Allergivennlig sjokolade

Reklame | annonselenker

Hvis du er som meg så må du ha sjokolade, helst en bit hver dag. Rett etter fødsel spiste jeg melkesjokolade hver dag. Da mener jeg ikke rå, økologisk, men helt klassisk freia. Det var en av de eneste tingene som fristet, så ikke døm!

Etter at jeg måtte slutte med all melk og soya har det blitt litt utfordrende å finne gode sjokolader, men ikke umulig! Soyalecithin brukes i mange sjokolader som emulgator, det vil si et stoff som blander vann og fett.

Her om dagen bestilte jeg mange sjokolader helt uten både melk og soya og nå har jeg smakt på alle (igjen, ikke døm) slik at jeg kan dele erfaring med dere. Ikke feil å være blogger da nei 😀

Før du kjøper inn noen av disse sjokoladene må du huske at melkefri sjokolade blir litt annerledes enn melkesjokolade. Et tips er å ikke spise sjokoladen for kald, men oppbevar den i romtemperatur. Ellers synes jeg de har lett for å virke litt smuldrete.

Enjoy life morsels – dark

Okey, dette er den eneste sjokoladen jeg ikke har smakt på, men det er fordi jeg tipper den ligner ganske mye på de fra samme merke. Dette er sjokoladebiter som er perfekte å bruke i bakst. Jeg tenker å lage noen cookies uten melk, gluten, soya og egg og da blir disse bra. Finnes her 🙂

Coconut butter cups med smak av min og salt karamell

Disse må jeg si er sjokoladene som smakte sunnest. Det kan være fordi de smaker litt kokosolje, noe jeg forbinder med sunn godis. De er ikke de søteste sjokoladene men gode nok synes jeg. Tror ikke jeg kommer til å bestille mer av disse. Hvis du vil teste finner du mint her og salt karamell her.

Sjokolader fra enjoy life

Veldig søte små sjokolader, passer nok veldig bra til barn! Disse synes jeg også smaker best når de ikke er for kalde. Her finner du med crunch og her uten.

Taza toffee

Denne synes jeg var veldig god, men det er viktig å oppbevare den i romtemperatur. Litt mer smuldrete konsistens, men absolutt verdt et forsøk! Her finner du den, det finnes flere smaker også 🙂

Loving earth sjokolade

Dette er sjokolader med veldig høy kvalitet som kan kjøpes hos røtter blant annet. Dette er veldig mektige saker og jeg synes de er best i små mengder. Likevel synes jeg de er veldig gode, skikkelig kremet! Salt karamell er dog bedre enn vanlig karamell som blir i overkant søt for meg.

Ombar

Disse har vært en favoritt lenge, og det sier jo mye! Selv da jeg spiste melk elsket jeg disse!! Utrolig gode og finnes på amnge helsekost i tillegg til her. Disse finner du også i mange ulike smaker og de er søtet med kokossukker, noe jeg liker godt 😉

Du finner alle smaker her!

Hva er din favoritt sjokolade uten melk? Jeg har ikke fått testet goodia eller moofree, men jeg har hørt mye bra om de også. Tips meg gjerne <3

18 kommentarer
    1. Dømmer virkelig ikke for jeg var heeelt lik! De siste ukene før og de første ukene etter fødselen var sjokoladespisinga ille 😛 Jeg har også måtte kutte ut melk fra kosten pga min lille prinsesses mage,så disse tipsene skal jeg uten tvil prøve 😀

    2. Nam! Tåler ikke melk så dette var helt i blinken for meg <3 Hvis du tester ulike barer som er fine å ha med på farten eller som et kjapt mellommåltid, hadde et lignende innlegg som dette vært helt topp! Ha en finfin dag <3

    3. Dømmer ikke! Spiste sååå mye sjokolade etter fødsel! Måtte ha det hver dag! Heldigvis har det roet seg litt 😉 min lille er heldigvis ikke allergisk, men jeg tar imot tipsene med takk! 🙂

    4. Det der med sjokolade-cravings kjenner jeg meg så godt igjen i! Har alltid vært glad i sjokolade, men etter fødsel har det tatt fullstendig av😝 …kanskje det har noe med økt kaloribehov i forbindelse med amming?

    5. Jeg hadde det likt etter fødsel, men er generelt avhengig av sjokolade. Tipper kroppen trenger både flere kalorier og magnesium etter fødsel. Min favoritt blant de sunne, melkefrie sjokoladene er fra merket Pana med mint. 60% kakao. Den er rå, håndlaget og har en utrolig ren smak. De er også dyre, men for en gang iblant er det greit. (Man får se på det som helsekost 🙂 )

    6. Hei Helene 🙂
      Jeg sverger til Moo free sjokoladen som kan kjøpes i yummy heaven godteributikkene på Storo eller Arkaden! De er ganske søte, men for meg som ikke tåler “noen ting” er de perfekte!

    7. Lite tips! Har du laget selv? Jeg har nå laget flere runder av den rå sjokoladen fra kokeboken “Rågodt”. Det går superfort å lage, og smaker fantastisk!! (kommer fra en som elsker freia melkesjokolade)

    8. Hva tenker du om kunstig søtning og amming? Har selv en liten en på 5 uker, og er så usikker på om jeg kan spise kunstig søtning. Finner liksom ikke noe særlig informasjon om det!

    9. Syntes det er så bra at du deler tips om allergivennlige sjokolader, det er sikkert mange som setter pris på. (Men nå tror jeg du må gå tilbake til å dele hjemmelaget sunn snacks for nå ble jeg så sjokoladesugen at jeg tar min andre stratos denne uken hahahhaha hjelp! )

    10. Har så lyst til å prøve de fra ombar, spesielt den med kokos og vanilje- nam!<3
      Dette har ikke noe å gjøre med innlegget, men det er snart tid for å pakke fødebagen og jeg har lest at mange jordmødre anbefaler å ta med mat/snacks og gjerne energidrikk. Jeg har holdt meg unna nocco o.l hele svangerskapet da jeg har lest at det inneholder stoffer som ikke er så bra når man er gravid, men er det greit med nocco, celsius o.l når man skal føde?:)

    11. Hei Helene! Om noen uker skal jeg lage treretters-middag til venninnegjengen. En av jentene har nettopp helt kuttet ut melkeprodukter. Så i den anledning tenkte jeg å høre med deg om du kanskje kunne postet noen oppskrifter på gode retter du har prøvd? Eventuelt om du vet om noen gode sider med slike oppskrifter?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg