De første klærne hennes

God søndag <3

Nå sitter jeg og Jonna i bilen og lader mens jeg oppdaterer bloggen. VI er på vei mellom to juleselskap, så her snakker vi multitasking på høy nivå!

Det er mange som har lurt på om jeg kan legge ut litt bilder av klær jeg har kjøpt til lille, og det er klart jeg kan. Dette er det jeg har i de minste størrelsene, for det meste 56. Tipsene jeg har fått av dere og venninner har egentlig vært 50/50. Enten så trenger jeg ikke noe i 56 ellers trenger jeg masse av det. Jeg tror i hvert fall at jeg har nok nå, om om hun er veldig liten kan vi jo bare fylle på med mer. Jeg var størst av mine søstre og veide 3400, og hun har vært rett under gjennomsnittet når jordmor har estimert på ultralyd.

Bukser og luer i 56, så skjønne! Finnes det egentlig noe koseligere enn å vaske og brette disse klærne, annet enn å faktisk kle de på lille?

Her ser dere utvalget mitt i 50, ikke mye! Dette blir med på sykehuset <3

Dette nydelige settet er fra carmell.no. Det er 56, men jeg synes det ser veldig lite ut så det skal jeg bruke med en gang!

Body I 56, halvparten kjøpt, halvparten fått i gave. Har også noe mer ull som jeg har fått, men det glemte jeg å ta bilde av.

Ull fra lillelam. Elsker den rosa dressen, den er så fin! Jakkene kjøpte jeg på finn i sommer til 50 kroner stykke!

Denne dressen pakket jeg inn sammen med graviditetstesten og gav Jon Anders da jeg fortalte ham at jeg var gravid. Det føles nå som en evighet siden! Tenk at det nå kun er 47 dager til termin, tiden har virkelig rast av gårde. Nå gleder vi oss til å treffe deg lille skatt <3

Synes du det ser mye ut? Hva mangler jeg eventuelt??

68 kommentarer
    1. Så søte klær ❤️ Kan anbefale å ha 2 små ullluer med knyting i halsen, de er supre og ha på i vogna ☺️ Aldri i verden om min lille kar kunne hatt på seg lue uten knyting når han var helt fersk (8 mnd nå og har fortsatt bare luer med knyting) 👍🏻

    2. Mi jente var 48 cm og 2994 gram, brukte str. 50 i hele 6 uker og brukte str.56 frem til hun var 15 uker, så kan være greit å se det an å eventulet kjøpe mer i de smp str. Vi hadde flere pysjer i str. 44 som er prematur! Ull sokker/strømpebukse og et par bodyer i ull, samt pysj i ull brukte vi en del i starten da det puster å ikke blir klamt!
      Dere har allerede mye fint til baby 😍 og så mye fint i vente!

    3. Det er såå koselig å brette og vaske:) vi hadde ca 50/50 ull og bomullsklær(fikk vinterbaby i fjord) men vi brukte nesten ikke noe av bomullsklærene. Så vil anbefale deg å kjøpe ullklær også. Vi er veldig glad i merker som Hust&Clair, nøstebarn, joha samt refleks fra barnas hus:)

    4. Ull, ull og mere ull:) Vi venter en IVF-lillebror i mars og alt jeg har kjøpt i str. 50-62 foreløpig er ull (bodyer, strømpebukser, bukser/longs).
      Vanskelig å si noe om størrelse før man vet vekt og lengde. Storesøster her var 53,5cm og 3290gram, vi brukte aldri str. 50, men 56 holdt en stund. Hvor mye klær du trenger kommer ann på om hun gulper eller ikke. Masse lykke til!! 🙂

    5. Kor koseleg 😍 Babyklede er utruleg søte. Har ikkje heilt kontroll på våre enda. Vi ventar jo omtrent samstundes med deg, men babyen ligg godt over snittet på storleik, og mine søsken kom gjerne over tida. Litt spent på kor lenge str. 56 passar, men håper det blir ei lita stund iallfall. Heldigvis går det fort å klikke heim nye klede viss ein blir nøydt til å gjere det i ei fart 😀

    6. Du mangler masse ull syns jeg, tynne ullbodyer og ullstrømpebukser/stillongser. Det kan gå i3-4 skift hver dag, og på vinterstid kommer man sjeldent til å kle en baby i bomull. Jeg har selv to høst/vinterbabyer og snakker av erfaring når jeg sier at bomullsklærne kommer til å bli brukt lite, selv om de er kjempefine!

    7. Det er så herlig! Husker jeg vasket og brettet tøyet hans mange ganger før han kom. Vi brukte str 50 i flere uker. Husker mange sa at jeg ikke trengte å kjøpe så mye fordi de vokser så fort og vi kom til å få så mye i gave, men vi endte opp med å måtte kjøpe mye etter at han kom. Jeg fikk vårbaby og hadde mest bomullstøy, men endte opp med å kjøpe endel ull som han brukte i starten. Veldig glad i merker som Lillelam, Joha, hust&claire. Cubus har også veldig mykt og godt ulltøy. Og jeg ville ikke tenkt mye på om du synes du har for mye 😉 kjøp det du vil og kos deg med det, og ikke bry deg om de som synes du kjøper for mye. Det viktigste er at du koser deg med forberedelsene til ankomsten, er jo en stor del av det hele det også, spør du meg 🙂

    8. Husker med første at det gikk mye i strømpebukser, body og pyjamas. Det er storforbruk enda! Hm har gode strømpebukser, også merke mp denmark. Ville hatt en del av det! En god sparkebukse å ha oppå er godt å ha.

    9. Det er veldig greit å ha litt å skifte med, det er fort gjort at babyen må skiftes på og få rene klær både to og tre ganger i løpet av dagen (og natten også). Anbefaler omslagsbodyer! Det kan være litt vanskelig å få på bodyer som må tas på over hodet, men heldigvis kan noen av disse bodyene også tas på “nedenfra”.
      Ønsker deg en god jul! 🙂

    10. Så koselig! Masse fint synes jeg. For vår del hadde vi for lite klær i str 50. Vår gutt veide 3085 og var 49 cm. (Selv om vi foreldre er relativt høye selv.) Vi fikk låne noe klær i str 44 og brukte str 50 i lang tid. Når det gjelder ull eller bomull kommer dette an på barnet og – ikke bare årstid. Vår sønn er faktisk skikkelig varm av seg, og ull blir for varmt inne. Ut på tur er det jo mer anvendelig nå på vinteren. Andre babyer kan fint bruke ull selv på sommeren så mitt tips er å sette av litt av shoppingbudsjettet til jenta deres har ankommet og se da. Varm/kald? Gulper/ikke gulper? Stor/liten? Osv.. I tillegg får man gjerne mye barselgaver og. Uansett!! Lykke, lykke til med den største opplevelsen i livet! <3

    11. De aller fleste babyer gulper en del de første månedene, så det blir gjerne noen klesskift både på mor og barn i løpet av dagen. Så det var greit å ha en del av de minste størrelsene syntes vi:) Og ull er gull! Vi har marsbaby og ullplaggene var helt klart favorittene. Selv om vår har atopisk hud og ikke kan bruke ren ull direkte på huden så finnes det flere gode merker vi kan bruke. Favorittene er hust&claire og joha. Såå myke og deilige plagg i blandinger av ull og bambus.
      Masse lykke til i innspurten! Slapp godt av og nyt hverandre og denne siste tiden som to er mitt tips<3

    12. Vi hadde også kjøpt en del i bomull, men endte opp med å bruke bare ull. Ullbody, ullstrømpis og ullpysj. Ull er også bra for å transportere eventuell fukt, så regulerer jo mye bedre enn bomull. Ull er gull, også for de minste ♡

    13. Signerer «ull er gull» altså! Det er også tøyelig og varer sånn sett lenger. Mine favoritter er joha og janus. Særlig omslagsbodyene til joha. Vår jente er født i januar og vi brukte nesten bare ullbody og ullstrømper på dagtid. Ellers syns jeg hun vokser generelt veldig fort ut av pysjer, har måtte bruke en str større i pysj enn de andre klærne hele tiden. Lykke til og god jul til deg!

    14. Strømpebukser og ullbodyer:) men ikke for mye da det er greit å se om lille tåler det først. Er super kosli å vaske å brette de klærne, sortere i str og legge på plass, hele prosessen rett og slett:-)

    15. Synes ikke det ser mye ut 😉 Kan fort bli noen skift om dagen på disse små. Du vet jo aldri hva eller hvor mye du trenger før du ser hvilken “type” baby du har fått. For min del har jeg brukt masse både str. 50 og 56, selv om jeg har fått babyer midt på normalen (3500 g/50 cm), som har vokst fort. Min erfaring er også at jeg fikk kjempemasse klær i str. 62/68 i gave, så kjøpte det meste av de minste størrelsene selv. Masse lykke til med innspurten! Mitt beste tips ellers er å stole mer på egen “mammamagefølelse” enn på hva alle andre sier. Det er utrolig hva man som mamma kan føle seg frem til at er riktig for eget barn. Selv om det selvfølgelig kan være lurt å få råd i noen situasjoner også 😉 PS: Så gøy å høre at du ble fornøyd med kurset jeg anbefalte! (En god fødsel)

    16. Kjempe fin klær😍har selv en liten jente og har mange av de samme klærene😊jeg trur jeg hadde kjøpt litt mer i 50, hvis du bare har de 3 pysjene. Jenta mi var 51 cm lang og veide nesten 3800 å hu brukte 50 i 3 uker, å det blir en del gulping😅

    17. Vi hadde masse i str 50 og 56, og så kom det to bittesmå som trengte klær i str 44!! Da måtte mannen min bare forte seg å handle inn, og str 44 er så innmari dyrt 😱 men du verden for noen søte små jenter vi fikk 😄 nå er de 5 mnd og bruker str 62, så de er ganske små enda 😊

    18. Så søte klær! Jeg ville ha ventet og sett hva slags klær du og babyen trives best med. Jeg hadde vinterbaby, men brukte fortsatt absolutt mest bomull. Tok på ham ullbody og stillongs når han skulle ut i vogna, men inne brukte vi stort sett bomull. Lettere å vaske flekker av 😉 Strømpebukser og andre plagg med “føtter” på brukte vi aldri fordi han hadde så store føtter at han fikk hælen midt under foten, mens jeg vet andre elsker strømpebukser fra dag 1. Du finner fort ut hva som funker for dere!

    19. Nira: Ååå, det er kanskje vanlig at tvillinger kommer tidlig og er små? Men en jeg møtte hadde kjøpt masse prematur til sine tvillinger også var de store! Hehe <3 hvorfor er det dyrere??

    20. Kristin: Det er det beste rådet Kristin <3 dette har vi jo sterke instinkter om, så viktig å huske! Jeg føler hele tiden at folk har skrevet til meg at jeg har så mye, og det samme sier familie. Men får bare fylle på om jeg har for lite <3 takk for tips ja <3

    21. Marie: Virker igjen som om babyer er så forskjellige, ikke lett å planlegge for mye. I dag har jeg kjøpt litt mer ull, men har jo også strikket endel 🙂 tusen takk for tips og råd, setter stor pris på det <3

    22. Anni: Tusen takk for tips og for gode ord! For meg har det vært magisk å kunne gå og handle til henne. Så ender hun kanskje opp med noe hun ikke trengte, men da kan jeg jo gi det videre 😉 kjøpte fra hust and clair i dag, så deilige plagg! <3

    23. Camilla: Hust and clair og reflex elsker jeg også, kjøpt inn mer i dag etter tips fra dere! Er ikke så glad i lille eller fargene til nøstebarn, men det er ikke så viktig altså, haha. Tusen takk <3

    24. Ser du spør om favorittstrømpebukse, og vi har vært superfornøyd med ullstrømpebuksene fra name it:-D
      Juleklem fra meg:)

    25. Så mye fint du har! Og mye fine tips har du fått. Min nå 2 1/2 mnd gamle jente var nokså liten og str 50 ble godt brukt de første ukene. Nå er hun allerede godt i gang med str 68!! Hun vokser så fort. Jeg hadde også mest bomull fra før, men måtte handle masse ull i str 50 da hun ble født, ettersom hun var litt kald av seg. Nå kan jeg bruke litt bomull og. Men ull er jo favoritten, og så mykt og romslig på en lubben baby 🙂 Nå er vesla her så lubben at alle strømpebukser fra storebror (som er lang og tynn) måtte pakkes vekk ettersom de er for stramme i livet for henne. Fant ut at Sparkjøp (Safa heter merket) faktisk har supergode strømpebukser som er videre i strikken enn de fleste andre merker. De passer jenta mi veldig godt. Kos deg med innkjøp og forberedelser:) Hilsen Kathrine

    26. Noen små babyer reagerer litt på ull, så det kan være greit å kjøpte noe ull/bomull, ull/silke, eller ull/bambus. Colorwool.no har mye bra i den sjangeren! Et annet tips vi fikk fra vår helsesøster er å kun kjøpe lyse klær til de minste, da mørkere klær er satt inn med et stoff som hjelper til å bevare farge, og det er vist ikke så bra for de små(men det ser jo ut som du har handlet mye i den sjangeren allerede)! Hun sa tilogmed at vi som foreldre burde bruke lyst også, både på sengetøy og klær.
      Masse lykke til! Å bli mamma er det fineste jeg noensinne har opplevd.❤️

    27. Så fine klær! 😀 Tok faktisk en graviditetstest i dag, var negativ. Spydde visst bare av snus, men jeg var redd jeg var gravid haha. Visste heller ikke at en strek var negativ, så ble litt stresset når jeg så den streken!

    28. Gutten min var 3285g og 51 cm lang, og vi brukte strl 50 i 5 uker!
      Ville vurdert å kjøpe litt mer i 50, og kjøpe noen bukser/pysjer uten bein. Mener å huske at du skrev at du hadde planer om å bære baby i sjal/sele, og skal man helst unngå bukser med fot for å unngå press/trykk 🙂
      Lykke til med innspurten, du har virkelig noe å glede deg til <3

    29. Jeg er veldig glad i klær fra Nøstebarn, blir så glad av i gå inn i butikken og faktisk kunne velge mellom ulike farger, ikke bare lyseblått og rosa. Syns det er så gode klær og syns det er for lite med bare en body derifra som vi har nå. Luene deres i ull/silke har vært mye brukt og nå har vi en i ullfleece. Har også en dress derifra i ullfleece, så varm og god. Ellers er det greit å avvente i innkjøp i større størrelser, man får mye i gave og gjør seg mange erfaringer på hva man liker. Strømpebuksene fra Name It liker jeg godt, og hører flere på barselgruppa har samme erfaring.

    30. Det der er ikke lett nei. Selv hadde jeg bare 2 bodyer i str 50 pga vi hørte at det ikke blir brukt. Vi sendte svigermor på shopping også fikk vi låne litt av ei venninne, for 50 ble brukt en god stund ja 🙂 Her går det på det jevne 6 bodyer til dagen pga gulp, men slikt vet en jo ikke før babyen kommer. Så min anbefaling er å ha litt av alt, også kjøpe mer ettersom du ser behovet og vet hva du faktisk liker å bruke 🙂

    31. Jeg kjøpte ingenting i str.50 til førstemann da hun var estimert til å være 4500 gr. Hun kom ut og var 3170 så der måtte vi rett på shopping 😉 Brukte 50 lenge. Nå har jeg en på 4 mnd. Som var 3485 gr. Hun brukte jeg 50 på i 6-7 uker og har nettopp begynt på 62. Men det som er så fint er at butikkene er der etter at ďu har født også 😉
      Syns det er så kjekt å følge deg og ønsker deg masse lykke til 🙂 Det er det beste i verden å få det lille nurket opp til seg 🙂

    32. Og som en liten ting til. Jeg kjøpe mye ull. Men ingen av mine tåler det, så det var litt kjipe penger. Kan absolutt anbefale bambus 🙂

    33. Jeg husker også jeg blei fortalt at det ikke var lurt å kjøpe noe i str 50, for det fikk jeg aldri bruk for. Men nå fikk jeg en liten baby, så jeg er glad jeg hadde kjøpt litt fra før. Men så var det veldig lett å ta seg en handletur også. For det er når babyen kommer at du veit hva som er best å bruke. Så jeg synes du har nok jeg, så tar du heller med deg lille på handletur 😉
      Masse lykke til ! 😀

    34. Ingunn: Ja, det tenker jeg også! Helt ærlig blir jeg litt koko av alle rådene, ikke fordi jeg ikke vil ha dem, men fordi de spriker i alle retninger. Så jeg sitter igjen som et enda større spørsmålstegn, haha! Må nok bare bli kjent med henne og hennes behov <3 tusen takk <3

    35. Anonym: Kjøpte ull/bambus i går etter tips på butikken 😀 det med farger sa mamma også, mye å tenke på altså 😀 ikke dumt å ha tilgang på så mange fine mammaer <3 tusen takk, klarer nesten ikke vente! <3

    36. Sanna: De har veldig god kvalitet har jeg hørt! I motsetning til deg så er jeg ikke så glad i fargene deres, men det er jo helt greit. Vi er forskjellige 😉 skal absolutt skaffe noen strømpebukser i ull, tusen takk for tips <3

    37. Så mye fint! <3 Min første ble født på sommeren 2014 - da var det skikelig tropevarme, så str 50 og 56 ble nesten ikke brukt ettersom han lå mest i bare bleien 😀 Nå venter jeg januarbaby, og er jo helt grønn på dette med å kle en nyfødt en på vinteren. Jeg har valgt å ikke kjøpe så mye tynn ull ettersom storebror ikke tåler det, men vi har heldigvis arvet nok til at vi kan se det an.
      Ønsker deg en god jul og lykke til i tiden fremover! 🙂

    38. Anbefaler å ha bittelitt mer klær i størrelse 50:) hadde nesten ingentinga da jeg så for meg at det ikke kom til å bli brukt, men jenta vår endte opp med å bruke det i 4-5 uker… hehe! Jeg var 51 cm ved fødsel og barnefar 54, så var forberedt på at hun skulle være over 50 cm, men hun kom med perfekte 49 cm<3 ellers syntes jeg at pysj og hele drakter var veldig praktisk og godt i begynnelsen 🙂 spesielt med knapper i enden da det blir endel bleier de første ukene! Følte meg ikke trygg på å dra ting over hodet og ville ha så få plagg som mulig på henne for at det skulle være enklest mulig å skifte:)
      Ellers syns jeg du hadde utrolig mange søte og fine klær til babyen<3

    39. Mine gutter var 3,5 og 3,3 kg og brukte str 50 i et par uker, så jeg måtte faktisk ut og handle mer av det etter fødsel. Eller er ull gull, og jeg har likt spesielt godt silkeulla fra Nøstebarn, de søte sparkebuksene i ull/silke med fot med sauebroderi. Og de rillestrikkede sparkebuksene, og etterhvert ullfleecedressene. Mine barn har ikke gulpet mye, så jeg slapp å vaske hele tida, ellers hadde jeg aldri orket håndvaskstyret til Nøstebarn.

    40. Hei! Jeg må si at jeg synes ull-fokuset er vel overdrevet jeg da! Har hatt både sommer, høst og vinterbaby, og har definitivt brukt mest bomull. Ja, ull er bra og vi har en del av det, men bomull går også veldig fint og er brøkdelen av prisen… Det jeg tenker du mangler utifra bildene, er 5-6 strømpebukser! Et must nå på vinteren!! Jeg synes personlig det er best med bomulls-strømpebukser jeg da, fordi babyene faktisk er ganske varme av seg som regel, og med ull fra innerst til ytterst kan det bli vel mye. Da blir det mye bare strømpebukse og body ser jeg hos andre. Da liker jeg bedre å ha bomullsstrømpebukse og så kunne ha noe fint utenpå – uten at det blir for varmt! Og å få babybæsj av ullklær hele tiden er noe slit! Da må du vaske plaggene med ÉN gang, ellers er det umulig å få av liksom… Med bomull kan du ta det litt senere fordi de plagga tåler sterkere såper (flytende håndsåpe er faktisk gull hvis du er et sted og du ikke har annet – og jeg bruker det også mye hjemme fordi det tar bæsj myye bedre enn mye annet!)
      Og vet du hva, mine barn har vært mellom 4 og 5 kilo alle 3, og vi har likevel brukt str 50 og 56 ganske lenge… Min erfaring er at det er utrolig kjedelig å bare ha for store klær, så jeg måtte få tak i mer smått tøy når min første kom fordi vi bare fikk større str i gave… Så kjøp str 50 og 56 med god samvittighet! Og klespakker på finn er virkelig gull verdt 😉

    41. anne: Tusen takk Anne <3 ble litt redd jeg ikke skal få brukt noe av det jeg hadde kjøpt i bomull liksom, og det er jo kjøpt på erfaringer det også. Tipper jeg kommer til å bruke litt av hvert 🙂 gode råd er uansett gull, så tusen takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg