Bryllup med baby

I helgen har vi vært i bryllup til min fine søster, som vi koste oss! Det var så fint å se venner og familie, og ikke minst selve bryllupet. Jeg har jo blitt et emosjonelt vrak siden Lykke kom og nå gråter jeg av alt!

Lykke fikk ha på bunad som min mamma har strikket, og jeg kom akkurat inn i min egen, minus øverste knapp (ammepupper)! Det blir mye bunad fremover med flere bryllup, 17. mai og ikke minst dåp for lille.

Jeg føler jeg må passe på å få tatt bilder av oss to sammen, det er så lett at jeg tar bilder av henne med alle andre, men glemmer å be andre ta av oss. Tiden går så alt for fort, samtidig blir det bare bedre og bedre å være mamma <3

Det gikk veldig fint å ha henne med i bryllupet, hun var stort sett fornøyd hele tiden. Det eneste var at hun våkent rett før vielsen, og da ble Jonna stående utenfor med henne. Vi hadde med babygym, vogn og sele og fikk brukt alt!

Å reise med baby med allergi er derimot ikke bare bare. Selv med mye egen mat med meg synes jeg det er utfordrende. Kremet jordskokksuppe er også så mye mindre godt uten krem, hehe. Men det er selvfølgelig verdt det. Min fadder hadde kjøpt med kake fra Oslo Raw som jeg kunne spise og det satte jeg så uendelig stor pris på. Jeg fikk den til og med hjem og koste meg med siste stykke til kaffen i dag.

Selv om jeg var superstreng hadde jeg nok fått i meg noe, for i går var hun ikke så fornøyd stakkars. Helt utrolig hvor mye noe jeg kan ha fått i meg kan påvirke den lille magen 🙁

Nå skal jeg ta med Lykke ut på en trilletur med barselgruppen <3

37 kommentarer
    1. Hei
      Det var nok ikke magen som plaget Lykke etter en travel dag på bryllupp med masse folk! Alt med babyer handler ikke om magen. De kan bli grinete av å være slitne og utenfor vante omgivelser også!

    2. Det er ingen forskning som har klart å “bevise” at det mor spiser påvirker den lille. Det er ikke bare vanlig spedbarnsuro hun har da? Jeg kan godt tenke meg at hun ble urolig etter bryllupet av helt andre grunner enn hva du spiste. En liten baby har masse inntrykk å fordøye, og akkurat som voksne har små babyer forskjellige måter å reagere på.. Jeg mener ikke å rette pekefingeren på deg, men kanskje du kan se etter litt andre grunner enn bare maten til at hun er urolig..? For det virker veldig stress det du holder på med.

    3. Til dere over: Helene kjenner mest sannsynlig sin baby bedre enn dere 😉 Jeg har inntrykket av at Helene etter så mange år med prøving er belest og er klar over at babyer kan bli påvirket av annet enn mat – også derfor klare å kjenne babyen sin godt nok til å kunne utelukke dette. Jeg selv merker GODT forskjellen på når babyen min er overstimulert og når hun har vondt i magen! Ha en fin uke!
      Og til Helene: KUDOS for å klare å holde en så streng diett! Supermamma!

    4. Så frekk tone folk har da… skjønner ikke at folk ikke kan være litt hyggere.
      Jeg er helsesøster og jobber tett på barneleger og vi vet med sikkerhet at hvis barnet har allergi kan hva mor spiser være av betydning, så ikke hør på de som hevder noe annet. Dette har du kontroll på Helene Ragnhild. Godt jobba!

    5. Jeg blir så ufattelig oppgitt over at folk må kommentere på en nedsetende måte til Helene! Det er hennes første barn, og enormt mye å sette seg inn i! Helene kjenner Lykke best, og vet hva som er best for henne. Hva så om det kanskje ikke var magen til Lykke, men at hun var sliten? Da et det jo mulig å spørre på en ordentlig måte om det kanskje var det, isteden for å skrive som om hun ikke vet noe selv. Fader altså! Du gjør en kjempe jobb, Lykke er ufattelig heldig som har deg til mamma!:) Stor klem!

    6. Anonym: det er forskjell på å få luft i magen og å ha allergi, og melkeproteinallergi hos baby er helt reelt og forskningsbasert. Jeg hører heller på legen min jeg 🙂

    7. Kan jeg spørre hvordan du fikk til å amme i bunaden?🙂 Har så lyst til å ha på selv i dåpen til jenta mi. Men virker så tungvint..

    8. Så fine dere er begge to! Ser ut som du har Valdresbunad? Det har jeg og 🙂 Jeg ønsker også å ha på den til 17.mai, men det er vanskelig å amme med søljer, hempe, skjorte osv..Noen gode råd? Synes du er råflink som er så nøye med diett ift Lykkes allergi. Hun er heldig som har en mor som deg som kan så mye om mat, og som setter datteren sin først uansett. Heia deg! Håper Lykke vokser av seg allergien(e) og at dere kan nyte kremet jordskokksuppe, omeletter eller hva det kan være om ikke altfor lang tid 🙂 Lykke til!

    9. Jeg fikk også hele tiden høre at det jeg spiste ikke påvirket datteren min. Men HVER bidige gang jeg spiste egg eller sterk mat var det et sant mareritt etterpå. Og etter mange uker med testing (holde meg unna lenge og så spise igjen) var det uten tvil sammenheng. Barnelegen på helsestasjonen sa at det også var vanlig. Uansett bare unødvendig å kommentere at det “sikkert bare er overstimuli”. Ja, det er klart småbarn blir slitne og gretne etter lange dager. Men man merker da forskjell….

    10. Åh, så herlig å se at hun bare ligner mer og mer på deg for hver dag som hun vokser!
      Ps. du gjør en super jobb, fy søren så bra du er!
      Ønsker deg en fin kveld

    11. Nå måtte jeg bare kommentere til deg. Du skriver at du spiste jordskokksuppe. Det er utrolig luftfremkallende (google det). Jeg spiste det en gang (ammet ikke), og fikk hinsides vondt i magen. Lykke til videre med baby og allergi. Her hadde minsten som nå er 18 år eggeallergi. Heldigvis vokste han det av seg. Kos deg med den fine tulla di 😊

    12. Så nydelige begge to 😍
      Lurer på noen ting, men du skal få slippe å svare om du ikke vil 😊
      Kunne du og Jonna tenke dere å gifte dere en gang i fremtiden eller er det uaktuelt? 😊 Dere/du har vel fått fulgt prosessen tett på nå, og har vel kanskje gitt dere opp litt tanker😅
      Ooog hvilke etternavn har Lykke? Ditt eller Jonna sitt? 🙂 Var det lett å bestemme? Selv giftet jeg meg for to år siden, og da jeg måtte velge om jeg skulle beholde mitt etternavn eller ikke (som mellomnavn) var det rett og slett tanken på at jeg ville gi barna mine mitt etternavn også, som gjorde at jeg beholdt det som mellomnavn 🙂 Jeg har et mye sjeldnere navn enn mannen, så det spilte jo en rolle her 🙂

    13. Anette: Tusen takk <3 Vi planlegger å gifte oss etterhvert, men vi ville begge ha barn og samtidig ikke stresse med bryllup. Har gjort meg opp masse tanker og gleder meg til å planlegge bryllup en dag, med Lykke som brudepike <3
      Vi endte opp med å begge ta et navn fra Jon Anders sin familie, men lenger tilbake. Lykke har kun dette navnet og vi har det begge nå som etternavn 🙂

    14. Marianne: Vi går nå til spesialist og må si jeg blir litt provosert av denne holdningen. Melkeallergi hos barn er faktisk ikke så sjeldent, og å si at det “bare” er at babyen har fått mange inntrykk blir for dumt. Merker stor forskjell på slik gråt og smertegråt for å si det sånn!

    15. Helt enig! Min har melkeallergi også (vi snakket jo litt om det på IG) og det må faktisk tas ordentlig hensyn til. Er utrolig glad for at jeg ikke delte “problemene” våre som du gjør, jeg vet faktisk ikke om jeg hadde taklet all dritten folk kommer med. Men du er tøff som står i det og står på ditt! Det er så lett å la seg påvirke og begynne å lure på om ting er riktig osv, men håper du hele tiden klarer å tenke at du vet best om ditt eget barn <3

    16. Marianne: Takk for støtten <3 jeg håper det kan bidra til mer fokus på dette, og kanskje er det da færre som slipper å ha det slik! For mange tar det jo så lang tid før de finner ut hva som feiler den lille og hver dag er grusom for både foreldre og barn! Skikkelig dårlig gjort å da avskrive allergi som hysteriske foreldre... <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg