Gravidoppdatering uke 35 (34+2)

God morgen fine du! Nå sitter jeg i sofaen og oppdaterer dere før jeg skal på harryhandel med mamma. Jeg har tidligere skrevet et innlegg med tips til mine sunne Sverige favoritter her om du vil lese. Denne gangen har jeg ikke så lang liste, i stedet skal jeg bare gå rundt på Strømstad mat og kose meg. En ting jeg må ha er frosne solbær derfra, himmelsk! Jeg tenkte også å se om de har litt billigere ting til baby, type engangskluter osv. Økologisk i så fall 😉

Kanskje blir det litt spiselige gaver også, det synes jeg nemlig er noe av det beste å gi bort. Jeg føler alle har det de trenger og det er ikke noe vits å lesse opp med mere ting. Deilig kaffe, balsamikoeddik, olivenolje, sjokolade osv er like fine gaver <3

Over til gravidoppdatering <3

Hvor langt er jeg på vei: Nå er jeg kommet til uke 35 (!) og i dag er jeg nøyaktig 34 + 2.

Lille i magen: Lille er rundt 41 cm lang og veier ca 2300 gram. Hun fyller nesten hele livmoren nå og skal mest av alt bare legge på seg de neste ukene.

Symptomer: Ryggen er veldig vond om dagen, særlig korsryggen. Jeg skal komme meg til kiropraktoren rett over jul igjen, for det trengs nå! Det er få stillinger som er behagelige, med unntak av å ligge på siden med bbhug me mellom bena. På dagen vil jeg ikke legge meg i sengen om jeg kan unngå det, føler meg så syk da, og halsbrannen slår ut for fullt. Det beste er en kombinasjon av aktivitet og hvile har jeg funnet ut 😉

Ellers er det denne halsbrannen da, som jeg egentlig har hatt siden starten. De siste ukene har jeg også kjent mer vann i kroppen, sokkemerkene kommer med en gang og støttestrømper er min beste venn!

Liv i magen: Jeg kjenner henne masse hver dag. Hun ligger med hodet godt plassert ned i bekkenet og jeg kan kjenne når hun spenner seg og ryggen hennes stikker ut av magen min. Jeg kan også kjenne føttene hennes når hun sparker meg ut på høyre side. Når jeg skal legge meg sparker hun meg opp i ribbene. Lille ramp <3

Cravings: Gjengangeren er vel at jeg har så mye mer lyst på karbohydrater enn før. Nå spiser jeg det stort sett til alle måltider. Jeg lytter til kroppen min, det er så viktig! Å være gravid er en unntakstilstand, og jeg er ikke opptatt av å spise minst mulig karbo nå. Jeg passer på å ta omega 3 og lever for å få ekstra næring og jern. Ja, lever er helt trygt å ta i masse doser som gravid 😉

Aversjoner: Alt jeg spiste før, haha! Nei, men nesten. Smoothie frister ikke, stekte grønnsaker som jeg spiste hver eneste dag før frister ikke. Kjøtt frister ikke, ikke at jeg noen gang spiste masse av det. Jeg krysser fingrene for at matlysten kommer tilbake når hun kommer.

Innkjøp: Etter tips fra dere fine lesere løp jeg rett ut og kjøpte inn mer tynn ull/bambus. Om jeg trenger mer klær nå tar jeg det når hun kommer, også tipper jeg det blir januarsalg både her og der. Jeg har jo bursdag den 15. februar, så da går det også an å ønske seg ting 😉

Tanker: Jeg gleder meg til fødsel og føler meg ikke redd heldigvis! Nå har jeg begynt med modningsakupunktur på frøyaklinikken hos verdens fineste Anette. Dette er ikke noe som spontant setter i gang fødsel bare så det er sagt, men en akupunktur som skal klargjøre kroppen. Hun endrer teknikk jo nærmere vi kommer termin vil jeg tro også 😉

Jeg lengter etter å få treffe babyen min <3 jeg har ventet på henne så lenge, og jeg føler meg så klar for å bli mamma. Samtidig elsker jeg å kjenne på henne inni magen min og det er så koselig å få bære henne der litt til. Å være gravid er virkelig magisk, og jeg er evig takknemlig for at jeg har fått oppleve dette. Nå gleder jeg meg til jul med kul <3

25 kommentarer
    1. Du er så fin! Ikke lenge igjen nå. Gleder meg sånn til å se henne<3 Jeg slet også veldig med halsbrann, frustrerende plage. Ingenting som hjelper heller, bare kortvarig lindring. Blæh. Svart kaffe er jo døden, jeg drakk bare latte. Så det første jeg måtte ha etter fødselen var svart kaffe. Haha! Nyt tiden fremover og julen med kul. Tenk at til neste år skal dere feire jul med lille L<3
      Klemmer fra enkontrast

    2. Graviditet er magisk ja 🙂 jeg har en på 5 mnd nå. Tiden går veldig fort både under svangerskap og når hun har kommet ut!

    3. Hvis hun skulle blitt født nå ville det mest sannsynlig blitt ukomplisert prematur, og det er jo også godt å vite 💜 Min lillesøster ble født en månede for tidlig, i uke 34 pluss noe, og hun trengte bare litt sol og varme (pga gulsott og lavere kroppstemp) og fikk dra hjem etter 6 dager 🙈 Lykke til uansett, håper hun holder seg inni der litt til!

    4. Gratulerer så mye til dere ♥️! Selv om du selvfølgelig ønsker å ha henne i magen til termin, er det fint å vite at dersom hun måtte ha kommet nå ville det etter all sannsynlighet gått helt fint! Selv fødte jeg to gutter i uke 35+6 i mars, de var og er helt perfekte 😍(men tvillinger kommer jo gjerne litt tidlig). Har du link til Sverige favorittene dine? Og håper du kommer til å blogge om babymat 🙌🏼

    5. Vibeke: Haha, ja, det kunne vært brukt som tortur typ! Brenner opp innenifra! Det er helt fantastisk å tenke på, da er hun nesten året allerede!! Skjønner fortsatt ikke hvor heldig jeg er som skal bli mamma <3 Tusen takk Vibeke! Min instagram favoritt! Stor klem <3

    6. Andrea: Om hun kommer en uke før er jeg helt fornøyd, begynner å bli så tungt! Tvillinger kommer ofte før ja, bittesmå og helt perfekte! Jeg har lagt til linken i innlegget nå, hadde visst helt glemt det :p
      Stor klem <3

    7. Hei Helene. Jeg er også gravid, og derfor ekstra hyggelig å følge med på bloggen din 🙂 Jeg leser så mye om for og i mot epidural, og har forstått at du vil føde i badekar på ABC-klinikken. Har du lest noen studier om hva som er best for å forebygge fødselsskader/rifter? tenker jeg tar avgjørelser basert på hva som reduserer sannsynligheten for at noe kan gå galt 🙂 har veldig lyst til å gå for epidural, men leser noen steder på nettet at det kan føre til lengre fødsel?

    8. Spennende å følge deg! 🙂 kan du kanskje lage innkjøpsvideo? Trenger litt tips til hva jeg skal kjøpe inn i månedene frem mot Juni 🙂

    9. Dina: Jeg har alltid hatt lyst til å føde der, derfor jeg velger det. Mitt utgangspunkt til fødsel har aldri vært hva kan gå galt, det er jo helt naturlig å føde. Når det er sagt så finnes det mye forskning på hva som reduserer risiko for ditt og datt 😉 jeg ville valgt det som føles rett for deg i magen. Går du for vanlig fødeavdeling kan du jo bare høre på jordmor og ta epidural om det føles riktig for deg og hun i tillegg ikke tror det vil sinke fødsel 😉 masse lykke til <3

    10. Hei Helene! Jeg blir så nygjerrig når du skriver at du spiser mer karbo nå, fordi du kjenner at det er det kroppen din trenger. Hvordan kjenner du dette? Kanskje rart spørsmål… Lurer på om jeg spiser for lite selv, men redd for å spise for mye.

    11. Kaia: Det er litt vanskelig å forklare, men før da jeg spiste karbo ble jeg sulten igjen med en gang. Jeg trengte fett og hadde også lyst på det. Nå kan jeg spise surdeigsbrød, poteter, ris osv og likevel være mett. Det er også slik mat som frister, mens mye av den maten jeg tidligere elsket byr meg i mot. Men rådene mine har ikke endret seg, og jeg håper virkelig at jeg får tilbake samme matlyst når den første tiden med lille er over. Jeg savner på en måte den maten også, og den er jo helt klart mest næringsrik! Ellers anbefaler jeg mer karbo om du føler deg sliten hele tiden, samtidig som du spiser lite karbohydrater. Kanskje fungerte lite en periode. Eller om du opplever mye stress i kroppen 😉

    12. Skjønner! 🙂 Jeg følger generelt alle retningslinjer du står for når deg gjelder kost, men føler liksom ikke jeg blir ordentlig mett av fett, proteiner og grønnsaker, med mindre jeg kaster inn en potet eller to. Har riktignok ikke lyst på type pasta lenger da 😁 eller sukker! Tenk det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg