Slik forbereder jeg meg til fødsel

Fødsel er en stor opplevelse i en kvinnes liv, og hvor mye du har lyst til å gjøre på forhånd er veldig individuelt. Jeg skriver ikke dette innlegget for å legge press på noen, men for å dele hva jeg gjorde i ukene frem mot fødsel for å føle meg mest mulig trygg og klar.

Modningsakupunktur

Jeg begynte med modningsakupunktur i uke 36, og har vært nesten ukentlig siden. Jeg går til frøyaklinikken hos Anette, som også fulgte meg opp da vi prøvde å bli gravide.

Modningsakupunktur kan:

Gi raskere fødsler (her, her og her)

Redusere bruk av oxytocin som riestimulering

Gjøre at morkaken kommer ut raskere

Mindre smerter under fødsel

Akupunktur under fødsel kan også lindre smerte

Osteopati

Jeg har gått til Mona hos klinikk for alle stort sett gjennom hele svangerskapet, og særlig ved behov. Hun er både fysioterapaut og osteopat, og har hjulpet meg å forberede kroppen til fødsel ved å massere, manipulere ledd og løsne opp i spenninger jeg ikke ønsker å ta med meg inn i fødselen. Det har hjulpet veldig på vond rygg og bekken, samtidig som det har vært svært skånsomt. Jeg vil si at Mona er en av Norges fremste eksperter innen kvinnehelse, hun er rett og slett rådyktig på sitt felt! Bor du i Oslo anbefaler jeg en tur til henne på klinikk for alle på Majorstuen.

Fødselsforberedende kurs

Å ta et kurs, gjerne sammen med partner, synes jeg er en super investering. Der lærer du om de ulike stadiene i fødsel, når du skal ringe føden, når du skal komme inn, mulige komplikasjoner, barseltid, partners rolle, amming og mye mer. Vi hadde i hvert fall en kjempe fin opplevelse på ABC! Det finnes mange ulike kurs, men ønsker du et omfattende et og ikke skal på ABC så anbefaler jeg virkelig belly and baby sine eller kurset til helsesøster Tone Aanderaa. Jeg tok kurset en god fødsel over nett og synes også det var bra, men langt fra det samme som å være tilstede på et kurs. Dessuten synes jeg prisen var stiv og at det var kjipt å kun ha tilgang i 4 uker.

Gravidyoga

Jeg gikk på gravidyoga i starten av svangerskapet, men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har vært så flink på slutten. Det skulle jeg ønske, for kurset jeg gikk var helt fantastisk og yoga er virkelig gull når kroppen går gjennom så mye. I forhold til fødsel lærer du selvfølgelig masse om pust, gode stillinger og du får mer kontroll på kroppen. Det siste føler jeg at jeg har mistet helt i det siste! Jeg elsker belly and baby på Majorstuen og Skøyen, masse herlige instruktører, freshe lokaler og god kompetanse. Jeg gleder meg til barselyoga, det skal jeg nemlig på så fort jeg får mulighet!!

Bringebærblad for raskere og lettere fødsel

Etter å ha fulgt mama natural begynte jeg med bringebærbladte allerede i andre trimester. I tredje trimester gikk jeg over til å ta kapsler hver dag, og drikke teen innimellom. Bringebærblad er omdiskutert, men jeg mener det i hvert fall ikke kan skade. Det skal i følge både kjerringråd og enkelte forskningsstudier styrke livmoren slik at fødselen blir mer effektiv. Det er omdiskutert, men anses som trygt. Her kan du lese mer.

Dadler for lettere fødsel

What? Ja, du hørte riktig! Det er flere studier som antyder at dadler kan gi deg både kortere fødsel og øke sannsynligheten for at du føder rundt termin. Dadler er godt og rike på kalium og fiber, så det skader i hvert fall ikke. Et unntak er om du har svangerskapsdiabetes, da skal du naturligvis være mer obs på sukker selov fra naturlig kilder. For å få effekt anbefales 6 dadler om dagen. Jeg har faktisk hatt cravings på dadler i svangerksapet så dette har jeg kost med meg med verdens beste samvittighet. Du kan lese mer her.

Gravidmassasje

Jeg tok en tur til doula Marina før fødselen for en deilig, avslappende massasje. Hun begynner med en avspenning før hun gir en massasje basert på avspenning og pust. Du blir helt sigen og får virkelig øvd deg på å spenne av før fødsel. Dessuten fikk jeg mange gode tips av Marina, både om fødebagen, fødsel og tiden etter. Er du redd for å føde er en doula en super investering, da er hun til og med med på fødselen og hjelper deg hele veien!

Både Anette, Marina og jordmor Kristina holder til på Frøyaklinikken nå! Anbefaler å følge hjemmefodsel på snapchat, så mye å lære!! Under ser du hele knippet av herlige damer <3

Peritineum massasje mot rifter

Å massere mellomkjøttet (for et ord) er omdiskutert, men det er noe forskning som viser at dette kan redusere risiko for rifter. Dette har jeg lært på ABC da jeg spurte jordmor om det var vits å drive med. Er du redd for rifter er det godt å huske at norske jordmødre er veldig gode på å unngå dette. På ABC har de kun 0,4 prosent rifter av grad 3 og over, og de er enda lavere på klipping. Har du hørt på Tusvik og Tønne har du sikkert hørt masse om den ville riften til Sigrid, men som hun sa da hun fortalte om den så er det svært sjeldent at dette skjer, typ en gang i året. Jordmødrene holder igjen og veileder deg så baby kommer sakte ut, så det er best å bare høre på dem. Men massasje kan i hvert fall ikke skade!

Denne har jeg ikke vært så flink med, jeg synes det har vært ganske ømt og har ikke orket. Frister det kan det i hvert fall ikke skade!

Det var mine tips! Så får vi jo se hvordan det går 😉 <3

Gjorde du noe spesielt for å forberede deg til fødsel?

16 kommentarer
    1. Fødselsforberedende kurs og massasje av mellomkjøttet (litt sporadisk…). Fikk ikke rifter under fødsel, men måtte klippes fordi lille hadde navlestrengen rundt halsen x2 og de ville ha han ut raskt. Glad de heller klipte enn å ta noen sjanser:) Men klipp høres virkelig verre ut enn det er altså. Det hele opplevdes helt udramatisk. Litt vondt med stingene frem til et par uker etter. Men vi alle er vel innforstått med at fødsel er vondt og kan gjøre vondt en stund etterpå.

    2. Hei! Lykke til med siste innspurt og fødsel! Jeg har selv termin den 20.februar- er veldig spent.. Siden jeg har gått ut i permisjon, bruker jeg dagene på å pleie meg selv litt ekstra😊 ..Og derfor lurte jeg på en ting- Du ser så innmari ren, gyllen og flott ut i huden, hva gjør du for å få til dette?

    3. Jeg hadde en rask og forholdsvis enkel fødsel uten alle disse forberedelsene eller kjerringrådene, bortsett fra fødselsforberedende kurs. Jeg kom inn til sykehuset med 6 cm åpning og hadde før det gått hjemme, sett serie, spist biffmiddag og tatt et bad. Deretter var vi på sykehuset i 2 timer før lille kom til verden. Og det hele uten rifter.
      Så jeg tror nok det handler om hva vi er disponert for også. Men som du sier, det skader jo ikke:) Og det hjelper kanskje litt sånn at en føler en har mer kontroll over en ganske uforutsigbar og ukontrollerbar situasjon?
      Uansett, masse lykke til med den seige innspurten. Snart har du henne i armene dine<3

    4. Gjorde egentlig ingenting annet enn å gå på et kurs 🙂 Men jeg var litt engstelig for å føde, så prøvde bare å unngå å tenke for mye på saken. Så slapp jeg å gjøre meg selv redd/urolig/nervøs.
      Og ja, jordmødrene er veldig flinke til å holde igjen og hjelpe til. De bruker hendene til å støtte barnets hode og “tøye” åpningen for å forhindre rifter i størst mulig grad. Fungerte supert hos meg. Fikk et par små rifter, men måtte bare sy 3-4 sting. Så synes nesten ikke jeg kan kalle det rift engang. Og morkaken kom av seg selv kort tid etter barnet.
      De klipper vel egentlig ikke lenger nå, med mindre man holder på å revne skikkelig, tror jeg? At de da klipper for å ha kontroll. Eller om det haster med å få ut barnet.
      Lykke til.

    5. Digger bloggen din! Enkelt og greit. Det er så sykt bra at du skriver om alt det her! Takk for at du deler!

    6. Virker som du gjør en kjempegod jobb for å forberede deg 😊
      Jeg forberedte meg hele svangerskapet ved å gjøre knipeøvelser. Ellers trente jeg i snitt tre ganger i uka fram til uke 40. Inntok mest sunn mat og passet på og ikke spise for mye (ville ikke legge på meg “utenom”).
      Både jeg og samboer manifesterte at fødselen skulle bli rask og enkel og det ble den, 4 timer fra riene startet til babyen lå på brystet. Søsteren min har studert NLP så jeg ble inspirert av henne ifht manifesteringen. Jeg bruker manifestering på andre områder i livet også.
      Husker jeg sa til jordmor at jeg hadde lest at en førstegangsfødsel tok i snitt 8 timer. Da sa hun “Det skal du bare sette ett stort kryss over. Du må bare forvente at det tar lang tid”. Unødvendig sagt av jordmor, da jeg ikke ser hensikten med å forberede meg på det verste. For meg blir det bortkastet energi.
      Håper du får en fødsel av “det gode slaget” og at du snart har lille i armene 😊

    7. Vi var på fødselsforberedende kurs, og jeg gikk til kiropraktor ila svangerskapet. Ellers leste jeg bare om ulike typer fødsler, og satt meg inn i alternativ smertelindring. Jeg viste jeg ønsket en naturlig fødsel, uten bruk av smertestillende. Jeg måtte bli klippet, for de trengte at mini skulle komme litt raskere ut. Hadde heldigvis ingen smerter eller ubehag mtp stingene i etterkant! Snittet grodde raskt og fint. Hadde alt i alt en flott fødeopplevelse, på tross av litt klipping på slutten 🙂

    8. Dette var da vel litt voldsomt? Kroppen VET hva den skal gjøre og de fleste fødsler i Norge går helt fint uten både dadler og massasje. Dette kommer til å gå så fint:)

    9. Jeg og barnefar var på fødselsforberedende kurs, jeg smørte også med mandelolje i perineum i ukene før termin:-) fikk også modningsakupunktur en gang, vannet gikk og baby ble født dagen etterpå 😀 en rask og komplikasjonsfri fødsel:) fikk kun overfladiske rifter, ba fint om å få slippe klipp om det ikke absolutt var nødvendig… slapp akkurat unna klipp og sugekopp :0 pga lang trykketid!

    10. Forberedte meg ingenting, ikke et kurs en gang. Egentlig litt glad for det, fordi min første fødsel var over på to timer (fra første antydning til rier), så tror bare jeg hadde blitt enda mer redd dersom jeg hadde forestillinger eller håp om hvordan fødselen skulle bli. Jeg følte jo totalt kontrolltap, og det hele ble jo veldig intenst pga at det gikk så kjapt. Men, i ettertid ser jeg på alle fødslene mine som det beste og vakreste jeg har opplevd. Jeg fødte de to første uten smrtelindring, og tredje fikk de tid til å sette epidural. Det var MAGISK! Sååå fantastisk fødselsopplevelse, så jeg er faktisk en av de som anbefaler epidural. Gikk helt fint uten og, men følte det ble så intenst at jeg mistet kontrollen på de fødslene uten.. uansett, det blir sikkert en flott opplevelse!

    11. takk for et flott innlegg med en del detaljer 🙂 akkurat slike ting og på det detaljnivået jeg trenger å lese nå som jeg forbereder meg selv. Dette kommer til å gå kjempefint!

    12. Har vært inne på bloggen din kanskje 10 ganger de siste to døgnene! Regner med at du er på sykehuset nå 😀 Så spent på deres vegne. En oppdatering er veeeeldig ønsket!

    13. Nå mistenker jeg at vi kanskje har fått en liten ny verdensborger. Eller at hun er underveis 🙂 Gleder meg til oppdatering, når du er klar for det såklart! Er ikke det som er viktigst nå akkurat, men venter spent 🙂 Kos dere! ❤

    14. Masserte mellomkjøttet og fikk ingen rifter der hvor jeg hadde massert, men fikk lengre oppe. Masse lykke til! ❤ tenker masse på deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg