Rå brownie på 1-2-3

For et herlig vær å våkne til i Oslo i dag!! I dag skal jeg kose meg med mine gode venninner og deres små. Kaffe, litt trilling og sol, kan vel ikke bli bedre enn det? Vi blir hjemme et par dager til før vi setter snuten mot fjellet. Jeg er spent på hvordan det blir å ha med Lykke dit, jeg har allerede pakket med oss masse ull i hvert fall. Hvis dere har tips hører jeg gjerne!

Som jeg skrev i innlegget om å komme i gang med sunne vaner er sukkeret alltid det jeg tar tak i først! Det er veldig enkelt å begynne å spise sunnere versjoner av dine favoritter, nettopp fordi det finnes så mange alternativer du kan velge. Søtningsstoffer er en jungel og de har alle sine fordeler og ulemper. Fordi det er et stort tema har jeg valgt å lage en guide til deg med oversikt over de vanligste søtningsstoffene, slik at du kan velge de som er riktigst for deg! Du finner den her 😀

Denne oppskriften er utrolig enkel, den går rakst å lage og den smaker supergodt. Dessuten inneholder den både rikelig med fiber, gunstige fettsyrer og mikronæringsstoffer slik at du kan både kose deg og fylle på med energi og næring til kroppen din. Hvem vil vel ikke det?

Når jeg må kutte ut ulike matvarer leter jeg ofte etter inspirasjon i raw food verden. Dessuten er jeg helt besatt av kaféen Oslo Raw, en bitteliten perle i Oslo der du får den deiligste rå maten!

Disse trengte jeg ikke oppskrift for å lage, jeg slang kun noen basisbarer i en foodprosessor. Du kan nok bruke en kraftig stavmixer, men det vil nok ta litt mer tid.

Rå brownie på 1-2-3

5 dl rå cashewnøtter

20 små dadler

to klyper salt

4 ss rå kakao (eller vanlig hvis du ikke har)

1 ss kokossirup (kan sløyfes)

Kjør først nøttene i en foodprosessor før du tilsetter resten av ingrediensene. De er ferdig når deigen har blitt til en stor, jevn klump.

Form til kuler eller brownies, alt ettersom hva du liker!

Jeg laget en ganske stor oppskrift slik at jeg kunne fryse ned. De tiner raskt og er perfekte å kaste i vesken (eller stellebagen for min del).

Jeg håper du får en nydelig dag i påskesolen <3

24 kommentarer
    1. Disse så nydelig ut 😋 Elsker at du deler enkle oppskrifter 😀 Hvor får jeg tak i rå cashewnøtter? De i rosa pakning på butikken er vel neppe rå 🤔

    2. Nam! Takk for at du deler oppskrift, Helene! Varme føtter, hender og hode er viktig på dei små når det er kaldt. Vindtett lag ytterst og ja – sjølvsagt ett par lag ull 🙂 vi brukte vindtett «trekk» utanpå bæreselen – vår lille var også eit solid frimerke (og låg omtrent aldri i vogn 😅). Og å ikkje vere lenge ute om det er veldig mykje vind. Men alt dette veit du nok allerede 💚 Nyyyt påska – vi har roleg bypåske i Oslo – deilig!

    3. Dette så sykt godt ut! Har selv pcos og er veldig glad for å se så mange gode oppskrifter på bloggen din, som jeg kan spise!
      Vet ikke om dette er noe du har lyst til, men har du vurdert å lage et innlegg som viser en typisk uke i matveien for deg? Det hadde vært veldig interessant å se en hel uke, for å se det helhetlige kostholdet ditt, pluss at man får utrolig mye inspirasjon på en gang når man leser et slikt innlegg. Bare en ide!
      Kos deg med den søte lille!

    4. Takk for fin oppskrift 😊 er det noe jeg kan erstatte kokossirup med? Og har du noen gode råd til hvor jeg kan få kjøpt rå kakao? Bor litt avsidesliggende til, og er ikke helt klar for å dra med lillefrøkna på 4 uker til 45 min på toget Oslo enda 🙈

    5. Hei! Kom bare til å tenke på noe- er du flink til å være sammen med de veninnene dine som ikke har barn nå som du selv he fått selv? Er selv en av få veninner uten barn, og merker ofte at man blir glemt til fordel med de som har!

    6. Vi er på første hyttetur nå i påsken. Så har ikke så mye tips.. vi tok bare med ekstra av alt hehe. Mye ull var planen her og. God tur og god påske😀

    7. Mmm disse har jeg lyst til å prøve, men kan man bruke andre nøtter? Ser de på bildet har valnøtter oppå, men mandler, valnøtter el går kanskje ikke inni?

    8. Jeg har alltid tenkt at dadler skulle jeg aaaldri prøve ettersom jeg syns de ser så udelikate ut. Men denne oppskriften måtte jeg bare prøve og dro med bebis ut for daddelshopping, og WOW så godt! Til og med samboern elsker dem 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg