Høst og suppetid <3

Sommer er herlig – don’t get me wrong – men jeg ELSKER høst! Ullgenser, varm te, telys, innekos og frisk luft. Det siste føler jeg at jeg har vært uten i hele sommer, hehe 😉

Og ingen høst uten ny suppeinspirasjon! Jeg lager alltid mine supper på samme måte:

– Basert på kraft, ca en liter væske

– Rundt en kg med grønnsaker, f eks gulrot eller hermetisk tomat

– 4 gule løk og 2-3 fedd hvitløk hakket og stekt i smør/rapskokos

– Masse krydder: varmende krydder som ingefær, gurkemeie, paprika, urter og havsalt

– Fløte, kokoskrem, havrefløte eller mandelfløte for å lage den rund og mettende

Å lage suppe er altså så enkelt, billig, mettende og sunt. Du kan ikke gjøre dette feil!

Visste du at kraft har vist seg å være mettende sammenlignet med kaloriinnholdet, altså at du blir mer mett på mindre kalorier? Kraft har så mange helsefordeler, det er miljøvennlig og smaker helt amazing! Vil du lære hvorfor du må teste kraft og hvordan du koker steg for steg kan du laste ned kraftguiden min her.

Jeg vet at mange synes jeg er gal som bruker så mye løk, men reagerer du vanligvis på løk synes jeg du skal prøve suppen med minst en og se hvordan magen reagerer. Det er nemlig slik at den er mye lettere å fordøye når den er så godt varmebehandlet, finmost og servert i kraft. Løk er virkelig supermat, det er billig og så verdt å eksperimentere med selv med mage i ubalanse!

Helenes gulrotsuppe

En liter kraft

750 g til 1 kg gulrøtter

4 gule løk

2-3 fedd hvitløk

En boks mandel eller havrefløte, noen ss av den fete delen av kokoskremen eller fløte derfor du tåler det.

Krydder: ingefær, paprika, gurkemeie og havsalt, eventuelt pepper dersom du liker det (ikke min greie, hehe).

Kok opp kraft sammen med gulrøtter delt i biter. La dette koke mørt, mens du skjærer opp løk og hvitløk, og steker det i smør/rapskokos til det er blankt. Ha løken oppi med gulrøttene og tilsett ønsket krydder. La dette småputre i 10 minutter før du stavmikser til en glatt røre. Så tilsetter du fløten og stavmikser mer. Smak til med mer krydder og en skvis sitron hvis du vil ha en friskere smak 🙂

Dette er nok til middag til 5 stykker! Husk å toppe med noe godt, og gjerne noe proteinrikt f eks egg eller strimlet kylling, pølser av høy kvalitet eller bacon.

Tiden flyr her hjemme med babis, hun er høyt og lavt og både sitter og reiser seg selv! Magen blir vi ikke kloke på, så nå håper jeg vi endelig kan få komme til videre utredning etter 6 månederskontrollen i morgen. Wish me luck <3

16 kommentarer
    1. Hei Helene:) Jeg har fulgt bloggen din noen måneder nå, og jeg synes den er utrolig fin og inspirerende. Du er veldig flink i det du gjør og fortjener ros for det!
      Jeg sluttet på p-piller for tre måneder siden, men har ikke fått tilbake mensen og er forberedt på at det kan ta en stund å bli gravid. Jeg har lest mye av tipsene dine ift. kosthold og fertilitet. Men jeg lurer på hvilke fullfete meieriprodukter du anbefaler. I jungelen av yougurt, kesam, rømme, cottage chese, ulike typer melk, kefir, osv. I tillegg lurer jeg på om du tror det har noe for seg å ta NycoPlus Omega 3 og multi som inneholder det meste man trenger, inkludert folsyre. Er dette et fullverdig kosttilskudd?

    2. Karoline: jeg tenker på smør, rømme, kefir, ost osv ja! Men forskningen jeg viste til mener jeg indikerte at å velge fullfedt var best, ikke at meieriprodukter i seg selv øker fertiliteten. Det er motstridende forskning, men meieriprodukter er nok ikke det du skal spise mest av. Jeg spiste mye av det før selv, men jo mer jeg lærer, jo mindre vil jeg anbefale andre å spise mye av det. Å kutte helt er nok ikke nødvendig for de aller fleste, noen av dem har positive egenskaper som kefir! Når det gjelder tilskudd ville jeg sjekket ut siste iherb innlegget mitt! Klem <3 og lykke til!

    3. Takk for super oppskrift, den skal prøves ut nå når høsten nærmer seg 😃
      Spent på hvordan det går med videre utredning av magen til Lykke. Har også ei lita ei på snart 6mnd som vi ikke blir kloke på. Men nå sliter jeg selv med IBS, så mistenker at mini også har fått trøblete tarmer 😢

    4. Takk for oppskrift 😊 Digger at du deler så mange gode oppskrifter 😊
      Jeg tar 4 reinleverkapsler hver morgen og bruker to små kubber spinat i smoothien. I tillegg spiser jeg grønnkål noen ganger i uka. Er det da sannsynlig at jeg får i meg nok folat? Vi prøver på nummer 2, men denne gangen vil jeg ikke ta folattilskudd fra apoteket da jeg har skjønt det slik at det inneholder syntetisk folat.

    5. Elizabeth: Uff, det kan godt hende! Lille arver mammas tarm… her er det i hvert fall allergi på gang, så håper at ting blir bedre når hun blir kvitt alt av det! Om jeg finner noe som fungerer så kan jeg dele det, men jeg ønsker ikke å dele for mye om henne personlig heller <3

    6. Hei! Har nettopp laget min første porsjon med kyllingkraft, og fikk veldig lyst til å lage denne suppa! Lurer bare på om de gresskarkjernene på toppen der er tilberedt på noen måte? Eller har du de bare i suppen direkte fra posen? Håper magen til lille Lykke blir bedre etter hvert som hun blir større <3

    7. Nammm, suppe er godt <3 mulig jeg er treg, men jeg forstår ikke hvordan man får tak i kraft?😂 kjøper man det ferdig eller må man lage det på noe vis? Det høres så komplisert ut nemlig xD

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg