Har kostholdet ditt sklidd ut?

Er det bare meg eller er det litt godt å se at alle kan spise noe usunt innimellom? Eller rett og slett gå for de enkleste løsningene, som brødskiver til middag eller en proteinbar til frokost?

Det er mange av jentene jeg følger på instagram som poster bilder av fristende smoothie bowles og kombucha, og aldri viser at de kan gå for de enkle løsningene. Før trodde jeg at dette mente at de spiste “perfekt”. Men det vet jeg er langt fra sannheten!

Du tenker kanskje at jeg nettopp er en slik ernæringsjente, og det har du helt rett i. Jeg har jo delt enormt mye om kosthold og mat, nettopp for å inspirere andre til å ta bedre valg og få det bedre i egen kropp. Jeg har kanskje vært redd for å vise min uperfekte side, for da er jeg kanskje ikke en inspirasjon lengre?

Men kanskje er det nettopp å dele “bak fasaden” som vil gjøre deg inspirert?

Om vi legger lista litt lavere, blir det plutselig mye lettere å spise sunt tror jeg!

Er du en person som tenker svart-hvitt? Tenker du at hvis du ikke spiser perfekt kan du like så godt la være? Eller at hvis du spiser en sjokolade på en mandag, da kan du like så greit vente til neste mandag med å begynne på den perfekte diett? Slik tenkte jeg faktisk før, men vet du hva? Det skadet både kroppen min og psyken!

Jeg kan dele en ærlig historie fra livet mitt, for kanskje kjenner du deg igjen, og da kan den kanskje hjelpe deg?

Da jeg ble prøvde å bli gravid hadde jeg et veldig sunt kosthold. Vi snakker veeeldig sunt! Masse grønt hver dag, ti om dagen! Sunt fett, sunne proteinkilder, fermentert mat, kun sukker i form av en daddel her og der, og helt “ren” mat. Jeg hadde ambisjoner om å spise ekstremt sunt som gravid, for hvilken periode er det vel viktigere?

Så ble jeg jo ikke gravid, og selv om kostholdet mitt var svært sunt, ble det litt rundere i kantene. Da egget endelig satt og lille Lykke ble til ble ikke ting bedre. Kvalmen tok meg og jeg levde på loff med smør hver time for å overleve. Så kom siste trimester og sjokolade ble et faktum hver dag. Etterhvert ble den mørke sjokoladen byttet ut med helt vanlig freia, særlig den kokossjokoladen som ca er verdens beste!

I ettertid skulle jeg sikkert sagt at jeg var lei meg for at jeg ikke spiste bedre, men det klarte jeg bare ikke der og da. Jeg tok tilskudd og fikk nok i meg det jeg trengte, men jeg hadde langt fra det “perfekte” kostholdet for en gravid. Så kom Lykke til verden og aversjonene mine for grønt ble sakte men sikkert borte. Nå er kostholdet mitt nesten like sunt som før og jeg fristes av alt det sunne igjen!

Det er ikke slik at det ikke er lov å spise usunne ting, men jeg trives best når kostholdet mitt er næringsrikt og fargerikt! Derfor er jeg nå glad for at kostholdet mitt er tilbake i balanse igjen 🙂

Jeg vil dele for å vise deg at vi alle har perioder der kostholdet sklir ut, der ting ikke er optimalt. Og vet du hva? Det går helt fint! Du overlever det og du kan når som helst hoppe på det sunne toget igjen, selv der er det plass til å spise akkurat det du har lyst på innimellom <3

Tre tips til slutt:

– Spis mer grønt! Få det inn i alle måltider du kan!

– Gjør små endringer om gangen. En islatte i stedet for en iskrem, vannmelon i stedet for saftis, mørk sjokolade i stedet for lys osv.

– Spis mat du liker, sammen med mennesker du liker! Men husk å prøve nye ting da, du vil bli overrasket over hvor godt sunn mat smaker når du legger litt kjærlighet i den <3

    1. Jeg kjenner meg så igjen! Før jeg ble gravid spiste jeg sunnere enn jeg noen gang hadde gjort tidligere men så ble jeg gravid å skled ut. Jeg var ikke i dårlig form, men det var mat jeg tidligere var glad i som jeg ikke klarte smaken på og brekte meg ved tanken på det. Jeg har prøvd å kommet meg inn på rett spor igjen men har ikke klart det nå, 17 mnd senere 🙂 Men jeg er stolt over de siste ukene når jeg har spist så sunt som jeg gjør nå, mer grønt i hvert måltid og vent meg til smaker jeg aldri har likt tidligere! Og det føles fantastisk! Kjenner det utrolig godt på kroppen at den har mye mer godt av ett slikt kosthold med litt mer grønt i 🙂

    2. Bra innlegg med viktige poeng. Det er så lett å gå i sort/hvitt alt/intet tankefella, mange gjør det. Første steg i å endre seg er nettopp å være klar over dette, slik du bidrar med her 🙂 Du kommer med noen forslag til slutt,med hvordan man kan gjøre noen sunnere valg som å velge vannmelon fremfor softis. Kunne du ha laget et innlegg med flere slike lure tips? Det hadde vært supert!

    3. Hei! Hadde vært kjempekjekt med et innlegg om tips og triks til smarte løsninger for alle måltider, som ikke er tidkrevende, (gjerne oppskrifter) eller som enkelt kan forberedes på et annet tidspunkt enn det skal spises! Synes det er så lett å gå i “en brødskive med ost i hånden fellen” når det er tusen ting som står på programmet og barna skal følges opp på alle plan. Har så lyst å bruke mer tid på mat, men det daler fort på prioriteringsslista, desverre.. Så føler tid er en viktig faktor 🙂

    4. Veldig bra skrevet, er så lett å tro at ernæringsentusiaster er plettfri.
      Likevel føler jeg ikke det frister å velge lettvinte løsninger (nå snakker jeg om usunne løsninger) på grunn av jeg føler det koster mer enn det smaker. Eks en gang jeg ikke ante hva jeg skulle ha til lunsj dagen etter så tok jeg meg rugknekkebrød og det endte med at jeg ble oppblåst og ekkel i magen.
      Jeg føler jeg spiser 90-95 % sunt totalt sett og er veldig fornøyd med det. De få gangene jeg får skikkelig søtsug kjøper jeg eks to kick med god samvittighet.
      Det hadde vært supert om du skrev innlegg med enkle løsninger til sunn mat de gangene man har det hektisk 😊😍

    5. Monica: Det er tidskrevende å lage sunnere mat, men det går mye på struktur og vaner. Å lage en salat tar ikke lang tid, men det må gjøres 😀 skjønner veldig godt prioriteringen din da 😉 <3

    6. Hei,
      Lurer på om du tok vitamintilskudd i graviditeten? evt hva?
      Jeg er i uke 16 og jordmor sa at jeg ikke trengte å ta noe nå..
      Det skafer vel ikke å ta lifeline care gravid pakken feks?

    7. Noe av det samme skjedde med meg da jeg var gravid! Nå, to mnd etter fødsel, er kostholdet ganske på plass igjen:) Men merker at jeg har et mye større energibehov pga ammingen. Jeg blir så søtsugen på kvelden hvis jeg ikke gar spist nok i løpet av dagen. Merker du søtsug pga amming?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg