Et kjøkkentips

Hei og god mandag <3

Endelig kjenner jeg på frisk luft når jeg går utenfor døren her! Så, så deilig! Som jeg har savnet å gå raske turer de siste månedene. Sol og fint vær er jo fantastisk (klager ikke), men jeg har følt meg litt innestengt i det siste med en liten en som ikke får sove i vogn i varmen. Nå blir det andre boller og flere skritt på klokken min.

Jeg har så utrolig mange innlegg på vei, halvferdig skrevet, men ikke glemt. Tiden strekker rett og slett ikke til om dagen. Lykke har begynt å komme seg rundt her hjemme, hun hopper bortover, sitter og vil helst stå. Når jeg er alene med henne rekker jeg ikke noe annet, sånn er det bare. Også skal jeg rekke å dusje, spise, rydde, du som har vært der vet jo hvordan det er. For å få gjort noe jobb har jeg måttet være utrolig organisert her hjemme, og jeg prøver så godt jeg kan. Vi har testet melk to ganger i det siste også, men mer om det i et annet innlegg 😉

I dag ville jeg dele et skikkelig kult tips med deg! Jeg elsker å ha maten min i glass! Du har kanskje fått med deg at konsumet av plast er alt for stort i verden? Jeg får helt sjokk jeg av hvor fort denne blå plastposen fylles hjemme! Alt er dekket i plast og særlig når jeg kjøper nye ting til Lykke eller mat er det plast rundt alt! Jeg er virkelig ikke flink nok til å tenke miljøvennlig, el-bil er liksom den største bragden min. Men jeg prøver!!

Å ha maten i glass er dessuten best for deg, nettopp fordi plast inneholder stoffer som ikke er spesielt bra for kroppen din. Det du absolutt ikke skal gjøre er å varme mat i plast, da kan nemlig stoffene lettere lekke ut i maten.

Uansett; for å merke de ulike glassene mine har jeg snappet opp dette tipset som jeg må dele! Dette er en penn som kan skrive på glass. Den ser ut som du har malt på glasset, utrolig fint!

Dette er også perfekt å gi bort som gaver, altså glass der du har skrevet en personlig hilsen eller tegnet for eksempel!

Etter å ha skrevet med pennen kan du fjerne det med en gang, men etter rundt 20 sek begynner det å stivne 😉

Jeg har kjøpt min penn her <3

18 kommentarer
    1. Så fint det blei med den pennen 🙂
      Men dersom varen uansett kjem i plastpakning så hjelper det jo ikkje på avfallsmengden å ta det over på glass? Eller handler du i lausvekt rett i glasset? Kva butikk(ar) går du på då, i så fall?

    2. Thea: Nei, det er sant, men det er bedre for lagringen av maten. Jeg føler også at jeg får bedre oversikt over det jeg har og dermed ikke kjøper mer enn jeg trenger 🙂 nøtter kjøper jeg i løsvekt på en internasjonal butikk nær meg faktisk. Viktig å passe på at de er ferske!!

    3. Ups. Det snek seg visst inn en liten særskrivingsfeil i overskriften din. Kjøkkentips skrives i ett ord.

    4. Supert tips 😊 Jeg er også bevisst på å lagre minst mulig mat i plast og matboks til lille som brukes i barnehagen er i silikon. Silikon er vel bedre enn plast?
      Jeg ser mange som lagrer mat i isbokser, får fnatt av all den plastbruken

    5. Så smart, ser fint ut også! mye finnere enn beholderne det kommer i:)
      Plast er ikke bare dumt. Mat får mye kortere holdbarhet hvis det kommer uten plast. En agurk for eksempel, vil ha en holdbarhet på omtrent 14 dager når den er pakket i plast. Er agurken ikke pakket i plast, har den en holdbarhet på omtrent tre dager (ref. Bama). Dette har blant annet å gjøre med at frukt og grønt inneholder store mengder vann, som fordamper og resulterer i ødelagt mat raskere. Fjerner vi all plast, øker mengden mat som kastes betraktelig noe som er en stor belastning på miljøet. Ved produksjon av hvitost blant annet, belaster innpakningen miljøet med kun noen få prosenter. Mens produksjonen av selve osten, er det som belaster miljøet mest. Underemballering er faktisk et større problem i verden, enn at maten pakkes inn i plast 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg