Supermaten du finner på kjøkkenet

I dag er vi så heldige å få en gjesteblogger her hos meg! Søte Sunniva fra frisky.no har skrevet en artikkel om supermat som du har hjemme (eller finner på nærbutikken). Jeg er i hvert fall klar for å fylle kroppen med supermat igjen, både for å føle meg fresh til våren og for å holde energien oppe!!

Processed with VSCO with a6 preset

Skrevet av Sunniva fra frisky.no

Supermat er en fellesbetegnelse på matvarer som har et spesielt høyt innhold av vitaminer, mineraler og antioksidanter, og som virker mer helsefremmende enn andre. Mange som hører betegnelsen supermat, tenker ofte på eksotiske bær, som for eksempel gojibær, spirulina og chiafrø.

Men visste du at mange av matvarene som går under kategorien ´supermat´ er matvarer du kanskje allerede har liggende på kjøkkenet?

I denne artikkelen finner du en liste over 10 sunnhetsbomber som du mest sannsynlig allerede har liggende på kjøkkenet.

1. Peanøtter

Peanøtter går under kategorien supermat fordi det i naturlig form er supersunt! Peanøtter er faktisk egentlig ikke en nøtt, men en belgfrukt. De inneholder store mengder helsegunstige stoffer, som gode fettsyrer, vitamin E og B, proteiner, mineraler og massevis av fiber. Dette er stoffer som kan redusere risikoen for hjerte-og karsykdommer, i tillegg til at inntak av peanøtter senker nivået av kolesterol og triglyserider i blodet.

Det beste med nøtter er at du ikke behøver å spise mye for å nyte helsefordelene! 15-20 gram nøtter om dagen har vist seg å være nok. Forskning har vist at inntak av til og med peanøttsmør reduserer risikoen for sykdommer og død. Så smør deg en brødskive med litt peanøttsmør eller dryss litt peanøtter over woken!

2. Dadler

Dadler er en steinfrukt opprinnelig fra India. Dadler har et høyt innhold av kalium som bidrar til et normalt blodtrykk og normal muskelfunksjon i kroppen, og et høyt innhold av kostfiber som er gunstig for fordøyelsen, bidrar til å forhindre vektøkning, hjerte- og karsykdommer, kreft i tykk- og endetarm og kan forebygge diabetes type 2. Sliter du med dårlig søvn, så inneholder tørkede dadler også aminosyren tryptofan, som omdannes i kroppen til søvnhormonet melatonin som kan bidra til bedre søvnkvalitet.

Dadler er perfekt som erstatning for raffinert sukker i baksten! Når du har søtsug er det vanskelig å holde seg unna godterihylla på butikken. Kom søtsuget i forkjøpet og lag deg noen raw energikuler med dadler, kakao og kokos, eller kanskje raw snickerstrøfler, en glutenfri, protein- og fiberrik blanding med dadler, peanøtter, havregryn og kakao?

3. Kokosolje

Mange kaller kokosolje for “helsens gull”, og det er ikke en overdrivelse. Kokosolje er nemlig proppfull av gode næringsstoffer, både vitaminer, mineraler, antioksidanter og fettsyrer.

Men det beste med kokosolje er kanskje at det kan brukes til matlaging. Kokosolje har et høyt kokepunkt og er svært varmestabilt, så det egner seg utmerket til steking. Og visste du at to brødskiver med kokosolje dekker det daglige omega-3 behovet hos en voksen? Det fine med kokosolje er at det ikke bare er godt i maten, men det gjør også underverker for hud, hår og hodebunn! Du kan bruke det som en hårkur over natten eller bare ta litt i tuppene for å forhindre slitt hår.

4. Kakao

Som regel kobler man ikke ordet sunt med kakao, men kakao er faktisk ekstremt sunt! Det er flavonoidet epicatechin som gjør det så gunstig for helsen. Forskeren Normann Hollenberg fra Harvard Medical School har studerte Kuna-indianerne i Panama over mange år, som drikker opp til 40 kopper med kakao i uka, og funnet at risikoen deres for å utvikle kreft, diabetes, slag eller hjertesvikt kun er 10% av det normale! Og i følge forskeren kan stoffet bli like viktig som både penicillin og bedøvelsesmidler.

Men vel og merke er det rå kakao man må innta for å få i seg de gode stoffene. Stoffet har en tendens til å avgi en litt bitter smak og blir derfor ofte i stor grad fjernet fra sjokoladen man finner i godterihylla på butikken. Men har du rå kakao stående i kjøkkenhylla er det gull verdt for helsa å nyte en ekstra kopp med kakao i uka, eller lage litt søtsaker, som nevnt tidligere, med dadler.

5. Sitron

Sitrusfrukten som blir ansett av buddhistene som en av de tre velsignede fruktene. Sitron er et kraftfullt redskap mot forkjølelse og influensa, da den er stappfull av C-vitaminer og antioksidanter. C-vitaminer styrker immunforsvaret, danner kollagen (som kan forebygge rynker), motvirker infeksjoner og forebygger kreft. Antioksidantene sitrusflavonoider hjelper med å lege sår, styrker veggene i blodkarene og forebygger blant annet åreforkalking. Hvis ikke det kan kalles supermat, hva kan det da?

Brygger du på en forkjølelse, lag deg en deilig kopp med ingefær- og sitronte! Tilsett litt honning, så har du et mirakelmiddel. Eller hva med forfriskende lemonade på varme sommerdager? Ellers er sitron alltid godt ved siden av fiskemiddagen eller i gulrotsuppen.

6. Blåbær

Blåbær er en kraftbombe i liten pakning. Det høye innholdet av antioksidanter, mineraler, C-vitaminer, fiber og fruktsyrer gjør det til en utropt supermat. Ikke bare kan den beskytte cellene dine i kroppen og forebygge sykdommer som kreft og hjerte-og karsykdommer, men det kan bidra til bedre blodsirkulasjon i øyet slik at du ser bedre om natten, motvirke diaré og det kan bryte ned fettceller i kroppen. Ikke så verst for et lite bær! Forskning har også vist at det kan forebygge aldringsproblemer som dårlig hukommelse og nedsatt læring.

Det som også er så fint med blåbær er at man kan høste den selv. Er det sesong for det, gå ut og plukk litt med familien, så har dere hjemmelaget blåbærsyltetøy på egenplukkede bær! Eller hva med litt hjemmelaget blåbærsaft?

7. Avokado

Avokado er faktisk ikke en grønnsak, men en frukt! Og den har et høyt fettinnhold av den gode typen, nemlig enumettede fettsyrer. En forskning utført ved Pennsylvania State University viser at det å skifte ut dårlig fett i kostholdet med fett fra avokado har en gunstig effekt på det dårlige kolesterolet hos overvektige mennesker. Dette kan enten skyldes det høye fiberinnholdet alene, eller en kombinasjon av det og innholdet av vitamin E, B og C, mineraler og fytosteroler.

Avokado er en fantastisk god frukt som kan bli brukt til mye forskjellig. Du bruker kanskje avokado mest til fredagstacoen, men avokado kan bli brukt til så mye mer! Inviterer du venner på middag en dag er kald avokadosuppe en ypperlig forrett. Eller pisk opp en avokado- og pæreis, en unik og minneverdig dessert! I hverdagen fungerer også avokado som en god erstatning for smør på brødskiva!

8. Brokkoli

Føler du deg mye trøtt og sliten om dagen, eller blir du kanskje ofte syk? Spis litt brokkoli! Brokkoli inneholder nemlig store mengder folat, som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. C-vitaminet i brokkolien forbedrer immunforsvaret og øker i tillegg opptak av jern i kroppen. Ønsker du deg større muskler så hjelper proteinet i brokkolien deg med det. Forskning viser også at brokkolien forebygger kreft, særlig prostatakreft og kreft i magen, i tillegg til at den kan gjøre allerede påvist kreft mindre aggressiv.

Stek deg litt brokkoli med parmesan, et supert tilbehør til biff, eller lag deg en brokkoli-og valnøttpesto til tapasen!

Kilder:

– https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse/2008/02/kakao-verdens-sunneste-stoff

– https://frisky.no/kokosolje-sunt/

– https://www.nrk.no/livsstil/derfor-bor-du-spise-sitron-1.3297041

– https://nhi.no/kosthold/ernaring/en-avokado-om-dagen-gjor-godt-for-hjertet/

– https://www.frukt.no/ravarer/gronnsaker/brokkoli/

    1. Dette er sånne type innlegg jeg ELSKER!! Da føler jeg at det er så mye lettere å kunne gjøre de små forandringene i livet ved å bare se litt ekstra godt i kjøleskapet! Tuusen takk✨

    2. Jeg er selv nettstudent nå, og trives svært godt men det, men det er ikke til å stikke under en stol, at det å studere er krevende. Jeg går første året nå, og jeg tar gjerne i mot noen tips mtp arbeidskrav/ eksamen om du har det! 🙂 Disse tre årene her kommer til å gå veldig fort, det er jo allerede snart april. Og når jeg står på som verst, så tenker jeg ofte at studietiden er heldigvis en super kort periode i livet, også kan jeg gjøre akkuratt det jeg ønsker etterpå!
      – Stine 🙂

    3. Takk for herlige tips 😊
      Jeg starter hver dag med ett glass vann med sitron og ingefær (lager jevnlig og fyller i karafler). Tipper det er en av grunnene til at jeg har vært frisk nesten ett år mens mange rundt meg har hatt både influensa og omgangssyke.
      Det er alltid kjekt med påminnelser 😊
      Hva tenker du om peanøtter? Bør de bløtlegges i forkant?

    4. Det gikk 10 uker før jeg fikk på meg pre-gravid jeans etter keisersnitt(pga. smerter i arret, noe jeg fortsatt har etter 8 mnd)… Kan du fortelle litt om hvordan du/kroppen din har det nå?

    5. Nora: Jeg kan fortsatt få vondt i arret, men den jeansen jeg bruker nå er høy i livet så selve kanten presser ikke på arret hvis du skjønner? Kjenner det ekstra godt når vi sover sammen og lille sparker litt i magen min <3
      Jeg fikk tips fra osteopaten/fysioterapauten min at jeg skulle massere arret med en krem for å gjøre det mykere, da minskes arrvevet og det blir nok også mindre vondt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg