Buckinis – aktivert bokhvete

Har du sett at mange rawkaker og kuler inneholder hel bokhvete? Dette er fordi bokhvete gir både næring og en deilig crunsh til maten din! For å kunne tygge og få næringen fra bokhveten uten å spise den kokt må du “aktivere den”. Det er den samme prosessen som du kan gjøre med andre korn, frø og nøtter for å gjøre dem lettere å fordøye og mer næringsrikt.

Bokhvete har ingenting med hvete å gjøre. Det er faktisk i slekt med urter og er helt naturlig glutenfritt. Hvis du kverner bokhveten vil den få en bitter smak, så pass på å bruk denne hel etter at du kan aktivert den.

Slik gjør du:

Legg hel bokhvete i bløt og la den ligge i bløt mellom 6-8 timer. Du kan gjerne ha litt salt eller eplecidereddik i vannet.

Ha bokhveten i en sil og skyll godt med vann. Det er viktig at alt slimet blir borte.

Ha bokhveten på et stekebrett med bakepapir og stek på 50-80 grader til de er helt tørre.

Oppbevares i et tett glass eller boks på benken.

Aktivert bokhvete gir god crunch i kakebunner, rawkuler, på yoghurt eller som topping på smoothie 🙂

Enkelt og så utrolig fresht og godt <3

19 kommentarer

Siste innlegg