Melkefritt

Endelig er formen på vei opp, for en lettelse! Tusen takk for så mange fine hilsener og gode ord. Ikke så lett å være gravid og full av forkjølelse, hormoner og følelser. Nå går det heldigvis fremover og jeg er så klar for en ny uke. Selv om jeg er 50% sykemeldt skal jo resten av tiden skal jeg jobbe en del.

Ultralyden gikk så fint,  og mamma var en god erstatning for Jonna. Morkaken har dratt seg helt opp og jeg er så fornøyd! Ikke minst fortalte jordmor at hun til og med har fått hår!!

Den siste tiden har jeg redusert litt på melkeprodukter igjen. Jeg holder meg ikke unna melk lenger, men jeg merker at i perioder blir det rett og slett litt mye. 

Jeg får endel spørsmål om hva du kan erstatte yoghurt og melk i kaffen med. Dette synes jeg er gode alternativer. Når det gjelder yoghurt, cottage cheese osv blir ikke dette et fullverdig alternativ siden det inneholder langt mindre proteiner. Samtidig får du veldig følelsen av å spise yoghurt, noe jeg skjønner at mange ønsker. Den naturelle er selvfølgelig å anbefale 😉

Hvis du ønsker deg et melkefritt alternativ synes jeg i hvert fall at disse er fine i forhold til mye annet. I smoothie bruker jeg mest mandelmelk men denne synes jeg er så god i kaffen. Jeg fikk dilla på den i sommer i iskaffen og jeg er så glad for at stadig flere kafeer tilbyr havremelk!

Bare til lite tips fra meg på en søndag <3

    1. Helt toppers alternativer. Særlig om man har små med melkeproteinallergi. Vi fikk kun tips om soyaprodukter ved diagnose, men etter litt research på egen hånd ble havre tingen for oss!
      Jeg bruker minimalt med soya, og risproduktene var ikke nytte i (næringsmessig sett) og med arsenproblematikken hos barn var det også utelukket.
      Nå har småen vokst av seg melkeproteinallergien, men vi bruker fremdeles havremelk til det meste, spes siden toleransen ikke er helt god på annet enn yoghurt enda.👌🏼😊

    2. Hei!
      Jeg er en småbarnsmor på 42 som har vært utbrent og sykemeldt i 1,5 år. Begynte med kostrådene dine for 2 mnd siden, og har endelig stoppet å få krasj. Kraftsuppe, kefir og kuttet sukker/mel/ris/pasta/brød.
      Siste uka har jeg tilfeldigvis også stoppet med melkeprodukter – og nå er jeg enda et hakk høyere i formen!
      Jeg er nødt til å rette en enorm takk til deg, og liker veldig godt å høre om kosthold fra spesielt deg! Hjerte hjerte hjerte 😁

    3. Hei Helene! Jeg gravid i uke 20 og har fått helt hekta på cornflakes med ekstra lett melk. Bruker bare litt sukkerfritt syltetøy på. Er dette greit og unne seg til frokost av og til eller er det veldig usunt?
      Har ellers et sunt kosthold med veldig lite sukker og raske karbohydrater:-)
      Ha en fin dag videre!

    4. Ida: Det er først og fremst svært lite næringsrikt 😉 men om du vil spise det er det helt opp til deg, men tror du vet at det ikke er noe jeg anbefaler deg 😉 Hehe

    5. Jeanette Eikeland Steien: Ja, soya til de små (og oss) er jeg skeptisk til. Mener ikke det er farlig, men jeg ville ikke gitt det over tid. Rismelk er veldig lite næring i ja, så havre er et bedre alternativ!
      Syrnede produkter er lettere å fordøye, derfor jeg heller ikke drikker melk 🙂

    6. Kjære deg, har ikke lest alt på blogger din så jeg vet ikke hvorfor du kutter ned på melk. Men bør man generelt være forsiktig med melkeprodukter, eller er syrnede produkter som yoghurt og biola ok? Det jeg lurer mest på er om man skal kutte melk før egginnsett på ivf???! (Imorgen…) Har nå lest dette flere steder (tom på siden til min dyktige akupunktur, men fant det ikke igjen..) Påvirker det slimhinnene negativt og surner miljøet “der nede” slik at d blir vanskeligere for embryoer å feste seg mm??? Jeg har jo tatt opp melkedrikking (hatt laktoseintoleranse før) siden staten anbefaler d.. Uææ. Kan ikke passe på alle disse tingene! 🙁

    7. Ok, takk igjen. Dette ble lagt frem som generelle kostholdsråd ifm ivf (eventuelt også vanlig graviditet) så det var derfor jeg lurte 🙂 jeg sender deg eventuelt en mail jeg. Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg