Gravidoppdatering uke 34 (33+1)

God morgen vakre du <3

I går ble jeg sertifisert NLP practitioner! Et stort mål for meg, jeg er rett og slett megastolt over å ha gjennomført dette denne høsten. Det har vært tungt til tider med lange dager og masse jobb, ikke minst med hodet. Premien høster jeg nå og fremover, jeg tar med meg all læringen inn i både mammarollen, kurslederrollen og som bare meg <3 Du kan lese mer om utdannelsen her hvis du vil 😉

Jeg håper virkelig energien er på vei oppover igjen etter to uker med influensa som jeg ikke har klart å riste av meg. En ting som er sikkert er at lille i magen er viktigst nå. Jeg har bare måttet hvile, enten jeg vil eller ei. Kroppen tar bare det den trenger, så det har blitt mye soving i det siste. Samtidig sover jeg dårlig på natten, opp og tisse, halsbrann, pusse nese, en evig runddans haha. Godt å kjenne at det nå løsner!

Processed with VSCO with a6 preset

Hvor langt er jeg på vei: Jeg er i svangerskapsuke 34, og i dag er jeg 33 uker pluss en dag. Det er 51 dager igjen og over 80% av graviditeten har passert.

Barnet: Lille i magen veier nå ca 2,188 kg og er ca 42 cm lang. Guri malla, det er sprøtt å tenke på og det kjennes! Hun sparker masse om dagen, særlig ut på siden av magen kan jeg kjenne små føtter. Om natten liker hun å sparke opp i ribbeina mine, noe Jonna synes er hysterisk. Jeg kan allerede se for meg hvordan de to kommer til å rotte seg sammen mot meg med rampestreker, haha <3

Vektoppgang: Jeg har gått opp ca 10 kg, og begynner å merke tyngden godt nå.

Cravings: Dadler, julete, surdeigsbrød med brunost og oatly yoghurt med musli. Mangler endel næringsstoffer her så får også i meg egg, fisk, grønnsaker så mye jeg klarer og tar tilskudd. Jeg blir utrolig fort mett og har generelt veldig lite lyst på mat…

Aversjoner: Helt siden jeg hadde influensa har ikke kaffe smakt, og i hvert fall ikke kaffe fra nespressomaskinen som jeg vanligvis ELSKER! Traktekaffe smaker bedre faktisk, så rart! Ellers har jeg veldig lite lyst på kjøtt så jeg har økt inntaket mitt av leverkapsler. Jeg har jo også klart å få lavt jern, men det skal sies at jeg målte da infeksjonen i kroppen var på topp. Det er jo slik at når immunforsvaret kjemper mot infeksjon forbrukes endel jern. Husk å sjekke jernet deres i graviditeten jenter!!

Det har vært ganske frustrerende at smaksløkene har endret seg så drastisk i graviditeten, men jeg velger å se det som at jeg nå har en større forståelse for andre gravide som opplever det samme. Kroppen min hadde allerede fått hard medfart med alle hormonene 

Processed with VSCO with a6 preset

Symptomer: Bekkenet har heldigvis holdt seg veldig bra de siste ukene takket være kiropraktoren min, men ryggen er en helt annen historie. Det gjør fort vondt hvis jeg sitter eller står for lenge, så en god veksling er det beste. Torvald sier at vi klarer å holde stabiliteten i ca 45 minutter og derfor er det lurt å kjøre intervaller på ca denne tiden med aktivitet, før du hviler litt.

Halsbrann har jeg hver dag, men etter at jeg fikk tips fra en nydelig snapfølger om tyggisen link plager det meg ikke like mye lenger. Denne smaker nemlig ikke motbydelig eller vokser i munnen, evig takknemlig for deg som sendte meg dette tipset! Tusen takk!! <3

Jeg har fått lavt blodtrykk, noe som resulterer i blodtrykksfall innimellom. Da kan jeg bli kvalm, svett og svime av, så jeg må passe på å sette meg ned raskt når jeg merker det. Jeg kan heller ikke ligge på ryggen uten å få vena cava syndrom, altså at lille klemmer på en vene slik at jeg får problemer med å puste. Når jeg skal legge vipper igjen til uken må jeg ligge på siden, haha, snakk om i-lands problemer!!

Innkjøp: Jeg har ikke kjøpt noe i det siste faktisk, men det er fortsatt noen ting vi mangler. Venter på sengen hennes, bilstol og et par andre ting. Jeg må få fikset en hylle på badet, noen som har tips om hvem som kan hjelpe meg å henge opp en hylle i fliser? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte å spørre, litt redd for å bruke f eks finn småjobb i tilfelle noe skjer med flisen.

Tanker om fødsel: Jeg begynner å glede meg skikkelig, særlig etter at jeg tok kurset “en god fødsel” og så omtrent alle episodene av fødeavdelingen. Jeg liker å ha litt kunnskap på forhånd og jeg har lært masse i det siste om de ulike fasene, at barnet skal jobbe seg ned i bekkenet osv. Det gir i hvert fall meg en ro, men der er vi nok forskjellige. Jeg bruker også avspenning, visualisering og NLP-teknikker for å jobbe mentalt frem mot fødselen.

Processed with VSCO with a6 preset

Alt i alt elsker jeg å gå gravid og jeg gleder meg til å være gravid i julen. På denne tiden i fjor gikk vi gjennom vårt 5 forsøk med hormoner, sprøyter og ny nedtur, tenk det! Nå venter vi vårt lille mirakel snart <3 jeg kunne ikke vært mer takknemlig <3

27 kommentarer
    1. Får håpe influensaen slipper taket på deg snart 🙂 også håper jeg du får en fin jul 🙂

    2. Morro å lese disse oppdateringene dine ❤️ I forhold til å henge opp hylle på badet – jeg hang opp diverse på badet da vi flyttet inn. Hvis det passer sånn at du kan borre i fugene, er det en enkel sak å gjøre det selv. Man må bare passe på å ha lite nok borr, så man ikke treffer flisen, for da kan den sprekke. Det positive med å henge i fugen, er at dersom man vil ha bort hyllen en gang, kan man bare bruke samme fugemasse, så er hullene borte. Det er værre hvis man borrer i flisen. Men, hvis det ikke passer med tanke på hvor hyllen skal henge, så kan man bruke fliseborr/murborr. Finnes gode videoer på YouTube 😉 Eventuelt spørre en murer om hjelp. Klem til deg ❤️

    3. Er så utrolig glad på dine vegene, Helene! 😄 Du fortjener dette så mye. Lykke til med den lille jenta deres når hun kommer, blir sikkert helt fantastisk ❤️

    4. Sjukdom som heng i er noko herk, godt å høyre at den begynner å sleppe taket! Og tenk at det er så kort tid til knøttet kjem 😀 Håper jula blir ein liten energiboost for deg!

    5. Så gøy å lese oppdateringene dine. 😍🤩 håper formen din kommer seg fremover, og influensaen slipper taket 😊
      Jeg er selv i ventedagene mellom første IVF forsøk og graviditetstest! 🙈😍så hjelper på tankene å lese om andre det har gått så bra for 🤩👍🏼 Tusen takk for en superfin blogg, Helene 😊

    6. Det er så koselig med slike oppdateringer!
      Du har en så fin mage ❤️
      Har du sett snappen til ei jordmor som driver med hjemmefødsler? Heter «hjemmefodsel», og er så informativ! Hun har også en blogg. Bare ett lite tips til deg som liker å være forbredt 😉

    7. Hei Helene😊 Så flott du er som gravid. Jeg er selv 32+5 i dag og synes det er så moro å følge deg. Har tenkt litt på det nettbaserte kurset “En god fødsel”, men lurer på om du synes det var verdt pengene? Følte du at du fikk noe ut av det? Masse lykke til! Og en riktig god jul til magen og deg❤️ Hilsen Camilla

    8. Camilla: Tusen takk søte du <3 jeg synes også prisen var høy i forhold til lengden på kurset, men synes det var bra. Vi har ikke fått til noe fysisk kurs, passer liksom aldri og det er jo også dyrt. Synes kurset var veldig bra altså, og kommer absolutt til å prøve å bruke det under fødsel! Masse lykke til til deg også <3 og god jul med kul 😀

    9. Vi hang opp en Vipp-hylle på fliser på badet, da måtte vi bruke glass/diamantborr samt at vi måtte borre i betongen bak flisene. Derfor måtte vi også forankre med en betongplugg for å få festet hyllen 🙂 lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg