Min siste gravidoppdatering – uke 41 (40+0)

God morgen søta <3

I dag er jeg offisielt i uke 41, og fullgåtte 40 uker!! Nå nærmer virkelig fødsel seg og jeg er så spent! Nå kan det virkelig skje når som helst, og jeg veksler mellom spenning og en merkelig ro. Forrige uke hadde jeg mange lange dager der jeg følte energien var på bunn, kroppen var vond og jeg var så lei. Men de siste dagene har jeg kjent på en opptur, akkurat som kroppen mobiliserer seg til fødsel.

Det har også gått opp for meg at om bare noen dager kan jeg plutselig være ferdig med å være gravid, og det er fryktelig rart. Dette er noe jeg har ønsket meg så lenge og jobbet veldig hardt for, og selv om jeg har hatt mange plager har jeg virkelig kost meg med å være gravid. Også er det mye lettere å holde ut med plager når du vet at premien er så verdt det! Jeg har en skikkelig uvane med å alltid leve i fremtiden, alltid lengte etter det som kommer. De siste dagene vil jeg bare nyte, selv med halsbrann, smerter og et snev av utålmodighet 😉

Gravidoppdatering uke 41

Hvor langt er jeg på vei: Jeg er i svangerskapsuke 41, og i dag er jeg akkurat fullgåtte 40 uker, det vil si 40+0.

Baby: Lille L er nå helt ferdig inni magen, vekt er vanskelig å si, men gjennomsnittet er 3,5 kg og 50 cm. Visste du forresten at størrelsen på magen som regel har lite å si for størrelsen på baby? Vi bærer så ulikt, så bær med stolthet!

Kontroll: Jeg skal på kontroll hos jordmor Tone den 1. februar, altså dagen før termin.

Termin: 2. februar, 3 små dager til. Jeg lurer på når hun kommer og hvilken venninne vinner konkurransen fra babyshower. Kanskje vil du også gjette? Ikke lov å si om to uker, hehe.

Modning før fødsel: De siste ukene, og særlig den siste har jeg hatt mye menssmerter og smerter i ryggen. Siden helgen har jeg brukt en rispose som jeg varmer i ovnen og legger over rygg eller magen. Jeg har til og med lagt den mellom bena! Det hjelper faktisk veldig, så denne går jeg til sengs med hver kveld.

På søndag og lørdag er jeg rimelig sikker på at slimproppen gikk! Kan ikke tro at jeg skrev dette og la det ut på nett, haha. Jaja, kvinnekroppen er fantastisk og fasinerende! Magen har også sunket mye de siste dagene, og i følge Mona har bekkenet begynt å bli mye løsere. Nå tror jeg ikke det er lenge igjen <3

Innkjøp: Det eneste jeg har kjøpt i det siste er litt snacks til fødebagen og mam kompress etter tips fra dere. Jeg bestilte også akkurat noen nye amme BH’er som jeg kan vise når de kommer. Jeg tror lillemor har mer enn nok ting nå, og alt er på plass så jeg kan bare hvile. Er det noe vi mangler nå kan det kjøpes når hun er her.

Plager: Jeg har hatt de fleste vanlige svangerskapsplagene, halsbrann, ryggvondt, bekkenlåsning/løsning, aversjoner osv. Er det en jeg virkelig ikke ønsket meg tilbake så var det kvalmen, men det er den. Heldigvis er det mest sannsynlig ikke lenge igjen til den er borte, jeg håper bare jeg slipper å være veldig kvalm under fødselen.

Tanker om fødsel: Jeg gleder meg skikkelig til å føde, og ikke minst til å treffe lillemor. Jonna sier også han gleder seg og tror det blir koselig å reise til sykehuset, hardt for meg, men koselig! Det betyr veldig mye for meg at han også er så positiv!! Hver eneste dag får jeg snaps og ml fra følgere om at de ville født igjen og misunner meg det, fordi det er en fantastisk opplevelse. Jeg er så glad jeg har fått høre om så mange positive fødselsopplevelser, og da snakker jeg ikke om perfekt drømmefødsler. Mange venninner har opplevd rifter, sugekopp, uventet epidural og til og med brudd i halebenet, likevel sitter de igjen med gode opplevelser. Så jeg er spent og gleder meg <3

Cravings og aversjoner: De siste ukene har sjokolade kanskje ligget på topp her hjemme, men nå er jeg så kvalm at det eneste jeg får ned er helt enkel mat. Jeg klarer fortsatt frokosten min hver morgen, men det har ofte blitt rundstykker til middag, da er nemlig kvalmen verst. Jeg gleder meg umenneskelig mye til å få tilbake matlysten etter grønt igjen! Jeg stresser ikke med dette, men jeg må si at jeg savner å crave grønne smoothies, salater og supermat. Det er jo en stor del av min interesse og noe jeg gleder meg til å bringe videre til lillemor <3

Nå skal jeg avgårde på modningsakupunktur hos Anette før time med Mona. Eget innlegg om hvordan jeg forbereder meg til fødsel kommer veldig snart! Nå skal jeg nyte litt velvære før den store innsatsen som skal gjøres <3

73 kommentarer
    1. Nyyyt den siste tiden, så skjer det når du minst venter det! Og prøv å ta ting som det kommer under fødselen, og ikke tenk på skrekkhistorier eller hva som kan gå galt. Så blir dette noe av det beste som har skjedd her i livet<3 sitter selv her med en liten gutt på snart 6mnd også har jeg ei jente på 3år, så jeg vet hvor fantastisk tid du har i vente<3 masse lykke til! plutselig er hun er! 🙂

    2. Masse lykke til!☺️ Fødsel er en helt fantastisk opplevelse. Har ei lita ei på 7 mnder og gleder meg allerede til neste gang. Man får en så sinnsyk mestringsfølelse, og sluttresultatet er verdt all smerte og påkjenninger under fødselen. Bra både du og Jonna gleder dere❤️ Jeg tipper 3. februar og 3460 g og 49 cm😉

    3. Jeg har også den vanen med å leve langt inn i fremtiden, men graviditeten, særlig den siste tiden, har “tvunget” meg til å leve mer i nåtiden. Tar ikke akkurat skade av det 🙂
      Terminen min er satt til 7.februar, så vi går bare rundt å venter her også <3 Lykke til med tiden fremover 🙂

    4. Har aldri gleda meg så mykje til februar nokon gong, sjølvsagt mest på grunn av eigen gravidmage, men også fordi eg har fått følgje fleire som ventar. Håper fødselen din blir akkurat så bra som du håper på! Det er heilt fantastisk at vi kan lage heilt nye små menneske på denne måten, kvinnekroppen er magisk <3 (For ikkje å snakke om kor råflott han er når magen begynner å vakse). Masse lykke til, eg gledar meg sånn til å høyre korleis det går etter at vesla har kome 😀

    5. Du er fantastisk nydelig! 🙂
      Jeg ønsker deg alt godt under fødsel og etter <3
      Jeg har satt veldig stor pris på å lese alt du skriver, takk!
      Selv har jeg termin 4 mars 🙂

    6. Det er jo såå spennende! Tenker på deg. Plutselig har du født! :D. Ikke lett å nyte siste tiden, da er man bare lei og sliten. Og så kommer baby og da tenker man av og til at det var mer behagelig å ha den inni magen. 😛
      Det er veldig gøy å følge deg. Husker at jeg skrev til deg en gang i prøveperioden da du var veldig demotivert at plutselig sitter du der med en liten en. Og nå er det faktisk sånn snart! 🙂 Ganske så fantastisk!

    7. Jeg hadde på følelsen at du skulle føde en uke eller to før termin. Stemte visst ikke det gitt hehe. Jeg tipper at noe skjer i løpet av morgendagen eller torsdag 🙂 Masse lykke til.

    8. Masse lykke til! Det er virkelig en utavdegsjæl-opplevelse å føde, det er helt fantastisk<3 Sønnen min er nå 4,5 mnd (2,5 korrigert) og jeg gleder meg allerede til neste svangerskap og neste fødsel. Det er ingentig som slår følelsen av å kjenne på en uvirkelig smerte og mestringsfølelse mens man jobber hardere enn man noen gang har gjort - jeg følte meg som en superkvinne! Og så kommer øyeblikket hvor du endelig får møte den lille<3 Misunner deg faktisk som er i den fasen du er i nå, haha. Ønsker deg og dere alt godt de neste timene og dagene!<3

    9. Lykke til de nærmeste dagene😊 å føde er noe helt spesielt, utrolig vondt men en helt syk opplevelse❤️

    10. Masse Lykke til med kommende fødsel:)) Nyt tiden og ta vare på deg selv! Holder på med repetisjon av kurset ditt Glødende Kosthold. Takk for flotte tips:))

    11. Lykke til med innspurten! Så utrolig spennende.
      Tipper du føder på termin, min svigerinne har fått to barn ved hjelp av prøverør. Og begge to har kommet på termin, kan bare være en tilfeldighet.

    12. Jeg begynte å lese bloggen din for bare et par uker siden, nå er jeg blitt fast følger! 😉 Masse lykke til, det kommer nok til å gå kjempe fint! Gleder meg til å følge med videre på alt det spennende du har i vente! Klem <3

    13. Jeg er sikker på hun kommer før helgen. Gjetter at fødsel starter på torsdag;-)
      Masse lykke til. Det kommer til å bli tøft, men det klarer du! Timene etter fødsel kommer til å være de beste i ditt liv, smmen med lille <3

    14. Du går virkelig en spennende tid i møte og med all god mat du har frosset ned er du godt forberedt 😊 Jeg syntes det var overkommelig å føde , men så hadde jeg en veldig enkel fødsel da. Unner alle andre en like enkel fødsel 😊
      Elsker fødselshistorier så gleder meg til å høre din (hvis du deler den da).

    15. Lykke til med innspurt og fødsel! Har selv ei svært etterlengtet februarjente som straks fyller tre. Du har sååå mye fantastisk i vente!

    16. Masse lykke til. Å tippe dato er så vanskelig, men ut fra det du beskriver høres du ikke så langt unna ut. Normalt kommer babyen innen 1 uke etter at slimproppen går, men noen går enda lengre også. Min kom 1,5 dag etter den gikk og riene startet bare18 timer etter den gikk. For å tippe sier jeg 1 februar, altså i morgen <3

    17. Førstegangsfødende og fødte for akkurat 4 uker siden og gikk 10 dager over tiden. Hadde termin 24 desember og hun kom 3 Jan. Er glad for at hun kom i januar men den siste tiden var hard da jeg kun gikk å ventet på at noe skulle skje. Heldigvis så begynte fødselen av seg selv dagen før jeg hadde blitt satt igang.

    18. Jeg tipper at fødselen starter i kveld eller i natt og at du har prinsessa di 01.02.2018:-)
      Masse lykke til!

    19. Jeg er så spent på dine vegne! Selv har jeg ikke termin før om et par måneder, så jeg synes det er superspennende å følge med på reisen din! Håper du slipper å vente så altfor lenge og at det ikke er mange dagene til jenta di kommer 🙂 Masse lykke til! <3

    20. Lykke til kjære deg!! så spennende 😀 Har på følelsen av at det skjer noe ikveld!<3
      har vært såååå gøy å følge deg samtidig som jeg selv er gravid. Jeg ligger 10 uker bak deg hihi<3

    21. k: herregud, den så jeg! Værste jeg har lest, er det mulig?? Nøtter og frø er sunt altså, det er de fleste innen ernæring enig i! Nyt knekkebrød du <3 og tusen takk!!

    22. Lykke til med det forestående! Spennende og hærlig tid i møte! 😊 Ikke glem å NYT, tiden går så fort!
      Jeg blir like forelsket i veggfargen bak sofaen hver gang du tar bilder der. Hva heter fargen?

    23. Masse lykke til med fødsel! Gleder meg veldig på deres vegne! Det er en opplevelse jeg aldri ville vært foruten. To små jenter har jeg fått, og den opplevelsen akkurat når de kommer ut og du får de på brystet kan ikke beskrives💜

    24. Så fint innlegg😊 kos deg de siste dagene, og sov så mye du kan😊👍datteren min kom 2,5 time før termin for 11 år siden🤣 lillebror 6,5 mnd kom 3 dager før termin…

    25. Har sagt siden du annonserte termin at hun kommer til å komme 4. Februar (min bursdag), så det blir jo spennende å se 😃 Nyt de siste dagen, og masse lykke til! 💖

    26. Hei, veldig glad i bloggen din. Du kommer til å bli en fantastisk mamma 🙂
      Litt ut av teamet på innlegget ditt, men hvilken vognpose har du valgt til bugaboo?

    27. Lene: Tusen takk Lene, så koselig å ha deg som leser <3 jeg fikk pose i min babyshower fra elodie details i rosa, elsker den! Men har fått mange tips om at det er best med en pose de kan vokse i, som kan forlenges 🙂 Mange sverger til både den fra bugaboo, voksi og nordlys har jeg sett 🙂

    28. Hei Helene. Ønsker deg masse lykke til!!!💕 fødsel er utrolig spennende men også litt skummelt syntes jeg. Og det er mange merkelige og rare og ukjente ffølelser som settes i gang. Og hadde ikke moren min fortalt meg litt om hva som var i vente hadde jeg lurt litt på om det hadde tufset seg litt for meg. Hun sa at om du våkner tredje dagen av at du bare gråter, ikke bli overrasket eller urolig😊 Dette er helt normalt med alle hormonene som settes i sving. Og om morsfølelsen lar vente på seg ,ikke bekymre deg. Den er der plutselig 🤗 husker alle snakket om denne morsfølelsen og melkesprenget som skulle komme med en gang…. gjorde ikke det i mitt tilfelle…. etter at jeg fødte tvillingene (som var premature) måtte jeg reise hjem og la babyene bli igjen på sykehuset og hjemme hadde jeg hunden min som hadde vært min baby før jeg fikk barna mine. Jeg husker at jeg fikk melkespreng hvergang jeg hørte hunden bjeffe istedet 😂. Men morsfølelsen og melkespreng kom sakte men sikkert. Jeg klarte ikke amme til slutt men da fikk de melke erstatning istedet og det fungerte kjempe fint. Så ikke la noen gi deg dårlig samvittighet om det ikke skulle fungere. Da kunne jo flere hjelpe til med matingen. Helt perfekt. 🤗🤗 gled deg masse det er en spennende tid foran deg. Kjempe klem🤗🤗💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg