Sove uten gråt?

Hei hei <3

Nå håper jeg du har hatt en fin 17. mai og pinse? For meg har det vært så deilig å legge bort macen og bare være mamma. Dagene går stadig bedre her, og jeg koser meg masse! Skuldrene mine har sunket i hvert fall et hakk, selv om jeg har endel å tenke på nå som jeg planlegger dåp til søndag! Det kommer til å bli en fantastisk dag uansett, det bare vet jeg <3

Når jeg finner noe bra må jeg jo dele! Bare så det er sagt med en gang er dette ikke sponset, jeg skjønner at det lett kan virke sånn når vi bloggere anbefaler noe 😉

Jeg begynte å følge Maria på snap for en stund siden, hun er en helsesøster og driver lillemini (lilleminis på snapchat). Etterhvert oppdaget jeg også hennes instagramkonto, en konto jeg har satt veldig pris på i det siste. Maria har et helt fantastisk syn på rollen mellom oss foreldre og våre små. Hun forklarer nemlig ut i fra barnets perspektiv. Da blir det plutselig så mye lettere å forstå hvorfor lille ikke får sove eller gråter. Det handler ikke om at noen babyer er vanskelige, det er jeg veldig opptatt av. Jeg husker noen kommenterte at jeg skrev at Lykke var så snill på sykehuset. Jeg skrev som svar at jeg faktisk var enig i at dette er et skikkelig dårlig uttrykk, og jeg sluttet faktisk å bruke det på flekken.

Ingen babyer er snille eller slemme – noen har bare større behov for nærhet, trøst og kos. Særlig en liten en som har mye vondt. Da er det klart at det ikke er lett å finne roen, sove i vogn eller ligge alene. Når vi har det vondt vil vi jo ofte bli klemt og kjenne nærhet, vite at vi ikke er alene i verden.

Jeg er så glad jeg hadde litt kunnskap om dette før Lykke ble født. Jeg vet ikke om jeg hadde taklet å stå i alt om jeg ikke hadde stått så stødig i at ingen babyer kan skjemmes bort med kjærlighet. Om jeg ikke hadde turt å stole på mammahjertet om at min lille trengte å være tett inntil mamma hele tiden for å takle å ha så mye vondt. Hver dag som går der hun ikke har vondt ser jeg at hun sovner lettere, ligger mer avslappet og rett og slett er mer fredelig og fornøyd. Da trengs straks mindre byssing og bæring, og smilet kommer mye oftere.

Jeg sier ikke at alle babyer som trenger mer har det vondt altså, her var det jo flere symptomer. Poenget er at alle babyer er forskjellige, og noen trenger helt klart mer trøst enn andre.

Maria har brukt mye tid på å informere om nettopp dette på snap. Hun har også svart mange en til en, utrolig snilt rett og slett. Hun svarte meg for eksempel på nettopp dette med å skjemme bort, og ikke minst på noen spørsmål om samsoving som vi gjør. For å få all denne fantastiske informasjonen ut har hun nå lansert en app der du kan bli medlem og lære masse om søvn, og senere vil det komme informasjon om flere temaer. Du kan også få svar på spørsmål du lurer på!

Noen sier at jeg blir båret for mye.
Noen sier at jeg ammer for ofte og for lenge.
Noen sier at jeg bør bli vant;
vant til å sove for meg selv,
vant til å ligge alene på gulvet,
vant til å ikke bli holdt,
vant til å ikke bli bysset.
De har visst en slags fasit…
en babyfasit.
De skjønner ikke at det ville blitt helt katstrofe.
De skjønner ikke at jeg hadde grått meg hes.
De skjønner ikke at mamma og pappa har skjønt…
at det jeg trenger akkurat nå, 
det er akkurat det de gir meg. 
De ser på hverandre med oppgitte øyne,
de har mest lyst til å skrike det ut, 
men istedet så hvisker de det stille inne i øret mitt: 
Du skal alltid få det du trenger, 
jeg skal alltid være nær nok for deg.
💙
– gutt, 3 uker –

(Tekst og bilde lånt fra lillemini)

I appen har jeg lært masse fine verktøy om hvordan jeg etterhvert kan lære Lykke å sovne selv, helt uten gråt! Allerede etter to dager har jeg sett resultater!! Hun sover bedre og trenger mye mindre byssing osv, og for noen dager siden sovnet hun i vuggen sin for første gang, med hjelp av Jonna! Det er deilig for oss, men aller mest for lille hjerte <3

Kan ikke anbefale denne appen nok altså! Om du har små er den faktisk helt essensiell vil jeg si! Ukens tips fra meg, som sitter i sofaen og ser på Lykke som sover søtt <3

16 kommentarer
    1. Lykke til med dåp, Helene <3 hvis jeg skal dra frem én ting jeg var kjempeglad for i dåpen var at jeg hadde en krukke til gode ønsker. Der alle gjestene skrev på lapper ønsker de hadde for lille. Det var så utrolig rørende å lese i etterkant. Og så får lille dem til konfirmasjonen sin <3
      (ja folk skriver ofte sånt på dåpskort også, men ikke alle gjør det) 🙂

    2. Åååå, nå ble jeg glad for nytt innlegg! Veldig bra skrevet, er så enig ❤️ det er så godt å lese at det går bedre med Lykke nå, og at det virker som om dere har funnet løsningen på det som har plaget henne. Håper du får en fin dag!

    3. Ja det er så viktig å prøve å sette seg inn i barnets perspektiv, selv om det ikke alltid er så lett. Selv for de litt større barna. Jeg har en gutt på snart to år. Jeg har fortalt i barnehagen at han får tenner og har litt voksesmerter, og kan derfor være litt grinete. Da trenger han bare litt kos. Så fikk jeg telefon fra styrer som ba meg om å hente han, for de hadde ikke tid eller folk til å ta seg av ham. At det går an. Det er ikke mye som skal til for disse små, vi må bare ha tålmodighet, forståelse og et fang.

    4. Tusen takk for kjempefint tips. Kjenner meg så igjen i nye av det hun skriver. Begynte å gråte da jeg leste 17.mai innlegget. For akkurat slik hadde vi det her med en 3 ukers baby

    5. Her kom tårene når jeg leste dette. Et år har snart gått med en baby som ikke har sovet mer enn 15 min sammenhengende. Mye gråt, mye bæring, mye kjærlighet og mye frustrasjon. Mammahjertet og pappahjertet har visst at det eneste riktige for meg/oss har vært nærhet, omsorg og kos. Melkeproteinallergi og kronisk ørebetennelse har nok vært synderen, og hun har hatt masse vondt. Tenk om vi skulle hørt på alle som sa vi gjorde henne bortskjemt!

    6. Hei 🙂 og god formiddag!
      Jeg lurte på hvor du hadde kjøpt det rosa nike settet, hettegenser og joggebuksa?

    7. Åh, så fantastisk. Tusen takk for et godt tips. Både fulgte henne og ble medlem på flekken. Jeg er gravid og vil selvfølgelig gi min lille det tryggeste og beste livet den kan få, helt fra starten av. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg