Nei, mitt barn får ikke ferdiggrøt

Jeg har kviet meg for å skrive dette innlegget, det o’store innlegget om babygrøt. Mat til de minste har engasjert meg lenge før jeg selv ble mamma, men mye annet har endret seg. Jeg har fått kjenne på den vonde følelsen av å ikke få gjort alt perfekt, den dårlige samvittigheten og det å ikke strekke opp til mammapolitiet. Jeg har ikke lyst til at noen skal bli lei seg, det er aldri hyggelig. Jeg får faktisk vondt i magen av å tenke på det. Samtidig kan vi ikke la være å snakke om solkrem fordi noen allerede har blitt brent.

Jeg har fått veldig mange spørsmål om babygrøt, og om mat til baby generelt, helt siden jeg selv ble gravid. Og den som spør skal jo få svar. Dette er en blogg der jeg  blant annet deler mine råd og meninger om ernæring, og dere som oppsøker denne bloggen vil få nettopp det. Om du har gitt ferdiggrøt til ditt barn er jeg sikker på at du har gjort dette i beste mening. Kanskje fikk du tips i barselgruppen, kanskje fikk du “informasjon” (skjult reklame) fra nestlé eller kanskje fordi du fikk det anbefalt av helsepersonell. Det er tross alt dette de fleste anbefaler i dag. Jeg har lyst til å snakke litt om hvorfor.

Processed with VSCO with kp2 preset

Folkehelse og din helse

Først må vi snakke litt om forskjellen på folkehelse og personlig helse. Når vi jobber med folkehelse jobber vi for å spre informasjon og gjøre tiltak for å sikre folkehelsen. Dette betyr ofte å unngå sykdommer. Et eksempel kan være en anti-røykekampanje eller gratis tilskudd av d-vitamin til babyer med innvandrerbakgrunn. Det er ikke ressurser til at hver enkelt i samfunnet kan få personlig veiledning for at de kan få optimal helse.

I Norge har vi verdens beste barselomsorg. Jeg har selv vært på ekstra oppfølging; både samtaler, fysioterapi og hos helsesøster. Norge bruker mange ressurser på helsestasjonene, fordi fremtiden ligger i våre små. Det er et stort fokus på amming fordi det er viktig for folkehelsen, både for mor og barn. Ved 6 måneders alder begynner jernlagrene til barnet å brukes opp, og det trenger tilleggskost. De fleste trenger også mer energi. Derfor er fokuset på jern og energi når helsestasjonen skal snakke om babymat. Dessverre er det ingen fokus på tarmhelse, fettsyrebalanse eller andre vitaminer og mineraler. Og det er ingen oppfølging dersom du ønsker å lage maten selv.

Beriking av matvarer

Hvis vi ikke får i oss nok av et næringsstoff velger noen ganger myndighetene å berike en matvare som spises ofte av mange i befolkningen. Fra rundt 1970 frem til 2001 ble brunosten beriket med jern og i USA er mange typer mel og dermed også bakevarer beriket med folat. I Russland vurderte de å berike vodka med folat, det sier jo noe om hva russere drikker mye av!

Selvfølgelig kunne de anbefalt at amerikanere spiste mer grønne grønnsaker, men siden såpass mange ikke gjør det er det tryggere å berike det folk faktisk spiser. Får vi ikke i oss folat har vi en økt risiko for at det fødes barn med ryggmargsbrokk, derfor er det viktigste at befolkningen får det i seg, ikke hvor det kommer fra. I Norge har vi valgt å anbefale tilskudd av folat til de som prøver å bli gravide og til kvinner i første trimester, men det har vært diskutert om mat bør berikes her også.

Babygrøt er en matvare mange gir til baby, og det er beriket med jern og B12. Det betyr altså ikke at babygrøt er den eneste eller den beste kilden til disse næringsstoffene, men å anbefale dette er den tryggeste måten å sikre at flest mulig babyer får i seg både energi og jern. Hvis helsesøster kun anbefalte hjemmelaget mat ville mange kanskje gi feil mat, og det kunne vært katastrofalt. Betyr det dermed at det er farlig å lage maten selv? Nei, langt ifra!!

Innholdet i babygrøten

Når jeg skal gi Lykke mat ønsker jeg at den skal være næringsrik, smakfull og lett å fordøye. Tarmene til babyer er langt fra modne ved 6 måneders alder, og du trenger ikke se lenger enn nærmeste mammagruppe på facebook for å skjønne at babygrøt er tungt å fordøye. Forstoppelse og sviskemos gir mange treff om du søker dessverre, og det frontes som helt normalt.

Hvorfor er ikke grøt optimalt i mine øyne?

Den er basert på korn som inneholder noe næring, men som tarmen til baby ikke klarer å ta opp. Tvert imot gjør kornet mange små forstoppet. De fleste grøtene inneholder sukker selv om de reklamerer med “ikke tilsatt sukker”. Sukkeret er gjemt som maisstivelse og maltodekstrin, disse kan begge sammenlignes med raffinert sukker. Dessuten er grøtene rike på stivelse og inneholder ingredienser som skummetmelkpulver og vegetabilske oljer.

Grøt er ikke gift, det er ikke det at å gi grøt innimellom er farlig. Det jeg synes er trist er at dette er hovedmaten babyer får i Norge, ved siden av morsmelk eller erstatning. Når ble det slik at det sunneste for våre barn er pulvermat tilsatt vitaminer og mineraler? Hvorfor spiser vi ikke det selv i så fall? Hvis det er så optimalt?

Jeg kommer til å dele mer om maten jeg gir Lykke, men først synes jeg det er viktig å gi et innblikk i hvorfor vi velger annerledes.

Vi fikk ikke den optimale starten jeg ønsket for henne. Når et barn blir født ved keisersnitt får hun ikke de gode bakteriene til mamma via fødselskanalen. I tillegg fikk hun mye antibiotika via min melk da jeg ble innlagt med dobbel betennelse etter fødsel. Hun reagerer på flere matvarer og har allerede en tarm som trenger ekstra kjærlighet. Jeg hadde gjort de samme tiltakene uansett, men dette gjør det om mulig enda viktigere for meg.

Jeg er over gjennomsnittet opptatt av tarmhelse, og jeg ønsker så inderlig å inspirere deg til å gi tarmen din og tarmen til dine små masse kjærlighet. Med den store økningen i allergi og intoleranser, eksem, astma, IBS og flere sykdommer mener jeg dette er utrolig viktig!

Dessverre er det ikke lett å snakke om babymat uten å tråkke på tær. Jeg vil som sagt ikke såre, men dette er noe vi må snakke om. Vi kjøper den beste forsikringen, den beste vognen og det sikreste bilsetet, men vi gir ikke den beste maten. Det er trist.

Næringsrik mat er grunnlag for god helse, og det er den beste gaven du kan gi ditt barn <3

167 kommentarer
    1. Et utrolig flott innlegg! Og veldig viktig! Angående å lage babymaten selv, så tror jeg dessverre at mange er redd for å gjøre feil. I tillegg veier det nok tungt at helsepersonell anbefaler ferdiggrøt. Min datter på 3,5år er «dessverre» oppvokst på ferdiggrøt. Jeg visste på en måte ikke bedre, og var veldig redd for at hun ikke skulle få i seg de næringsstoffene hun trengte. Jeg var 23 år, og hadde rett og slett ikke nok kunnskap, og ikke visste jeg heller at ferdiggrøten ikke var så bra. Men nå i en alder av 26 år og mor til to, vet jeg heldigvis mye bedre. Jeg har laget stort sett alt av babymaten selv. Både middag og grøt. Vært nøye med å legge i bløt for bedre fordøyelsen av grøten og vært nøye med å lage mat med høyt innhold av jern og sunt fett. I tillegg ammer jeg fortsatt mitt yngste barn som snart fyller 1år og er veldig glad for det! Men det er fortsatt mye jeg trenger å lære, så gleder meg til innlegg om babymat! Men et spørsmål, hva slags probiotika anbefaler du/kan et barn på 3,5år få? Klem fra Karoline

    2. Så utrolig flott skrevet!❤
      Supert med fokus på dette med reflekterte begrunnelser og respekt for at folk velger forskjellig😊

    3. Vi kjørte i stor grad baby led weaning. Litt grøt, men jeg syns det var dørgende kjedelig å sitte å mate ungen min… Det virket også mer meningsfullt og vettugt å gi annen forskjellig mat. Mitt barn spiste i all hovedsak den samme maten som oss. Veldig lite mos.

    4. Karoline: Takk for en så fin kommentar <3 vi vet bare det vi vet og vi tar valg vi mener er best der og da, det er så lov! Jeg er sikker på at barna dine får masse sunn mat :D jeg liker disse: https://arnika.no/Produsent/BioCare.aspx, den som heter INT til barn. Med kode 107347 lagt inn på “min side” på arnika får du 10%. Eller denne: https://www.holcon.no/shop/product/sanbiota-winclove-340-panda-100g?tm=sanbiota (kode helene ragnhild gir 15% mener jeg) Stor klem <3

    5. Så fint innlegg 🙂 vi har erfart nettopp det – at baby får vondt i magen av grøt. Hun er nå 6,5mnd og vi har tatt en pause fra grøten. Dessverre stresser dette meg litt, for spørsmålene melder seg. Får hun i seg det hun skal? Nok jern? Vet jo at andre matvarer inneholder jern også, men hvor mye skal gis av noe annet enn grøt for å dekke dagsbehovet for jern og andre næringsstoffer?🤷‍♀️

    6. Bra skrevet. Men mange trøtte og slitne mammaer kan føle seg stor press å måtte lage all maten til babyen selv. Som tvillingmamma prioritere jeg andre ting. Jeg har ikke tid til allt. Mine barn spiser ferdig babygrøt og middagsglass. Dem er to veldig lykkelige barn.

    7. Flott innlegg! Dette skal jeg tenke på når jeg får barn. Vil jo det beste for barnet❤️ (Endelig fått positiv test) 💖

    8. Det jeg synes er rart er at du startet så tidlig med mat. Men det handlet kanskje om vekt? Det er jo anbefalt å fullamme til 6 måneder.

    9. Men herregud, det er jo DU som er mammapolitiet! Jeg har lenge vært en stor fan av deg, Helene, i forhold til mitt eget kosthold. Jeg fulgte deg også i prosessen din med å bli gravid. Jeg har også pcos, og et ønske om å bli gravid. Men jeg kjenner virkelig at innleggene dine og meningene dine skremmer meg! Alle vet hva en baby skal ha og ikke, forventer du virkelig at alle skal være hjemmeværende å ha tid til å lage mat fra bunnen av til hvert eneste måltid? Tror du helsesøster hadde anbefalt nestle grøt om det virkelig forstopper babyer og gjør de dårlig? Da jeg fulgte deg gjennom graviditeten din sa jeg til meg selv «tipper hun mener babyen sin har allergier når den kommer», og det stemte jo, eller er det bare du som tenker at hun må allergi slik at hun og må spise spesiell mat? Jeg syns du drar den litt langt noen ganger. Tenk på oss som er igjennom samme prosess og som kommer til å bli like gode mammaer som deg selv om vi bruker tiden på andre ting enn å stå og mose avokado.

    10. For et flott innlegg, og det er veldig viktig å skrive om, selv om noen evt skulle bli fornærmet.
      Jeg gir også datteren min kun hjemmelaget mat, og hittil har hun bare fått smake på grønnsaker. Jeg er også veldig opptatt av at det skal være økologisk.
      her for en stund siden fikk jeg en kommentar av svigermor om at det egentlig bare er tull å lage maten selv, at den inneholdt ikke mer næring enn industrimaten og ferdigproduktene. Jeg synes også det er trist at det er mer akseptabelt å gi babyen sin ferdigmat enn det er å lage maten selv, virker det ihvertfall slik noen ganger.
      Godt at du tør å skrive om det <3

    11. Takk for at noen endelig sier noe om grøthysteriet. Det er bare så mye mas om det, og som du sier, det er ikke farlig å gi litt grøt, men HELE tida? Vi kjørte litt hjemmelagd hirsegrøt blandet med morsmelk eller egenkokt kraft, masse egg, avocado, egenkokt kraft, frukt og grønt. Og hun spiste mye på egen hånd. Vi kasta mindre mat på den måten, og jeg er sikker på at hun fikk i seg det hun trengte. Så litt grøt av og til, men mye annen god og spennende, og ikke minst næringsrik mat!.

    12. Så utrolig bra skrevet. Er så enig med ded. Jeg fullammer min datter nå. Tenker å prøve å lage all barnemat selv til henne når den tid kommer. Gleder meg til å få masse inspirasjon. Håper du vil dele tips og oppskrifter.

    13. Å så bra at du skiver om dette!! Har en datter på 4 måneder som jeg fullammer, kommer nok til å fortsette med det en stund til, men plutselig er dagen her da vi skal begynne med fast føde:) jeg satt å prøvede å finne informasjon om dette i går faktisk. Synest det er vanskelig å vite hvordan jeg kan lage hjemmelaget mat og samtidig vite at hun får i seg nok jern og andre næringsstoffer. Tok meg i å tenke at jeg bare får lage ferdig grøt så får hun hvertfall i seg nok. Vil du dele mer om hvordan lage hjemmelaget grøt og hvilke mat vi kan gi våre små for at de skal få i seg nok av alle næringsstoffer? Jeg lurer også på hvordan jeg kan lage hjemmelaget mat som jeg kan ta med ut på farten (som ikke må varmes). Håper du legger ut noen oppskrifter på babymat etterhvet! Evt vet du om nettsider med oppskrifter og mer informasjon om dette temaet? (hehe sorry, mange spørsmål, ble så giret)Takk for at du deler! Klem❤

    14. Må si meg enig med Ida. Det er jo du som tråkker ned på oss elendige foreldre som bryter i barna vårs ferdiggrøt når den tid kommer. Om du ønske å lage matn til ditt barn fra bunnen av, så må du hjertens skjære bare gjøre det. Men vi andre som ikke velger det, er ikke dårlige foreldre av den grunn. Må si meg PISS LEI mammapoliti der ute. Hvordan i guds navn klarte vi å vokse opp ne alt det gale rundt oss. Huff huff.

    15. Så flott!
      Selv driver jeg med BLW og tenker at om jeg syns maten ser ekkel ut, serverer jeg den ihvertfall kke til unga mine! Havregrøt søtet med frukt blir dog gitt som kveldsmat etter at de har fylt ett år.
      Artig at noen blir provosert av dette. Jeg lurer på hvorfor dette provoserer .. ?
      Gleder meg til å starte å følge bloggen din!

    16. Veldig glad for dette viktige og informative innlegget! Min lille på 11 mnd får ikke ferdiggrøt, til alle rundt oss, inkludert helsesøsters(!), store forskrekkelse.
      Jeg har forsiktig prøvd med litt hjemmelaget havre- og hirsegrøt som jeg har bløtlagt dagen før, men føler det også gjør magen litt treg!🤷🏼‍♀️
      Tar gjerne imot tips til sunne, mettende og tarmvennlige frokost/lunsj/kveldsalternativer😀

    17. Så bra innlegg! Er helt enig og er SÅ glad jeg kan lese å lære av deg før jeg skal begynne med fast føde på min lille. Jeg er selv sykepleier og skal starte på videreutdanning som helsesøster nå men jeg kan med hånden på hjertet si at DETTE må jeg lære meg mer om, er ganske blank! Deilig å lære av deg som er så kunnskapsrik 🙂 Som helsesøster vil jeg absolutt være forsiktig med å anbefale/si hva som er RETT/ og styre andre i en bestemt retning men heller veilede og informere om alle gode alternativer annet enn ferdigmaten der ute! Rimeligere er det og å lage selv! God klem fra meg <3

    18. Oi! Her var det flere som følte seg truffet.
      Helene skriver om hennes og mannens valg rundt mat til deres datter, og hva begrunnelsen hennes er. Og det er en god begrunnelse som tydeligvis gir flere dårlig samvittighet.
      Det hele går på prioriteringer og kunnskap. Føler man seg trygg nok og har tid til å lage babymaten selv, så vil vel ingen mene at ferdigmat (feks grøt) er bedre? Men det er bedre at babyen spiser grøt enn feil sammensatt hjemmelaget mat. For de som er usikre/ønsker å øke sin kunnskap om hjemmelaget babymat anbefales https://www.barebrabarnemat.no/

    19. Veldig bra og informativt skrevet. Interessant å få vite hvordan man tenker i forhold til folkehelsen.
      Til dere som opplever at hun tråkker på dere, gå tilbake og les en gang til. Jeg synes blogginnlegget er skrevet på en ydmyk måte. Hun går ikke til personlig angrep på noen, men du har selv valgt å lese bloggen. Synes du at slik info er stressende og gir deg dårlig samvittighet, så styr unna.

    20. Anonym: Tusen takk, det var det jeg prøvde på, men noen vil jo omtrent bli krenket. Synes også det er trist at de da kommer med et angrep mot meg, men dette handler om dem og ikke meg. Tusen takk uansett 🙂

    21. Kjempefint å få lære mer om dette temaet! Jeg prøvde å sette meg inn i det da vi skulle begrunne med fast føde for 5 år siden, men da fantes lite informasjon. Hadde bare BareBraBarnemat eksistert den gangen! jeg begynte heldigvis med grønnsaksmos og hirsegrøt (ikke bløtlagt, det hadde jeg ikke hørt om engang). Men jeg fikk mange rare «blikk», og svigermor syntes synd på barnet mitt som måtte spise den «greia» der. Det ble en del ferdiggrøt også. Som du sier, alle gjør så godt de kan etter hva de kan og vet, så det er supert med mer informasjon om dette.

    22. Flott innlegg, glad noen tør å skrive dette!! Min datter har aldri fått ferdiggrøt, og det vil heller ikke lillesøster få. Nærmest fullammet til førstemann var 9 mnd, til tross for 100% jobb på slutten. Man får til det man vil 🙂 Synd at andre føler seg angrepet, foreslår at de følger andre blogger….

    23. Flott innlegg! Veldig inspirerende, jeg gleder meg til å prøve ut oppskriftene når de kommer! 🙂

    24. Gleder meg til å lese mer og få tips til hva som kan lages! Veldig inspirerende og jeg forsøker meg på mye av det du formidler😊

    25. Syns du formulerer deg utrolig fint her. Tråkker ikke på noen men kommer med viktig info som nok ikke alle sitter med.

    26. Min erfaring: Jeg har et barn som pga langvarig alvorlig sykdom ikke fikk til å spise fast føde før seint, og frem til ca nesten 8 mnd alder kun fikk morsmelkerstatning. Jernlagrene ble sjekket og var helt normale..så man er tydeligvis godt dekket opp med morsmelk/erstatning første året.
      Tenker at det derfor ikke er noen grunn til å være redd for at hjemmelaget mat ikke er bra nok osv første året.. så lenge man prøver (det tar 3 min å koke feks havregrøt) og introduserer barnet for flest mulig smaker første året har man kommet langt. Men jeg er ikke i mot ferdiggrøt, og synes det blir feil å snakke det ned, har selv gitt det ofte da vi har vært månedsvis på sykehus og ikke har hatt mulighet til å få lagd/ oppbevart det vi vil.

    27. Tror gjerne i anbefalingene dine for å unngå å være mammapoliti selv så trenger du ikke rakke ned ferdiggrøt som noe usunt. Da hadde de ikke vært Ok å bruke for barn. Du drar den langt der og du virker selv som mammapoliti som skal få andre til å føle seg kjip som mor fordi de ikke står og lager absolutt alt fra bunnen av. Det er gjerne ikke like bra som fra bunnen av men så dritt som du får det til å høres ut som er det langt fra og.

    28. Kun nysgjerrig: hvorfor er det problematisk at grøten inneholder stivelse? Trodde stivelse var et langsomt karbohydrat, som vi med fordel kunne spise mer av? Mener du har skrevet noe om stivelse tidligere også, ikke i forbindelse med barnemat? Er det ikke stivelse det er mye av i potet?

    29. Jeg kan ikke si meg enig i noe av det du skriver her. Jeg har 3 sunne og friske barn som alle har fått babyggøt. Både nestle, småfolk og Hipp. Ingen har vært plaget av forstoppelse som barn. De ble alle ammet til ca 1 år, men vi ga tillegg med god samvittighet når jeg var ute. Jeg orket aldri å pumpe meg. Ingen av mine barn ville ha avokado eller gulrotmos. De fikk middagsglass eller samme middag som oss voksne. Jeg gikk daglig tur og benyttet ellers tiden når de sov til å gjøre annet husarbeid eller å slappe av å samle krefter. Ingen mødre skal lese dette å få dårlig samvittighet eller føle at de er en dårlig mor bare fordi at følger anbefalingen alle får på helsestasjonen og i tillegg gir sunn og vitaminberiket grøt som de kjøper på butikken. Da slipper de være bekymret for at barnet ikke får nok vitaminer.

    30. Har du noen kilder på at det er vanskeligere for barn å fordøye grøt enn f.eks. eggeplomme og andre typer matvarer? Jeg har lest at fett er mer tungt fordøyelig.

    31. Helene, Du gjør en viktig og strålende jobb . Hvis ingen sprer kunnskap, blir det heller ikke banet vei for endringer.
      Man får tid til det man vil ha tid til. Hvis man ikke har seg tid til å lage hjemmelaget mat til baby/barn, da er det ikke viktig.
      Jeg er glad jeg fikk barn da jeg var 27 år og ikke 20 år, for da hadde jeg sikkert slukt rått alt som helsesøster sa. Det er trist at det er så lite fokus på tarmhelse .
      Ser mange skriver at de har friske barn, men man vet aldri hvilke sykdommer man kan få i voksen alder om man fikk uoptimal mat som barn.
      At folk skriver at de ikke har tid til å lage hjemmelaget mat er bare en unnskyldning.
      Det trenger ikke være ensbetydende med å stå 2 timer på kjøkkenet, Dessuten kan man lage i store kvanta.
      Jeg ammet barnet til 2 år og fast føde ble økologisk eggeplomme. Barnet har aldri hatt vondt i magen.
      Merker at barnet mitt har mye mer energi enn mange andre barn i barnehage . Mange forteller at barnet er så sliten etter bhg, mens vi kjenner oss ikke igjen i det. Tror kosthold har stor betydning.
      Det vil alltid være noen som føler seg krenket uansett hva du skriver , Helene . Jeg synes dette innlegget var velformulert og ydmykt.
      I likhet med mange andre så heier jeg på deg 😊 Gleder meg til å lese hvilken mat du gir Lykke. Selv om jeg kan en del om kosthold, blir jeg aldri utlært.

    32. Kjempebra innlegg👍🏻. Gleder meg til flere babymat innlegg. Hvor tidlig kan jeg blande kraft i maten? Eller smør/olje? Jenta mi er 4,5 mnd og har smakt en del grønnsaker og frukt. Vet du om det er for tidlig med smaksprøver på fisk og kjøtt? Takk for en super blogg😊.

    33. Jeg kommer aldri til å gi mitt barn ferdiggrøt, jeg føler at det er litt det samme som «fjordland» for voksne, som jeg aldri selv spiser. Hvorfor skal da barnet mitt få ferdigmat?? I tillegg til at ferdiggrøt er tilsatt den jerntypen som kroppen nesten ikke klarer å ta opp..
      Men et spørsmål: er hirse like tungt fordøyelig for de små magene? Vi har akkurat begynt å introdusere litt grøt til vår gutt på 5,5 måneder, og dette er hirsegrøt laget på 100% hirsekorn fra helsekost, samt tilsatt litt kokosolje.
      Bra innlegg 🙂

    34. Helen: du har selvfølgelig lov til å prioritere det du selv vil, trenger ikke å forsvare deg. Dessverre er det mange som blir forstoppet, men ikke alle, det skrev jeg heller ikke.

    35. Lisbeth: takk, hadde vært fint om andre kunne se det sånn, jeg kommer til å dele og skulle ønske andre ikke hadde behov for å angripe meg personlig for det. Men det sier mest om dem <3

    36. Monica: og det er ingen krise om det blir noe ferdiggrøt som jeg skrev, men det er synd det er det eneste trygge i manges øyne! Nå er det så mye informasjon! Takk for fin kommentar <3

    37. Laura: helt sikker på at de har det veldig bra! Du bestemmer jo hva dine barn skal få 🙂 er heller ikke slik at du må lage alt hjemmelaget, det gjør jo som regel aldri vi voksne heller!

    38. Wow Helene!! Dette innlegget var helt fantastisk skrevet. Selv for en ikke-mamma var dette en tankevekker. Jeg gleder meg allerede til fortsettelsen. Du er helt rå!!

    39. Hallelujah! Flott folkeopplysning 🙂 Me har aldri gitt ferdiggraut til våre unga, men gav litt heimalaga bokhvete+quinoa ved 6 mnd, men då sa det stopp i systemet, så me kutta det ut. Etter det har tassen på 7 mnd aldri hatt mageproblem! I hektiske tider må me inninellom bruka økologisk ferdigmiddag til han, men då berikes den med enten kollagen, olivenolje, ghee, kraft eller leverkapsler. Små grep som gjer ein stor forskjell! 🙂

    40. Siri: Det er ulike meninger om det, men statens råd er å fullamme så lenge mor og baby trives med det. For meg virket det som om hun trengte mer enn pupp, men det ble med den ene ts på en god stund 😉

    41. Så informativt og ydmykt innlegg ❤
      Det du skriver er så viktig og så bra. Du virker som en fantastisk person og ikke noe mammapoliti. Håper du klarer å la det prelle av deg.
      Alle må gjøre som de vil/kan, men jeg syns det er fint å få informasjon. Som du skriver; vi velger jo faktisk å lese bloggen din.
      Gleder meg til mange tips til barnemat. Du gjør en super jobb ❤

    42. Hvordan tråkker hun på (deres ord) “elendige foreldre” fordi hun opplyser om hva som er best for tarmene til babyene? Jeg bare spør..😅 må være lov å opplyse uten at folk skal bli krenket..
      Spennede innlegg! Håper du ikke tar negative kommentarer innpå deg. Som du skriver: om dere ikkje vil lese, så trenger dere ikke gå inn på bloggen for å lese.. Gleder meg veldig til å lese mer om hvilken mat du lager til Lykke, og hvordan.
      ❤️

    43. Bra innlegg.
      Hadde ventet og ønsket meg litt mer om hva man gir barnet når man ikke gir (ferdig)grøt for å dekke jernbehovet, men det kommer kanskje? 🙂
      Du burde gått inn et samarbeid med Barebrabarnemat! TENK så mange dere kunne ha nådd ut til! 😀
      Gleder meg til flere innlegg!!

    44. Min mor gidde meg ferdiggrøt og middag på glass. Jeg var aldri forstoppet og jeg var en blid og fornøyd baby. I en alder av 20 år fikk jeg candida i hele kroppen. Jeg tåler ikke lenger sukker eller mel. Just saying 🙈 bare fordi deres barn er blide og fornøyde på ferdiggrøt, så kan konsekvensene komme i en senere alder. Mat (ferskest mulig) er viktig uansett alder. Kjempe flott at du som kan Helene får dette frem i lyset 🙂

    45. For et bra innlegg! Er merkelig at industrifremstilt mat liksom skal være det beste for babyen vår, mens hjemmelaget er best for alle andre?! Har selv baby som snart skal begynne med fast føde og gleder meg til oppskrifter!

    46. Veldig fint innlegg, Helene.
      Vi har mye mageproblemer i familien. Til førstemann laget jeg mye selv, og supplerte med ferdige middagsglass. Jeg var heldig med helsesøster som skjønte at jeg var motivert, og ga meg en brosjyre fra helsedirektoratet om hvordan sikre jern gjennom hjemmelaget mat. Magen til førstemann har allikevel vært vanskelig, særlig fram til tre års alder. I mellomtiden har jeg lært mye. Andremann har begynt med mat fofogr noen måneder siden og jeg innfører en og en matvare. Venter med korn til senere. Fordøyelsen er foreløpig som en drøm. Og det til tross for at nummer to hadde mye mer magetrøbbel fra start enn førstemann.
      Så informasjonen du gir er utrolig viktig. Og så får heller de som ikke sliter med ferdiggrøt kose seg med det. Vi og de små er alle forskjellige, og vi må tåle at vi løser livene våre på ulike måter. Når andre gjør noe annet er det fordi det er riktig for dem.
      Takk for at du deler, Helene, det er viktig for mange av oss. ❤

    47. Takk for et fint innlegg! Jeg synes du forklarer det så godt og ikke minst på en veldig fin måte. Om noen føler seg truffet her må de ta det på sin egen kappe og spørre seg selv hvorfor de reagerer. Vi ga litt ferdiggrøt til første og han slet med magen. Det ble bedre da vi ga han det vi spiste. Andremann fikk ikke babygrøt, men vi ga det vi spiste (hjemmelaget og uten melkeprodukter).
      Vi har en fantastisk helsesøster som støtter valget vårt om å droppe grøt og selv påpeker at hun får inn utrolig mange babyer med forstoppelse med en gang de starter med grøt. Grøt er sikkert helt Ok for de som ikke kan lage mat selv. Men det er jo ganske åpenbart at den ikke er optimal når man må tilsette nødvendige næringsstoffer. Lever og eggeplomme gir mye mer lettopptakelig jern🤗
      Stå på og lykke til med. nydelige Lykke❤

    48. Jeg syns dette med barnemat er så vanskelig, for uansett hva man gjør blir det feil for enkelte. Jeg lagde ikke grøten selv, ser helt klart det er det beste, men det ble ikke sånn. Alt annet lagde jeg selv, og syns verken det var tidkrevende eller vanskelig. Jeg er interessert i mat og liker å lage mat, og at jeg lagde det meste selv handlet ikke om å være perfekt, det var det som falt naturlig for meg ut ifra den kunnskapen og interessen jeg har.
      Mange på min barselgruppe var veldig krasse mot det å være perfekt, å det er nok en sunn holdning innimellom, men det må likevel være lov å ta egne valg uten at det handler om å være perfekt eller bedre enn andre.
      Ammingen fungerte ikke til oss, så min sønn har fått både MME og ferdiggrøt. Han er sunn og frisk, nesten aldri syk og er en robust type. Ferdigprodukter er nok ikke det beste, men det holder mål. Det er likevel viktig at det finnes informasjon om andre måter å gjøre ting på, så kan man gjøre de valgene som blir rett for seg og sin unge.

    49. Jeg må si at det er bra at du har tatt et valg og ikke vil gi ferdig grøt. Det er alle sitt valg hva vi ønsker å gi våre små. Men måte det blir lagt frem på er ikke så optimalt, jeg forstår ikke poenget med et sånn blogginnlegg. Er det for å få klikk? For å gi oss som gir ferdig grøt dårlig samvittighet? Med ALT presset som er idag med mammapolitiet og meninger om alt så hjelper det lite med er sånn blogginnlegg jeg fikk faktisk dårlig samvittighet av å gi min datter ferdig grøt! Uansett om hun elsker det, aldri har hatt mageproblemer! Bra for deg at du har tid til å lage mat selv, og at du har tatt et valg. Jeg velger sosial tid med min datter og har ikke tid til å lage mye mat selv. Med en gang du legger ut at vi kjøper alt det beste til våre små men vi gir ikke den beste maten så er du jo mammapoliti! Det jeg leser i det er at vi som gir ferdig grøt ikke gjør det beste for våre små! Hilsen en som ble rett å slett trist å oppgitt over innlegget.

    50. Karoline: jeg gleder meg til å lage mat med Lykke jeg, tenker at det fint kan kombineres 🙂 jeg mener at ferdiggrøt ikke er optimalt, det er min mening. Du gir akkurat hva du vil og da bør du jo ha verdens beste samvittighet.

    51. Marie: min helsesøster støttet meg også, så heldige vi er! Og så deilig at du fant noe som fungerte for dine små. Hadde det kun vært info om babygrøt hadde jo ikke det vært så bra for din baby! Stor klem! Takk for støtten 🙂

    52. Meget interessant, opplysende og godt skrevet innlegg! Dette var en tankevekker for meg og er takknemlig for at du poster slike innlegg! Jeg tenker at de som påstår at de heller vil “være sosiale med barna sine fremfor å bruke tid på å lage maten deres” åpenbart ikke har prøvd å lage hjemmelaget barnemat. Det tar ikke såå lang tid og uansett må man jo bruke tid på å lage middag til seg selv?! Da har man jammen meg mulighet til å lage ordentlig mat til den minste i familien også! Antakelig føler de seg truffet og får dårlig samvittighet. Ikke la de negative kommentarene hindre deg i å poste flere innlegg i fremtiden.
      Heia deg <3

    53. Elisabeth: Takk Elisabeth! Synes det er trist at noen tar det sånn, men det går på dem, ikke på oss. Mange har skrevet til meg at de gir grøt, men merker at lille reagerer og vil ha tips til andre ting. Berømmer de som er åpne for å lære, i stedet for å angripe. Eller så kan man jo bare la være å lese selvfølgelig!

    54. Jeg håper du har lyst å legge ut noen oppskrifter til babygrøt og annen babymat 🙂 Er ikke så flink til å lage selv, men har veldig lyst å gjøre det. Min lille har heller aldri likt det jeg har laget, men har spist ferdigmat… føles litt nytteløst ut å stå i timesvis å lage mat til henne da men 🙈
      Tonje

    55. Kine: Det finnes mange gode bøker om barnemat, men det er ikke mye forskning på hvordan babyer fordøyer ulik mat. Det er vanskelig å forske på, men vi vet at korn er relativt tungt å fordøye. Morsmelk er lett å fordøye og inneholder mye fett 😉

    56. Marte: Stivelse er raske karbohydrater. Ikke nødvendigvis usunt i seg selv, men litt sånn “fyll mat” om du skjønner? Det er stivelse i potet, men også fiber og vitamin C.

    57. Tonje: Dette er en reell utfordring kjære deg! Hadde det ikke vært typisk om Lykke også er sånn. Ikke vil ha noe jeg lager, akkurat som at fødselen min gikk helt motsatt av det jeg ville, hehe. Skal dele, men anbefaler deg også bare bra barnemat, de har masse gode oppskrifter!! klem til deg <3

    58. Kjære vene, ville bare takke for bra og informativt innlegg, Helene, men etter å ha skrollet gjennom kommentarfeltet har jeg blitt både sjokkert og sint over å lese hva enkelte får seg til å skrive. Jeg håper bare du klarer å overse de surmaga damene og ikke slutter å skrive slike innlegg for JEG syns det var veldig interessant og gleder meg til å få mer inspirasjon til babymat fremover. Takk for en kjempe fin blogg <3

    59. Man må ikke velge mellom å lage mat eller å være sosial med barnet🤗 Babyer kan stort sett få maten man likevel lager selv (om man leser denne bloggen regner jeg med at man lager en god del selv). Mine barn har vært med meg på matlaging fra de ble født. Først i bæresjal og etterhvert sittende på benken, så på krakk. Vi hører på musikk, prater og synger. De får kutte opp grønnsaker og frukt og etterhvertandre oppgaver tilpasset alderen. Femåringen min kan lage ganske mye mat allerede. Man kan fint være sosial mens man lager mat. Å lage mat sammen er så fint❤

    60. Oda: tusen takk Oda <3 det gjør jeg! Blir stadig flinkere, det må jeg om jeg skal fortsette å dele meningene mine offentlig. Prøver å tenke at det er trist at noen må skrive sånt til meg personlig, for dette innlegget retter seg ikke noen en mamma. Det handler bare om dem og ikke noe om meg! Takk for støtten <3

    61. Kjempefint og inspirerende innlegg! Nestlé er ikke er firma jeg vil støtte uansett. Google det folkens!
      https://www.theguardian.com/business/2018/feb/01/nestle-under-fire-for-marketing-claims-on-baby-milk-formulas
      Og denne:
      https://www.zmescience.com/science/nestle-company-pollution-children/
      Spørsmål: Under graviditeten brukte jeg Floradix fra helsekosten. Det inneholder både jern og b12 og er mildt for magen. Tror du at dette kan gis til babyen også? Fra 6 mnd vel og merke. Kan du anbefale dose?

    62. Takk for fint og informativt innlegg! Jeg var ikke klar over at ferdiggrøt var så ille.
      Min lille har siden hun var 5 mnd fått ferdiggrøt. Fra hun var 0-6 mnd hadde hun kolikk og sov 4-5 timer i døgnet. Jeg fikk grad 3 rifter i underlivet etter fødsel og gikk på smertestillende frem til hun var 5 mnd. Hva som var årsaken til kolikken fant vi aldri ut av, men jeg fullammet og sluttet etterhvert med alt av melkeprodukter, soya, frukt, en del grønnsaker, kaffe, brus, juice og sjokolade. Og det hjalp betydelig, men hun slet fremdeles en del, spesielt med søvn. Vi prøvde fysio og kiropraktor, ingen forskjell. Jeg gikk i kjelleren, utviklet fødselsdepresjon og orket virkelig ingenting. Vi orket ikke å lage en eneste middag til oss selv de første 5 månedene, og jeg hadde ingen energi til å lage noe til minsten heller. Aly handlet om å overleve. Dagene gikk til amming, 4-7 trilleturer i døgnet (hun sov bare der, inkl natt) og ellers byssing hele dagen lang. Jeg orket ikke å lese meg opp på tips eller innhente informasjon for jeg var en zombie hele tiden pga ekstrem søvnmangel og gå rundt med en skrikende baby hele dagen lang.
      Men da vi begynte med ferdiggrøt begynte hun sakte og sikkert å skrike mindre og sove mer. Vi merket ingenting til mageplager. Dette skyldes trolig at hun var blitt større og hadde mer modne tarmer.
      Jeg håper du bruker tid på å formulere deg forsiktig og ikke blir for engasjert slik at du tråkker oss som bruker ferdigmat på tærne unødvendig. Jeg ble ikke tråkket på tærne nå, fordi du skrev så faglig og ydmykt. Men jeg kjenner likevel på den allerede tynnslitte samvittigheten om at jeg ikke er eller har vært god nok mamma.
      Selv da hun begynte å sove mer og være en mer normal baby, klarte ikke jeg å sove mer. Jeg har nå diagnosen insomnia og går per i dag på søvnbehandling, som begynner å hjelpe heldigvis. Livet har vært helt jævlig, og jeg har overhodet ikke hatt energi til å lage maten selv. Men nå som vi endelig sover litt, og har fått litt mer energi, skal jeg begynne å gi litt mindre ferdiggrøt. Håper du kommer med oppskrifter snart.

    63. Gro: kjære Gro! Takk for at du deler! Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, det har vært beintøft å få en baby som bare gråt og gråt. Jeg har følt meg masse utilstrekkelig det skal jeg love deg. Husker jeg satt på sengekanten og hoppet opp og ned fordi det hjalp Lykke å sove, hun gråt og jeg gråt fordi jeg følte at jeg ikke klarte å hjelpe henne 🙁 mener ikke å si at vi har opplevd det samme, liker nemlig ikke når folk sier det til meg! Når ting er så vanskelig og svart så gjør du det du må for at du og familien skal overleve, det er unntakstilstand. Og som jeg sa, det er ikke gift eller krise, det ville jeg ikke sagt! Det aller viktigste for våre små er selvfølgelig at mamma ikke går under!! Sender deg en stor klem fra meg og Lykke, du er helt super! Husk at du alltid er den beste mammaen for ditt barn <3

    64. Veldig informativt og fint innlegg, opplysende for oss som ikke vet/kan så mye😊
      Til alle som kommer med kritikk til innlegget..jeg har gitt frøkna mi masse ferdiggrøt og middag fra glass. Hun er frisk og rask, legger på seg som hun skal og har masse energi. Jeg tror ikke jeg er en elendig mor fordi jeg har gitt henne dette, og ikke et sted i innlegget føler jeg at Helene formulerer seg slik at jeg tror hun syns jeg er det. Hva er galt med å få ny informasjon? Jeg visste ikke mye av dette og ville valgt annerledes dersom informasjonen hadde blitt gitt på f.eks helsestasjonen da vi begynte å introdusere fast føde. Hadde dere reagert på samme måte dersom informasjonen kom fra lege/helsesøster? Ville dere da følt at de mente dere var elendige mødre?
      Prøv å ta ting som de er ment som. Helene forklarer rett og slett hvorfor hun velger som hun gjør, og i mine øyne er valgene godt begrunnet. Så takk til deg, Helene:)
      Så til Lene over her.. VET du at du ikke tåler sukker og mel fordi du fikk ferdiggrøt? Og at du fikk candida i hele kroppen pga det? Altså, så legene at DET var grunnen? Spør av ren nysgjerrighet. Har mange i familien som ikke tåler mel (gluten) og de er vokst opp på en tid hvor man ikke kjøpte grøt i pakker for å si det sånn. Så kan vel være flere årsaker til slike allergier…:)

    65. Takk for et inspirerende innlegg. Jeg har to barn. Fikk andre barnet en uke før deg. Første barnet reagerte aldri på den ferdigproduserte grøten. Var aldri forstoppet. Husker jeg laget allikevel noe hjemmelaget og frøys som isterninger. Men tenkte aldri på at grøten ikke var bra for han. Men denne gangen strever barnet med grøten. Han blir hard i magen og får vondt. Det viste seg på forrige kontroll at det ikke er nok med morsmelk lengre. Vekstkurven går ned. Derfor må han ha fast føde. Dette innlegget inspirerte meg til å prøve mer magevennlig mat. Ikke godt å se lille har vondt pågrunn av mat jeg velger å gi. Men må nok gradvis kutte grøten siden han må ha endel fast føde. Det tar som regel litt tid å tilvenne ny mat. Håper du fortsetter å dele. Det blir lettere å ta gode valg når man får gode velformulerte fakta.

    66. Flott du belyser dette, gleder meg til fremtidige innlegg om babymat! Jeg fikk ei lita jente for en mnd siden. Jeg har hele tiden vist at jeg skal gi barnet mitt “ekte mat” når dette blir aktuelt. Har ikke satt meg skikkelig inn i dette ennå men har i utgangspunktet tenkt at babyer kan få mye av det samme vi spiser. Om en gir henne mos av min middagsmat som feks er kjøtt, grønnsaker og potet er jo det enda enklere enn å blande nestle-grøt også.
      Har du tips til litteratur, nettsider eller andre steder jeg kan bli litt klokere på dette med babyers første mat, behov for næringstoffer osv?
      For ei nydelig datter du har 🙂

    67. Anette: tusen takk Anette, det var akkurat det jeg mente! Hvorfor noen blir syke er veldig komplisert og det er nesten umulig å trekke en slutning til en ting, f eks ferdiggrøt. Sykdommer kan komme av så mange faktorer. Jeg er også oppvokst på ferdiggrøt og har vært masse syk, men min samboer er oppvokst på det samme, samt spiser mye sukker osv og han er frisk som en fisk!

    68. TUSEN TAKK fordi du deler av din kunnskap! Jeg gleder meg til du begynner å dele mer om babymat, så jeg kan få litt tips. Dette er så viktig! Man burde heller bli inspirert av det fremfor å la seg fornærme 🙂

    69. Hadde egentlig tenkt til å prøve å lage grøten selv denne gangen, men så skal det kokes riktig osv, så jeg tørr ikke, tilfelle jeg gjør noe feil 🙈 middag kan jeg fint lage, da det er så lett. Jeg synes ihvertfall det. Men så er det noen som ikke synes det, og de gir bare glass. Og det skal de få lov til uten at jeg kommer med noen kommentarer på det 😉 jeg er ingen bedre mamma fordi jeg lager maten selv tenker jeg. Mammapoliti er det nok av.
      Innlegget ditt er fint. Fin informasjon, og selvom jeg gir ferdig grøt til min lille, og ga det til storebroren hennes, føler jeg meg ikke støtt 😉
      Håper du deler noen oppskrifter på grøt en gang, så kanskje jeg tørr å prøve dette også 😄

    70. Forfriskende innlegg! Jeg hadde lyst til å gi hjemmelaget til guttene mine, men så var det så mye advarsler på nettet og info om at kjøpe-grøt var best, så jeg turte aldri prøve. Selv om jeg lett hadde laget mer avanserte grøter om det trengtes.
      Det hadde vært så fint med noen oppskrifter om du vil dele. 🙂 Guttene mine får fortsatt et måltid grøt om dagen, så hadde jo vært gull å teste ut noe annet – selv om de er over ett år og nå kan spise det meste.

    71. Veldig bra innlegg, og jeg er enig i mye av det du skriver! 🙂
      Når det er sagt, er det vel så viktig at også mor spiser sunt.
      Det er alt for mange som spiser for lite, spiser for sjeldent, for i seg for mye raske karbohydrater, raffinert sukker, usunt fett, transfettsyrer, e- stoffer. Ja, listen er lang.
      I tillegg bruker mange nordmenn brus, eller andre usunne drikker som tørstedrikk.
      Mødre og fedre skal jo være gode eksempler for deres barn. Og du virker jo som et godt eksempel, men det er alt for mange som skulle fått mer kunnskap på hva de egentlig putter i kroppen sin.
      Jeg har snakket med flere mødre, som tror for eksempel at en god morgen yoghurt, eller lyst kneipbrød med brunust er en ” sunn” frokost, når sannheten er at det inneholder store mengder sukker : )

    72. Forstår ikke hvorfor folk reagerer så sterkt… Jeg opplever innlegget som svært godt skrevet, og føler meg ikke truffet eller kritisert fordi jeg valgte å gi barna mine ferdiggrøt (Dog fra Holle, ikke Nestle).
      Vi må kunne tåle ulike meninger uten å hisse oss opp.
      Følger deg fast Helene – fortsett å være deg selv <3

    73. Så fint og informativt innlegg – tøft av deg å skrive om dette!:) Jeg er ikke så god på kjøkkenet, men har lyst til å lage mat til mini selv. Foreløpig har jeg bare most litt grønnsaker og laget en hirsegrøt (men tror kanskje mini reagerer på denne, så har tatt litt pause fra den). Legg gjerne ut noen grøtoppskrifter til oss som ikke er så gode i dette gamet. 🙂 og hvis du ikke gir så mye grøt, hvilke andre gode kilder til jern og B12 anbefaler du?
      Tusen takk for så flott blogg <3

    74. Tusen takk for flott og modig innlegg. Jeg skjønner at du gruet deg litt til å skrive dette når du får slike kommentarer, som om du hadde skrevet at de var dårlige mødre eller no.. du har jo en blogg om ernæring. Er ikke poenger at du skriver din mening om ernæring? Håper du rister det av deg.
      Jeg gir babyen min på 6 mnd grøt. Men jeg lager den selv av jernrike bløtlagte kornsorter. Du som er litt mer dreven på tarm enn meg. Er det industriell grøt du tenker er uheldig, eller er det korn generelt også (som i hjemmelaget grøt)? Jeg er litt ny i denne jungelen av babymat, men lytter gjerne til gode råd:) så fremt jeg har tid til å lage selv, gjør jeg det gjerne!

    75. Jeg synes dette var et interessant innlegg! Som mor til en prematur baby, tatt med keisersnitt og gitt antibiotika første leveuke, er jeg som deg særlig interessert i tarmfunksjon og tarmflora! Ser frem til innlegg om god og næringsrik babymat!:)

    76. De som tar seg nær av dette må virkelig gå inn for det. Herlighet. Jeg gir selv ferdiggrøt og tok meg ikke nær av det i det hele tatt. Kun god informasjon som blir delt! Jeg ble inspirert til å tenke alternativt med babymaten nå 🙂 er hjemmelaget havregrøt et godt alternativ til kjøpegrøten tenker du? Min er 10 mnd så tåler litt klumper 😉

    77. Jeg prøvde å lage til min sønn, men han ble født tre måneder for tidlig og vi ble rådet til å bruke nestle sin grøt for å få i de “riktige” næringsstoffene. Men jeg laget også en blanding av skyr, avokado og banan og det slukte han hver gang han fikk det 🙂

    78. Nina: Tusen takk Nina! <3 Ja, det er et godt alternativ. Havre inneholder jern, men bløtlegg gjerne først slik at det blir lettere å fordøye og lettere å ta opp jernet. Andre gode jernkilder i tillegg er viktig, helst animalske da de inneholder lettopptakelig jern 🙂

    79. Lene: Hahaha, så interessant at du sier det! Jeg er faktisk veldig opptatt av at vi ikke skal være redd for at Lykke får i seg bakterier fra verden rundt seg. Det er viktig for at barn skal få bygge seg et godt immunforsvar 😀

    80. Seline: Personlig ville jeg ventet med alle kornslag til babyen er litt eldre. Også er det viktig med jernrike matvarer, helst animalske da de inneholder lettopptakelig jern 🙂

    81. Det er et svært viktig tema du tar opp, men mange av aspektene er viktige for foreldre med den type faglig bakgrunn du har, og uforståelige for oss som har en annen bakgrunn. Vi vil kanskje fokusere nærmere på temaer i oppveksten som er lettere i forhold til våre yrker. Jeg synes du glemmer dette litt. Jeg aner ikke noe om fettsyrebalanse, men jeg ønsker selv å forsøke å gi mine barn hjemmelaget mat om jeg får egne barn.
      Jeg synes at tilbudet du gir med å informere ytterligere om dette er svært viktig og et godt tilbud, samtidig som jeg ønsker å være kritisk til det jeg leser tilfeldig på Internett. Der håper jeg du er enig i, selv om det er din blogg! Jeg vet ikke om din kostholdsbakgrunn er basert på informasjon for vokse, for eksempel. Jeg synes også det er synd at folk ikke har tid til å lage mat til barna sine, for mat bør man kunne prioriterte.
      Jeg reagerer litt på teksten «Om du har gitt ferdiggrøt til ditt barn er jeg sikker på at du har gjort dette i beste mening. Kanskje fikk du tips i barselgruppen, kanskje fikk du “informasjon” (skjult reklame) fra nestlé eller kanskje fordi du fikk det anbefalt av helsepersonell. Det er tross alt dette de fleste anbefaler i dag.» Jeg synes du drar inn ovenfra og ned-holdningen du har kritisert selv, og jeg tenker det er noe du ikke ønsker! Utover det er det et flott innlegg med god begrunnelse. Ha en fin uke!

    82. Ine: Takk for kommentar Ine! Jeg mener ikke å glemme at vi fokuserer på egne ting, men det er umulig å få frem et så stort tema i et innlegg. Mener den siste setningen er det motsatte av oven i fra og ned, jeg sier nettopp at de fleste som gir ferdiggrøt gjør det fordi de har fått informasjon om det fra f eks helsestasjonen. Dette burde vel anses som god informasjon, og være til å stole på. Meningen med innlegget er å informere om hvorfor
      Jeg har aldri sagt at noen skal stole blindt på informasjon i denne bloggen. Bare for å svare på det du skriver så er jeg utdannet innenfor ernæring til både voksne, ungdom, barn og eldre, alt inngår i min bachelor som følger de statlige rådene. Det er også der jeg har lært om folkehelse og hvorfor denne maten anbefales. Alle har selv ansvar for at deres barn får mat de mener er riktig. Jeg skjønner at ikke alle er utdannet innen ernæring, men i mine øyne er det å spise noe vi alle burde være opptatt av i en eller annen grad. Det angår alle, også er det noen som er mer interessert enn andre, men alle må spise og alle trenger næring.

    83. Line: Synes det er trist at du ble frarådet å lage maten selv, det er mye av grunnen til at jeg vil skrive om dette! Så bra du også turte å gi hjemmelaget. Det er som jeg sa ikke farlig å gi noe grøt, problemet er at hjemmelaget mat har blitt skummelt for mødre, det er bare ikke greit!

    84. Så fint et indlæg! Jeg har en lille på 1,5 år, og han fik en blanding af færdiggrød og hjemmelavet grød. Han fik dog ikke meget grød, men hovedsagelig grøntsagsmos i starten, og avocado/banan som var favoritten 🙂 Den ene gang, jeg har givet ham mad fra glas, spyttede han det ud! Dét ville han ikke have efter kun at have fået hjemmelavet mad 🙂 Den færdiggrød jeg brugte, var fra Holle og Woodland Wonders økologisk babygrød. Jeg har nemlig også en med mælkeintolerance, den er heldigvis ved at være ok, og han får lidt mælk hist og her. Hvis ikke du kender den, kan jeg anbefale at kigge i bogen BABY 100% naturlig uden tilsætning. Jeg fandt mange gode tips, så kan man læse hen over den lidt for løftede pegefinger nogle gange, så er det bare en helt super bog. Jeg tog det fra den, som jeg syntes, jeg havde overskud til og mulighed for. Her i Norge synes jeg desværre, at der er lidt mangel på økologiske fødevarer, men så må man sige til sig selv, at det er ok at gøre, det man kan 🙂

    85. Takk for et velskrevet og opplysende innlegg. Jeg håper å få barn om et par års tid, og synes det er utrolig nyttig å allerede nå ta til
      meg mye god info og inspirasjon om ernæring til barnet. Gleder meg til du skal dele oppskrifter på barnemat fremover. I tillegg må jeg takke for alt du deler om ernæring og hverdagsinspirasjon ellers 🙂

    86. Det er jo tydelig her at flere føler seg truffet, slenger med leppa og legger til egen tekst i denne teksten. Som feks: tror du helsesøster ville anbefalt nestle om barn blir forstoppet og -blir dårlige- av det , og -dårlige mødre- om man ikke lager hjemmelagd mat.
      Og ikke et sted nevnes det at man er dårlige foreldre om man gir grøt eller glass fra butikken. Det å lage hjemmelagd mat (feks mose avokado) handler da ikke om å være en mamma som må lage alt fra bunnen, men å gi barnet flere smaksopplevelser enn de få som finnes på glass og i pose. Tar da like lang tid å mose en avokado eller banan som å varme et glass, så at det tar tid å gi andre smaksprøver eller annen mat .
      Og nå tenker sikkert du som leser dette, og er negativ til det informative som Helene skriver, at jeg lager alt jeg gir til babyen min. Det gjør jeg ikke. Jeg gir grøt og smaksprøver fra glass nå og da, men jeg moser og en avokado, gir melon og agurk og andre frukter og grønnsaker for at min baby skal få en smaksopplevelse og oppdage nye spennende smaker.
      Takk for godt og informativt innlegg Helene. Vi gleder oss til fortsettelsen med herlig barnemat!!!

    87. Skjønner ikke hvorfor folk hisser seg sånn opp? Selv er jeg 3 barns mor og har valgt å gi alle sammen ferdig grøt. Blir absolutt ikke støtt av dette innlegget. Er det noe man lærer seg (jeg har i allefall lært meg) å gjøre det som er best for meg/oss for at vi alle skal være fornøyde og glade. Mammapolitiet? Bryr jeg MEG svært lite om… såpass selvtillit har jeg, at jeg vet at mine avgjørelser og handlinger er best for MINE BARN.,kaller ikke dette mammapoliti, kaller dette ett godt innlegg med god og viktig informasjon til DE som ØNSKER å lage maten sin selv. Står absolutt ingenting om dårlige foreldre noen steder….. godt skrevet 🙂

    88. Linn: Tusen takk <3 vi har jo alle ansvar for våre reaksjoner, men dessverre ikke alle som ser det slik. Det er mange ting jeg ikke vet noe om ift barn, derfor leser jeg hvis jeg har lyst 🙂

    89. Jeg skulle gjerne ha ønsket at du da kom med en oppskrift nå.. slik at vi som gav grøt nå kunne få hjelp til å lage en selv. Du argumenterer for å lage grøt selv, men det hjelper ikke når du ikke deler en oppskrift. Ser at du skal dele når Lykke selv begynner, hva med de som skal ha grøt nå? Er ikke målet ditt å få flere til å lage selv?
      Som du sikkert skjønner har min fått ferdiggrøt, innlegget støter ikke meg, blir inspirert til å lage mat selv. Selv om jeg elendig på kjøkkenet.

    90. Hei igjen! Har kommentert her tidigere, men dukket opp et spørsmål i dag som passsr dette innlegget!
      Var på Sunkost i dag for å kjøpe Hirsemel (flak?) for å lage litt hirsegrøt til min lille på seks måneder. De var utsolgt, men anbefalte meg å kjøpe ferdig Hirsegrøt fra Holle. Kjøpte derfor en pakke. Hva tenker du – blir dette på lik linje som å gi annen kjøpegrøt vil du si, eller er det bedre?
      Er spørsmål til som jeg kom til å tenke på! Ift å forebygge glutenallergi er det anbefalt å introdusere gluten tidlig mens man fortsatt ammer en del. Hva tenker du da ift dette? Så du skrev at du ville vente en stund med kornprodukter – men hva da ift dette med å starte tidlig å introdusere litt gluten? Spør ikke for å være frekk eller noe altså!! Spør bare fordi jeg selv kom til å tenke på dette ift min lille😊💕

    91. Alle vil det beste for sitt barn, derfor trur eg at folk reagerer. Heilt naturlig tenker eg, likevel synes eg det er bra at du deler. Me har gitt litt ferdiggraut men forsto fort at dette kan eg gjere enklare og betre sjølv. Nå har me bare mosa banan og mm og det er ein hit. Eg stresser ikkje, han er bare 4 mnd. Har lyst til å lage masse god mat til han!

    92. Takk for et supert innlegg, Helene! Jeg syns det er trist at så mange syns det er skummelt å lage mat til sitt eget barn. Eller for slitsomt. Og til Ida som kommenterte lenger opp om at ikke alle har tid til dette, så kan jeg som absolutt ikke har masse tid, si at samboeren min og jeg bruker ca én time én søndag ca hver sjette uke der vi kokter opp for eks brokkoli og blomkål og moster det. Laks, torsk, søtpotet og gullerot og moster det. Da har vi masse mat i fryseren som varer i ca 1-2 mnd. I tillegg lager jeg hirsegrøt som tar 2 min og tilsetter godt med gode fettstoffer og litt bær eller frukt. Når ble det så galt å gi maten som faktisk inneholder vitaminene og mineralene til barna våre? Og hva tror du man ga før nestle og disse produktene kom på markedet? En ting til som også burde tale for å lage noe eller alt av maten selv er at det er MYE billigere!! Selv når jeg kjøper økologisk sparer vi masse penger på å lage selv! Ellers får hun jo tran og vitamin d, så med normal sund kost er jeg sikker på at hun får alt hun trenger! Ikke minst får hun brukt smaksløkene sine også:-)
      Ser frem til baby/barneoppskrifter fra deg Helene:-)

    93. For et urolig bra innlegg!! 😀 Personlig har jeg et stort ønske om å gi mest mulig hjemmelaget, men med min begrensede kunnskap føler jeg det er vanskelig og tidkrevende. Vi fullammet til 6 mnd, og startet introduksjon av fast føde. Da ville ikke vår lille spise med skje, og mosene jeg prøvde å lage til henne ble ikke rørt. Synes derfor det ble enda vanskeligere med hva vi skulle gi henne, og som du sier er det ingen oppfølging i hjemmelaget kost 😔 Den lettvinte løsningen ble derfor å tilby et par ts med kjøpemat som smoothie, glass og grøt. Nå er hun snart 11 mnd og ammer fortsatt mest. Jeg synes det er litt enklere nå som hun kan smake på det meste, men er ikke så kreativ. Og dessverre liker hun lite av det hun får, uansett om det er ferdigmat eller hjemmelaget 😂

    94. Veldig interessant det du tar opp! Kan du dele oppskrifter på både grøt til baby og annen mat til baby? 😀 Syns det er vanskelig å vite hva jeg skal lage grøt av.
      Når det gjelder babymat på glass, er den like god som hjemmelaget mat som noen påstår?

    95. Så flott at du informerer, da dette tydeligvis ikke er noe som så mange snakker om. Men, på God Morgen Norge tidligere i år var det en ernæringsfysiolog som snakket om hjemmelaget babymat vs. ferdig babymat på glass, og hun forklarte at det er absolutt ingen forskjell på næringsinnholdet i det ene framfor det andre. Hva tenker du om det? Jeg vet at du først og fremst sikter til babygrøt i dette innlegget, men du har vel oppgjort deg noen tanker om annen babymat også?

    96. Hei! Ser fram til et innlegg om alternativer til grøt 🙂 ble selv anbefalt å starte med ferdiggrøt av helsesøster, men ble veldig inspirert til å gi noe annet til datteren min nå. Desverre har jeg alt for lite kunnskap om sånt selv.

    97. Kine: Det kommer jo helt an på hva en lager hjemme, men uansett så er det tre ting jeg kommer på i farten. Maten som står på hyllen dag inn og ut må behandles så den ikke blir dårlig… i tillegg smaker alle glassene veldig likt, og det er ikke så bra for å utvikle smaksløkene til lille. Den tredje tingen er at det å bare gi most mat gjør det vanskeligere for dem å utvikle egne sult og metthetssignaler sammenlignet med det å få holde maten selv og selv bestemme hvor mye de skal spise. Det er fordeler og ulemper med mos altså, fordelen er at du kan få i dem mer næring. Barn er ulike og har ulike behov sånn sett. Når Lykke er litt eldre vil jeg gi denne det vi spiser, f eks litt most laks, litt søtpotet og noen grønnsaksbiter. Google baby lead weaning for mer info om det siste 😀

    98. Silje: Noen babyer vil helst spise selv! Jeg synes det er spennende at noen mammaer opplever dette, at lille ikke vil ha hjemmelaget mos, men f eks grøt og smoothie. Det kan ha noe med at disse matvarene smaker søtt og det er helt naturlig at baby liker dette. Morsmelk er også veldig søtt, og det å gå etter søke smaker er et overlevelsesinnstinkt. Det høres ut som baby lead weaning er noe for dere, å gi henne det dere spiser stort sett 😉

    99. Christine: Du tar opp så mange gode poeng! Det er mange mange grunner til å lage maten selv. Det er også mange grunner til å trene, men ikke alle prioriterer det, og det er greit. Skulle ønske folk ikke var så hårsåre, som en venninne sa til meg: folk trenger vel snart vernesko for å lese blogg! Supertips det å lage alt en gang i måneden 😀 det er jo ikke store mengder som skal til, så det varer lenge!

    100. Ingrid: Men om en vil det beste så håper jeg innlegget kan inspirere, slik jeg har fått aller mest tilbakemeldinger om! Synd det er de få som klager som får mest oppmerksomhet, for de aller fleste sier de fikk lyst til å lage selv, eller at de skulle ønske de hadde fått denne informasjonen før 😀 jeg lar i hvert fall ofte det negative ta for mye plass, men jeg jobber med det 😀

    101. Vilde: Det finnes masse oppskrifter på nett, så det at jeg ikke har delt en synes jeg ikke er noen grunn til å ikke lage. Jeg gjorde det også litt fordi at det å gi mat til babyen er ditt ansvar, å lese en blogg er ikke nok til å vite alt du trenger å vite. Målet mitt er vel egentlig at færre begynner med grøt, nettopp fordi jeg ikke synes det er optimalt for den første maten. Men jeg skal selvfølgelig gi deg noen tips med en gang!
      Sjekk ut Margit Vea, bare bra barnemat, Malin Bruset og Linn sprudlende sunn. Alle har masse bra oppskrifter 🙂

    102. S: Bra spørsmål!! Den nyeste forskningen på dette viser faktisk at det ikke påvirker utvikling av cøliaki, og i tillegg at ved senere introduksjon utsettes utvikling av sykdommen. Altså, barnet vil likevel utvikle, men da senere. Det er et stort poeng fordi det er bedre å få cøliaki når du er fem og kan fortelle at du har vondt i magen, enn når du er to!
      Jeg ser ingen grunn til å bruke grøt fra holle, den er ikke tilsatt jern, så selv om hirse er rikt på jern til å være korn ville jeg valgt andre jernkilder i starten.

    103. Fint og informativt innlegg! Det er alltids noen som bare må bli provosert, dem om det. Kan selv virkelig anbefale BLW, hvis man kan vente med fast føde til 6mnd.

    104. Flott skrevet om et svært interessant tema! Setter pris på at du skriver slike innlegg, syntes du har en veldig fin måte å formidle kunnskap og personlige meninger på!

    105. Hei! Flott og informativt innlegg for de som er interesserte i spedbarnsernæring.

      Jeg er nyutdannet helsesykepleier/helsesøster og pleier alltid å informere i 4-månedersgrupper/og individuelt til de som ønsker om industrigrøt og hjemmelaget grøt. Jeg og mine kolleger informerer alltid om hvilke korntyper man kan velge og fremgangsmåte for å lage fullverdig hjemmelaget grøt. Samtidig er det viktig å ha aksept for at industrigrøt er det dom er oppnåelig for enkelte familier, som har andre, større utfordringer å rette fokuset mot.

      Det er ikke slik at leger og helsesykepleier på helsestasjon er «kjøpt» av nesle og ferdiggrøt-industrien, eller ikke evner å kritisk vurdere informasjon, reklame og viktigst av alt , forskning(!) som omhandler barneernæring.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg