Oppblåst i magen?

Har du utfordringer med oppblåst mage? En mage som står i spenn, rumler av luft og gjør at du ser ut som du er 6 måneder gravid? Dessverre fnyses det ofte av slike mageproblemer. Å ha vondt i magen og å reagere på mat blir ofte møtt som hysteri av leger og det blir mye latterliggjort i media. Selv fikk jeg høre fra min lege at “de fleste kvinner har endel vondt i magen”. Det var heldigvis ikke noe jeg hadde tenkt å finne meg i.

Selv om det ikke alltid tas på alvor, er det en ting som er sikkert og det er at dette er noe som plager mange i hverdagen, og frarøver oss livskvaliteten. Å ha en mage du kan stole på er viktig, det vil si en tarm som ikke blir oppblåst, full av luft eller forstoppet. Jeg blir så lei meg når jeg hører at disse plagene blir avfeid som normale. Det at magevondt har blitt vanlig betyr ikke at det er normalt!

Har du merket av jo sunnere du spiser, jo mer oppblåst blir du? Frustrerende ikke sant?

“Synderen” kan være fiber, det er i hvert fall fiber som ofte får skylden for magetrøbbel. De fleste har hørt om fiber, men du er kanskje usikker usikker på hva fiber faktisk er?

Fiber er lange kjeder med karbohydrater som tarmen vår ikke klarer å fordøye skikkelig. Vi mangler rett og slett saksene (les: enzymer) for å klippe disse kjedene fra hverandre. De går derfor gjennom tarmen uten å gi oss nevneverdige kalorier, men det betyr ikke at de er uten betydning. Fiber øker metthetsfølelsen, det gir mat til de gode bakteriene, det er gunstig for fettstoffene i blodet og det øker volumet av avføringen slik at vi går oftere på do. Det siste er bra fordi vi da kan få slagstoffer transportert ut av kroppen, som hormoner vi er ferdig med, stoffer vi ikke har lyst til at dette skal ligge lenge i tarmen. I tillegg til disse fordelene og mange flere er det faktisk slik at fiber reduserer risiko for tarmkreft.

Hvordan kan fiber som er så sunt, skape så mye trøbbel?

Fiber skaper trøbbel når det fermenteres/gjærer i tarmen, som regel et resultat av for lite gode bakterier i tykktarmen eller overvekst av bakterier i tynntarmen (SIBO). Da skapes det gasser som kan gjøre magen din opplåst, full av luft og gi deg smerter. Men før du kutter fiber og begynner på en lavfiber diett (FODMAP, google it) vil jeg gi deg noen tips på andre ting du kan gjøre for å få fordøyelsen din i balanse igjen!

Tygg maten din

Mye kan faktisk gjøres allerede her, likevel er det ofte det vanskeligste! Hvem har tid til å tygge?? haha

Hele fordøyelsen din er en kjedereaksjon, skapes det trøbbel i første ledd vil dette faktisk skape trøbbel hele veien. Magesekken din har ikke tenner! Å tygge skikkelig gjør det lettere for magen din å fortsette fordøyelsesprosessen din, for så å sende maten videre ned i tarmen som tar resten av jobben. Husk å gjøre din jobb, den mekaniske!

Rest and digest

Nervesystemet vårt består av ulike deler, og det skal vi ikke gå inn på i detalj nå. Jeg vil likevel nevne den delen av nervesystemet som er automatisk, nemlig det autonome. Dette systemet har to ulike programmer, det sympatiske (fight or flight) og det parasympatiske (rest and digest). Hvis en løve plutselig løper mot deg vil det sympatiske slå til. Det vil pumpes blod til musklene dine, til hjernen din og til hjertet ditt, og alle sanser vil skjerpes. Dette er ikke en god tid for å fordøye det eple du spiste i sted eller reparere skrubbsåret du har på kneet. Dette gjøres i det parasymatiske. Når du er avslappet og under påvirkning av det parasympatiske nervesystemet, vil blod strømme til fordøyelsen din og kroppen vil blant annet jobbe med å reparere seg selv.

Spiser du når du stresser vil du altså kunne spise på deg en oppblåst mage. Sett deg ned før du skal spise, ta noen dype pust og takk for maten. Høres spesielt ut, men det hjelper 😉

Pass på magesyren din

Uten nok magesyre vil magesekken din faktisk ikke klare å bryte ned maten du spiser. Ufordøyd mat kan du ligge og gjære i magesekken og begynne å skape gass. Dette skaper et trykk mot spiserøret og muskelen som skal holde mageinnholdet nede i magesekken. Dermed kan du faktisk få halsbrann av for lite magesyre, ikke for lite! Du kan ta magesyretesten her for å finne ut om du har nok magesyre.

Tarmbakterier

Har du gått på antibiotika eller hatt en periode med mye stress i livet er det en god sjanse for at tarmfloraen din har fått seg et slag. Å innta gode bakterier for å holde tarmen sunn er helt essensielt for god helse, og det må gjøres hele livet. I dagens samfunn er vi alt for renslige og ikke flinke nok til å spise råkost med litt jord på, være ute og spise fermentert. Før i tiden var dette helt normalt.

Det er faktisk tarmbakteriene dine som hjelper deg å fordøye fiber! Spis derfor noe fermentert hver eneste dag for å vise tarmen din litt kjærlighet, du kan kjøpe stadig flere produkter og fermentering er lett. Har du ikke tid kan du eventuelt bruke et probiotisk tilskudd.

Husk at det er lurt å begynne forsiktig, det tar litt tid før de nye bakteriene bor seg til 😉

Bløtlegg og fermenter

Ved å bløtlegge bønner, linser, kikerter, nøtter, frø og korn vil du gjøre dem lettere å fordøye. Særlig belgfrukter kan gi oppblåst mage grunnet fiberet i dem, men ved fermentering slipper du ofte dette problemet! Her kan du lese mer om bløtlegging og hvorfor det er så lurt!

Både bløtlegging og fermentering er så mye enklere enn det høres ut som, men har du ikke tid eller lyst til å fermentere finnes det mye godt å kjøpe også, for eksempel selger flere og flere kafeer kombucha nå.

Jeg håper disse tipsene kan hjelpe tarmen din og dermed deg <3

12 kommentarer
    1. Heia du🤗. Jobber som en helt med å få magen frisk. Har fått konstatert metansibo og har hatt 2 urtekurer( Tor på lysakersenteret. og Joakim iversen). Men tynntarmen ligger der som ei tjukk 10 kilos pølse og presser på. Er i god form, spiser en blanding av ftd og scd diett. Er jo slank men en gravidmage på ca 100/110 cm i omkrets. Har du noen tips kanskje? Har ikke melk, gluten, eggehvite, soya proteiner i mitt kosthold( intoleranse) Har holdt på siden juli i fjor. Ha en fin dag og kos dokk masse med vakre Lykke.

    2. Viktig tema og det kan aldri repeteres nok 😊
      Jeg tok magesyretesten og jeg taper etter 6 minutter (liten rap), betyr det at jeg har for lite magesyre?
      Hvor mye sauerkraut (fermentert kål) bør jeg spise per dag? Nå tar jeg en spiseskje daglig.
      Er kambucha kjøpt på sunkost sunt? Jeg drakk det for første gang denne uken og det smakte helt herlig 😍, men koster 42 kr så kan ikke kjøpe det daglig 😉😅

    3. Hei!
      Fulgte kurset ditt i vinter, og etter å ha begynt å drikke vannkefir hver dag og spise fermetert mat så ofte som mulig, er magen mye bedre! Bruker mange av oppskriftene dine, og synes maten er kjempegod! Så takk til deg, Helene!
      Planen er å bli “enda flinkere”, for jeg har ikke endra kosten helt enda. Men jeg jobber med saken😊
      Klem til deg

    4. Anita Zezanski: Så koselig med kommentar fra deg Anita 😀 hvis du har innført fermentert mat og bruker oppskriftene er det jo klart du har endret kosten, synes du skal gi deg selv creds for det 😀 <3 alltid mer vi kan gjøre, men fint å ta små steg av gangen om det passer best for deg 😀 stor klem <3

    5. Anette: Det kan være lav magesyre, om du kjenner deg igjen i symptomene kan du teste tiltakene jeg tipser om i mailen etter magesyre! Det kommer veldig an på mengde, noen ss til mat er veldig bra, særlig til tyngre måltider. Kombucha er sunt, noen kjøpte har mer sukker. Jeg drikker det ikke hver dag selv, liker surf og norsk kombucha best ;D <3

    6. Takk for en super blogg!
      Har et spørsmål ang. vannkefir og oppblåst mage. Jeg føler egentlig at magen min blir enda mer oppblåst over lengre tid hvis jeg drikker vannkefir. Hørt om liknende? Har prøvd å lese meg frem til om andre har det likt, men det finner jeg ikke noe om.
      Hva kan det komme av? Drikker ikke mer enn et glass om dagen, men har gitt meg når magen føles verre og verre ut. Kanskje jeg kuttet ut for fort? Kanskje jeg drakk for mye for raskt? Noen tanker?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg