Det skal ikke være slik

Jeg hadde vel begynt å forsone meg med at det var slik min permisjon skulle bli. Gråt og mer gråt, svette som silte nedover ryggen i det jeg løp hjem og dyttet vognen foran meg. Timesvis med byssing og aldri ordentlig søvn for lillemor, eller for meg. Så mange sa til meg at dette er vanlig, noen babyer gråter bare mye. Og de fleste babyer har vondt i magen, de er plaget med luft. Det føles ikke riktig, jeg kunne se det i ansiktet hennes.

Utslitt mamma

Jeg hadde hele tiden følelsen av at det var noe galt. For dette var ikke sutring, det var smerte. Hver gang lille hadde spist gikk det maks ti minutter så var det i gang. Også varte det helt til hun sovnet, ofte flere timer senere. Ofte endte det med at jeg gråt også, for hvor håpløs føles det ikke å ikke klare å roe sitt eget barn? Se de store øynene be om hjelp, og ikke kunne gjøre annet enn å holde den lille kroppen tett og prøve å trøste.

Vi har time til barnelege i slutten av mai, altså om fire uker. Men for 3 uker siden snudde alt seg. Plutselig kunne hun ligge og pludre på ryggen i babygymmen, sovne i vognen smilende mens jeg triller eller smile og prate til meg helt til neste dupp. Hun var blitt en helt “ny” baby. Etter 9 uker med skrik er Lykke nå en lykkelig baby rett og slett. Ikke fordi hun hadde kolikk, ikke fordi hun hadde luft i magen, men fordi hun har allergi.

Da Lykke har 5 uker gammel tok vi henne med til en privat lege (doktor barnegod). Anette jobber mye med tungebånd, men mistenkte også allergi hos Lykke. På første kontroll foreslo Anette at vi skulle kutte alle melkeprodukter, i tillegg til soya. Sistnevnte ligner mye på melkeprotein, og mange kan dermed reagere på dette også. Det tok enda noen uker før jeg kuttet alle spor av både melk og soya, i tillegg til egg. Etter det tok det en uke før vi merket enorm bedring på Lykke.

Jeg har egentlig ikke så lyst til å dele dette på bloggen, da jeg er redd for å dele for mye om henne. Jeg synes det er litt vanskelig å finne balansen. Samtidig blir jeg så lei meg av å høre om andre som har det som oss, som kanskje kan få hjelp om jeg deler. Dessverre er det mange, de fleste vil jeg tro, som ikke får hjelp i det offentlige. De fleste må i hvert fall vente, slik vi har gjort. Skal det virkelig være slik?

Hva om jeg ikke hadde gått privat? Hva om jeg ikke hadde kjent noen som kunne anbefale meg en privat lege? Da hadde Lykke fortsatt grått i smerte hver dag. Jeg hadde ikke hatt en smilende baby som sov godt og våknet med glede i øynene. Hadde jeg fortsatt fått til ammingen? Jeg tørr faktisk ikke tenke på det. 8 uker er lenge for en baby, og om mulig enda lenger for en fersk mamma.

Jeg er stolt over oss jeg! At jeg hørte på mammahjertet, på instinktet mitt, om at noe ikke stemte. At jeg alltid har plukket henne opp når hun har grått og holdt henne inntil meg. At jeg har ignorert alle som har sagt at hun blir bortskjemt, at hun lærer seg at gråt gir henne hva hun vil. Nei, hun manipulerer meg ikke. Hun har grått fordi hun hadde vondt og jeg har gjort alt jeg kunne for at hun skulle ha det best mulig.

Takk til deg som ga meg rådet om å følge egen magefølelse når jeg ble mamma, du hadde så uendelig rett <3

Lykke Marie og mamma <3

68 kommentarer
    1. Er det virkelig noen som har sagt til deg at å plukke opp en gråtende baby på under 2 måneder vil gjøre den bortskjemt? Jøsses, det sjokkerte meg virkelig. Så glad for at dere fant ut av det, og at ting er blitt så mye bedre for dere alle. NYT resten av barseltiden!

    2. Kjære deg! Nå renner tårene her (sitter atpåtil på kafe, hoho). Tusen takk for at du deler- igjen er jeg så stolt av deg <3 Som jeg har skrevet til deg tidligere, blir jeg mamma i juni og jeg tar så med meg det du skriver- derfor er jeg så enormt takknemlig for styrken du viser og for motet ditt til å dele! Jeg vet det koster deg så inderlig mye, men jeg velger å tro på det gode- og at folk kan se innlegget for det det er, nemlig hjelp til andre mammaer. Du er en enestående mamma, Helene <3 Lykke er så heldig!! Jeg vet hvertfall sikkert, at jeg skal gjøre som du påpeker: Lytte til mammahjertet når det gjelder min baby også! Har full forståelse for at det ikke har vært lett, for her har folk begynt med de samme argumentene enda jeg fortsatt er gravid. Utrolig at noen tror at man kan gjøre en liten baby bortskjemt. Igjen, tusen takk for at du deler<3 Ønsker deg og Lykke en fantastisk dag 🙂

    3. Tusen takk for at du deler.💕Jeg skal ta med dine erfaringer og prøve å minne meg på de samme tingene når min jente kommer i sommer. Er så viktig å følge mammahjertet, skal prøve å huske på det!

    4. Takk for at du deler<3
      Og for at du belyser et viktig tema som kan gjøre en forskjell fra mareritt til en fin tid! du er en utrolig klok og reflektert jente! Gos helg til deg og lille vakre Lykke<3

    5. Annette er fantastisk. Vi fikk god hjelp der etter klipp av tungebånd. Det viste seg at gutten vår hadde stille refluks i tillegg til kort tungebånd. Vi fikk ingen hjelp av det offentlige. Hverken helsesøster eller leger tok meg alvorlig da jeg snakket med dem om hva vi som foreldre opplevde med sønnen vår. Det tok 4 mnd med mye gråt og lite søvn før vi også gikk privat. Etter 5 mnd fikk vi også starte opp medisinering av refluks, og vi kuttet melk og soya. Gutten ble innen 1 mnd en helt annen, og ammingen gikk 300% bedre, selv om klippet nok har grodd litt nå. I dag er han 9 mnd og en skikkelig glad-gutt! <3 så JA lytt til mammahjertet og magefølelsen. Syntes det er så ufattelig synd og ikke minst arrogant at helsevesenet avviser foreldre som opplever at barnet deres er plaget.

    6. Så glad for å høre at det går bedre for dere begge nå! Og det er så viktig å følge sin egen magefølelse. Men jeg lurer; hvordan kan noen mene at en 1-3 mnd gammel baby kan manipulere?? De vet jo knapt at de er et eget vesen, for å sette det på spissen. Du kan selvfølgelig ikke la babyen ligge og gråte, det er jo enda verre og det skjærer sånn i mammahjertet når de virkelig hylgråter. Dessuten, hva hvis ungen skulle bli bortskjemt? Det er da ingen andre enn en selv det går utover, og jeg tror virkelig ikke man skjemmer bort babyen ved å ta henne opp hvis hun gråter fordi hun har vondt eller er overtrøtt etc. Mor og far skal jo være trygge personer, personer babyen kan vende seg til hvis det er noe som plager den, og ved å ignorere babyen når hun har vondt eller skriker vil ikke akkurat skape et slikt forhold. Så jeg er glad for å høre at du har ignorert alle som har kommet med disse “velmenende rådene” (eller hva man skal kalle det) og gjort det som har føltes riktig for dere. Håper dere får en fin tid fremover!

    7. Det er så innmari viktig det du sier her, takk og lov at dere fant ut av dette. Det er så bra at du stolte på deg selv og fulgte mammahjertet. Ingen kan fortelle deg at du gjør noe feil. Du er en super flink og god mamma. Jeg ble så glad nå, godt å høre at ting går bedre ❤️ God helg til dere 🙂

    8. Hei Helene,
      Det er virkelig godt å høre at du har fått hjelp og at gullet ditt har det bedre.
      På den andre siden så blir jeg litt engstelig for at du kan gjøre andre nybakte foreldre nervøse når de leser bloggen din fordi det kan påvirke dem til å bli usikre på om sine egne barn har melkeallergi.
      I den forbindelse vil jeg bare skyte inn at det er ganske naturlig at små spedbarn reagerer på melkeproteiner fordi tarmene ennå ikke er ferdig utviklet og derfor reagerer med magetrøbbel når de får i seg dette. Men de aller fleste barn vokser av seg denne allergien etterhvert som fordøyelsessystemet utvikles. Det er derfor mange foreldre opplever at mageproblemene hos babyen (som for eksempel luft og gulp) blir bedre ved tre-månedersalder, for da har tarmene fått “trent” litt og arbeider bedre.
      Jeg tenkte bare det var greit å nevne dette for andre som leser bloggen og sliter med sine små babyer; det er ikke tull det mange sier at de første tre månedene er de mest slitsomme, men det blir som regel bedre etter dette.
      Hilsen mamma til tre

    9. Kjenner meg SÅ igjen i det du skriver. Slik var første ukene for oss også. Midt i fellesferien og hjelpen vi fikk hos lege var håpløs. Kjente på hele meg at det ikke var slik det skulle være.. Så besluttet jeg å kutte ut alle melkeprodukter (var forsåvidt hos kiropraktor også, mulig det var en kombinasjon av disse som hjalp) Gikk knapt en uke og vi fikk en ny og fornøyd baby uten smerter❤️ En helt ny verden. Lykke til videre i mammapermisjon, nyt hvert sekund for plutselig er den over og du lurer på hvor tiden ble av❤️

    10. Mammatil3: Hvis du går til en lege vil du nok raskt få høre akkurat det du sier her. Men så mye gråt i tillegg til de andre symptomene vi opplevde (som jeg ikke har lyst til å dele på bloggen, men er helt klassiske ved allergi) handler ikke om umoden tarm de første månedene. Det er så skummelt at alt blir avfeid som normalt, når det absolutt ikke er det. Det må være lov å ta barnet sitt på alvor uten å være en hysterisk mor! Selvfølgelig har ikke alle allergi, men om det virker som om baby er plaget stort sett hele tiden er det nok mer enn luft og gulp.

    11. Så godt å høre det går bedre med lille lykke Marie. Bra du hørte på magefølelsen din❤️ Håper det bare blir bra fremmover. Klem

    12. Kjenner meg veldig igjen i nesten alt du skriver. Strevet med å bli gravid, bli gravid relativt likt, få barn, barn med mye gråt, hverdagen annerledes enn forventet osv. Det jeg lurer på er, når du sluttet med mat med melk, gikk det en dag eller flere før det ble bedring? 🙂 Er det vanskelig? Jeg ser for meg at det er ufattelig vanskelig når det er melk eller spor av melk i alt..

    13. Lykke er heldig som har akkurat deg som mamma<3 Tenk som du har stått på og fortsatt står på for å ivareta Lykke! Man setter seg selv i andre rekke og jeg kan kjenne på den desperate følelsen av at man bare vil at babyen skal ha det bra, og det er tungt når det står på. Vit at du er god nok, flink nok, omsorgsfull nok og at morsinstinktet ditt er akkurat der det skal være. Stol på deg selv! Masse styrkeklemmer til deg og dere fra en sliten førstegangsmamma hvor ikke alt har gått på skinner her heller<3

    14. Jeg må sende deg en klem 😀!
      Det du forteller er det samme vi opplevde med vår yngste datter. Etter fire måneder med gråt, klipping av tungebånd, kiropraktor og fysioterapeut så stolte jeg på meg selv. Jeg kuttet ut egg, melk og soya. Etter noen dager var det slutt på gråt (illskriking), store mengder gulp og dårlig mage hos min datter.
      Hun har vokst av seg allergiene nå, men eggallergien varte til hun var 7 år.
      Du må være stolt av deg selv og de avgjørelsene du har tatt!

    15. Ååå så rørt jeg ble av å lese dette! Du er en så fantastisk god mamma for den lille jenta <3 God klem til dere begge!

    16. Heia deg som fulgte mammahjertet! 💞
      Jeg blir så uendelig trist av å høre om alle som skylder på lite utviklede tarmer, når løsningen kan være så enkel som å kutte melk. Et veldig billig offer for at barnet ditt skal få det bedre, spør du meg.. og jeg vet offentlige leger sier det, men nekter faktisk å tro at en ikke kan gjøre noe med kolikk. Kostholdet betyr alt!
      Fantastisk å høre st det går så bra med dere nå 😊

    17. Så godt å høre at det går bra med lille Lykke nå ❤ Det er så utrolig viktig å høre på magefølelsen, den har alltid rett. Man skal ikke høre på hva “alle andre” sier.
      Du er den beste mammaen Lykke kunne fått og du har all grunn til å være fornøyd med din innsats 👏 Du har virkelig gjort alt som står i din makt for at Lykke skal ha det bra!

    18. Kjenner meg så igjen, er som å lese om mitt barn, mitt barn Nr 3. Noe var feil! Konstant utrøstelig gråt, gråt til han ble blå å nesten mistet pusten. En rekke legetimer og turer på legevakt og alle mente kolikk og det var normalt. Men der var en følelse i min mage som ikke stemte og jeg selv kom fram til å prøve kutte melk, Bestillte time hos en annen lege som var enig at vi burde gi det ett forsøk og vips hadde jeg en blid baby som det gikk an å ta med ut på besøk og i butikk ettee nesten 6 mnd hjemme!
      Når han ble 2 år beg han sakte å ikke reagere på melk lengre, nå er han straks 3, tåler alt men liker ikke melk og yoghurt 🙂 lykke til videre til dere, følg morsinstinktet!

    19. Du er så flott du, Helene! Synes det er så godt å lese at både du og Lykke har fått en bedre hverdag! Nå kommer våren og sommeren, og endelig kan dere nyte permisjonstiden til det fulle! Fortsett å stole på deg selv! ❤️

    20. Så fin lesing <3 <3 dette unner jeg deg virkelig! Og så flott at du setter lys på allergi hos spedbarn. Folk flest vet ikke om noe annet enn kolikk, og det er så dumt. Dere er så fine!<3

    21. Mammahjertet vet best <3
      Synes det bare er tull at man ikke skal løfte opp babyer når de gråter fordi da blir de bortskjemte, det var det første vi fikk høre på sykehuset at babyer blir ikke bortskjemte.
      De trenger masse kjærlighet. Det er godt å høre at Lykke har det mye bedre, det fortjener hun. Du også <3

    22. Heia deg og heia det fantastiske morsinnstinktet vi mammaer har i oss 👊❤ Man skjønner kanskje ikke hva tipset “stol på dere selv som foreldre” innebærer før man står i noe slikt.
      Syns det er flott av deg å dele, da det kan hjelpe med å nå ut til flere fortvilte mammaer og pappaer i samme situasjon! Nyt permisjonstiden med den nydelige datteren din og gjør det DU vil om dagene 😘

    23. Lisbeth: For meg var det en lett sak også, jeg vet jo så mye om hvor melk gjemmer seg, men etter å måtte kutte alt av spor må jeg si at jeg er overrasket. Det er spor av melk i sååå mye, til og med tannkremen vi brukte ((zendium)! Jeg tror veldig mange barn med kolikk kan hjelpes, men jeg vet også at noen foreldre prøver alt uten å føle at ting hjelper. Vil bare sende dem masse kjærlighet, mat og gratis vaskehjelp! <3 stor klem <3

    24. Marlene: Tusen takk Marlene <3 Det tok enten 3 uker eller 1 uke, litt usikker pga spor av melk slik jeg skriver i innlegget. Kan ta opp til 8 uker! Det er bare å hoppe i det, for de ukene går fort! Og hjelper det er du så glad du gjorde det!! Det er tøft, men mest fordi jeg har blitt ganske redd for å spise borte. Jeg tørr f eks ikke spise hos andre hvis jeg ikke er 100% sikker på at det ikke er spor av melk i det de serverer. Jeg må være skikkelig masete, og det blir som oftest lettest å bare ha med egen mat. Klemmer <3

    25. Benedikte: Heeelt ny verden som du sier! Lykke kan f eks fortsatt gråte i vognen hvis hun våkner, men det er så forskjellig gråt. Hører lett forskjell på “jeg er trøtt” og “hjalp, det gjør vondt”. Gjør vondt i mammahjertet altså 🙁 så godt å nå ha en “normal” baby <3 stor klem <3

    26. Aida: Jeg har faktisk hørt dette fra noen, helt grusomt!! Særlig når jeg har båret henne i sjal (close caboo) har jeg fått kommentarer på at “nå blir hun bra bortskjemt”. Heldigvis har jeg så mange venner som er opptatt av tilknytning og ikke minst har jeg fått masse støtte på helsestasjonen. Jeg føler at flere og flere oppdaterer seg på dette, så de verste er faktisk de som har hatt barn for mange år siden og da fikk de gamle rådene. Klemmer <3

    27. Silje: Så fantastisk å høre!! En ting jeg har hørt om igjen og om igjen er at alt går over, samtidig tror jeg det er så viktig å finne balansen mellom hva du skal stå i og hva du skal prøve å endre. Jeg føler jeg tok riktig valg her, men disse ukene har helt klart satt sine spor i meg og henne. Nå jobber jeg med å senke skuldrene og få inn gode rutiner så ukene fremover bare blir bedre og bedre! Herlig å høre at dere fikk det så mye bedre! Stor klem <3

    28. Elle: Tusen takk fine du <3 jeg er så glad jeg ikke har fått noen negative kommentarer om at jeg deler for mye. Jeg ville ikke dele noe først fordi jeg rett og slett kjente på at min baby ikke var så lett og blid som de rundt meg. Jeg ville liksom litt ut av det før jeg følte meg trygg på å dele, og nå som jeg i ettertid klart ser hvorfor vi hadde det slik vi hadde må jeg jo dele. Får jeg et barn til en dag vil jeg vurdere å kjøre melkefritt fra dag en, rett og slett fordi jeg ikke orker dette på nytt. Det er ikke noe jeg anbefaler deg altså, men hvis du skulle få en baby som bare gråter og gråter kan du jo teste, og slipper å gå i et år og tro at sånn baby har jeg. Da er det verdt det! Stor klem fra oss <3

    29. Så fint å høre det går bedre ❤lytt alltid til mammahjertet! At små barn blir bortskjemt på kos, trøst, nærhet og kjærlighet går ikke an… og sånne små er ikke så avanserte at de kan være “manipulerende”- for en baby handler det om å ha det bra her og nå, eller at de ikke har det bra. Du så barnet ditt sitt behov og handlet helt perfekt! Du er en fantastisk mamma! 💛 Klem fra Hilde (helsesøster)

    30. Flink du! Tror ikke jeg hadde klart å følge en så streng diett. Og så godt og høre at det hjalp! Nydelig og “sårt” det første bildet her, og bilde nr2 er enda mer nydelig. Godt å se at dere har det bedre begge to 🙂

    31. Så utrolig fint at det løste seg! Jeg har ikke barn selv enda, men setter likevel uendelig pris på at du deler! Skal huske på dette innlegget til en dag jeg kanskje trenger det 🙂

    32. Dere er verdens søteste da <3 Du er så flink og fin Mamma Helene. Jeg er også gravid og gleder meg utrolig mye til livet som venter. Ikke bare bare for har hatt 2 Ma først 🙁 Men denne ser ut til å sitte! 😀

    33. Det er en befrielse å lese dine dønn ærlige erfaringer fra mammalivet, stor applaus til deg! Og så godt at dere har funnet en løsning som passer for dere og Lykke Marie <3 Jeg ble selv mamma for første gang til en jente i høst, hun er snart 9 mnd, og jeg spekulerer i om hun reagerer på melkeprotein... Så vi er i en prosess med å kutte ut, men jeg synes det er vanskelig. Magen er heldigvis bedre, men ikke helt bra ennå. Jeg vil gjerne vite mer om hvilke ingredienser jeg må være oppmerksom på (gjelder også soya), så om du har mulighet må du gjerne lage et innlegg om det eller sende meg en e-post 🙂
      Stol på deg selv, så kan du fortsette å vokse i mammarollen og være en trygg og god mamma for lillejenta deres!

    34. Silje: Tusen takk Silje, det setter jeg veldig pris på at du sier! Skjønner det er vanskelig! Kostholdet mitt er nå fritt for melk, gluten, hvete, soya, egg og endel nøtter. Anbefaler deg å spise så rene produkter som mulig, som frukt, grønt, kjøtt, fisk, gjerne egg også! Allergener skal fremheves så du skal klare å holde deg unna, men vær obs på produkter merket med “spor av”. Lykke til <3

    35. Hei og takk for det du har delt!
      Har selv vært gjennom en del. Klippet tungebåndet til sønnen min uten at det tok bort problemene. Fant ut at han hadde stille refluks og sluttet derfor med melk og soya. Noe som jeg mener har gitt noe bedring, men han har fortsatt mye vondt 😔 (4 uker uten nå).
      Kan jeg spørre hvordan du fant ut at du også skulle kutte egg?
      Hvor lenge gikk du uten før du så effekt av det? Både med melk, soya og egg.
      Har opplevd at sønnen min noen dager er dårligere enn andre og tenker derfor på om det kan være noe annet han reagerer på enn melk og soya.

    36. Sara: Vi har innført egg igjen, og det ser ut til å gå fint! Det er vanskelig å si hva som påvirker og akkurat hvor lang tid det tok. Jeg har prøvd å spise spor og synes hun er verre igjen de siste dagene, men så kan det jo være så mye annet også! I feel you <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg