Buckinis – aktivert bokhvete

Har du sett at mange rawkaker og kuler inneholder hel bokhvete? Dette er fordi bokhvete gir både næring og en deilig crunsh til maten din! For å kunne tygge og få næringen fra bokhveten uten å spise den kokt må du “aktivere den”. Det er den samme prosessen som du kan gjøre med andre korn, frø og nøtter for å gjøre dem lettere å fordøye og mer næringsrikt.

Bokhvete har ingenting med hvete å gjøre. Det er faktisk i slekt med urter og er helt naturlig glutenfritt. Hvis du kverner bokhveten vil den få en bitter smak, så pass på å bruk denne hel etter at du kan aktivert den.

Slik gjør du:

Legg hel bokhvete i bløt og la den ligge i bløt mellom 6-8 timer. Du kan gjerne ha litt salt eller eplecidereddik i vannet.

Ha bokhveten i en sil og skyll godt med vann. Det er viktig at alt slimet blir borte.

Ha bokhveten på et stekebrett med bakepapir og stek på 50-80 grader til de er helt tørre.

Oppbevares i et tett glass eller boks på benken.

Aktivert bokhvete gir god crunch i kakebunner, rawkuler, på yoghurt eller som topping på smoothie 🙂

Enkelt og så utrolig fresht og godt <3

20 kommentarer
    1. Digger oppskrifter og info om helse og ernæring! 😀 ❤️ Er jo derfor jeg fant frem til bloggen i utgangspunktet. Mer nyttig enn hverdagsblogging. Spesielt for meg som ikke er interessert i babygreier. 😋

    2. er det en foskjell mellom vanlig eddik og epelcider eddik? Mye dyrere, men ser at det fleste bruker det. Lurer på hvorfor og om det er vert pengene? 🙂

    3. Mmmm denne har jeg ventet på 🙂 mye rimeligere å lage selv. Gleder meg til og teste 🙂 eeeelsker bokhvete knas :)))
      Takk for alle gode tips du deler, og elsker også dine søte baby bilder 🙂 fortsett akkurat som du gjør, syntes du er toppen 😀 du gjør meg glad og gir meg den positive energien 🙂 herlig

    4. Oh! Har aldri smakt bokhvete, så det må jeg nesten teste ut. Jeg har skikkelig dilla på kesam lime med jordbær og blåbær med ulike slag nøtter på toppen. Kanskje bokhvete passer til istedenfor nøtter? 🙂
      Har forresten kjøpt inn sitroner. Så nå gleder jeg meg til i morgen tidlig, og et stort glass med sitronvann 😀

    5. Hei! Ikke relatert til dette innlegget her, men håper på et innlegg om de ulike bæreselene/sjalene du har testet ut. Det er så mange å velge mellom, ser du har ulike typer så hadde satt stor pris på om du kunne skrevet litt om dem 😀

    6. Wibeche: Tusen takk Wibeche 😀 for meg er det så viktig å dele noe som er autentisk, så i det siste har det blitt mye baby. Nå har jeg mer ernæringsinspirasjon jeg har lyst til å dele <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg