“Bare” en mamma

Hei på deg,

hvordan har mandagen din vært så langt?

Jeg våknet tiiiidlig av en liten Lykke som lå og pludret i sengen vår. Om noen hadde fortalt meg at det fantes en så herlig start på dagen? Plutselig har jeg glemt at klokken er 05.57 og at jeg egentlig har lyst på en kaffe på størrelse med hodet mitt. Herligere lyd, syn, lukt og følelse kan jeg ikke beskrive.

Jeg har lyst til å dele noen tanker med deg, kanskje kjenner du deg igjen? Litt vel personlig, men det er jo litt meg…

Jeg var akkurat på besøk hos min venninne og mentor Gry, i hennes vakre hus ved Antibes. Vi var 12 kvinner som møttes for å lære, alle gründere, alle med ønsker om å hjelpe. Her klarte jeg på et eller annet vis å finne tilbake til Helene. Eller, ikke tilbake, jeg liker ikke å si det. Vi kan aldri gå tilbake, så jeg vil si jeg begynte å komme i kontakt med en side jeg nesten hadde mistet. Det var noen knalltøffe læringer som gjorde vondt, men det ga så utrolig mye mer.

I boblen av katastrofesnitt, amming, gråt, melkefridiett, endeløs kjærlighet og lykke har jeg lagt mye bort. Det skjedde vel egentlig før det også. Jeg har ønsket meg så intenst å bli mamma. Ønsket meg det siden jeg selv var liten, og jaktet på det i mange år. Å få Lykke inn i livet mitt har fylt et tomrom jeg har kjent på hele livet, og det har gjort meg komplett, så klisje som det høres ut. Jeg er så intenst takknemlig for å få være hennes mamma.

Frem til nå har det krevd hele meg å være mamma, og jeg er stolt av at jeg har klart det. Det ble en tøff start og langt mer krevende enn jeg hadde sett for meg. Sånn er det for veldig mange de første månedene. Jeg har kjent på mye stress og kaos, noe som igjen ga meg et stort kontrollbehov. Jeg er stolt over månedene som har gått, jeg har fulgt magefølelsen og gjort det som føles riktig, det vil jeg fortsette med.

Samtidig skjønner jeg nå at det er lov å ha egne behov. Det er lov å senke skuldrene, det er lov å nyte ting som er “meg”. Det er lov for meg å bry meg om ting som ikke er relatert til Lykke. For selv om hun er min lille Lykke, kan hun ikke ha ansvar for min lykke. Jeg trodde at jeg måtte være 100% mamma hele tiden for å være en god mamma. Å kun snakke om bleier, fast føde, legging og babytøy, og å aldri slippe kontrollen et sekund. Ikke vet jeg hvordan det ble sånn, men det ble det. Jeg har faktisk tatt meg selv i å være ganske dømmende ovenfor andre mammaer, kanskje fordi jeg var redd for å gjøre feil selv?

Å bli mamma er en ny del av meg. Denne opplevelsen har lært meg mer enn noen annen erfaring i livet, og endret meg til det bedre. Jeg ser verden på en ny måte (enda flere klisjeer)! Jeg tror ikke noen er “bare” mamma. Vi er alle jenter som har fått en ny del, et nytt lag, et vi bærer videre.

Du trenger ikke være enten eller. En hønemor eller en som er avslappet, en som bærer, ammer lenge og er opptatt av tilknytning, eller en mamma med karriere. Du kan fint definere mammarollen din helt selv! Også må vi (i hvert fall jeg) slutte å sammenligne oss med andre.

Jeg har lyst til å dele mine lidenskaper med Lykke, jeg har lyst til at hun skal være stolt av den jeg er. Forrige uke kom det en vakker jente bort til meg og fortalte meg om hvordan jeg hadde påvirket hennes helse. Det er en del av meg. Min lidenskap for mat og helse, og hvordan jeg elsker å dele den. Jeg vil hjelpe flere <3

Nå skal jeg forelske meg i ernæringen på nytt, slik jeg har forelsket meg i datteren min, og jeg er sikker på at det vil gjøre meg til en bedre mamma <3

Processed with VSCO with kp2 preset

Hva elsker du å gjøre? Hva er deg?

12 kommentarer
    1. Fine, kloke tanker 🙂 High five fra en som også begynner å komme ut av boblen ? vi klarte de første månedene!!

    2. Mammalivet er tøft. Jeg har nå, etter 3 mnd, endelig blitt kvitt angsten for den nye tilværelsen, enda jeg har ønsket meg barn siden jeg selv var et barn. Det er vanskelig å strekke til på alt, men det går seg heldigvis til med tiden 🙂

    3. Selv om jeg elsker å være mammaen til Eveline, så er det av og til godt å bare være Ingrid. 🙂
      Det er sjeldent jeg gjør noe uten Eveline, men av og til er jeg på møtet i forbindelse med Økologisk Norge. Og det er veldig deilig å prate med andre voksende mennesker uten at Eveline sitter å kjeder seg. Det beste er at det alltid er godt å komme hjem igjen til datteren min <3

    4. Selv om jeg elsker å være mammaen til min datter, er jeg så mye mer enn “moren hennes”. Synes det er godt at 3,5-åringen går i barnehage så får jeg gjøre “mine ting” mens hun er der og koser seg med vennene sine. Siden jeg er nyutdannet sykepleier og ikke har fått jobb enda så kan jeg levere henne i bhg kl 09 og det er deilig å slippe det “morgenstresset”. Nyter det så lenge det varer, for plutselig må hun ha fulle dager i barnehagen nesten hver dag…
      Når jeg møter venninner veksler jeg mellom å ha med meg datteren og ikke ha henne med. 😊 Jeg elsker å lage mat, alt fra gelé, nøtterkuler og annet sunt bakverk til middag 😊 Mange oppskrifter har jeg fra det du har delt, Helene 😊

    5. Takk, vakre deg, for at du setter ord på dette! Jeg er fortsatt hjemme i permisjon med min 7 mnd gamle datter og har kjent så sterkt på akkurat disse følelsene! Det er så godt å høre at man ikke er alene. For hver minste ting jeg gjør for min egen del, sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har sviktet henne. Det begynner sakte men sikkert å gå over. Det hjelper å tenke på at lykkelige foreldre gir lykkelige barn! Klem til deg

    6. Fint innlegg, fine deg! <3 Er ikke mamma selv, men det høres veldig fornuftig ut! For å være tilfreds, må man ikke glemme seg selv... 🙂
      Lurer på om du kan svare meg på noe? Jeg er meget opptatt av kosthold. Jeg har nok minst 10-12 gode vaner for god næring jeg får i meg HVER dag. F. eks kokt vann med saften av 1 sitron med mct olje og revet ingefær. Oliven, hvitløk og løk i hver middag. Standard frokost: havregryn/byggmelgrøt med kanel, kardemomme og nellik, masse solbær, sukrin gold og smørøye! 1 spskj Eplesidereddik pr. dag +++ haha! 😉 Så det jeg lurer på er: er det noe forskjell på når eplesidereddik bør taes? Morgen? kveld? Og evt. hvorfor?
      Klem til deg, du er dyktig! <3<3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg