Melke- og soyafri diett

Hei og hopp!

Som noen av dere har fått med dere på instagram og snap har vi hatt litt utfordringer de siste dagene. Forkjølelse alle mann, i tillegg til at lillemor har hatt endel uro. Etter råd fra legen skal jeg teste melke- og soyafri diett i 4 uker fra i dag (noen sier også lenger, så jeg må forske litt). Proteinene i både kumelkeprodukter og soya er ganske tunge å fordøye for små mager, derfor anbefales det ofte å teste uten. Det som er viktig er å kutte lenge nok, og å kutte alle kilder. Jeg anbefaler ofte mine kunder å redusere inntaket av melkeprodukter før de kutter helt, fordi mange kan bli veldig bra av dette. Når du skal teste om din lille har allergi eller intoleranse for melkeprotein kan du ikke kjøre denne strategien.

Når det gjelder soya er det ikke så stress for meg, jeg bruker sjeldent soyaprodukter eller ferdigmat med soya i. Det eneste er at jeg pleier å drikke en soyalatte innimellom når jeg er på kafé, hvis de ikke har havre- eller mandelmelk. Når det gjelder melk er det verre… Jeg er veldig glad i melkeprodukter, og selv om jeg prøver å begrense da jeg mener det ikke er bra med for mye, spiser jeg noe med melk i hver dag. Særlig er hvitost på f eks taco, mozarella og cottage cheese favoritter. Og sjokolade!!!

Så nå må jeg få inn litt inspirasjon og finne nye løsninger. Motivasjonen er heldigvis helt på topp, gjør jo hva som helst for at hun skal ha det best mulig. Jeg vet at mange av dere kutter melk og derfor kan vi jo hjelpe hverandre.

Noen enkle løsninger jeg sverger til:

– Speltlomper eller kikertlefser med kalkunpålegg og grønnsaker

– Havregrøt eller bokhvetegrøt

– Smoothie!! Som jeg gleder meg til å begynne å drikke masse smoothie igjen mot vår og sommer!! Fylle på med supermat og energi!

– Havreyoghurt, jeg liker de fra oatly og kjøper dem på meny

– Rå sjokoalde eller kokos sjokoladen fra Berit Nordstrand

– Rapskokos fra Berit Nordstrand kan brukes både på skive, lompe og til steking

– Oatly iKaffe i kaffen, så god! Jeg tar ofte med meg litt av denne i en tupperware og har i kaffen eller teen på kafé

– Surdeigsbrød med eggerøre er en enkel favoritt

– Husk å få inn masse pre- og probiotika for å bygge opp god tarmflora

– Pannekaker laget av egg og kokosmelk, genialt!

– Supper med kokosmelk, det smaker ikke kokos om du kun bruker den fete delen som legger seg på toppen

– Fokusere på rene råvarer som frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk og egg, alt det kan spises helt trygt.

– Rå sjokolademousse er genialt som kos i hverdagen, jeg har mange oppskrifter på bloggen.

– Oppskrifter kan du finne på veganske blogger og paleo blogger, da dette er kostholdsfilosofier uten melk. Obs, noen som spiser paleo bruker melk og noen veganere spiser soya, du må selvfølgelig sjekke, men inspirasjon kan du finne!!

Processed with VSCO with kp3 preset

Har du noen tips til meg? Del gjerne!!! Da blir jeg glad <3

Ellers er bæreselen min fra ergobaby en skikkelig favoritt!! Det er takket være den jeg fikk skrevet dette innlegget!! Min modell heter adapt og jeg kjøpte den fra naturligliv.no, er er utrolig flinke på bæring!

 

 

    1. Hei! Mørk hvalsjokolade er uten melk, og er vell den eneste sjokoladen jeg fant på markedet som smakte godt! anbefaler deg å gi litt melkefri mme innimellom dersom det er melk som er problemet, slik at du venner babyen til smaken når du ønsker å slutte å amme, det angret jeg på! 🙂 lykke til!

    2. Jeg sverger til havrefløten til Oatly i matlaging! Synes den gir et mye bedre og fyldigere resultat enn f.eks. havre/mandelmelk 🙂

    3. Hva med den fermenterte kokosyoghurten din da frøken? eller lage cloudbread med kokosmelken istedenfor smøreost som du snakket om, lage deg eggewrap og ha fyll i, bananpannekaker, lage deg mandel eller hirsegrøt 😀

    4. Har du prøvd osteopat? Vi fikk en helt ny baby etter et besøk hos osteopat, kiropraktor hjalp lite for oss, så det kan jo være verdt et forsøk 🙂

    5. Hei! Må bare tipse om at dersom du skal kutte melk og soya for å se om baby reagerer er det også anbefalt å kutte alt der det kan være spor av det.. og da er det straks litt flere ting enn det man tenker over (bla speltlomper og omtrent alle de melkefrie sjokoladene 😭). Jeg fikk ihvertfall råd om dette fra Annette Resch 🙂 Anbefaler gruppen amming med allergier på fb!

    6. Hm, er det lov med Labneh (med zaater og olivenolje namnam)? Eller er det like mye proteiner i den?
      Syntes forøvrig at det går veldig fint med mandelmelk også, jeg har sverget til det en stund nå. Får vel ta skrittet og lage min egen snart også 🙂

    7. Hei Helene!
      Min lille gråt mye fra rundt 4ukers alder, fra å være en stille og rolig baby som spiste og sov godt ble han utrøstelig. Jeg ble helt fra meg og prøvde alt mulig rart. Kuttet ut melk/soya fra kostholdet/sitrusfrukter, sjokolade (kakaobønner..) og alt det andre de kan reagere på. Da han ble tatt med vakuum tok vi han også med hos kiropraktor med tanke på låsninger i nakke/rygg. Etter behandlingene pleide han alltid å sovne og sov gjerne i flere timer. Men gråten fortsatte og han var utrøstelig. Kiropraktoren anbefalte Biocare antenatal bioflora, en type probiotika du får kjøpt på helsekost, noe helt annet en semper og miniform! Anbefaler deg å prøve, dyre, men var verdt hver en krone for oss!! Når lille ble litt over 3mnd så var det som om en bryter ble slått av, tarmsystemet blir mye mer modent da.
      Uansett, veit hvordan det er å ha en utrøstelig baby, man føler seg så forferdelig maktesløs, og det sliter ut både liten og stor.. det kan være mange grunner til at baby er urolig/utilpass selvsagt, tenkte jeg bare skulle komme med et tips som gjorde det bedre for oss 🙂

    8. Hei Helene 🙂
      Jeg måtte holde meg unna melk og soya da jeg ammet, pga kumelkintoleranse hos jenta mi. Merket endring etter 1-2 uker. Hun gulpet og bæsjet betraktelig mindre, ble roligere og sov bedre. Men har lest at det kan ta opptil 6-8 uker før alt er ute av kroppen. Så det kan vel variere.
      Det finnes grupper på facebook, feks «amming med allergier», «barn med melkeallergi» – jeg har lært mye der 🙂

    9. Jeg kuttet selv ut alt v melke produkter når minstemann var liten. For en forskjell. Selv om du må tenke deg om en gangvei hei og to før du spiser noe ute er det så verdt det. Lykke til! Jeg heier på deg

    10. Du har sikkert skrevet noe om det tidligere så det er sikkert ikke nødvendig, men ville bare tipse om at melkeallergi type morsmelk var det broren min reagerte som baby, uten at legen plukket det opp på tross av myyyye uro og magevondt.

    11. Hei Helene Ragnhild! Så nydelige dere er i sele på magen. Er det ikke herlig å ha henne så nært og likevel kunne gjøre ting samtidig? Et lite bæretips bare: Ta gjerne midjebeltet litt høyere opp og stram deretter skulderstroppene litt. Hvis du ikke får strammet mer, kan du gjerne krysse dem bak. Dette er for å få baby litt høyere opp på magen slik at du har henne “close enough to kiss”. Det er en av huskereglene ved bæring. Slik får du også fulgt med respirasjonen hennes. Det finnes bæregrupper og mye info og inspirasjon å få på facebook/nett. http://www.norskbaeregruppe.no http://www.baerehjelpen.no, http://www.bereglede.no osv. Men vær forsiktig, stor fare for å bli veldig bærehektet 😉
      Kos dere med bæring, det er gull verdt med urolig baby dag og natt! <3

    12. Hei Helene 😊 vil bare fortelle deg hvor flott du er som mamma! Det ser ut som om du og Lykke har det godt sammen, selv om dere har hatt noen utfordringer. Snart vil mye gå seg til, og dagene vil nok føles lettere. Vil også si at jeg og feira den dagen jeg fikk på meg pre-gravidbukser, og at det må være lov å glede seg over at egen kropp kommer tilbake. Jeg har det iallfall best når jeg føler meg komfortabel i eget skinn, og at mine egne klær passer meg. Riktignok med litt større love handles og løsere hud på magen enn før, men det kan jeg leve med.
      Beklager om innlegget ble litt rotete, men håper iallfall at du fortsetter å ta til deg all positiv tilbakemelding, for det ser ut som om du gjør en strålende jobb! Skulle ønske alle mammaer kunne vært litt flinkere til å bygge hverandre opp.
      Håper du får en fin dag! ❤️

    13. Mari: Tusen tusen takk Mari!! Skal love deg at jeg har stappet en slappere mage oppi min stretchy jeans, sånn er det sikkert for mange! haha <3 før lå jeg vel på stranden og synes magen min aldri var tynn nok, nå tror jeg at jeg vil ha mer fokus på å smøre Lykke og leke med henne i sanden, og for en befrielse det er!! Takk for kjempe fin kommentar <3

    14. Ellen: Takk <3 hun er close enough to kiss altså, men jeg kan sikkert ha belte lenger opp også! Selen er enda ganske stiv, men den blir jo mykere med bruk. I dag smatt hun faktisk inn i caboo'en igjen også, det var digg! Den er jo deilig til innebæring synes jeg <3 alle babyer burde bæres altså, det er jo bare gull!!! <3

    15. Susanne: Takk!! Etter tips fra dere kjører vi på en lengre periode!! Heldigvis er jeg jo ernæringsdama og dermed er det lettere for meg, slipper å sette meg inn i det i tillegg til alt annet nytt <3 takk for tips, har meldt meg inn i gruppene!!

    16. Stine: Så rart, det skal jo etter norsk lov opplyses og det står ikke spor av melk på f eks buer speltlomper. Så står det ikke skal det være greit altså, men sikkert veldig forskjell på de ulike produktene!

    17. Coop sin mørke kokesjokolade er også melkefri, så den har vært gull verdt med tanke på kakelaging til dåp etc. Den koster bare 10,- kroner også 😊

    18. Hei. Geitemelk har ikke samme proteinsammensetning som kumelk visstnok. Tine har både melk og ekte hvit ( og brun) geitost som kan anbefales. Den hvite geitosten funker både til taco og pizza 👍 jeg har selv blitt diagnostisert med ME etter en skjodkjertelbetennelse som aldri slapp taket når det gjaldt energi 😕 hatt diagnosen i 6 mnd. offisielt, men legen tenkte tanken høyt for snart ett år siden. Prøver nå ut en diett med tanke på intoleranse og da er blant annet kumelk fy.
      ‘Når man føler seg unormalt normal er det veldig vanskelig å ikke gjøre det man normalt ville gjort….da kan man nemlig plutselig føle seg normalt unormal igjen’

    19. Jeg prøver å holde meg unna melk i hverdagen, rett og slett fordi jeg mener at det ikke er bra å drikke melk fra en annen art. Kumelk er først og fremst beregnet på kalver. Men det er vanskelig. Er melk overalt , og jeg er også litt for glad i sjokolade, men prøver å bytte ut en del med kokosolje og kokosmelk noe jeg synes er veldig bra 🙂

    20. Hei! Jeg har levd melkefritt i tilsammen 17 mnd (ammer enda). Mitt barn er veldig allergisk, blir helt vablete ved en hver kontakt med melkeprotein. Både hudkontakt og i munnen. Ville bare ønske deg lykke til! Det er ikke så vanskelig som mange tror 🙂 feks har det kommet en vegansk nydelig iskrem fra Ben & Jerrys 😁

    21. Jeg merket ca 20 prosent bedring da jeg fjernet alle melkeprodukter, men jeg hadde lite av det allerede siden jeg reagerer på noe. I ettertid har jeg skjønt at stramt tungebånd var nok hovedårsak til uro og ammeutfordring.Oste savnet er det verste, nettopp oppdaget en nydelig kokos-ost på helsekost. Den het noe slikt som Violife eller lignende. Med pizzasmak var nydelig. Uten e-stoffer og tull, men en del stivelse desverre.

    22. Coop har mørk kokesjokolade og melkesjokolade (lys kokesjokolade) uten melk. Men kan inneholde spor av melk da.. så vet ikke om du kan bruke de? Men en venninne som har melkeproteinallergi spiser de i allefall. Jeg synes de er ganske gode, og billige. Spiser den lyse som vanlig sjokolade, selv om jeg tåler melk 🙂 Finnes også en sjokolade som heter Melkefri.

    23. Hei:)
      Jeg kan anbefale appen check content. Med den kan man holde telefonen over strekkoden på en matvare og få opp om den inneholder en eller flere av allergenene man har krysset av for. Jeg har en datter med melkeproteinallergi og holdt meg unna melkeprodukter i 2 år mens jeg ammet.Hun er fortsatt melkefri og jeg føler jeg har funnet mange godt erstatninger tilmelkeprodukter nå som jeg har prøvd det ut selv.

    24. Hei Helene,
      Tusen takk for at vi som lesere får innblikk i hverdagen deres <3 Jeg følger nøye med og gledes hver gang du skriver til oss.
      Jeg har en liten jente på 5 uker selv. De første to ukene var fine, og så snudde det omtrent over natten. Mye uro og grått, og når jeg ser tilbake på de siste ukene sitter jeg med et inntrykk av at hun har vært mer misfornøyd enn fornøyd, uff stakar. Vi var hos legen igår som anbefalte melkefri diett fremover for å se om det bedres. Jeg er derfor litt nysgjerrig på hvilke symptomer Lykke Marie hadde? Har forståelse for hvis ikke du ønsker å dele. Her er det eksem i ansikt, blod i avføring, magevondt og uro/grått.
      Lurer også på om du vil dele hva du spiser en vanlig dag? Jeg er helt rådvill ift. dette.

    25. Anonym: Tusen takk <3 jeg har ikke lyst til å skrive om hennes symptomer, men om du googler melkeallergi baby får du opp artikler som beskriver symptomer. Det jeg spiser varierer veldig, men det er som regel havregrøt til frokost og noe ala fisk/kjøtt, grønnsaker eller quinoa, ris, potet, søtpotet til middag 😉 lunsj er som oftest på farten, noen ganger smoothie om jeg får laget det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg