Gravidoppdatering uke 37 (36+5)

Hei og hopp fra frk hvalross! Neida, men joda, nå begynner det å bli tungt! Det er på tide med en ny gravidoppdatering <3

Hvor langt er jeg på vei: Jeg er i svangerskapsuke 37 og har vært gravid i 36 uker og 5 dager.

Baby: Om bare en dag er ikke lenger mini prematur lenger, og det betyr at bestemmer hun seg for å komme nå blir det likevel fødsel på ABC. I følge appen min veier hun nå 2700 gram og er 44 cm lang, tenk det! Forrige kontroll sa jordmor at hodet hennes har festet seg, men at det fortsatt vil gå lenger ned. Da vil forhåpentligvis presset på mage- tarmsystemet lette litt.

Symptomer: Ryggen trøbler mer og mer, noe som er helt naturlig med tanke på at lille vokser og blir tyngre. Ellers er fortsatt halsbranntyggis med meg overalt 😉 Jeg kjenner endel nedpress og får stadig krampe i lysken, mye rart kroppen skal gjennom.

Jeg vet ikke om dette klassifiseres som et symptom men jeg har fått et voldsomt rydde- og redebyggingsbehov! Her om dagen gjorde jeg ting som å gå gjennom alle pennene på kontoret og hive de som var dårlige liksom, det virket plutselig veldig viktig. Jeg har også hatt ambisjoner om å rydde kjellerboden, men det ser mer og mer dårlig ut, haha. Noen som kjenner seg igjen.

Jeg har vasket klærne hennes og begynt å planlegge og pakke litt til fødsel. Det føles som om alt må være helt på stell og det er jo bare tull. Jeg tenker at så lenge jeg koser meg med det er det greit 😉

Cravings: Sjokolade! Må ha det hver dag, nam nam <3 ellers er det som jeg har skrevet før mer karbo enn før. Kvalmen kommer fort om dagen, noe jeg har hørt er vanlig de siste ukene? Nå handler alt å føle seg best mulig og å få i seg det kroppen trenger. Ernæring i svangerskapet er jo så viktig, men det er ikke alltid jeg får til å spise så sunt som jeg skulle ønske. Jeg prøver å godt jeg kan 😉

Aversjoner: Mest av alt sliter jeg med å lage meg middag eller salater til lunsj f eks. Hvis jeg får noe servert går det fint, men ikke når jeg må finne på noe selv. Da er matlysten på bånn. Jeg tvinger meg selv altså, for ordentlig mat må jeg jo ha! Nespressokaffen jeg tidligere gledet meg til hver morgen byr meg helt imot, men en kopp trakterkaffe eller en latte kan jeg synes er godt.

Spark: Det er masse liv i magen, og jeg kan kjenne en hel fot, og til og med et helt ben innimellom utenpå magen. Hælen hennes stikker stadig ut som en kul på min høyre side. Slik har hun ligget lenge, med rumpa opp. Jeg er bare så glad hun har festet seg og alt ser bra ut til fødsel.

Innkjøp: Denne uken har mamma og jeg (mest mamma) sydd babynest og jeg har også kjøpt et brukt på finn som vi brukte som modell. Mamma ville dessuten gjerne ha et hjemme hos henne, siden vi sikkert kommer til å være der endel på besøk. Jeg har også kjøpt meg bæresele som jeg virkelig håper hun liker. Har gledet meg til å bli bæremamma lenge!! Ikke minst gleder jeg meg til Jonna skal bære, smelt <3

Jeg har kjøpt inn diverse til fødebagen, det kommer i et eget innlegg. Apropos fødebagen blir jeg litt stressa da rådene går i alle veier. Noen sier jeg må ha med bind og bleier selv, truser osv, andre sier vi får på sykehuset. Føler jeg snart har skrevet en liste på en mil, og det har jeg egentlig ikke lyst til.

Vektoppgang: ca 12-13 kg

Tanker om fødsel: Jeg gleder meg! Så mange av dere har skrevet til meg og det som går igjen er at uansett hvordan fødselen ble var det en rå opplevelse som dere ser tilbake på med glede. Selv om det gjør sinnsykt vondt, haha. Jeg har begynt på modningsakupunktur hos Frøyaklinikken og håper skikkelig at lille kommer rett før eller rett rundt termin. Drømmen er jo fødsel på ABC, men jeg har kun hørt positive ting om Ullevål så bra blir det sikkert uansett.

Jeg føler at jeg må skynde meg å ta flere bilder av magen, og jeg har jo vurdert gravidfoto, men jeg har vært så usikker! Hva tenker dere??

50 kommentarer
    1. Ååå jeg ville tatt gravidfoto!! Nå er jeg bare i uke 32, men lille her er nok ikke så langt rundt hjørnet.. håper bare virkelig på at hun holder seg inne en måned til så hun blir sterkere <3 her får jeg nok nøye meg med gravidfoto tatt hjemme... men neste gang forhåpentligvis!! Det med bind og sånn på sykehuset vil jeg tro er mest om du vil bruke det du er vant til, eller så skal jo sykehuset ha. Men har også hørt at noen opplevde at sykehuset var tomme!
      Masse lykke til med siste innspurt <3

    2. Du kan jo også gipse magen? Gøy å se tilbake på det også om noen måneder eller år tenker jeg 😀 lykke til videre i svangerskapet <3

    3. Så spennende, nå er det virkelig ikke lenge igjen. Godt å høre at du gleder deg til fødselen, du får verdens beste premie. Min kom i uke 38 + 5 og det var førstegangs : D Ikke alle som må gå over tiden, men det vet man jo ikke.

    4. Høyrest ut som du har det meste på stell 🙂 Ventar omtrent samstundes med deg, og har det sånn passe klart. Etter å ha henta eit par babypakker, har eg omsider bleier i hus, så no tenkjer eg at det går bra i starten iallfall. Og alt vi har gløymt å tenkje på ordnar seg heilt sikkert. Har ikkje sortert pennar, men trur vi bergar likevel 😉 Godt å vite at svangerskapet snart er fullgått, det gjev liksom litt ekstra tryggleik!
      Eg har forresten eit spørsmål som nok ligg litt fram i tid. Har jo gjennomgått prøverør sjølv, og begynte plutseleg å lure på korleis eg med tid og stundar skal snakke med vesla vår om det. Vil på ingen måte at det skal vere ei hemmelegheit, men samstundes er det vanskeleg å vite korleis ein skal snakke om det. Det er jo ikkje sikkert du har gjort deg opp nokre tankar om korleis dokker gjer det enno, men eg håper det gjer det etterkvart 🙂

    5. Så flott du er. Jeg fødte på Ullevål(uten bedøvelse, det var helt fantastisk og rått, fy fader, jeg elsket det), og var 3 dager på barselhotellet etterpå. Vet ikke om dere overføres derfra fra ABC, men i så fall, dette husker jeg best:
      – De har masse voksenbleier som er digge å ha på når underlivet er enormt og hovent og det blør som bare det. Brukte ikke bind. Stjal med et par bleier hjem.
      – De har også bleier til ungen. (de stjal jeg ikke)
      – Ta med ammepute, det var ikke så gode møbler å amme i der, og litt vanskelig å bygge opp med puter. Men, vi oppdaga også etter hvert at man kan be om ekstra puter – kan være kjekt å vite.
      – Det var kjekt å ha med eget pledd til babyen, godt å svøpe henne i.
      – Jeg priste meg lykkelig for mine myke bukser. Generelt: MYKE TEKSTILER.
      Ellers må jeg bare nevne at ammingen kom i gang nesten uten problemer. Det var hardt arbeid, jeg var så utmattet der jeg bare satt og satt natten lang og holdt henne til brystet. Men det er ikke som mange sier, alle får slett ikke sår, om barnet suger godt, og man har rett teknikk. Du kommer til å få tusenvis av råd av sykehuspersonalet (iblant litt frustrerende når de strider mot hverandre), og i kommentarfeltet her, men likevel vil jeg si hvilket som hjalp meg best de første dagene:
      Se på brystvorten når hun har sugd. Hvis den er veldig avlang, har hun ikke hatt rett teknikk. Den skal være ganske rund. Hvis det gjør vondt når hun suger, ikke vær redd for å koble henne fra, og legge henne til på nytt. Og be om hjelp til å se om du gjør det rett, igjen og igjen, hvis du er usikker.
      Men igjen – dette var jo råd som var tilpasset min kropp, så beklager hvis det ikke er et så allment råd som jeg fikk inntrykk av.
      Lykke, lykke til!

    6. Kommer nok ikke til å angre på gravidfotografering! Tror heller du angrer fælt om du ikke gjorde det😃 å gipse magen slik som noen her tipset om høres jo også utrolig gøy ut!
      Også ett spørsmål, hvilke apper har du brukt før/under svangerskapet? Kan du eventuellt lage ett innlegg om det? Jeg har prøvd appen Flo da vi planlegger graviditet😃 Noen bedre råd?

    7. Vet ikke om du ønsker råd, men jeg hadde pakket med meg nok til et to ukers opphold på barsel, tror jeg. Leste alle lister jeg kom over for å forberede meg. Det var to ting jeg var veldig glad jeg hadde- lette sko jeg bare tråkket inn i, da jeg gikk opp tre kg etter fødselen og babynestet. Babyen var så liten, så måtte liksom ha noe større rundt så han ikke forsvant i senga følte jeg.Men vet du- pakk og ordne med alt du vil ha. For meg var det et kjempebehov å være forberedt på absolutt alle scenarier. Du kan jo dele det i flere bager. En med det mest nødvendige, og så ting du lurer på ligger i en bag i bilen sammen med ditt og babyens hjemreisesett?.

    8. Hei Helene! Du får unnskylde en fullstendig irrelevant kommentar til dette innlegget: Jeg begynte å lese bloggen din for et par måneder siden og er veldig inspirert av din glede rundt ren og sunn mat. Jeg har gått til innkjøp av Wonderbag (elsker den), og i går kokte jeg min første kraft. Hurra!! I dag lagde jeg tomatsuppa di og er helfrelst. Jeg lurer på: Hvor lenge kan suppa stå i kjøleskapet, slik at man kan spise litt og litt av den? Og pleier du å fryse kraften? Jeg gjorde nemlig sistnevnte, det jeg ikke brukte til suppa. Men ble usikker på om det kanskje holder en stund i kjøleskap? Uansett : takk for all inspirasjon. Selv er jeg en kvinne på din alder som kommer til å vurdere å få barn med min samboer om ikke lenge. Jeg har per nå vanskelige tanker rundt det å føde, og setter pris på å lese om dine erfaringer i graviditeten. Du ser strålende ut! Ha en fin kveld videre 🙂
      Hilsen Julie

    9. Du får både bind, truser og bleier til deg selv på sykehuset. De har også bleier til baby der, pluss klær. Vet ikke hvordan det er på ditt fødested, men de aller fleste sykehus har klær fra typ newbie, lindex, h&m osv som er helt fine. Man får ikke vaskemuligheter på sykehuset, så er dumt å bruke egne klær som blir bæsja ut og gulpa ned.
      Jeg tenkte jeg ville bruke egne klær til baby, men vi brukte kun sykehusklærne pga vasking.
      Jeg brukte heller ikke egne truser etter fødsel da jeg uansett blødde gjennom alt.

    10. Jeg fikk mange råd jeg ikke selv brukte, eks ta med eget dopapir. Var veldig glad jeg hadde med pudder pga var rødprikkete i ansiktet etter fødselen pga all pressinga 😅😂
      Jeg er imidlertid glad jeg tok med nattbind i fødebagen pga jeg likte ikke de gigantiske bleiene på sykehuset.
      Samboer tok bilder av magen min fom uke 20 tom uke 40. Er så artig å se tilbake på 😊
      Vi droppet fotograf siden samboer er utdannet fotograf.
      Jeg synes ikke fødselen var vond, bare ubehagelig 😊 Du har mye å glede deg til og en spennende tid i møte 😊
      Masse lykke til!

    11. Hei.
      Så moro å følge deg på veien mot mammalivet, og ble så glad når det endelig var din tur 🙂
      Jeg fikk begge mine på Ullevål, og da måtte vi ha med klær til dem på sykehuset. Fikk på seg en body som tilhørte sykehuset med en gang de kom, men når den skulle skiftes måtte vi stå for klær selv. Jeg fikk begge med KS, så var på barsel…men regner med det er samme uansett der. Bind, bleier og noen fantastiske nettingtruser var tilgjengelig på badene og jeg brukte faktisk aldri dopapiret jeg hadde pakket med meg. Hadde med tepper til mini, og skikkelig deilige klær til meg sjøl(pluss noe jeg følte meg litt fin i til besøkene kom) 🙂 Ellers var jeg helt avhengig av en god lypsyl, og ammeinnlegg i ull. Et tips: Jeg fikk spekeskinke, brie og pære av mannen dagen etter mini kom(begge gangene)…rett og slett lykke i en KIWI pose 😂😂😂 Masse lykke til ❤️

    12. Jeg fødte på Ullevål begge gangene og bodde på barselhotellet der. Bind og bleier til deg selv får du der. Litt større truser er fint å ta med (med plass til et stort bind). Ta med mykt toalettpapir, det som er der er veldig stivt, ikke digg etter fødselen. Klær til babyen ville jeg tatt med, uansett om de har klær der, du har jo kjøpt inn og gledet deg så lenge til lille skal bruke de<3 Og det er jo såå koselig å pakke! Et varmt teppe ville jeg også tatt med!
      Bleier til lille får du på sykehuset, men om du skal på barselhotellet der så ville jeg tatt med en pakke tørre engangskluter. Det var liksom ikke noe å vaske den lille stumpen ordentlig med der. Inotyol trenger du ikke på sykehuset (hun rekker ikke få sår rumpe på de dagene dere er på sykehuset). Smokk er heller ikke nødvendig, men jeg tok med i tilfelle begge gangene, fikk aldri bruk for den. og ammeinnlegg trenger du ikke mange av. Melka kommer ikke før du skal hjem, så typ 4 stk bude holde.
      Jeg hadde også med litt snacks, typ energi bar og energi drikke. Noe som var helt unødvendig. Jeg ville jo ikke ha noe av det. Fokuset var jo et helt annet sted. Men i forkant var det veldig viktig at det var med, sånn i tiiiiiilfelle. hehe
      Håper ikke jeg forvirrer deg mer. Husk at uansett så kan Jonna eller noen andre bare gå ut å kjøpe, om det skulle mangle noe, det er jo blant annet en Kiwi rett ved 🙂
      Klemmer fra Enkontrast 🙂

    13. Så spennende, nå kan det jo skje når som helst, Helene!!
      Mener å huske at de hadde både bleier (til oss og baby), samt noen mindre bind på ABC. Jeg brukte i hvert fall det de hadde der, men hadde med meg noen comfy truser jeg valgte å bruke.
      Men kan være lurt å handle inn litt nattbind og vanlig til å ha når du kommer hjem. Husker jeg hamstret de tjukkeste bindene fra Tena etter tips fra flere, men endte opp med å ikke bruke de i det hele tatt. Så de har gått på rundgang i vennegjengen uten å bli brukt opp 😂
      De hadde forresten ammepute (cozyfix) på ABC, sparer jo litt plass om man ikke vil ha med egen.
      Vi hadde barsel på ABC (desverre ikke fødsel pga overtid, men Ullevål var toppers det óg) og var så fornøyde! Så dere er i de beste hender.
      Ønsker dere masse lykke til med fødsel og kommende barselstid begge to ❤

    14. Har to vannfødsler på ABC bak meg og kunne ikke vært mer fornøyd!! Håper du får oppleve det. Masse lykke til <3

    15. Jeg fødte i uke 37+4, så ting kan skje når som helst nå:) Pakk fødebagen, om du ikke har gjort det. Det hadde nemlig ikke jeg hehe. Så ble mildt sagt litt hektisk da vannet plutselig gikk. Ikke meningen å stresse deg altså. Men greit å ha den klar, sånn i tilfelle. Neste gang pakker jeg den i uke 35 😉
      Bleier til barnet og bleier/bleietruser + bind til deg selv får man på Ullevål, både på barsel og hotellet. Du får ikke vanlige truser. Jeg hadde med, men brukte kun bleiene. Men det er jo greit å ta med seg sånn i tilfelle. En lang genser/ cardigan er også fint. Følte meg litt mer vel når jeg kunne skjule “bleierompa” i kantinen og når vi fikk besøk hehe.
      Tøy til babyen får man på barsel (ligger i skapet der man steller), men ikke på hotellet. Sånn var det i allefall i fjor 🙂 Kanskje de har noe om man spør.. det vet jeg ikke. Vi brukte eget da vi kom over på hotellet.
      Ellers er det stellematte såklart, tørre vaskeservietter, evt morsmelkserstatning, teppe+dyne til barnet. Kan være kjekt å ta med seg ammepute kanskje. Og ellers litt tøy til den lille og noe komfortabelt til deg selv. Og enkle sko. Jeg hadde ikke noe vann i kroppen før fødselen, men fikk det plutselig etterpå. Så vidt jeg fikk på meg ballerinasko.
      Masse lykke til!

    16. Fødte jenta mi på Ullevål i november. Prøv å ikke planlegg i detalj hvordan fødselen blir, for det blir uansett ikke som du har tenkt. Jeg hadde selvfølgelig tenkt litt rundt fødselen, men det ble totalt annerledes enn alt jeg hadde tenkt. Både når det gjaldt hvordan den startet, smertelindring og hele opplevelsen. Det ble faktisk mye bedre enn jeg hadde tenk. Og selv om det høres helt crazy ut så er det å få føde en helt fantastisk opplevelse. Du får en selvtillit og mestringsfølelse som ikke kan måles med noe annet. Også er jo premien for strevet det fineste i verden.
      De har voksenbleier, bind (libresse) og bleier til babyen (libero) på sykehuset. Jeg vil anbefale deg å ta mer tørre engangskluter/våtservietter- alt etter som hva du foretrekker til bleieskift. På barselhotellet hadde de i hvertfall kun sånne engangs tørkepapir som var litt vel grovt for den sarte babyhuden. En god babyolje kan også være greit da bek (barnets første avføring) kan sitte litt godt på huden. Ville også tatt med ammepute siden amminga kan være litt klønete i starten er det greit med all hjelp man kan få.
      Masse lykke til med den fantastisk tiden du har foran deg <3

    17. Du får ha masse lykke til! : )
      Jeg synes du ikke på noen måter burde grue deg til fødselen!
      Jeg har hørt i alle år kvinner i alle aldre som kommer med ” skrekkhistorier” av hvor ille det var, og skremmer nærmeste til døde de som er førstegangsfødende, noe jeg synes er en skam!
      En fødsel oppleves så utrolig forskjellig, og ikke minst hvor lenge er fødsel varer, så det er ikke noe vits i å høre på hva alle andre som har født har å si.
      Selvsagt vil det gjøre vondt, men verken å google fødselshistorier, eller å se på programmer som handler om fødsel vil fordbrede deg 100 % på hva som vil skje.
      Alle mennesker vet at livet er tøft, krevende og byr på en hau med problemer, men hvis vi tenker oss at vi har fått utdelt ETT super kort liv, og de fleste lever ikke til de er 90 engang, så synes jeg man burde sette pris på alt det som skjer, og nyte det så langt det lar seg gå! Man vet aldri hva som skjer rundt neste sving dessverre. Det er negative omgivelser overalt, og sånn vil det være hele livet, så det er derfor det er så ekstremt viktig å lære å tenke på en riktig måte, og en positiv måte! : )
      Noe som har hjulet meg enormt for å sortere tanker og følelser i både positive og negative situasjoner i livet mitt er yoga. Da får man jobbet skikkelig med pusten, kroppen og det mentale. Har man ikke tankene på plass her i livet, har man virkelig ingenting!

    18. Sandra: Føler ikke at jeg har planlagt i detalj, men jeg har endel ønsker. Om det skjer noe utenfor min kontroll slik at det ikke lar seg gjøre må jeg bare ta det på sparket, for det er jo som du sier umulig å planlegge! Vi skal jo mest sannsynlig ikke på barselhotellet, men tørre kluter høres kjempe lurt ut!! Tusen takk <3

    19. D: Da jeg spurte på facebook var det veldig mange som fødte både før og rett rundt termin. Som førstegangs føler jeg “alle” sier jeg kommer til å gå over tiden, så det er liksom ingen vits å være forberedt i det hele tatt. Jeg synes det er litt tullete, for det er jo en mellomting mellom det å sitte hjemme og vente på å føde fra uke 36 og det å late som om det ikke kan skje før uke 41, hehe. Jeg er i gang med bagen i hvert fall 😀
      Takk for masse fine pakketips!! Vi bor jo ikke så langt unna, så ingen krise om mamma må komme med ting eller Jonna tar en tur hjem om noe er helt krise. Eller tar en tur og kjøper det vi trenger. Tusen takk <3

    20. Christine: Jeg kjøpte de største nattbindene, så tar med meg noen av de og har klart hjemme. Føler at jeg har blitt speiderjente de siste ukene og er megaopptatt av å være helt “beredt”, haha! Tusen takk for at du delte, både fra ABC og erfaring fra Ullevål. Jeg er helt sikker på at det blir veldig bra uansett, så lenge lille har det bra <3 klem <3

    21. Vibeke: Klær og babyteppe må med, som du sier har jeg gledet meg en evighet til å kle på det vi har kjøpt. Kan alltids bruke litt av hvert om det er tilbud 😉 Pakker ned noe mat til meg, og i hvert fall til Jonna. Mange har sagt at pappaer blir veldig sultne, hehe!
      Takk for gode råd, virkelig ikke lenge igjen nå <3 gleder meg <3
      Stor klem <3

    22. Julie: Jeg pleier å fryse både suppe og kraft 😀 suppen holder noen dager i kjøleksapet også. tusen takk for gode ord! Lover å dele fødselsopplevelse uansett, og hva jeg eventuelt syntes at hjalp. Jeg er heldig og er ikke redd, men mitt tips om du er det er å teste coach, det er helt topp 😀

    23. Silje: Elsket det siste tipset der!! Det var jo helt genialt! Så slipper jeg å troppe opp og få den kommentaren “skal du flytte inn?” haha <3 takk for at du delte <3

    24. Marit: Enig! Har jo tatt mye bilder, men ikke proft…
      Jeg fikk ikke til noen apper da min eggløsning var håpløs dessverre 🙁 deler hele min reise veldig snart og da skal jeg skrive mer om det <3

    25. t: Takk, helt supre råd! Vi skal mest sannsynlig ikke på hotellet, håper å bli på ABC uansett om det blir fødsel der eller ikke. Men supre tips uansett! Og ammeråd er gull, det med riktig tak er det mange som ikke får med seg og i skikkelig nerde ånd har jeg sett masse youtube filmer om hvordan få riktig “latch” haha. Håper det kan hjelpe <3 tusen takk for tips og lykkeønskninger <3

    26. M: Hahhaha, håper du rekker å rydde i pennene så fort som mulig, neida!
      Når det gjelder prøverør så tror jeg det vil være enda mer normalisert i fremtiden, det er så utrolig mye vanligere enn vi tror. Tenker at hvordan jeg ble til aldri har vært et stort tema for meg, så kanskje blir det ikke det for henne heller, det vil jo tiden vise. For meg er det liksom ingen stor sak, det betyr bare at hun er ekstremt ønsket og etterlengtet <3

    27. Jeg hadde også hørt det der med at førstegangs fødende ofte går over. Men alle mine venninner fødte 1-2uker før tiden. Så tenkte at jeg kanskje kom til å føde i slutten av uke 38 eller 39. For magen “fallt ned” i uke 35-36. Både mor og svigermor sa jeg kom til å føde snart, pga det med magen. Men jeg forventet ikke 37+4 hehe. Så ja, man trenger ikke å sitte og vente som du sier, men greit å vite at det kan skje 🙂
      Vannet kan også gå slik som på film. Greit å vite. Forventet litt sildring jeg, etter å ha pratet med venninner og jordmor. Men vi snakker flom 😉 Fikk sjokk hehe.

    28. Et par tips fra meg:
      Det kommer jo helt an på hvor mye du blør etterpå, men blør man mye, så vil du nok bare ha behov for de bleiene og nettingtrusene på sykehuset. Jeg setter stor pris på å slippe å bekymre meg, så hadde tatt med egne truser og en pakke bind også. Har de noe annet/spesielt på ABC?
      Ser flere har nevnt det, kan være fint med en lang cardigan for å “skjule” bleierumpa litt hvis dere har besøk. Men de fleste på besøk bryr seg nok ingen ting om den uansett.
      Mange svetter mye etter fødsel og vil gjerne bytte tøy litt ofte, mannen får vaske en vask hjemme hvis det trengs.
      Det er jo fint å kle på eget tøy på baby, men fikk tips om at det er godt å komme hjem og alt tøy er rent, slippe å styre med flekker og klesvask til baby som det første man må gjøre når man kommer hjem. Så med det i tankene, så ville jeg spart eget tøy til man er hjemme igjen.

    29. Bliss: greia er at de har ikke tøy til babyen på hotellet på Ullevål. Dette må man ta med selv.
      “Dersom alt står bra til med deg og barnet følges du fra fødeavdelingen til hotellet ca 2 timer etter fødsel. Liggetiden er fra 6 timer til 3 dager avhending av fødsel og barselforløpet. Nødvendig utstyr som bind og bleier får du på barselhotellet, men klær til deg og barnet må du ta med.”
      Les:
      https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeavdelingen/barselhotellet
      Ellers får du dyne+teppe, stellematte, morsmelkserstatning og kjøleskap.

    30. Bliss: Jeg skal høre med jordmor, men skal ikke tilbake dit på en stund så tenkte det var greit å ha med i tilfelle. Har de truser og jeg trenger de kommer jeg bare til å bruke dem, bryr meg null om å ha fine truser etter fødsel 😉 som flere skriver er det ikke tøy overalt, så det må vi nok ta litt på sparket. Tipper mamma kan ta med skittentøy hjem også 😉 tusen takk for tips <3

    31. Ah trodde man ble flyttet fra ABC til hotellet etter fødsel 🙂 Venninnen min ble det. Eller kanskje hun fikk velge om hun ville bli eller flytte.
      Jeg var heldigvis hjemme da vannet gikk. Takk og lov. Tror jeg hadde fått litt panikk om det kom på butikken hehe. Blir jo ekstra mye når alt kommer på engang.Tror sildring er mest vanlig. Har hørt at folk lurer på om de har tisset på seg. Så var det jeg gikk og ventet på 😉
      Har en liten følelse av at du føder før termin. Men jeg er ingen proff altså 🙂
      Blir spennende.

    32. Hei du, så spennende at det nærmer seg!
      Mitt beste fødebagtips; hårføner! Og IKKE til frisyren! 😉
      Jeg fikk anbefalt å ta med hårføner for å skånsomt tørke seg nedentil. Etter å ha tisset tørket jeg veldig forsiktig, og som regel hoppet jeg kjapt i dysjen og skylte meg ren (man bør skylle seg et par ganger dagen minst uansett så lenge renselsen pågår). Så brukte jeg hårføner dermed lufttørket ?der nede?, som har gjennomgått heftige greier! 😆Meget behagelig og skånsomt.
      Lykke til!
      PS: fantastisk innstilling til fødsel! 😊Men, ikke bli for oppsatt på at en vellykket fødsel er sånn som du håper, selv om det sikkert blir det! Tenk at så lenge du og baby kommer fra det friske og raske, er det en vellykket fødsel. Jeg har venninner som var SÅ innstilte på hvordan det skulle bli, og når det av ulike grunner ikke ble sånn ble skuffelsen ganske stor og overskyggende etter fødsel. Men håper det blir akkurat sånn du håper, jeg var veldig heldig selv! 🍀😊

    33. Linn: Det er på listen!! Fikk også tips om engangskluter med olje av osteopaten min, hun sa det var veldig skånsomt! Det viktigste for meg med fødselen er at jeg får en positiv opplevelse. Jeg har ikke bestemt meg for noe stilling, badekar etc for det aner jeg ikke hvordan blir. Det viktigste for meg er lillemor <3 takk for så fin kommentar!! <3

    34. Din reise og opplevelse for å bli gravid, og selve graviditeten er flott å lese om.
      Jeg synes det var kjekt å føde selv😉 I julen var det 20 år siden jeg fødte første gang, og nå i vår er det 19 år siden jeg fødte andre gang. To tette i en badehette… Jeg synes det å føde var en fantastisk opplevelse, kjekt rett og slett. Jeg var veldig godt forberedt og hadde med meg homeopat under fødslene. Det var mye enklere andre gang selv med navlestreng rundt baby-halsen, fordi jeg var ubevisst anspent første gang. Det er ofte slik når man gjør noe nytt for første gang at man blir anspent. Hvis du klarer å anvende det du har lært og bruker om avspenning så er mitt råd at du skal bruke det. Jeg gleder meg på dine vegne og ønsker deg alt det beste, lykke til 🌞

    35. Lise: Tusen takk! Det er så kult å høre at så mange har gode opplevelser, jeg tror det går mye på innstillingen før. Og da mener jeg ikke at noen har “dårlig” innstilling, men at noen er redde osv. Skjønner godt at det blir noe annet da! Jeg er uansett superspent! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg