til 80/50, ikke akkurat noe å skryte av.

Når du driver for deg selv kan du rett og slett ikke bli helt borte. Jeg har en herlig gjeng med kursdeltakere jeg skal følge opp, og jeg får så dårlig samvittighet av å ikke kunne stille opp slik jeg burde. Heldigvis har de forståelse for at vi må utsette ting litt, og det ordner seg. Jeg er så heldig <3

I dag tenkte jeg å komme med litt tips om serier og programmer jeg har sett i graviditeten. Jeg får nemlig masse spørsmål om dette, og da deler jeg gladelig videre.

Fødeavdelingen

Du kan se endel av episodene gratis på dplay.no, eller du kan som meg kjøpe abonnent og se alle, hehe.

Her er det mange ulike fødsler og du kan lære mye om fødsel og dens ulike stadier. Jeg synes denne serien er så koselig og jeg gråter HVER eneste gang den lille kommer til verden.

Jordmødrene

Kan sees gratis på NRK tv.

En serie om jordmødres hverdag og hvordan de møter gravide og tar imot barn. Denne serien viser også fødestuer som ligger langt unna sykehus og hvilke fordeler og utfordringer dette byr på.

Sigrid blir mamma

Kan sees på TV2 sumo

Min absolutte favoritt, denne har jeg sett mange ganger. Jeg så den nemlig da den gikk, før jeg ble gravid og selvfølgelig etter. Jeg elsker Sigrid og synes hun er så morsom, og denne serien er intet unntak

Newton – Fødsel

Kan sees gratis på NRK tv

Vi følger programleder Line gjennom graviditet og fødsel. En kjempe søt liten dokumentar der Line deler ærlig og veldig fint om sin opplevelse. Denne har jeg også sett flere ganger, verdt å se!

The beginning of life

Kan sees på netflix

En serie om barnets utvikling, hvordan de lærer og hvordan de endres de første leveårene. Denne skal se få sett ferdig før lille kommer 🙂

Ikke gravidrelatert:

Helene sjekker inn

Kan sees gratis på NRK tv

Jeg elsker denne serien og synes Helene er så dyktig til å stille gode spørsmål og møte mennesker. Hun sjekker en uke inn på ulike institusjoner og viser både det fine og det triste so oppstår slike steder. Det er mange skjebner vi får møte i denne serien – og du møter kanskje mange av fordommene dine?

Hvis du har gode serietips hører jeg gjerne fra deg! Kanskje noen jeg har glemt?

<3

 

23 kommentarer
    1. Kjære Helene! Får så vondt av deg, ikke noe godt å miste kontroll! 😪 Godt du ble litt sykemeldt , så nå må du bare huske å ta det helt med ro❤️ Og få masse kjærlighet av de søte hundene dine og Jonna😘 Føler med deg og ønsker deg masse god bedring! Klemmer i fleng til den beste blogger og sunnhetsmentoren jeg noen gang har «møtt» og er så glad for å ha i livet mitt! Du er unik❤️
      Stor klem fra meg

    2. God bedring!
      Hvis du har fått påvist influensa bør du kanskje ringe sykehuset og høre om du likevel kan komme inn til ultralyd i morgen?

    3. God bedring. Håper du kommer deg fort <3
      Blodtrykksfall er ikke noe gøy 🙁 Selv om det kanskje ikke det var helt det du fikk, så har jeg opplevd det selv, og kjenner til følelsen du fikk på legekontoret).
      Håper ultralyd og alt går bra 🙂

    4. Det er så skummelt når det svimler, jeg hadde akkurat samme opplevelse for noen dager siden bare, men skjønte ikke hva det var og trodde det kanskje var fordi jeg hadde spist litt feil eller drukket for lite vann. Er dette med lavt blodtrykk noe man er ekstra utsatt for i svangerskapet generelt tror du? Kanskje jeg burde sjekke det med jordmor neste gang jeg er der!
      Ikke barebare å være sykemeldt, men håper du klarer å slappe av og ta det med ro! <3
      Takk for serietips, jeg så alt av jordmødrene på bare noen dager og elsker den serien! Skal absolutt sjekke ut Fødeavdelingen også:) Og når det gjelder Helene sjekker inn kunne jeg ikke vært mer enig, hun er så flink!
      Fortsatt god bedring, ta vare på deg selv 🙂

    5. Siri: Ja, det stemmer. Jeg har litt lavt blodtrykk fra før i svangerskapet, noe som er vanlig og sunt, men da er du mer utsatt for blodtrykksfall. Fikk anbefalt å sette meg ned og drikke litt vann. Å ha en klype salt i vannet er også lurt, sånn gjennom dagen.
      Så bra du likte tipsene, du må se fødeavdelingen!! hehe <3 klemmer <3

    6. Hei. Så glad for noen tips til ting å se på! Tusen takk! Er 80% syk fra jobb pga et bekken som sier stopp, så trengte virkelig noen ideer til hva jeg kunne se på, spesielt nå når jeg har sett alle episodene av fødeavdelingen.
      Mitt tips til deg er “call the midwife” som går på netflix. Det er ikke dokumentar, men en serie, men den er så fin, spesielt når man selv er gravid <3
      Masse god bedring til deg.
      Klem

    7. Takk for tips, begynte på the beginning of life i går 🙂 Korleis går det med deg? Håper du klarer å roe heilt ned! Framleis god betring!

    8. Jeg så den norske serien Melk forrige helg da jeg lå syk på sofaen. Jeg lo masse og storkoste meg med den 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg