Mine velværerutiner

Mine hud- og kroppsrutiner har forandret seg litt etter at jeg ble gravid, men ikke mye! Disse tipsene kan derfor selvfølgelig også benyttes av deg som ikke er gravid. Jeg har alltid vært opptatt av å føle meg velstelt. Jeg har også hatt endel utfordringer med huden min som har gjort at jeg har fått gode hudpleierutiner. Jeg får stadig spørsmål om hva jeg gjør før jeg legger meg, hvilke kremer jeg bruker og hvilke tips jeg har. Derfor ville jeg gjerne dele et innlegg om dette med dere.

Som gravid føler jeg meg tung og selv om det er lite som er så vakkert som en gravid kropp er det veldig uvant. Jeg har hatt behov for å ta ekstra vare på kroppen de siste månedene for å føle meg fresh og fin. Jeg må bare understreke at dette er det jeg liker å gjøre, jeg ønsker ikke å legge noe press på noen andre om at de må gjøre noe de ikke synes er nødvendig.

Processed with VSCO with a6 preset

Morgenkos på badet med min andre baby <3

Morgenstell

Om morgenen steller jeg meg litt ulike basert på om jeg skal dusje eller ikke. Skal jeg ikke det vasker jeg ansiktet, bruker en toning pads og smører meg med serum og solfaktor med litt farge. Alle produktene jeg bruker er fra zo skin og obagi. Etter solkrem bruker jeg mineralpudder fra glo minerals og annen sminke. Hvis håret mitt trenger litt piff bruker jeg tørrsjampo fra batiste.

Jeg bruker alltid en økologisk deo, det er veldig viktig spør du meg! Det er rett og slett ikke lurt å smøre giftstoffer under armene, her tas stoffer lett opp og går videre i både lymfesystemet og blodomløpet.

Hvis jeg bruker parfyme sprayer jeg alltid i håret (ikke hodebunn) eller på klærne. Jeg kommer ikke til å bruke parfyme når lille kommer, i hvert fall ikke der hun vil ligge på meg.

Før dusj

De dagene jeg dusjer på morgenen tørrbørster jeg hver gang. Dette setter i gang lymfesystemet og hjelper meg med vann i kroppen, noe jeg i hvert fall har fått ekstra av de siste to ukene. Jeg begynner med ankler og legger og jobber meg opp. Så tar jeg armer og til slutt litt på mage, bryst og rydd. Områder hvor du fjerner hår har veldig godt av tørrbørsting da det fjerner døde hudceller og dermed reduserer risiko for inngrodde hår.

Når det gjelder shampo og balsam varierer jeg mellom ulike merker, som regel økologiske eller giftfrie varianter. Fordi jeg striper håret bruker jeg denne shampoen noen ganger i uken. Den tar virkelig knekken på gulskjær 😉

Etter dusj

Når jeg fortsatt står i dusjen bruker jeg min hjemmelagede dusjolje. Den består av økologisk olivenolje og lavendelolje. Jeg skyller ikke denne av, men klapper huden tørr med et håndkle før jeg kler på meg. Jeg bruker biosilk i tuppene av håret og saltvannsspray fra oway som jeg kjøper hos min frisør Karianne hos perfect hair på frogner. Jeg føner håret og krøller som regel tuppene med rettetang. Både føner og tang er fra ghd. Noen ganger smører jeg magen ekstra med olje, og noen ganger bruker jeg fotkrem om morgenen også.

Her kan du se hvordan jeg lager oljen og flere tips om hjemmelaget hudpleie:

Hårfjerning

Jeg er ikke glad i hår på kroppen og har i mange år har epilatoren vært min beste venn. Særlig under armene synes jeg dette er gull og jeg synes ikke engang det gjør vondt lenger. Leggene barberer jeg og det klarer jeg fortsatt tross stor mage. Underlivet er det verre med, haha. Jeg har tatt brasiliansk hos salong og er veldig fornøyd med det. Jeg skal gjøre dette før fødsel også 😉

Jeg lakker neglene mine rundt en gang i uken og favorittmerket er essie. Fargen jeg bruker mest er den lyserosa så mange spør om på snap, den heter ballet slipper og er min absolutt favoritt <3

Kveldsstell

Før jeg legger meg sprayer jeg meg med magnesium og bruker en beroligende olje på håndledd og bak ørene. Sistnevnte har jeg fått av min venninne Line. Jeg smører meg også med en fet fotkrem og tar lanolin på leppene. Da slipper jeg å få rundt med klissete føtter og lepper på dagen, men har aldri tørr hud her. Jeg elsker denne vanen!

Jeg håper du likte å høre mine tips <3 Har du tips til meg til velværerutiner?

 

22 kommentarer
    1. Har du noen rutiner for å unngå strekkmerker? Vet det er vanskelig å unngå uansett, men noen mener ulike oljer er godt for huden underveis for å unngå merker. Hvilke tanker har du lagt deg om det isåfall? 😃
      <3

    2. Måtte opne lanolinen eg hadde kjøpt til såre brystvorter for å teste på leppene over natta 😉 Sjølv har eg vore gjennom eit hav av hudkremar, serum, masker osv. Har enda opp med ei rutine som er enklare enn på lenge, og aldri hatt så fin hud. Dette går vel imot det hudpleiefolket anbefaler, men av ein eller anna grunn funkar det for meg: til kvardags bruker eg berre vatn for å vaske ansikt morgon og kveld (bruker eventuelt reinseserviettar viss eg har brukt sminke). Forsåvidt glad i å pynte meg, men huda mi har aldri takla foundation, eller noko anna som skal jamne ut fargen. Når eg har vaska meg, bruker eg HealGel face (som eg ELSKAR – einaste ansiktsproduktet eg har fått vere med over fleire år). Har slitt ein del med hovne talgkjertlar, men så oppdaga eg dermarolling. Gjer det kanskje 1-2 gongar i veka. Passar på å reinse godt, desinfisere (bruker apoteksprit som eg blandar ut i passe forhold) før eg rullar og avsluttar med HealGel. No er det sjeldan kvisene finn vegen, og eg er supernøgd 😀 Kroppen får skrubb og olje til vanleg, og i det siste har det blitt eit naturleg fokus på magen som blir stadig større og finare. Er så koseleg å smøre medan vesla sparkar <3

    3. Marit: jeg smører meg med olje minst annenhver dag og nå ofte også på kvelden. Strekkmerker er vi disponert for gjennom gener og det er lite forskning på hva som kan forebygge. Jeg tar kollagen fra før og har et håp om at det også kan bidra. Det har vist seg å bidra til bedre hudkvalitet så lov å håpe! 😉

    4. Jeg husker fra tidligere at du anbefalte naturlige neglelakker. Essie er ikke det, så jeg lurer på hva som har fått deg til å forandre mening?:) Er litt usikker på om jeg skal fortsette med Essie selv, eller forandre merke.

    5. Er så koselig å smøre den store magen ^^ strekkmerker har vel mye med gener å gjøre, så de kommer vel uansett om man vil eller ikke. Synes det er ekstra viktig å stelle seg nå som jeg er gravid, føle seg litt bedre har mye å si når man begynner å bli diger 😉 kos deg masse nå i slutten av graviditeten, tiden går fryktelig fort 😀

    6. Maja: Det er det vi ikke vet, forskning ser som regel på om ting kan rettes og det forskes lite på hva som kan forhindre. Men som jeg skrev til Marit så er det i hvert fall en genetisk disponering ute og går 😉 Tusen takk! <3

    7. Celina: Den er såkalt 3 free, altså uten de 3 mest skadelige stoffene som ikke anbefales 😉 Ingen neglelakker er helt naturlige, så sånn sett hadde det vært best å gå uten. For meg passer en mellomting og jeg er bevisst, men ikke fanatisk 😉

    8. Hei! Husker du skev om hva du lurte på til fødselen/i graviditeten, og det var så mange spørsmål der som jeg og lurte på. Feks dette med barbering av underlivet til fødselen. Har fått høre at man ikkje skal gjøre dette, men jeg orker ikke tanken på å ikkje ordne meg nedentil før fødselen. Hehe. Fant du noe svar på dette?
      Lykke til i innspurten. Du stråler.😍
      Klem

    9. Viktig å føle seg litt fresh når man er gravid. Tenkte selv også å ta en runde med fotpleie og voksing før termin. Vet du om den 4 ukers regelen gjelder voksing også? Har du et sted å annbefale?

    10. Tonje: Du kan vokse ganske rett før, men ikke rett etter, hehe 😉 ved barbering er det mer sannsynlig med infeksjon. Men anbefaler å vokse før også, om du ikke har gjort det før. Første gangen river det litt ekstra og du kan bli litt mer sår. Jeg går til eger skin clinique og er veldig fornøyd, tar sånn love wax. Ikke sponset 😉

    11. Interessant innlegg 😊
      Hva er lanolin? Tenkte kanskje å prøve det ut da jeg noen ganger er tørr på leppene

    12. Angående strekkmerker: Gener trenger ikke ha betydning. Min mor fikk strekkmerker mens jeg fikk ingenting 😊
      Nå hadde jeg et helt annet kosthold enn min mor før under og etter graviditet så det tror jeg spiller inn, samt at jeg trener.

    13. Mange fine tips her, olje etter dusjing er fantastisk 🙂 Er sjampoen fra Fudge giftfri? Har lett lenge etter en mer naturlig lillasjampo 🙂 Jeg smører hele kroppen med kokosolje morgen og kveld, ansiktet renser jeg med alepposåpe. På dagen bruker jeg jojoba i ansiktet, og på kvelden bruker jeg kokosolje og weleda skin food for ekstra fukt. I tillegg smører jeg gjerne leppene enten med kokosolje, lanolin eller vikingsalve 🙂

    14. Jeg syntes at acure har mye bra, bruker rens, sjampo, balsam, dusjsåpe, ansiktsmaske, peeling og øyekrem fra det merket. Weleda har også mye bra både fotkrem, skin food og oljer mot diverse, som jeg er veldig glad i. Hurraw har gode leppeprodukter.

    15. Hei hei!
      Lenge siden jeg har oppdatert meg her inne nå, ser jeg 🙂 Vil bare skyte inn en liten kommentar rundt hårfjerning, jeg har termin samme dag som deg og har fødeplass på Ahus. Der har vi fått med oss et skriv hjem om at det ikke ønskes hårfjerning ved verken barbering eller voks fra en måned før forventet fødsel på grunn av at de ikke vet om man vil komme i en situasjon hvor keisersnitt vil bli et alternativ. Og ved keisersnitt øker man infeksjonsfaren for ikke kun seg selv, men også andre kvinner dersom man har fjernet hår, uavhengig om det er ved barbering eller voks 🙂 Om du har snakket spesielt med ABC-klinikken om det, så går det vel fint, men ved føden hos Ahus ønsker de helst ikke hårfjerning i det hele tatt måneden før termin 🙂

    16. Termin 02. februar!: Jeg har bare googlet! Synes det er litt overdrevent at det å vokse øker infeksjonsfaren for andre kvinner, men det er min mening. Jeg har ingen plager etter voks, ingen sår osv og de barberer deg jo til og med før de opererer… det er nok en generell anbefaling, men jeg tenker at en likevel må få velge selv 😉 masse lykke til, ikke lenge til nå!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg